logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری یک مرحله دیگر از تکامل برای جنین رخ میدهد و او شبیه به یک انسان کوچک است. برای آزمایش عضلات، آرام آرام شروع به حرکت میکند و لگدهای او را حس خواهید کرد.

او به اندازه یک انجیر شده و بدنش کاملا شکل گرفته است. طول جنین حدود 3.8 سانتی متر است و 8 گرم وزن دارد. پوست او هنوز شفاف است و اکثر رگ ها خونی او از زیر پوست پیداست.

برخی استخوان ها در حال تشکیل شدن هستند و ریشه دندان ها به تدریج در زیر لثه ظاهر میشوند. انگشتان دست و پا کاملا از هم جداشده اند و به زودی میتواند مشت خود را باز کند. میتواند پاهای خود را حرکت دهد و به آرامی کش و قوس داده و لگد بزند. ناخن ها نیز شروع به بیرون زدن میکنند.

حرکات او بسیار نرم و ریز است و مثل رقص در آب میماند. این حرکات به مرور بیشتر میشود و کاربردی تر خواهند شد.

پرده دیافراگم جنین رشد کرده و ممکن است سکسکه را نیز تجربه کند. او هنوز کوچک است اما تا هفته بیستم میتوانید حرکات او را حس کنید.

خوابیدن و بیدار شدن او دوره های کوتاهی دارند و بین 5 تا ده دقیقه میخوابد. ممکن است سرفه کردن شما باعث بیدارشدن او شود.

جنین شما اگر دختر باشد، تخمدان ها در این هفته کامل شکل گرفته و اگر پسر باشد، بیضه ها و کیسه بیضه تکمیل میشوند. هرچند هنوز در سونوگرافی نمیتوان جنسیت او را تشخیص داد.

دست ها و پاها مقابل بدن قرار دارند و گوش تقریبا در پایین ترین مرحله شکل گیری است. راه های تنفسی در هفته یازدهم شکل گرفته اند و زبان و کام در دهان او به وجود آمده است.

همچنین نوک سینه ها شکل گرفته اند و سر و بدن کاملا با هم تناسب دارند. فولیکول های مو در سر و بقیه نواحی بدن در حال رشد است

وضعیت-جنین-در-هفته-یازدهم-بارداری

 

وضعیت مادر در یازدهمین هفته بارداری

از این هفته به بعد مادر عوارض عجیبی را تجربه میکند، مانند افزایش بیش از حد بزاق دهان که یکی از عادی ترین تغییرات در دوران بارداری است.

ترشح بزاق معمولا در صبحگاه و پیش از استفراغ رخ میدهد و راه حل خاصی ندارد. بهتر است نسبت به آن حساس نباشید و عوارض طبیعی را بشناسید.

تهوع ممکن است مانع از غذاخوردن شما شود و یا اجازه ندهد تا غذاهای متنوع بخورید. اما اتهای شما به زودی باز میگردد. اکثر مادران در سه ماهه اول باردرای بین 1 تا 2.5 کیلو اضافه وزن دارند که این کاملا طبیعی خواهد بود. احتمالا در طول روز بیشتر گرسنه میشوید و هر هفته حدود نیم کیلو اضافه وزن خواهید داشت. این نشانه بهبود ویارتان است و تغذیه شما به حالت عادی برمیگردد.

توصیه میشود تا با مصرف مواد خوراکی مغذی و حذف تنقلات کم ارزش سلامت بدن تان را حفظ کنید. در هفته یازدهم شکمتان تا حدود برآمده میشود و کم کم چاق میشوید.

حالت کوفتگی در دوران بارداری طبیعی است و این به دلیل انرژی است که از بدن شما برای رشد جنین گرفته میشود. در هفته های اتی نه تنها جنین بلکه جفت نیز تا زمان زایمان از بدن شما تغذیه میکنند و احساس خستگی برای شما طبیعی خواهد بود. انرژی شما وقتی فعال شده و سیستم بدنتان در حال تنظیم شدن است. به دلیل تغییرات هورمونی بدن شما تحلیل میرود.

 

تغذیه-مادر-در-هفته-یازدهم-بارداری

 

تغذیه در هفته یازدهم حاملگی

کلسیم و فسفر

کلسیم و فسر به میزان زیادی در شیر وجود دارد و مصرف این ماده غذایی برای رشد دندان ها و استخوان های کودک شما ضروری است. شیر تمام مواد معدنی را دارا است و این مواد به ساخت استخوان های جنین کمک زیادی میکنند.

شیر همچنین منبع خوبی برای پروتئین است و به ساخت نسوج کمک میکند. هضم این پروتئین نیز آسان است.

شیر همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A می باشد که برای رشد جنین مناسب است. بهتر است در روز یک لیتر شیر بنوشید تا نیاز بدن شما و کودک تان را تامین کند.

 

کالری ها

شیرینی ها حاوی مقدار زیادی کالری هستند و بهتر است اگر هوس شیرینی کردید، تنها کمی شکلات مصرف کنید. توصیه میشود نگذارید ویارتان بهانه ای برای نخوردن غذاهای مغذی شوند و مصرف غذاهای مغذی را از دست بدهید.

میزان قندخون با مصرف کربوهیدارت و پروتئین (مثل پنیر و بیسکوئیت کراکر)، دانه های اجیل و میوه های خشک حفظ خواهد شد.

 

ویتامین B

از مهمترین ویتامین های لازم برای بدن مادران باردار، ویتامین B می باشد. این ویتامین به نام اسید فولیک شناخته میشود و در انواع سبزیجات و همینطور عدس وجود دارد.

این ماده برای تقویت سیستم عصبی بسیار لازم است و به تشکیل مغز جنین و سیستم عصبی او کمک میکند. اثرات محافظی آن نیز زیاد است و در برابر نقص لوله عصبی از جنین محافظت خواهد کرد.

عدس منبع خوبی از پروتئین، آهن و ویتامین B6 می باشد. همچنین سازگارترین ماده غذایی با روده ها است و به راحتی طعم های مختلف و ادویه ها را جذب میکند.

اسفناج نیز حاوی ویتامین B است و منبع بسیار خوبی از اسید فولیک، آهن و کلسیم می باشد. این ماده غذایی را هم به صورت خام و هم پخته میتوانید مصرف کنید.

 

هشدارهای تغذیه ای برای مادران باردار

 

هشدارهای تغذیه ای برای مادران باردار

در دوران بارداری مصرف غذا و ماهی خام را کنار بگذارید. ماهی خام میتواند ناقل باکتری، انگل و ویروس باشد. مونوسدیم کلومات یکی از افزودنی های غذای است که میتواند بیماری هایی همچون سردرد و تهوع، سرگیجه و انسداد قفسه سینه را به همراه داشته باشد.

همچنین از خوردن موادغذایی حاوی MSG خودداری کنید زیرا حاوی مقدار زیادی سدیم می باشد. این ماده فشارخون را تشدید میکند و موجب بیماری خواهد شد.

 

راهکارهای تکسین درد در دوران بارداری

حدود هفته یازدهم ممکن است احساس درد دز ناحیه لگن و کشاله ران یا ناف داشته باشید. با رشد رحم، استخوان های لگن خاصره نیز جا باز میکنند و این انبساط با درد همره خواهد بود.

برای کاهش درد ناشی از این عارضه میتوانید براساس تجویز پزشک، دارو مصرف کنید. همچنین بالا گرفتن پاها در پایان روز به شما کمک میکند تا درد کمتری حس کنید. اگر ناراحتی لگن خاصره با خونریزی همراه است یا درد زیادی دارد، باید به پزشک مراجعه نمائید.

 

مراقبت-های-هفته-یازدهم-بارداری

 

علائم مهم هفته یازدهم بارداری

گرفتگی عضلات پا :

مادران به ویژه در شب درد را در عضلات پا احساس میکنند. این اتفاق در دوران بارداری شایع است و خواب را مختل میکند. نوشیدن آب به اندازه کافی از گرفتگی عضلات جلوگیری میکند و مصرف پتاسیم و منیزیوم میتواند بدن شما را تقویت نماید.

تیره شدن پوست از دیگر علائم بارداری است که در هفته یازدهم رخ میدهد. بعد از بیدارشدن، تیرگی پوست میتواند شما را متعجب کند. این تیرگی در قسمت پایین شکم رخ میدهد و یک مسئله کاملا طبیعی و ناشی از تغییرات هورمونی می باشد.

البته دائمی نیست و بعد از زایمان، به مرور از بین میرود. در این هفته ترشحات واژن را نیز تجربه خواهید کرد و بعد از گذشت چند هفته ممکن است این ترشحات بیشتر هم بشوند.

 

مراقبت های لازم در هفته یازدهم از باردای

پوست شکم و ران هایتان را هر روز مرطوب کنید تا دچار ترک و خشکی نشوند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب داغ و انجام تمرینات شدید در هوای گرم میتواند آزار دهنده باشد. بالا بردن دمای بدن به هر شکلی در دوران بارداری ممنوع است.

در سه ماهه اول بارداری، غربالگری را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید تا از سلامت کودکی که در شکمتان است مطمئن شوید.

در صورت صلاحدید پزشک، انجام آزمایش های کروموزومی، نمون هبرداری و ویروس کوریونی (CVS) لازم است.

با کمک داپلر نیز میتوانید صدای قلب جنین را بشنوید.

 

سونوگرافی-هفته-یازدهم-بارداری

 

سونوگرافی در هفته یازدهم حاملگی

در عکس های سونوگرافی هفته یازدهم بارداری، جنین را به پشت خواهید دید. او سرش را به چپ چرخانده و پاهایش را رو به بالا قرار داده است. سر او از بقیه اعضای بدنش بزرگتر است و بیش از 50 درصد بدن را تشکیل میدهد. استخوان ها صورت به صورت مناطق سفید رنگ دیده میشوند.

 

مشکلات مادران در یازدهمین هفته بارداری

میگرن از مشکلاتی است که در هفته یازدهم ممکن است به سراغ شما بیاید. اگر تابحال این درد را تجربه نکرده اید، باید منتظر آن در دوران بارداری باشید. احساس درد و تیر کشیدن سر، حالت تهوع، سبکی و تهی بودن از نشانه های میگرن است.

سوسوی نور و خطوط زیگزاگ نوری را کمی قبل از شروع سر درد تجربه میکنید و به صور موقت دچار نقصان بینایی خواهید شد.

میگرن بر اثر تحریک برخی عوامل مانند مصرف سرکه قرمز، ماهی دودی، شکلات، گوشت‌های نمک سود، پیاز، آجیل، کره بادام زمینی و فرآورده‌های لبنی ایجاد میشود. همچنین نور زیاد، تغییرات آب و هوا، استرس و اضطراب زیاد نیز میتواند عامل ایجاد میگرن باشد.

در صورت بروز میگرن، یک پارچه خنک روی صورتتان بگذارید و در یک اتاق تاریک دراز بکشید. مصرف استامینوفن میتواند موثر باشد و از درد شما کم کند. اما هرگز ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف نکنید.

مصرف این داروها به جنین آسیب میزند و برای کلیه های او مناسب نیست.

میگرن در برخی موارد به زودی از بین میرود و برای برخی افراد دو تا سه روز ادامه خواهد داشت.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه