logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در هفت ماهگی

کودک در هفت ماهگی

کودک شما در شش ماهگی و پس از آن دیگر میتواند غذای کمکی بخورد و همزمان به تغذیه از شیر مادر نیز باید ادامه دهد. کودک مراحل رشد را سریعا طی میکند و این روند برای هر کودکی منحصر به فرد است.

در ادامه تغییرات و رشد کودک را در هفتمین ماه تولد او بررسی میکنیم.

 

غلت زدن آسان‌

عضلات گردن و بازوی کودک در ماه هفتم زندگی قوی تر شده و به او اجازه میدهد تا به پهلو بغلتد. این نقطه عطف توانایی های اوست و برایش سرگرم کننده و جذاب خواهد بود. او ممکن است برای مدتی غلت زدن را ه عنوان حالت اصلی جابجایی خود روی زمین انتخاب کند و یا علاقه ای به آن نشان ندهد.

کودک هفت ماه همچنین برای نشستن، جهیدن و چهار دست و پا راه رفتن تلاش میکند و از کشف حالات جدیدش هیجان زده خواهد بود.

غلت زدن برای او یک بازی سرگرم کننده است. اما احتیاط لازم است. پس هرگز او را روی سطح بلند یا تخت تنها رها نکنید و در زمان خواب اطراف او را بالش بگذارید.

 

تعامل-در-کودکان-هفت-ماهه

 

تعامل برای کودکان هفت ماهه

در این سن کودکان توجه دیگران را دوست دارند و اغلب برای تعامل با دیگران خودشان پیش قدم میشوند. اگرچه ممکن است بعد از دیدن غریبه ها، متوجه اضطراب نیز در کودکتان شوید. اما احتمالا در مورد آنها نظر خاصی ندارد و گاهی تنها از کسانی که با لبخند به او نزدیک میشوند استقبال کند.

او همچنین در حال جلب توجه شماست تا آنچه دوست دارید را انجام دهد. پس از این به بعد و تا سنین مشخصی نیز تلاش میکند که با کارهایش نظر شما را جلب کند. در حال حاضر البته کارهای را انجام میدهد که برای شما دوست داشتنی است و ممکن است برای برانگیختن احساسات و واکنش شما شیطنت هایی نیز بکند.

بهتر است شما نیز وقتی او رفتار خوبی دارد به او توجه داشته باشید و از او تعریف کنید. این یک روش عالی برای شروع آموزش خوب و بد به کودکان است.

به این ترتیب کودک شما شروع به یادگیری رفتارهای بیشتری جهت جلب توجه شما میکند. او دیگر تنها به گریه کردن اکتفا نمیکند و از سر و صدا کردن، وول خوردن و زبان درآوردن نیز برای جلب توجه شما استفاده خواهد کرد. به هر حال او شیوه خاص خود را برای ایجاد ارتباط پیدا میکند.

 

مراقبت-های-لازم-برای-کودک-هفت-ماهه

 

مراقبت های لازم برای کودک شش ماهه

هرچه کودک فعال تر میشود لازم است تا لباس های راحت تری به او بپوشانید. بهتر است از پارچه های نرم برای لباس های او انتخاب کنید تا با پوستش اصطکاک نداشته باشد. لباس های گشاد و قابل تنفس به کودک انرژی بیشتری برای جنب و جوش خواهند داد.

لباس هایی که درزهای زبر، کراوات های بزرگ یا پاپیون دارند برای او مناسب نیست و آزاردهنده خواهد بود. هرچیزی که مانع از خواب راحت و چهار دست و پار رفتن او میشود را کنار بگذارید و به او لباس های راحت بپوشانید.

 

تغذیه-کودکان-در-هفت-ماهگی

 

تغذیه مناسب کودک شش ماهه

به محض تغییر رژیم غذایی کودک و افزودن مواد غدایی جامد حتی به مقدار کم نیز رنگ مدفوع او تغییر خواهد کرد. اگر مدفوع او خیلی سفت به نظر میرسد، به او میوه و سبزیجات، سرلاک جو و غلات بدهید.

لازم است بدانید که سرلاک برنج و موز و پوره سیب زمینی میتواند یبوست زا باشد. در صورت یبوست بهتر است مصرف آب را برای او بیشتر کنید.

 

خوردن غذاهای انگشتی

از هفت ماهگی کودک شما با قاپیدن قاشق از شما نشان میدهد که آماده خوردن غذاهای لقمه ای است. میتوانید چهار یا پنج تکه از غذاهای لقمه ای را به او بدهید. غذاها را باید در بشقاب های نشکن و سینی در مقابل او بگذارید.

او ممکن است اشتهای خوبی داشته باشد، اما هنوز دندان برای جویدن ندارد و بهتر است هنوز از غذاهای آبکی و له شده برای تغذیه او استفاده کنید. هرچه بزرگتر شود میتوانید غذاها را در لقمه های کوچک به او بدهید و حتی از غذاهای شما خواهد خورد. او از تماشای غذا خورد ن شما لذت خواهد برد و حتی ممکن است خودش تمایل داشته باشد بیشتر غذا بخورد.

به یاد داشته باشید، او در حال یادیگری بافت، رنگ و بو است و بهتر است از غذاهای مختلف به او بدهید. برخی از غذاهای انگشتی مورد علاقه کودکان شامل :

سرلاک جو دوسر

تکه‌های کوچک موز یا میوه‌های کاملاً رسیده یا بدون پوست و هسته (مثل انبه، آلو، گلابی، هلو، طالبی و هندوانه)

تکه‌های کوچکی از پنیر توفو

ماکارونی صدفی خوب پخته و تقسیم‌‌شده به تکه‌های کوچک

نوارهای نازک یا تکه‌های بسیار کوچک پنیرها

بلوبری، انگور و گیلاس تکه‌شده و بدون هسته

تکه‌های کوچک و نرم سبزیجات پخته مانند هویج، نخودفرنگی، کدوی سبز، سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی شیرین

 

مهارت-های-کودک-هفت-ماهه

 

یاد دادن زبان اشاره

اگر میخواهید به کودک خود زبان اشاره بیاموزید، حالا وقت خوبی است و او آمادگی یادگیری آنرا دارد. این زبان، ابزار مناسبی است تا او نظر خود را به شما بیان کند.

درک او از مهارت های حرکتی سریعتر از یادگیری زبان می باشد. به طور مثال اغلب کودکان دست تکان دادن برای خداحافظی را در حدود 9 ماهگی، اشاره کردن به چیزی را در یک سالگی و پیش از گفتن سلام و خداحافظ فرا میگیرند.

میتوانید برای شروع از کلمات رایجی مثل کتاب یا گرسنه برای آموزش او استفاده کنید. مثلا برای یادگیری نشان دادن کتاب میتوانید دست ها را به هم بچسبانید و آنها را باز و بست کنید. به مرور خواهید دید کودکتان توانایی بیان نظرات پیچیده تر را نیز خواهد داشت و به طور مثال برای اینکه بگوید چیزی را نمیخواهد دستش را بالا می آورد.

نگران نباشید، زیرا یادگیری حرکات و زبان اشاره تداخلی در یادگیری صحبت کردن برای او ایجاد نمیکند. حتی این آموزش میتواند به توسعه مهارت های زبانی او نیز کم کند.

 

کودک راست دست یا چپ دست ؟

حتما تا حالا متوجه شده اید که کودک شما کدام دستش را برای برداشتن و گرفتن ترجیح میدهد. اما هنوز م تا دو یا سه سالگی نمیتان گفت که او چپ دست یا راست دست خواهد شد.

لازم نیست تلاش کنید تا ترجیح کودک بر دست راست باشد، زیرا چپ دستی پیش از تولد تعیین شده و ممکن است اصرار برای این کار او را گیج کند. این کار میتواند عدم هماهنگی بین دست ها و یادگیری برخی مهارت ها و حتی بدخطی او را به همراه داشته باشد.

 

بازی کردن کودکان

او در این سن عاشق بازی های نوبتی میشود. به ویژه آنهایی که نیاز به استفاده از صدا و زبان نیز دارند. پس بگذارید سر و صدا کند و شما نیز از او تقلید کنید. این یک روش خوب برای سرگرم کردن او می باشد.

از مزایای این بازی این است که همه جا میتوانید آنرا انجام دهید. او در حمام با شنیدن صدای پاشیدن آب یا افتادن لگن نیز لذت خواهد برد. میتوانید ایجاد این صداها را به او آموزش دهید و اجازه دهید این صداها را ایجاد کند.

 

تحریک حواس کودک

کودک شما از حواس خود برای یادگیری و جست و جو استفاده میکند و لازم است مراقبت کنید تا سراغ اشیاء خطرناک برای لمس کردن و به دهان گذاشتن نرود. کودک ممکن است با فشاردادن یک توپ پلاستیکی، لمس کردن یک تکه خز یا به دهان بردن حلقه دندانی حس خوبی داشته باشد.

کار جالبی که میتوانید با او انجام دهید این است که پارچه های بافتنی مختلف را جمع کنید و واکنش کودکتان و قتی آنها را لمس میکنید، تماشا کنید.

 

مهارت کتاب خوانی در کودکان

با نگاه کردن به کتاب های عکس دار، میتوان مهارت های زبانی کودک را افزایش داد. او برای یک علاقه مادام العمر به کتاب ها، از این طریق آماده میشود. کتاب های مقوایی محکم هستند و کتب های سه بعدی و رنگی برای او جذاب تر و بهتر خواهند بود.

او بین 9 ماهگی تا 12 ماهگی مهارت لازم را برای ورق زدن کتاب ها پیدا نمیکند. همچنین ممکن است صبر و شکیبایی لازم را برای نشستن و شنیدن داستان های شما نداشته باشد. اما بهتر است تسلیم نشوید و با بغل کردن و معاشرت با او به خواندن داستان ادامه دهید.

 

تحرک در کودکان

کودک هفت ماهه شما میخواهد مقداری از وزن خود را روی پاها تکیه دهد و عاشق ورجه وورجه کردن است. این کارها عضلات پای او را برای راه رفتن آماده میکنند. میتوانید زیر بغل او را نگه دارید و کمک کنید تا روی زمین سرپا بیاستد.

برای شروع ممکن است نیاز باشد او را روی دامن خود بگذارید تا بیاستد. اما بعد از اینکه شروع به حرکت کرد، بهتر است فقط او را تماشا کنید و از قهقهه های او لذت ببرید.

 

مهارت-های-دست-در-کودک-هفت-ماهه

مهارت‌های دست

مهارت های حرکتی کودکان از هفت ماهگی کم کم ظهور میکنند و او به تدریج میتواند اشیاء را با دست بردارد و یا از دستی به دست دیگر دهد. این مهارت ها شامل حرکات دقیق انگشت ها، دست و مچ دست نیز میشود. فعالیت هایی همچون چهار دست و پا راه رفتن و استفاده از عضلات بزرگ پا، عضلات بازو، ساق پا و ران و به ترتیب کل بدن به مرور در او بروز میکند.

میتوانید برای تشویق کودکتان برای به کار گیری این مهارت ها، چند اسباب بازی در اطراف او قرار دهید و شاهد تلاش او برای گرفتن و برداشتن آنها باشید. بهتر است صبور باشید و اسباب بازی را خودتان به او ندهید. خواهید دید که او زودتر آمادگی جسمانی پیدا میکند.

او به مرور میتواند برای برداشتن اسباب بازی هایش به جلو خم شود و سپس دوباره بنشیند. همچنین به زودی روی دست و زانوی خود به جلو و عقب خم میشود و یا سینه خیز به جلو میرود. او بارها غلت میخورد و بهتر است با پوشاندن لباس های راحت به او کمک کنید تا راحت تر بازی کند.

او در این سن به قطعات کوچک و جزئیات اشیاء علاقه نشان میدهد و برای بررسی آنها از ضربه زدن و زبان زدن استفاده میکند. این روش ها بخشی از تعامل او با اسباب بازی هایش هستند.

به یاد داشته باشید دکمه ها، سنجاق ها و وسائلی که خفگی ایجاد میکنند نباید جلوی دست او گذاشته شوند.

 

اسباب-بازی-های-مورد-علاقه-کودک-هفت-ماهه

 

اسباب بازی های مورد علاقه کودک هفت ماهه چیست؟

او در این سن به عروسک حیوانات علاقه مند میشود و حتی به زودی لازم است تا عروسک مورد علاقه خود را همه جا به همراه داشته باشد. او برای آرامش داشتن به عروسکش وابسته میشود و همه جا آنرا همراه خواهد داشت.

این عروسک اصطلاحا یک شی انتقالی است و میتواند نشانه ای از ظهور استقلال در کودک شما باشد. او کم کم یاد میگیرد تا خود را از شما جدا کند.

وقتی میخواهید یک عروسک تازه به خانواده عروسک های او اضافه کنید، بهتر است دنبال اسباب بازی های نرم باشید که خوب دوخته شده اند. دیگر اسباب بازی ها شامل توپ، استوانه ها، اسباب بازی های فنری و عروسک های بزرگ میشوند.

شاید او اجازه ندهد که به اسباب بازی های او دست بزنید و یا آنرا از کودک جدا کنید. او احتمالا با صدای بلند یا گریه اعتراض خواهد کرد. همچنین اگر اصرار دارد که در کنار اسباب بازی محبوبش بخوابد.

مطمئن شوید که این یک عروسک کوچک باشد. زیرا ممکن است از عروسک ختی بزرگ به عنوان پله برای بیرون آمدن از تخت استفاده کند. همچنین عروسک های بزرگ میتوانند راه تنفسی او را ببندند.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه