logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در یازده ماهگی

کودک در یازده ماهگی

کودک شما ده ماهگی را پشت سرگذاشته و همچنان در حال طی کردن مراحل رشد خود می باشد. اگر کودک شمازودتر از موعد به دنیا آمده در نظر داشته باشید که زمان بیشتری نیاز دارد که به معیارهای رشد در این سن برسد.

همچنین تمام کودکان روند رشد یکسانی ندارد و هرکدام پتانسیل خاص خود را برای رشد داراست. او حالا به یک سالگی نزدیک میشود و در ادامه میخواهیم مواردی از رشد او را بررسی کنیم.

 

صحبت-کردن-با-کودک

 

صحبت کردن با کودک

کودک شما در آغاز یازده ماهگی شروع به درک برخی کلمات کرده است و صحبت با او همچنان بسیار مهم است. شما میتوانید کلماتی که او میگوید را به شکل صحیح تکرار کنید تا او صحیح حرف زدن را یاد بگیرد.

مثلا اگر میگوید : “شی شی” میخواهم. باید شکل صحیح کلمات را به او بگوئید و بگوئید “شیشه شیر میخوای؟”

در این مرحله از رشد بهتر است از حرف زدن به زبان کودکانه خودداری کنید تا او تلفظ درست کلمات را یاد بگیرد. صحبت کردن با او راه بسیار خوبی برای تقویت مهارت های زبانی اش می باشد. اگر یک جمله نامفهوم میگوید، به او بگوئید “عه، چه جالب!” خواهید دید که او به حرف زدن خود ادامه میدهد.

به زودی کلمات، حرکات و روش های ارتباطی مختلف مثل اشاره کردن و خرخر کردن را از کودکتان خواهید دید. شاید واقعا معنی آنها را بفهمید. مهم این است که در زمان اشاره کودک شما نام درست آنرا بگوئید تا او نیز درست تلفظ کردن را یاد بگیرد.

شما میتوانید به کودک خود شرح دقیق از کارهایی که در حال انجام آن هستید بدهید. مثلا در حالی وقتی او را در کالسکه میگذارید، بگوئید: ” داری میری تو کالسکه آبیت، الان کمربندتو میبندم تا راحت بشینی. حالا میتونیم بریم پارک.”

همچنین میتوانید در حالیکه برای او لالایی یا شعر میخوانید، با دست آنرا اجرا کنید و برای او بازی کنید. اینگونه او کلمات و عبارات را زودتر میشناسد و یادمیگیرد.

او به این ترتیب به زودی ارتباط بین کلمات و جهان بیرون را درک خواهد کرد. مثلا وقتی شما یا همسرتان وارد اتاق میشوید، همدیگر را خطاب کنید و بگوئید “مامان” یا “بابا” اومده، او به زودی این دو کلمه را بدون جابجایی و فرق گذاشتن ادا خواهد کرد.

 

استفاده-از-انگشت-ها-در-کودکان-یازده-ماهه

 

استفاده از انگشت ها

انگشتان کودک شما هر رزو چابک تر میشوند و ممکن است بتواند با استفاده از انگشت شست و سبابه به زودی یک تکه کاغذ یا غذا را بگیرد. او اشیاء کوچک را بدون تکیه دادن مچ دست به میز یا سطح سفت ثابت بر خواهد داشت.

حالا که کودکتان خودرن مواد غذایی کمکی و جامد را شروع کرده، با اضافه شدن توانایی برداشتن وسیله ها میتوان انتظار داشت به زودی مقداری از غذاهایش را روی زمین بریزد.

کودک شما در این سن شیفته چیزهای کوچک محیط پیرامونش است و احتمال دارد بخواهد آنها را بخورد. اگر این چیزها خوراکی باشند یا ایجاد خفگی نکند، خیلی جای نگرانی نیست، اما در هر صورت مراقب باشید تا این کار را انجام ندهد.

به طور کلی نباید اجازه دهید کودک چیزی را که حلال در آب نیست، بخورد. خوراکی های مثل هویج خام یا یک خوشه انگور را نباید در دهانش بگذارد. اما میتواند تکه های پخته سبزی، میوه های خرد شده و چیزهایی از این دست را بخورد.

 

تحرک-و-راه-رفتن-کودکان-یازده-ماهه

 

تحرک و راه رفتن

او در یازده ماهگی قادر است روی چهار دست و پا راه برود و تنه خود را کاملا موازی با زمین قرار دهد. بسیاری از کودکان تلاش میکنند تا پیش از این سن چهار دست و پا راه بروند، اما همه کودکان در 11 ماهگی قادر به این شکل از حرکت خواهند بود.

تنها برخی کودکان از مرحله سینه خیز رفتن یکباره وارد مرحله ایستادن خواهند شد و حتی ممکن است او قادر به خزیدن از پله ها نیز باشد.

کودک حالا میتواند به راحتی بنشیند و یا با گرفتن دست هایش به مبل و وسیله های خانه راه برود. وقتی او در موقعیتی راه رفتن قرار میگیرد، امکان دارد چند قدم بردارد و شاید وقتی ایستاده بتواند برای برای برداشتن چیزی اقدام کند.

اگر کودک شما تا امروز چند قدم به سمت استقلال برنداشته، هنوز جای نگرانی نیست و چیزهای زیادی را تا این سن یاد گرفته است. اغلب کودکان تا 12 ماهگی اولین گام های خود را برمیدارند و از 14 یا 15 ماهگی دیگر میتوانند به خوبی راه بروند.

او در آستانه یک سالگی نیازمند مراقبت و توجه شماست و به مرور استقلال خود را به دست می آورد. او در ایستادن، دولاشدن و چمباتمه زدن بدون کمک شما مهارت دارد و مهارت او در راه رفتن و … نیز به زودی بروز میکند.

او میتواند دست هایش را به جایی بگیرد و راه برود یا به شما در پوشاندن لباس به خودش کمک کند.

او همچنین از بازی لذت میبرد و ممکن است چیزی را به زمین بیاندازد تا شما را مجبور به برداشتن آن کند. اگر از بازی انداختن اشیاء خسته شدید، بهتر است بازی دیگری را با او شروع کنید.

 

برنامه-غذا-خوردن-کودک-یازده-ماهه

 

برنامه غذا خوردن کودک یازده ماهه

کودک شما در این سن شاید بتواند لیوان را نگه دارد و بدون کمک شما آب بنوشد و یا با دست های خودش غذا بخورد. اما برخی کودکان نمیتوانند در این سن این کار را انجام بدهند و همانطور که گفته شد رشد این مهارت ها برای هر کودک متفاوت خواهد بود.

در همان حال که میتواند لیوان آب را نگه دارد، به همان اندازه احتمال سر خوردن آن از دستش نیز وجود دارد. پس بهتر است لیوان های پلاستیکی را برای او انتخاب کنید و اشیاء شکستنی را از دسترس او دور نگه دارید.

 

فردیت-یافتن-کودکان-در-نه-ماهگی

 

فردیت یافتن کودکان

فرزند شما در یازده ماهگی ممکن است بخواهد بین خواهر و برادرهایش اعلام حضور کند. به این ترتیب شروع به بازی های موازی میکند، اما لزوما به دنبال بازی با آنها نیست. بازی با کودک راه دیگری برای تشویق او به توسعه مهارت های اجتماعی می باشد.

تنها باید به یاد داشته باشید او هنوز خیلی کوچک است و مفهوم دوست شدن رادرک نمیکند. بازی با دیگران پیش زمینه خوبی برای تعامل با آنها است. او از دوستانش ممکن است چیزهایی نیز یاد بگیرد و این میتواند اتفاق خوبی برای شما باشد.

در این سن او دستورات شما را میفهمد و ممکن است عمدا امر و نهی شما را نادیده بگیرد. برای اینکه تاثیر دستورات شما بیشتر باشد بهتر است از کمتر از کلماتی مثل “نه” استفاده کنید و این کار را تنها برای ایجاد محدودیت های مهم انجام دهید.

ممکن است چیزهایی به کودک میگوئید را فراموش کند و فردا اصلا به ید نداشته باشد، پس برای ایجاد محدودیت برای او باید مفاهیم خوب و بد را به خوبی به او آموزش دهید. میتوانید برای این کار از منطق خود بهره بگیرید.

اگر اجازه ندهید کودکتان یک بیسکوئیت بیشتر بخورد این به معنی بدجنس بودن نیست، بلکه شما تنها در حال ایجاد محدودیت های سالم برای او هستید.

تمایل کودک به کشف و بررسی هرچیزی قوی تر از گوش دادن به هشدارهای شماست. پس بهتر است تنها از او محافظت کنید و آموزش های لازم را به او بدهید. یادتان باشد چیزی که از نظر شما سرپیچی و نافرمانی است، از نظر او تنها کنجکاوی به شمار میرود. کنجکاوی برای شناخت جهان و کشف اطرافش نیاز طبیعی اوست.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه