logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در دوازده ماهگی

کودک در 12 ماهگی

وقتی کودک شما به یک سالگی نزدیک میشود، میتوان گفت تقریبا زندگی شما به روال قبل بازگشته و با حضور فرزند تازه کنار آمده اید. اگر تابه حال نمودار رشد کودک را مطالعه کرده اید و به نظر شما رشد فرزندتان کمی تفاوت دارد، بهتر است نگران نباشید. برای اطمینان نزد پزشک کودکان بروید و به یاد داشته باشید رشد هر کودک منحصر به فرد و متفاوت از دیگران می باشد.

 

آغاز-به-حرف-زدن-در-کودکان

 

پرحرفی‌های شیرین

کلمات و واژه هایی از از دهان او خارج میشوند، شبیه به آهنگ کلمات واقعی است و تقریبا میتواند معنا دار باشد. هنوز مغز کودک در حال تکامل است و توانایی او برای استدلال و صحبت هنوز در حال رشد است. در این سن کودک شما به احتمال زیاد میتواند صدا و آهنگ کلمات را تقلید نماید.

شما میتوانید علاقه او را به زیان و درک ارتباط دو طرفه ببینید. به حرف هایش مشتاقانه گوش دهید و به او پاسخ دهید. برای بهبود مهارت های حافظه نیز بهتر است از بازی هایی مثل قایم موشک انجام دهید. بیشتر از همیشه برایش کتاب بخوانید.

کودک شما احتمالا از ورق زدن و نگاه کردن به کتاب های کودکان لذت میبرد. به خصوص اگر برای او داستان گویی را آغاز کرده باشید. بهتر است برای او از کتاب هایی با تصاویر رنگی و جذاب استفاده کنید و اجازه دهید با آنها بازی کند. خریدن کتاب های ارزان قیمت و مقوایی برای او بهتر است.

 

انجام بازی ها و کارهای ساده

بهتر است به او دستورات ساده بدهید. مثلا توپ را به من بده. لطفا قاشق را بردار.

برای کمک به یادگیری او دستورات را چند مرحله ای و جدا کنید. کارها را به مراحل ساده تقسیم کنید و آنهاه را با حرکت دست و صورت به او نشان دهید.

این دوره کوتاه اما جالب، موجب میشود تا مهارت های ارتباطی او تقویت شوند. تمام تلاش خود را برای آموزش بهتر به او به کار بگیرید. باید بدانید که مهمترین مهارت های کودک شما مهارت های ارتباطی او خواهد بود.

 

اضطراب جدایی برای کودکان

فرزند شما مانند همه کودکان در طول چند ماه گذشته، با اضطراب جدایی دست و پنجه نرم میکند. این حس طبیعی است.

او به شما وابسته است و ناراحتی او وقتی شما را ترک میکند کاملا طبیعی است. پس وقتی او در مهد کودک یا نزد پرستارش میگذارید، از او با آرامش خاحافظی کنید. نگران نباشید، زیرا اشک های کودک اندکی پس از رفتن شما تمام خواهد شد.

برای انتقال حس استقلال به او سعی کنید دائما دورش نباشید. او هنوز نیاز به مراقبت شما دارد، اما لزومی ندارد هرجا میرود به دنبالش باشید. از هر جهت خانه را ایمن کنید و بگذارید تا راحت باشد.

 

 

کودک-در-12-ماهگی-نی-نی-ناین

 

یادگیری زبان

در پایان یکسالگی دایره واژگان او وسیعتر خواهد شد و احتمالا کلماتی بیشتر از “مامان” و “بابا” به زبان می آورد. او میتواند جملات نامفهوم کوتاه و دارای تکیه و آهنگ به زیان بیاورد و شاید به نظر شما به زبان دیگری سخن میگوید. بهتر است به گونه ای با او رفتار کنید که انگار این کلمات را میفهمید و آنها کاملا درست هستند.

او قادر است همچنین به سوالات و دستورات شما، اگر ساده باشند، پاسخ دهد. اگر با حرکات دست به او سرنخ دهید، او میتواند با حالات صورت به شما پاسخ دهد. مثلا برای گفتن نه سرش را تکان میدهد.

مثل هرچیزی دیگری، گسترش دایره واژگان او نیز به عهده شماست. به او کمک کنید تا ارتباط بین اشیاء و نام آنها را پیدا کند. با تمرین این کار، دایره لغات او گسترده میشود و واژگان بیشتری یاد میگیرد. با صحبت کردن با او و گفتن نام اشیاء به او این کار را ادامه دهید.

وقتی با او در حالا بالا رفتن از پله ها هستید، آنها را بشمارید، در فروشگاه نام مواد غذایی را به او بگوئید و رنگ ها را به او معرفی کنید. میتوانید نام اشیاء آشنا را بگوئید و بخواهید آنها را نشان دهد. جواب او میتواند شما را شگفت زده کند.

 

یادگیری-کمک-به-دیگران-در-کودکان

 

یادگرفتن کمک به دیگران

کودک شما انعطاف پذیر است و حالا میتواند زمان خوبی برای یاددادن کمک به دیگران به او باشد. بهتر است برای شروع کلماتی مثل “لطفا” یا “ممنونم” را به او یاد بدهید.

البته او هنوز قادر به درک کمک کردن نیست، اما میتوانید این کار را به یک بازی برای او تبدیل کنید. بهتر است کاری که قرار است انجام دهد برای او تقسیم کنید و در حین انجام دادن کنارش باشید.

 

آغاز به راه رفتن

کودک شما هنوز نمیتواند کامل و مسلط راه برود. اما اولین قدم های مستقل خود را برمیدارد. برخی کودکان در این زمان شروع به تاتی کردن میکنند و برای برخی دیگر، آغاز به راه رفتن در 18 ماهگی خواهد بود.

برای تمرین و تقویت راه رفتن کودک، رو به روی او زانو بزنید و دست هایتان را سمت او بگیرید. او را به این شکل تشویق به راه رقتن کنید تا به سمت شما بیاید.

کودک شما نیاز دارد تا برای حفظ تعادل دست هایش را به دو طرف باز کند و آنها را از آرنج خم کند. در حالی که پاهایش رو به بیرون است، شکمش را جلو بدهد و باسنش را نیز برای تعادل عقب بدهد.

مثل همیشه مطمئن شوید که محیطی نرم و ایمن برای او درست کرده اید. از او مراقبت کنید تا راه رفتن را شروع کند.

 

 

ترک-خوردن-پستانک-در-دوازده-ماهگی

 

ترک خوردن پستانک

اگر کودک شما هنوز پستانک میخورد، بهتر است به او کمک کنید تا آنرا کنار بگذارد. هرچه او بیشتر به خوردن پستانک عادت کند، ترک آن برایش سخت تر خواهد بود. او در آغاز مرحله هیجان انگیزی از رشد است و باید برخی کارها مثل مکیدن پستانک را ترک کند.

جدا کردن پستانک شاید برایش سخت باشد، پس بهتر است به تدریج این کار را انجام دهید. میتوانید استفاده از آن را محدود به شب نمائید و در طول روز به او پستانک ندهید.

 

انجام-بازی‌های-جدیدتر-برای-کودک-12-ماهه

 

انجام بازی‌های جدیدتر

تا پایان یک سالگی مهارت های او برای بازی شامل حرکات ظریفی بوده است. کارهایی مثل برداشتن اشیاء با شست و سبابه یا قراردادن لگوها کنار هم بوده است. اما او حالا میتواند بازی هایی را انجام دهد که عضلات او را درگیر میکنند. برخی کودکان در این سن میتوانند روی فعالیت های آرام را بین دو تا پنج دقیقه تمرکز کند، هرچند ممکن است است همه بازی های مورد علاقه او آرام نباشد.

او احتمالا از هل دادن، پرت کردن و انداختن همه چیز برایش سرگرم کننده است. برای بازی میتوانید از لگو، سبد، جعبه، قابلمه های سبک و وسیله های این چنین استفاده کنید. ممکن است بخواهد این وسیله ها را در یکدیگر جا بدهد و از صداهی به هم خوردن آنها به هیجان بیاید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه