logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در بیست و یک ماهگی

کودک در بیست و یک ماهگی

او در این سن عاشق کمک کردن در هرکاری است. جملاتی مثل “بده خودم”،”خودم انجام بدم” و از این قبیل را به تازگی زیاد از او خواهید شنید. با همراه کردنش در کارهای کوچک میتوانید این میل ذاتی را در او پرورش دهید.

هرچند بسیاری از کارها از توان او بیشتر است، اما انجام کارهای کوچک و ساده میتواند او را آرام کند. کارهایی مثل گذاشتن قاشق های کثیف در ظرفشویی، جمع کردن اسباب بازی های خودش یا آب دادن به گیاهان برای او جذاب خواهد بود. شرکت در فعالیت های خانه به او احساس مهم بودن میدهد و او را خود را عضو مهمی از خانه تلقی خواهد کرد.

کودکان نوپا تمایزی بین بازی و کار قائل نیستند و تنها دوست دارند مشغول باشند. بهتر است این روحیه را در آنها تقویت کنید. او را تشویق کنید، فاق از اینکه کار درست یا غلط انجام شده باشد.

 

انعطاف پذیری در کودکان

کودکان در آستانه دو سالگی بیشتر انعطاف پدیر هستند و کمتر از آنها “نه” خواهید شنید. برای کاهش این رفتار سوالا هایی از او نپرسید که پاسخ آنها “نه” یا “آره” باشد. اگر میخواهید کمتر از او “نه” بشنوید، کمتر سوال هایی بپرسید که جوابش “نه” باشد.

یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که تلاش کنید کاری را از او بخواهید که جنبه بازی داشته باشد. مثلا برای اینکه زودتر کارهایش را انجام دهد با او مسابقه دهید.

مسواک زدن کودکان نوپا

مسواک زدن کودکان نوپا و سالم ماندن دندان های شیری از همان ابتدا بسیار مهم است. آموزش این کار دشوار است و باید چند نکته در این رابطه یادآور شد.

همانطور که میدانید تقلید کردن در کودکان شایع است و اگر این کار را انجام دهید بزودی از شما تقلید خواهد کرد. میتوانید در زمان مسواک زدن شعری را در این باره بخوانید تا او تشویق شود.

خالی کردن آب دهان را اغراق آمیز نشان دهید و به او این کار را آموزش دهید. اجازه دهید او هرچند بار که میخواهد این کار را انجام دهد.

او را روی یک چهارپایه بگذارید تا تصویر خود را در آینه ببیند و از مسواک زدن لذت ببرد. او برای شروع به یک مسواک نرم نیاز دارد.

دوبار در روز باید مسواک بزند و تمام سطوح دندان خود را تمیز کند. اما این کار باید با ملایمت انجام شود. فلوراید موجب تقویت مینای دندان و افزایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی خواهد شد.

 

عادت-گاز-زدن-و-هل-دادن-در-کودکان

 

عادت گاز زدن و هل دادن در کودکان

کودک شما در بیست و یک ماهگی قادر به دویدن و بالارفتن از پله ها است. اما برای پایین آمدن ممکن است مهارت نداشته باشد . کارهایی مثل پرتاب کردن توپ به سمت بالا، شوت زدن و پریدن را هنوز بلد نیست. به این مهارت ها تا پایان دو سالگی مسلط خواهد شد.

او ممکن است برخی کارهای نامطلوب یا نادرست را نیز انجام دهید. کودکان نوپا اغلب به هل دادن، زدن، گاز گرفتن یا کشیدن موها اقدام میکنند و تا احساس قدرت و مهم بودن کنند. اما این کارها تنها با هدف تجربه کردن است و به نتیجه آن آگاه نیستند.

لازم است در صوزت انجام این کارها واکنش شدید نشان ندهید. شما با کتک زدن، را تشویق به این رفتار میکنید و او یاد میگیرد زدن دیگران ایرادی ندارد. برایش روشن کنید که این رفتارها قابل قبول نیست و نباید آنها را از خود بروز دهد.

 

کشف بدن در کودکان نوپا

در آستانه دوسالگی کودکان در مورد بدنشان و به خصوص اندام های تناسلی کنجکاو هستند. پس شگفت زده خواهید شد اگر ببینید او در حال کاوش و بررسی اندام هایش است. او در سنین کمتر نیز انگشتانش را نیز به همین شکل بررسی میکرد و این مقدمه شناخت بدنش است.

این عمل جنسی نیست و بهتر است در این مورد او را تنبیه نکنید. پوشیدگی و حیاء مفهومی انتزاعی است و کودک هنوز قادر به درک آن نمی باشد.

 

آمادگی-برای-خواهر-و-برادر-تازه

 

آمادگی برای خواهر و برادر تازه

اگر دوباره بلافاصله باردار شده اید و آماده فرزند جدیدی هستید، شکم شما بزرگ شده و این بهترین زمان برای دادن خبر به کودکتان است.

بهتر است درباره کودکی که قرار است به زودی متولد شود با او صحبت کنید و ذهن او را برای این اتفاق آماده نمائید. اگر قصد دارید اتاق کودکانتان مشترک باشد بهتر است به زودی جابجایی ها را شروع کنید و او را به این تغییر عادت دهید.

میتوانید با او به دیدن دوستانی که دو فرزند دارند بروید و او را با نوزادن جدید آشنا کنید. بهتر است تعامل با نوزاد را یادبگیرد. به آموزش دهید با ملایمت با آنها رفتار کند و خیلی به او نزدیک نشود.

 

حمام-کردن-کودک-نوپا

 

حمام کردن کودک نوپا

شستن موهای کودک نوپا دشوار است. بهتر است موهای او کوتاه نگه دارید تا کارتان راحت تر شود. برای شستن موها بهتر است پیش از خیس کردن وها آنها را با حوله نم دار کنید. مقدار کمی شامپو برای او بزنید و از شامپوی مناسب استفاده کنید تا چشمهایش نسوزد.

آبکشی سر احتمالا سخت ترین قسمت حمام است، زیرا وارد شدن قطره آب موجی سوختن چشم ها میشود. میتوانید همراه او یک اسباب بازی پلاستیکی ببرید یا با خواندن ترانه او را سرگم کنید.

او به شست و شوی سر به صورت روزانه نیاز ندارد، تنها کافی است هفته ای یکبار سرش را بشوئید.

 

ترک-شیشه‌شیر-در-کودکان-نوپا

 

ترک شیشه‌شیر

استفاده از شیشه شیر و پستانک برای برخی کودکان تا دو سالگی ادامه دارد. این سن آغاز ترک شیشه و پستانک است و بهتر است به مرور این را تمرین کند.

اگر میخواهید پستانک را از او بگیرید، میتواند در زمان خواب استفاده از آن را محدود کنید. بهتر است با رفتارهایی او را به کنار گذاشتن پستانک تشویق کنید.

برای ترک شیشه شیر ابتدا محتویات آنرا به آب و آبمیوه تغییر دهید و کم کم لیوان های نی دار را جایگزین شیشه نمائید. بهتر است استفاده از شیشه به زمان غذا خوردن پشت میز محدود شود. به ویژه در زمان خواب بهتر است استفاده از شیشه محدود شود.

استفاده از شیشه شیر در زمان خواب میتواند موجب پوسیدگی دندان ها شود. جایگزینی شیر با آب اشکالی ندارد و این مشکل تنها در مورد نوشیدنی های دیگر صدق میکند.

 

تجربه کردن حس سرخوردگی در کودکان

فرزند شما ممکن است از شکسته شدن بیسکوئیت در چای وحشت زده شود، اما این اتفاق برای شما عادی است. او در حال آزمون عقاید و موارد مختلف است و این واکنش طبیعی خواهد بود. وقتی کودک نوپا این چنین مسائلی را تجربه میکند، شاید برایش خوشایند نباشند. اما شناخت او را کامل میکنند.

سعی کنید در برابر او صبور باشید تا ناکامی ها و تغییرات زندگی را راحت تر بپذیرد. او به زودی دنیا را مانند شما تجربه میکند.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه