logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری دیگر شما جزو مادران باردار به حساب می آیید و دیگر به طور کامل قاعدگی را از دست داده اید. رفتار هورمون پروژسترون موجب تهوع، خستگی و تورم در سینه ها میشود. شما ممکن است این نشانه ها را نادیده بگیرید.

 

علائم-هفته-پنجم-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

داخل رحم توده کوچک سلولی به سرعت در حال رشد است و تقریبا اندازه یک کنجد می باشد.

جنین در این زمان از سه لایه خارجی (اکتودرم)، میانی (مزدورم) و داخلی (اندودرم) تشکیل شده و اندام ها و بافت های بدن او را همین لایه ها تشکیل میدهند. بخش از سلول های جنین در حال تشکیل اندام های بزرگ بدن همچون کلیه ها و کبد هستند. از سویی نیز لوله های عصبی در ابتدای مسیر رشد قرار دارند.

لوله عصبی بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات را به وجود خواهد آورد. لوله های اعصاب در لایه خارجی رشد میکند و در نهایت پوست، مو، ناخن، غده های سینه، غده های عرق و مینای دندان کودک را تشکیل خواهند داد.

 در لایه میانی، شکل گیری قلب و سیستم گردش خون آغاز میشود. حفره های قلب در این هفته شکل میگیرند و پس از آن شروع  به تپش خواهند کرد. این لایه همچنین ماهیچه ها و غضروف، استخوان و بافت های زیرپوستی را شکل خواهد داد.

لایه داخلی در تشکیل ریه ها، روده ها، سیستم اولیه ادرار، تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش دارد. در همین حال، جفت اولیه و بندناف مواد غذایی و اکسیژن را به جنین میرسانند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-پنجم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته پنجم حاملگی

برخی زنان در هفته پنجم بارداری نیز دچار تهوع و استفراغ میشوند و درد سینه، خستگی و تکرر ادرار را تجربه خواهند کرد. این علئم طبیعی است، هرچند میتواند آزاردهنده باشد. این واکنش های بدن بخش از حاملگی است و به زودی تمام خواهد شد.

 

مراقبت های بارداری در هفته پنجم

برای مادرانی که پیش از بارداری ورزشکار بوده اند، توصیه میشود ورزش را با شدت کمتر ادامه دهند. همچنین میتوانند پیاده روی سبک و فعالیت های روزمره خود را داشته باشد. ورزش کردن بعد از هفته بیستم بارداری تنها به ورزش مخصوص زنان باردار محدود میشود و میتوانید نرمش های مخصوص را انجام دهید.

ورزش به شما کمک میکند تا با اضافه وزن حاصل از حاملگی کنار بیائید و برای مراحل سخت تر بارداری آماده شوید. اگر بعد از هفته بیستم بر اساس برنامه منظم خود ورزش کنید، پس از زایمان بازگشت به وزن قبلی تان راحت تر خواهد بود.

بهتر است یک ورزش متعادل و بی خطر مانند شنا یا پیاده روی را انتخاب کنید تا فشار زیادی به بدن شما وارد نشود.

 

تغذیه-در-هفته-پنجم-بارداری

 

تغذیه در هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم نیاز به استفاده جدا گانه از مکمل ها نیست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، مصرف ماهی و روغن ماهی (یکبار در هفته) میتواند برایتان کافی باشد.

سلامت استخوان و دندان کودک شما به مصرف کلسیم بستگی دارد. پس بهتر است مواد غذایی مناسب برای جذب کلسیم را مصرف کنید. ویتامین D به مقدار زیادی در روغن ماهی وجود دارد. همچنین برای تامین آن میتوانید در معرض نورخورشید باشید.

مصرف برخی خوراکی ها مانند غذاهای غیرپاستوریزه، گوشت خام، تخم مرغ و ماهی حاوی جیوه ممنوع است و میتواند زمینه ایجاد آلرژی بشود.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-پنجم

 

علائم مهم پنجمین هفته بارداری

تکرر ادرار : در هفته های اول بارداری تکرر ادرار وجود دارد. اما این به معنی بزرگ شدن رحم نیست. این مسئله آزاردهنده خواهد بود، اما هرگز مصرف آب را کم نکنید و تا جایی که ممکن است آب بنوشید.

جوش و آکنه : با تغییر سطح هورمون های بدن ایجاد آکنه و جوش طبیعی است. جوش ها به دلیل بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ایجاد میشوند. برای پاک کردن پوست از محلول تمیز کننده استفاده کنید. این محلول نباید پوست شما را خشک کند.

بهتر است هفته ای چندبار ماسک جوانه روی پوست خود بمالید.

برای درمان خانگی پوست چرب، همچنین میتوان از دو عدد سفیده تخم مرغ همزده استفاده کرد. این مواد را بعد از یک ربع از صورت خود بشوئید.

برای تهیه ماسک خانگی مرطوب کننده، بلغور جو را آنقدر  بپزید تا آب آن غلیظ شود. بعد از خنک شدن روی پوست بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه آنرا بشوئید.

از مصرف داروهای پوستی مانند داروی ضدقارچ، ماینوکسیدین و آنتی بیوتیک ها خودداری کنید. مصرف این داروها ممکن است منجر به نقص مادرزادی در کودک شما بشود.

 

 

وضعیت-جنین-در-هفته-پنجم-بارداری

 

مراقبت های بارداری در هفته پنجم

در هفته پنجم دوره بارداری بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. پیش از معاینه لازم است تاریخ اولین روز از آخرین قاعدگی خود را بدانید.

همچنین در مورد سوابق پزشکی خود و همسرتان اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهید.  بیماری های مزمن یا ناهنجاری های ژنتیکی باید مدنظر شما باشد.

مراقبت از دندان ها را فراموش نکنید. در دوره بارداری به دلیل اسیدی شدن محیط دهان و بالارفتن میزان بزاق دهانی، احتمال آسیب به دندان ها وجود دارد. اما توجه داشته باشید اقدام به عکس برداری از دندان ها و سایر ارگان های بدن نکنید.

باید اطمینان حاصل کنید که خانه و محیط کارتان ایمن است. زیرا برخی عوامل میتواند شما و جنین تان را در معرض خطر قرار دهد. اگر به طور معمول در معرض مواد شیمیایی مضر، فلزات سنگین (سرب و جیوه) و برخی عوامل بیولوژیک همچون آلودگی هوا قرار دارید، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

استفاده از برخی مواد شوینده ، آفت کش ها، حلال و سرب موجود در آب برای شما خطرساز است .

همچنین نباید به هیچ وجه در معرض اشعه ایکس قرار بگیرید.

برای بررسی وضعیت جنین باید از همین هفته شروع به سونوگرافی کنید. سونوگرافی در هفته پنجم حاملگی به صورت واژینال انجام میشود و خطری برای شما یا جنینتان نخواهد داشت.

سونوگرافی به صورت واژینال انجام میشود و دقت بالایی دارد.همچنین خطری برای شما و جنین تان ندارد.

ناحیه تاریک مایع حاوی ساک بارداری است و در نهایت این مایع با آمنیوتیک جایگزین میشود. در ماه های آینده جنین در این مایع زندگی میکند که به کیسه زرد شناخته میشود.  پیش از تشکیل کامل جفت، کیسه زرد نقش مهمی در رساندن مواد مغذی به جنین دارد.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-پنجم

 

اضافه وزن در دوران بارداری

وزن شما در هفته های اول بارداری تغییری نمیکند. تنها به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است بدنتان کمی پف داشته باشد. حتی ممکن است به دلیل بی اشتهایی وزن کم کنید. این تغییرات به طور کلی طبیعی است.

از بالارفتن وزن خود نترسید. برای زنانی که شاخص توده بدنی آنها نرمال است، افزایش یک کیلو وزن عجیب نیست. این موضوع برای بدن هرکس متفاوت است. به طور مثال اگر شاخص توده بدنی‌ کمتر از 18.5 است باید در هفته دوم و سوم بین 500 تا 70 گرم وزن اضافه کنید. اما اگر این شاخص برای شما بین 18.5 تا 24.9 است، وزن مناسبی دارید. این اعداد برای افراد با قد مختلف میتواند متفاوت باشد. برای کسانیکه اضافه وزن دارند و شاخص توده بدنی آنها بین 25 تا 29 است، اضافه وزن توصیه شده برای آنها 6.8 تا 11.3 کیلوگرم می باشد. شما باید در سه ماهه دوم و سوم 225 تا 320 گرم وزن اضافه کنید. اگر توده بدنی شما روی 30 و بالاتر است، چاق هستید و بین 5 تا 9 کیلو امکان اضافه وزن دارید. در سه ماهه دوم و سوم هدف اضافه نمودن وزن بین 180 تا 270 گرم است و این باید در هر هفته اتفاق بیافتد. اگر خانومی دوقلو باردار باشد اضافه وزن توصیه شده برای او 18 تا 20 کیلوگرم است. در نیمه اول بارداری 500 گرم در هفته و در نیمه دوم کمی بیش از 500 گرم در هفته نیاز به افزایش وزن خواهید داشت.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه