logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

خستگی در بارداری

آدمین
11 خرداد 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

خستگی در بارداری بین تمام زنان شایع است و در سه ماه دوم بارداری کمتر حس میشود. برخی زنان در تمام دوران حاملگی احساس خستگی و خواب آلودگی دارند اما برخی دیگر کمتر ممکن است احساس خستگی کند.

دلایل احساس خستگی در بارداری چیست؟

احساس خستگی در بارداری تنها به دلیل اضافه وزن نیست. هرچند در برخی زنان اضافه وزن محسوس است، اما همیشه نمیتوان آنرا دلیل خستگی و بی حالی دانست.

برخی زنان پیش از بارداری چنین حسی نداشته اند اما در دوران بارداری بیدار ماندن حتی در ساعات روز نیز دشوار است.

افزایش هورمون ها یکی از دلیل های مهم خستگی در بارداری

دلیل این مسئله را میتوان تغییرات هورمونی و به ویژه افزایش هورمون پروژسترون و ریلاکسین که از جفت ترشح میشود دانست. این نوع از خستگی در سه ماه اول بارداری بروز می کند و خیلی زود برطرف خواهد شد. اما خستگی مفرط ممکن است به دلیل اختلالات خواب باشد و منجر به بی خوابی در طی روز شود.

عوارض خستگی در بارداری چیست؟

از عوارض بارداری در سه ماه اول، تهوع و استفراغ می باشد. این حالت در صورت تداوم انرژی بدن را میگیرد و منجر به خستگی مفرط در مادران میشود. باتوجه به این موارد، احساس خستگی در پایان روز طبیعی است.

دلایل احساس خستگی در بارداری چیست؟

اما در مواردی احساس خستگی ممکن است به دلیل افسردگی شما باشد. اگر در کارهای روزانه احساس کندی دارید و نمیتوانید مثل قبل همه چیز را کنترل کنید، شاید این برایتان آزادهنده باشد و موجب افسردگی در شما شود.

در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

کم خونی و خستگی در بارداری

دلیل دیگر خستگی در بارداری ممکن است به خاطر کم خونی ناشی از فقر آهن باشد. این نیز مشکل شایعی بین زنان باردار است. اگر کم خونی خفیف دارید، میتوانید با تست و آزمایش از آن مطمئن شوید و با رژیم غذایی مناسب آن را کنترل کنید.

 

راه های مقابله با خستگی و بی حالی در دوران بارداری

راه های مقابله با خستگی و بی حالی در دوران بارداری

از آنجا که مشکل احساس خستگی و بی حالی بین تمام زنان باردار شایع است، جای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. التیه با رعایت نکاتی میتوان آنرا کنترل کرد. برخی از این راه حل ها را در ادامه برایتان آورده ایم.

خواب و استراحت کافی

بهترین راه حل برای مقابله با خستگی خواب و استراحت کافی است. برخی مواقع حتی یک چرت کوتاه میتواند انرژی شما را بالا ببرد. پس اگر برایتان مقدور است، طی روز استراحت کنید تا در پایان روز کمتر بی حال و خسته باشید.

خواب مادران اهمیت بسیار بالایی دارد و می بایستی مادران اهمیت ویژه ای به  خوابشان بدهند. در مقاله باید و نباید های خواب مادران در این موضوع صحبت شده است.

برنامه ریزی برای کارهای روزانه

بهتر است کارهای روزانه خود را سبک تر کنید و از فعالیت های غیرضروری پرهیز کنید. برای انجام کارهای روزانه از همسر یا افراد دیگر خانواده کمک بگیرید تا زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب

بدن یک مادر باردار به طور متوسط باید روزانه 300 کالری دریافت کند. داشتن رژیم غذایی سالم به شما کمک میکند تا شاداب تر باشید و حس بهتری داشته باشید. مصرف سبزیجات، گوشت کم چرب، غذاهای کم چرب، غلات کامل و میوه ها انرژی بدن شما را به خوبی تامین می کند.

مصرف غذاهای ناسالم باعث افت انرژی میشود. بهتر است از میوه و ماست برای میان وعده استفاده کنید و یک رژیم غذایی سالم مانع از اضافه وزن شما میشود. اضافه وزن بارداری را میتوان یکی از دلایل خستگی و کسالت دانست.

مصرف آب و مایعات

به اندازه کافی مایعات مصرف کنید و آب زیاد بنوشید. چای کافئین زیادی دارد و بهتر است به جای آن آب بنوشید. علاوه بر این در دوران بارداری تکرر ادرار شبانه خواهید داشت که برای کنترل آن بهتر است در ساعت نزدیک به خواب کمتر آب بنوشید و در عوض طی روز مایعات بیشتری مصرف کنید.

ورزش و تحرک روزانه

ورزش روزانه و پیاده روی به بهتر شدن حال شما کمک میکند. کنترل وزن به طور کلی کسالت شما را کاهش میدهد.

اگر انجام برخی نرمش های روزانه از نظر پزشک برای شما مانعی ندارد، میتوانید آنها را انجام دهید.

حفظ روحیه و آرامش

احساس خستگی در هر حالتی آزادهنده است. اما مهم است که روحیه خود را حفظ کنید و بدانید که در سه ماه دوم حال بهتری خواهید داشت. استراحت به اندازه کافی و حفظ روحیه کمک می کند تا بعد از تولد فرزندتان بهتر از او نگهداری کنید.

 

درمان خستگی و بی حالی ناشی از بارداری

 

درمان خستگی در بارداری

همانطور که اشاره شد، مهم ترین روش درمان خستگی در طول بارداری خواب مناسب و راحت در شب ها می باشد. توصیه میشود که مادران برای احساس آرامش بیشتر از بالش بارداری استفاده کنند. بالش های معمولی حمایت لازم را از بدن شما نخواهند داشت و تنها برای محافظت از گردن و سر مناسب هستند. اما بالش بارداری طراحی مناسبی دارد و به خوبی از کمر و شکم شما در زمان خواب مراقبت خواهد کرد.

اما بالش بارداری چیست؟ آیا همه مادران میتوانند از این بالش استفاده کنند؟ در مقاله مربوط در رابط با این موضوع ها صحبت کرده ایم.

انحنا و شکل این بالش ها برای استفاده در دوران حاملگی طراحی شده تا احساس امنیت و راحتی بیشتری به شما بدهد.

زمان های مناسب برای استفاده از بالش بارداری

میتوانید در زمان استراحت و نشستن نیز از این بالش ها استفاده کنید. روکش این بالش نرم و پنبه ای و قابل شست و شو است و به رعایت بهداشت در این دروان به مادران کمک خواهد کرد.

خوابیدن به ویژه در ماه های پایان بارداری و زمانی که شکم شما سنگین شده است دشوار تر خواهد بود و به یک چالش برای ما تبدیل میشود. پس توصیه میشود تا بالش بارداری مناسبی را برای خود تهیه کنید و ایمنی و راحتی تان را در این دوران تضمین نمایید.

 

سوالات متداول

دلیل خستگی مفرطی در بارداری چیست؟

خستگی تا اندازه ای میتواند طبیعی باشد، اما خستگی مفرط و بی حالی شدید ممکن است ناشی از بیماری هایی مثل دیابت، کم خونی و مشکلات تیروئید باشد. برای شناسایی علت دقیق بی حالی مفرط حتما باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش بدهید.

آیا مصرف مکمل های دوران بارداری میتواند حالت خستگی و بی حالی را کاهش دهد؟

اگر با وجود رژیم غذایی مناسب هنوز هم احساس خستگی شما را رها نمیکندف حتما نیاز به مصرف مکمل های بارداری خواهید داشت. در این مورد حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم مصرف مکمل ها، آنها را همراه غذا و نوشیدنی حاوی کلسیم نخورید.

مصرف چای و قهوه بدون کافئین برای مادران باردار ضرر دارد؟

مصرف چای و قهوه را بهتر است برای مدتی در دوره بارداری کنار بگذارید یا کاهش دهید. اما مصرف چای و قهوه بدون کافئین ایرادی ندارد.

چه زمانی خستگی مفرط نگران کننده خواهد بود؟

اگر خستگی شما با سرگیجه، تپش قلب، تکرر ادرار، درد در قسمت بالای شکم، سردردهای شدید در بارداری، تنگی نفس، تورم پا یا دست و کاهش بینایی همراه باشد نگران کننده خواهد بود و باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اختلالات بند ناف

بندناف راه ارتباطی جنین و مادر است. بندناف یا طناب نافی از طرفی به جنین و از یک طرف به جفت
آدمین
02 خرداد 1401

اهمیت آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

اهمیت آزمایش ژنتیک پیش از بارداری تولد نوزادن با مشکل ژنتیکی در کشور ما روبه افزایش است.
آدمین
04 اسفند 1400

دستگاه سونیکید چیست؟

دستگاه سونیکید چیست؟ از این دستگاه برای اندازه گیری ضربان قلب جنین و اطمینان از سلامت و
آدمین
29 فروردین 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه