logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در هشت ماهگی

کودک در هشت ماهگی

کودک شما اکنون نیمی از سال اول زندگی خود را پشت سرگذاشته و رشد منحصر به فرد خود را طی میکند. او را نمیتوانید با دیگر کودکان مقایسه کنید، به ویژه اگر او زودرس به دنیا آمده است. نمودارهای رشد نشان میدهد که او چه تغییراتی را تا به حال داشته و یا پس از این دنبال میکند و لزوما این تغییرات برای همه کودکان یکسان نخواهد بود.

 

مهارت‌های-شناختی-کودک-هشت-ماهه

 

مهارت‌های شناختی کودک هشت ماهه

کودک شما اکنون به طور فعال در بازی هایی مثل پنهان کردن اشیاء مهارت پیدا میکند. او ممکن است اسباب بازی های مورد علاقه اش را پنهان کند یا روی آنها را بپوشاند. این میتواند به یک بازی برای او تبدیل شود.

برای تفریح بیشتر میتوانید یک شی را پنهان کنید و منتظر بمانید تا او آن را کشف کند. این ساده ترین راه برای بازی کردن و مشغول نگه داشتن اوست. احتمالا عروسک هایی که پس از باز کردن جعبه بیرون میپرند، برای او جذاب ترین اسباب بازی خواهند بود. او هربار به آنها میخندد.

کودک شما در این سن قادر به تشخیص لحن شما خواهد بود و ممکن است از شنیدن صدای بلند شما به گریه بیافتد.

او بازی ها و به طور کلی غیرقابل پیش بینی بودن را دوست دارد و از تکرار یک بازی یا شنیدن یک داستان خسته میشوند. بهتر است برای او داستان های جدید بخوانید و بازی های جدید با او انجام دهید. میتوانید بازی های بچگی خود را با او بازی کنید.

 

مهارت-غذا-خوردن-کودکان-در-هشت-ماهگی

 

مهارت غذا خوردن کودکان

ممکن است کودک شما در این سن غذا خوردن با دست را شروع کرده باشد. اما برخی کودکان این مهارت را تا ده ماهگی پیدا نمیکنند. میتوانید کنار او یک لیوان قرار دهید تا کارش راحت تر شود.

لیوان او بهتر است یک دهنی سوراخ دار یا نی دار باشد. اگر وجود نی و را آزار میدهد بهتر است نی را بردارید و بگذارید مستقیما از لیوان بنوشد. به طور عملی میتوانید نوشیدن آب از لیوان را به او آموزش دهید.

اگر از شیشه شیر میخورد، بهتر است زودتر به لیوان عادت کند. این کار ترک شیشه شیر را برای او راحت تر میکند و برای او بهتر هم خواهد بود.

 

درک-ارتباط-بین-اشیا-در-کودکان-هشت-ماهه

 

آزمایش و کنجکاوی در کودکان

بسیاری از والدین از تذکر دادن به کودکان رنج میبرند و ممکن است بارها به کودک خود هشدار دهند که این جغجغه برای پرت کردن نیست، موهای خواهرت را نکش و یا تلفن اسباب بازی نیست. اما باید بدانید که او در حال آزمون و یادگیری است و همچنین با سرپیچی از دستورات شما میخواهد اقتدار و واکنش شما را بسنجد. او واقعا نافرمان نیست و تنها از روی کنجکاوی این کارها را انجام میدهد.

بهتر است برای مشخص کردن کارهایی که نباید انجام دهد تنها یک “نه” بگوئید. با توضح دادن او را گیج میکنید. او حتی ممکن است شروع به گریه و اصرار کردن نیز بکند.

 

درک ارتباط بین اشیا

کودک شما ممکن است شروع به درک اشیاء در فضای سه بعدی کرده باشد. برخی کودکان در این سن میتوانند اسباب بازی های خود را مرتب کنند و یا آنها را براساس اندازه دسته بندی نمایند. کودک به طور غریزی اشیاء را روی هم انباشته میکند و تلاش میکند تا آنها را ترکیب نماید. بزرگتر که شود تمایل خواهد داشت آنها را داخل یکدیگر جا بدهد.

او دنبال ارتباط با تصاویر و اشیاء است و به طور مثال اگر جلوی آینه باشد و شما پشت او ظاهر شوید او به سمت تان برمیگردد. در صورتی که خود را قایم کنید به پشت سر برگشته و دنبال شما میگردد. این یک شرع برای قایم موشک بازی است و این بازی برای او جذاب است.

کودک شروع به درک قانون بقای شی کرده و میداند هرچند ممکن است چیزی را نبیند اما آن شی میتواند هنوز وجود داشته باشد.

کودک شما میتواند حالا پشت خود را صاف کند، در حالت نشسته به جلو خم شود یا بازی ها را در طول روز بارها تکرار نماید. نشستن طولانی مدت برای او دشوار نخواهد بود.

 

اضطراب-جدایی-در-کودک-هشت-ماهه

 

بروز اضطراب جدایی

برخی کودکان از این سن علائمی مبنی بر اضطراب جدایی از خود نشان میدهند. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، این نشانه فهم رو به رشد آنها از جهان اطراف است. حتی کودکانی که محبت بیشتری در خانه میبینند، اضطراب جدایی بیشتری از خود بروز خواهند داد.

سن معمول برای بروز این واکنش بین 10 تا 18 ماهگی است و این حس میتواند تا سنین بالاتر نیز ادامه یابد.

شاید اگر پیش از این اتاق را ترک میکردید، او ناراحت نمیشد، اما اکنون شاید دلتنگ تان شود یا شروع به گریه کردن نماید. زیرا در ذهنش مجسم میکند شما دیگر برنمیگردید.

بیزاری کودک از جدایی شاید برای شما نگران کننده یا حتی خوشایند باشد، به هر صورت باید آنرا مدیریت کنید. پیش از ترک خانه او را ببوسید و به او اطمینان دهید به زودی باز خواهید گشت. شاید او درکی از این مسئله نداشته باشد اما این حرف شما او را آرام تر خواهد کرد.

همچنین تلاش کنید یک برنامه روتین برای ترک او داشته باشید. بهتر است او را تنها نگذارید و یک مراقب همیشه نزدیک او بماند. اگر نمیتواند پدر یا مادر را کنار خود داشته باشد، باید یک مراقب دلسوز و خوشحال در کنار او بماند.

همچنین لازم است به خواب او توجه کنید. اگر در شب خواب راحتی دارد، مطلوب نیست که پس از بیدار شدن دنبال شما بگردد. شاید او در طول شب بیدار شود و به دنبال ما بگردد. از این تغییرات خلق و خو در کودک خود تعجب نکنید.

 

زمان-دندان-درآوردن-در-کودکان

 

زمان دندان درآوردن در کودکان

کودک شما ممکن است از حدود سه ماهگی یا خیلی دیرتر دندان در بیاورد. اغلب اولین دندان کودک که در وسط فک پایین است، بین چهار تا هفت ماهگی بیرون میزند. دندان ها ممکن است در ابتدا با زاویه های عجیبی بیرون بزنند. فضاهای خالی بین آنها تا سه سالگی معمولا وجود دارد و پس از کامل شدن دندان ها این فاصله ها از بین خواهند رفت.

بعد از جوانه زدن دندان ها، بزاق دهان کودک بیشتر میشود و ممکن است خارش را در فک حس کند. برای کاهش ناراحتی او بهتر است از حلقه دندانی استفاده کنید یا سبزی خنک روی لثه او قرار دهید. خوردن غذاهایی مثل پوره سیب زمینی و ماست (در صورتی که خوردن غذاهای جامد را شروع کرده باشد) برای او تسکین دهنده خواهد بود. این کار موقتا دردش را کم میکند.

ترفند دیگر برای کاهش درد دندان در کودکتان میتواند گاز زدن بیسکوئیت های سالم و مقوی مثل کراکرهای سفت و بدون شکر و نمک باشد.

 

احساسات-کودک-در-هشت-ماهگی

 

احساسات کودک

در این مرحله از رشد، کودک شما احساسات خود را بیشتر بروز میدهد. او ممکن است با لبها و دست هایش یک بوسه بفرستند و در ماه های آیند شروع به ارزیابی و تقلید از حالت های روحی دیگران خواهد کرد. او همچنین اولین نشانه های همدلی را از خود بروز میدهد، به طور مثال اگر صدای گریه کسی را بشنود ممکن است به سمت او برگردد یا شروع به گریه کند.

او تازه شروع به شناخت احساسات خود کرده و هر لحظه در حال یادگیری از شما خواهد بود. پس بهتر است مراقب رفتارهای خود باشید و بدانید او تا سالهای آینده از رفتارهای شما تقلید خواهد کرد.

 

بی-خوابی-کودکان

 

برنامه روتین برای خواب شبانه

اگر کودکتان را در اتاق جداگانه میخوابانید و او دچار اضطراب میشود، بهتر است زمان بیشتری را پیش از خواب کنار او بگذرانید. باید زمان بیشتری صرف بغل کردن، کتاب خواندن و لالایی گفتن برایش کنید تا آرام شده و خوابش ببرد. داشتن یک برنامه روتین برای خواب احساس امنیت به او میدهد و خواب راحت تری خواهد داشت.

میتوانید برنامه خواباندن کودک را از اتاق نشیمن یا تخت او شروع کنید. اما لازم است تا حتما او سرجای خودش بخوابد. او باید بفهمد جای خوابش دقیق است و تنها در زمان خواب به آن تبعید نخواهد شد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه