logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در پنج ماهگی

کودک در پنج ماهگی

نمودار رشد کودکان نشان میدهد که آنها چه پتانسیلی برای رشد دارند. در پنج ماهی تغییرات بیشتری را در کودک خود مشاهده میکنید و او به سرعت مراحل رشد مخصوص به خود را طی خواهد کرد. بهتر است در مورد تفاوت او با دیگر همسالانش نگران نباشید، زیرا به زودی رشد منحصر به فرد او نیز اتفاق خواهد افتاد.

در پنج ماهگی کودک شما میتواند تمام صداهایی که با زبان مادر یاو تولید میشوند را درک کند. از این هفته تا شش ماهگی، او توانایی ادا کردن برخی صداها را نیز پیدا میکند و این کلمات میتواند “مامان”،”بابا” یا کلمه آشنای دیگری باشد. کارشناسان رشد میگویند برای کودک شما هوز زود است تا بین شما و این صداهای ذهنی ارتباط برقرار کنند اما با این حال شنیدن آن هیجان انگیز خواهد بود.

بهتر است او را برای برقراری ارتباط یا تقلید صدا تشویق کنید. کودکان ممکن است ناخودآگاه از شما تقلید کنند و کلام شما را تکرار نمایند.

وقتی کودک صدایی را ادا میکند شما واکنش نشان دهید و او را تشویق نمائید. او به زودی اهمیت زبان را درک خواهد کرد و رابطه علت و معلولی آنرا را میفهمد. این کار اعتماد به نفس او را نیز بالا میبرد و به تدریج خواهد فهمید که آنچه میگوید اهمیت دارد.

میتوانید آنچه کودک میگوید را بسط دهید و سعی کنید به آن معنا دهید. این به یادگیری زبان او کمک خواهد کرد.

 

تغذیه-با-غذایی-کمکی-برای-کودکان-5-ماهه

 

تغذیه با غذایی کمکی

برای شش ماه اول زندگی معمولا کودکان تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر یا شیرخشک تامین میکنند. اما والدین اغلب مشتاق اند خوراندن غذاهای جامد را به کودک خود شروع کنند. دستگاه گوارش کودک در این زمان کامل تر بوده و رفلکس رانش زبان نیز رو به محو شدن است. اما زمان منطقی برای مصرف برخی خوراکی ها هنوز فرا نرسیده است.

در صورتی که نگران وزن گرفتن کودک خود هستید، پساز مشورت با پزشک میتوانید از غذای کمکی برای او استفاده کنید. این غذاها میتواند شامل حریره بادام و برنج غنی شده با آهن باشد. هنوز برای خوردن سرلاک و پروه زود است و باید تا شش ماهگی او صبر کنید.

شورع مصرف غذاهای جامد واکنش های آلرژیک را کاهش میدهد و به این زودی مصرف شیر مادر را برای او قطع نمیکنید. اگر فکر میکنید خوردن غذای کمکی خواب او رادر شب راحت تر میکند، باید گفت این فرضیه اشتباه است. حتما پیش از شروع مصرف غذاهای کمکی با پزشک او مشورت کنید.

 

تغییر احتمالی وعده‌های تغذیه

کودکان در پنج ماهگی معده بزرگتری دارند و نیازی به پرکردن مکرر آن نخواهد بود. با این وجود اگر کودک را تنها با شیر مادر تغذیه میکنید، در روز لازم است تا هشت وعده در روز غذا بخورد. محتوای شیر مادر نیز تغییر کرده و او میتواند چربی و مواد معدنی بیشتری را از طریق شیر مادر دریافت کند.

کودک شما ممکن است به دو برابر وزن خود پس از تولد رسیده باشد. با وجود کم شدن تعداد وعده های غذایی اما هنوز اضافه وزن او ادامه دارد.

ممکن است در زمان شیردهی حواس او پرت شود و این کار شما را دشوار خواهد کرد. او با شنیدن صداها ممکن است دنبال منبع آن بگردد و لازم است تا راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنید. سعی کنید با تغذیه کردن او در اتاق آرام و نیمه تاریک موجبات حواس پرتی اش را کم کنید تا تغذیه مناسب را داشته باشد.

 

بازی-کردن-کودک-5-ماهه

 

تنها بازی کردن

کودکات نمیتواند دقایقی با دست ها و پاهای خود بازی کند و علاقه دارد تا یک حرکت را بارها تکرار نماید. او کمی بعد حرکات خود را تغییر میدهد و سرگرم خواهد بود.

گاهی متوجه آرام شدن ناگهانی اتاق میشوید و خواهید دید او بیدار شده و با بازی خود سرگرم شده است. او به تنهایی بازی میکند و به شما اجازه میدهد تا به کارهای خود رسیدگی کنید.

 

احساسات کودک در پنج ماهگی

او تا امروز تنها با گریه کردن با شما ارتباط برقر میکرده و حالا کمی شوخ طبعی و خنده نیز دارد. او ممکن است به غافل گیری های خوشایند بخندد، البته به شرطی که این غافل گیری ها با صدای خیلی بلند همراه نباشد و او را نترساند.

شما میتوانید با شکلک های خنده دار و شیرین کاری او را به لبخند زدن تشویق کنید. او از شنیدن صداها لذت میبرد و شما برای ایجاد این صداها نیاز به اسباب بازی خاصی ندارید. میتوانید سوت بزنید، صدای حیوانات مختلف را تولید کنید و خواهید دید که او عاشق این بازی ها خواهد شد.

 

کنجکاوی کودک پنج ماهه

او را به بررسی و بازی با اشیاء مختلف تشویق کنید. چیزهای ساده مثل عوض کردن پوشک نیز میتواند برای چند دقیقه او را سرگرم کند. او میتواند با اسباب بازی های ساده سرگرم شود و بهتر است این وسیله ها قابلیت ارتجاعی در برابر له شدن و مچاله شدن را داشته باشند.

به او یک جغجغه بدهید و خواهیددید از صدای آن لذت میبرد. او با حرکت دادن یک اهرم و شنیدن صدای آن شروع به فهم رابطه علت و معلولی میکند و از این بازی لذت خواهد برد.

 

تشخیص رنگ‌ در کودکان

کودکان از آغاز تولد رنگ ها را تشخیص میدهند. اما با تشخیص قرمز و نارنجی مشکل دارند. تشخیص طیف های رنگی هنوز برای آنها دشوار است و اغلب طرح های با تضاد رنگی بالا مثل سیاه و سفید را تشخیص میدهند. اما به مرور تشخیص رنگ ها برای او آسان تر میشود و در پنج ماهگی میتوانید با دادن لباس ها و وسیله های رنگی به او قدرت تشخیص اش را تست کنید.

 

توانایی-نشستن-در-کودکان-5-ماهه

 

توانایی نشستن

از پنج ماهگی به بعد رشد فیزیکی او بی وقفه خواهد بود و خواهید دید وقتی او را بلند میکنید، سر و شانه اش را بلند میکند. اگر او را روی شکم بخوابانید، سر و شانه خود را بلند میکند و شروع به حرکت دادن دست و پای خود خواهد کرد. او به تدریج قدرت لازم برای کنترل سر و گردن خود را به دست می آورد. همچنین میتواند بنشیند.

وقتی او را در حالت نشسته قرار دهید، سر او به عقب نمیافتد و اگر او را بلند کنید خواهید دید سرش را به جهات مختلف میچرخاند. همچنین ستون فقرات او در حال راست شدن هستند و به او اجازه میدهند تا بدون نیاز به تکیه گاه بنشیند. دست هایش را برای بررسی اشیاء آزاد بگذارید تا برای برداشتن وسیله ها خیز بردارد.

 

در آوردن صداهای جدید

کودک پنج ماهه شما در حال اضافه کردن صداهای جدید به گنجینه زبانی خود است. او در زمان تولید صداها مثل یک سی دی خش دار به نظر میرسد و ممکن است به نظر برسد که روی یک صدا گیر کرده است.

کودکان اغلب آن چنان شیفته مهارت های جدید خود میشوند که تمایل دارند آنرا مرتب تکرار کنند. این کار طبیعی است و او لازم دارد تا پیش از یادگیری مهارت جدید روی قبلی تمرکز کند.

شنیدن صداهای تکراری آنها ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. اما بهتر است صبر داشته باشید و خود را برای سوالها و حرف های تکراری او آماده کنید. او شما را تماشا میکند و مشتاقانه سعی دارد صدای شما را تقلید کند.

 

برنامهٔ-قبل-از-خواب-کودکان-در-پنج-ماهگی

 

برنامهٔ قبل از خواب کودکان

داشتن برنامه روتین پیش از خوابیدن برای کودک میتواند شامل شستن دست و صورت و یا شنیدن داستان باشد. این کارها به خوابیدن او کمک میکنند و فکر خوبی است که به این کارها او را عادت دهید. به کودکتان شیردهید و لباس خواب بپوشانید. برایش قصه بگوئید یا لالایی بخوانید. این کارها به خواب راحت تر برای او کمک میکند.

این کار همچنین رابطه عاطفی شما با فرزندتان را تقویت میکند. بهتر است این کار را با همستران شریک شوید و به طور هر شب یکی از شما مسئول قصه گفتن یا خواباندن او باشد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه