logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

اقدام به بارداری پس از سقط جنین

آدمین
16 خرداد 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

بارداری پس سقط موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت، مادران پس از از دست دادن جنین هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی آسیپ پذیر اند و می بایستی که به خوبی از آن ها مراقبت شود.

شما در دوران بارداری طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید و سقط اتفاقی است که ممکن است معمولا به آن فکر نکنید. اما سقط جنین رایج است و شما در تجربه این مشکل تنها نیستید. بیشتر زنانی که سقط را تجربه میکنند، برای بارداری دوباره تلاش می کنند و بارداری سالمی خواهند داشت.

سقط جنین اغلب چه زمانی رخ میدهد؟

سقط جنین اغلب در سه ماه اول بارداری (پیش از هفته 12) رخ میدهد و حدود 10 تا 15 درصد زنان آن را تجربه می کنند. 1 تا 5 درصد از زنان بین هفته های سیزدهم تا پانزدهم دچار سقط جنین می شوند و ممکن است 50 درصد از تمام بارداری ها با سقط جنین به پایان برسد.

برخی از زنان از بارداری خوذ اطلاع ندارند و ممکن است جنین از دست برود.

 

زمان مناسب برای بارداری پس از سقط جنین

 

زمان مناسب برای بارداری پس از سقط جنین

در بیشتر موارد میتوانید بلافاصله پس از سقط باردار شوید حتی اگر دوره قاعدگی شما طبیعی نباشد.

بدن شما فرآیند پس از سقط جنین شروع به تخمک گذاری میکند و تقریبا بعد از دو هفته میتوانید در صورت آمیزش بدون مراقبت باردار شوید.

باردارشدن طی سه ماه پس از سقط میتواند نتیجه بهتری داشته باشد و خطر سقط را حتی برای شما کاهش دهد. یک نظریه در این مورد وجود دارد که یک بار بارداری میتواند بدن را برای بارداری های بعدی آماده کند.

دلایل سقط جنین چیست؟

اما با این وجود بهتر است با پزشک مشورت کنید و از این مسئله مطمئن شوید.

اگر شما یک بار کورتاژ انجام دهید، ممکن است از نظر پزشک به چند ماه استراحت نیاز داشته باشید تا بدن سلامت خود را باز یابد.

همچنین اگر به طور مکرر سقط جنین داشتید، باید آزمایشاتی را انجام دهید تا علت این مسئله مشخص شود و از سقط مجدد جلوگیری شود. اما با این وجود باید شرایط شما بررسی شود و سپس اقدام به بارداری مجدد نمائید. همچنین نیاز دارید به لحاظ روحی قدرت خود را باز یابید و برای بارداری آماده شوید.

 

راهکارهایی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

اینکه زمان دقیق شروع قاعدگی و تخمک گذاری را بدانید به شما کمک میکند تا به موقع برای بارداری اقدام کنید و نتیجه بگیرید. زنانی که چرخه عادت ماهیانه منظمی دارند، 14 روز پیش از شروع قاعدگی شروع به تخمک گذاری میکنند. این زمان ممکن است هرچند ماه جابجا شود. اما با یادداشت کردن آن میتوانید زمان مشخص و دقیق تخمک گذاری را بفهمید.

یکی از راه هایی که به مادران در بارداری مجدد کمک میکند تقویت رحم به سقط جنین است. در صورتی که با رعایت این موارد و چک کردن دوره عادت ماهیانه موفق به بارداری مجدد نشوید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید و از روش های درمانی دارویی یا تکنیک های باروری استفاده نمایید.

 

چقدر احتمال سقط مجدد وجود دارد؟

اکثر زنان پس از سقط میتوانند به زودی باردار شوند. خطر سقط جنین 20% است و اگر پیش از این سقط داشته اید این احتمال برای شما تا 28 درصد افزایش می یابد. خطر سقط بعدی نیز 43 درصد خواهد بود.

با این حال از هر 100 زن یک نفر سقط مکرر یا سقط چند جنین پشت سرهم را تجربه می کند.

دلایل سقط مجدد جنین

سقط پشت سرهم میتواند بر اثر مشکلات انعقاد خون، مسائل هورمونی، اختلالات خود ایمنی، قند خون بالا و سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

 

علائم بارداری بعد از سقط جنین

 

علائم بارداری بعد از سقط جنین

علائم بارداری پس از سقط مشابه علائم معمول بارداری است و با حساس شدن سینه ها، حساسیت به بو و مزه، حالت تهوع و استفراغ یا خستگی همراه است.

یکی از علامت های قطعی بارداری پریود نشدن است. اگر طی شش هفته پس از سقط ممکن است تست بی بی چک شما مثبت شود. اما این ممکن است ناشی از باقی ماندن هورمون های بارداری در بدن شما باشد.

 

مشکلات بارداری مجدد بعد از سقط جنین

پزشک در برخی موارد با تشخیص وجود یک نقص مادرزادی در جنین یا موارد دیگری در دوران بارداری که ممکن است سلامت و حیات مادر را به خطر اندازد، تصمیم به ختم بارداری می‌گیرد. به این کار سقط عمدی یا خودخواستۀ جنین می‌گویند. سقط جنین، بسته به هفتۀ بارداری ممکن است با استفاده از دارو یا عمل جراحی ساده‌ای به نام کورتاژ یا هر دو انجام شود، به خصوص با افزایش سن بارداری نیاز به کورتاژ افزایش می‌یابد.

راهکارهایی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

مشکلات معمول بارداری پس از سقط

یکی از مشکلاتی که سقط برای شما ایجاد میکند، آسیب به لوله های فالوپ و رحم است. اگر نیاز به کورتاژ داشته باشید، جراحی ممکن است باعث ایجاد زخم شود و بارداری مجدد را با مشکل مواجه کند.

به هر روشی که برای خارج کردن جنین اقدام شود، میتواند موجب فشار به دهانه رحم و اتساع یا باز شدن آن گردد. این مسئله موجب ضعیف شدن دهانه رحم خواهد شد و اگر بیش از یکبار رخ دهد، پزشک میتواند با یک جراحی ساده به بسته ماندن آن در طول بارداری بعدی کمک کند.

بعد از سقط رحم مادران ضعیف میشود و بهتر است بلافاصله بعد از رخ دادن این اتفاق اقدام به بارداری مجدد نکنند و یکی از راه های بهبود بعد از سقط تقویت رحم است. مادران می بایستی به مصرف مواد غذایی و تمریناتی بپردازند تا رحم آن ها را آماده برای میزبانی از فرزند جدیدشان نماید.

 

سوالات متداول 

علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین معمولا با لکه بینی، خونریزی (خفیف یا شدید)، ترشح بافت یا مایعات از واژن و درد کمر و شکم همراه است.

 

دلیل اصلی سقط جنین چیست؟

دلیل اصلی این مسئله اختلالات کروموزومی هستند. دیگر دلایل آن مشکلات رحمی، سن بالای مادر و مشکلات دهانه رحم می باشد.

 

بهترین زمان برای بارداری مجدد بعد از سقط چه زمانی است؟

شما میتوانید در دوره تخمک گذاری بعدی خود، پس از سقط، مجددا باردار شوید. اما حتما با پزشک مشورت کنید تا بدن شما آمادگی لازم برای این موضع را داشته باشد.

منبع :

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مناسب بستن گن بعد از زایمان

برای اینکه بدانیم زمان مناسب بستن گن بعد از زایمان چه زمانی است، باید ابتدا از پزشک خود
آدمین
31 فروردین 1401

داروهای ممنوع پیش از بارداری

داروهای ممنوع پیش از بارداری اگر در تلاش برای بارداری هستید، باید به این نکته توجه
آدمین
01 اسفند 1400

همه چیز درباره تنفس نوزادان

بعد از تولد نوزاد تازه، والدین روی خواب، غذا و تنفس او حساس میشوند. هرگونه تغییرات دراین
آدمین
22 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه