logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری زمان تصمیم گیری در مورد مسائل مهمی است. اول اینکه جنسیت جنین مشخص میشود و میتوانید برای تهیه وسیله ها و لباس های او اقدام کنید. دوم اینکه نوع زایمان شما میتواند در این زمان تعیین شود.

کودک شما در این هفته بیشتر رشد کرده و تکان خوردن دست و پای او را حس خواهید کرد. پاها فشار و ضربه بیشتری وارد میکنند و او میتواند با دست هایش صورتش را لمس نماید.

دانستن تغییرات جنین در این هفته و روزهای آتی برای مادران هیجان انگیز خواهد بود. هرچند که بزرگ شدن کودک درون شکم شما دشواری های خود را نیز دارد.

 

جنین-در-هفته-17

 

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

وزن جنین در هفته هفدهم از حاملگی، حدود 140 گرم و طول او حدود 13 سانت است. او به اندازه یک پیاز بزرگ شده و میتواند مفصل های خود را حرکت دهد. اسکلت او تا امروز غضروف بود و آرام ارام در حال تبدیل شدن به استخوان است.

حس شنوایی در هفته هفدهم رشد کرده و کامل شده و او صداها را از دورن شکم شما میشنود. شاهراه حیات نوازد بندناف او است که برای اتصال به جفتف هر روز محکم تر و ضخیم تر میگردد.

قد او به اندازه یک خودکار هم نیست ولی دستگاه های بدن او به خوبی کار میکنند. دستگاه گردش خون و دفع ادرار فعالیت خود را شروع کرده اند و او در حال یادگیری تنفس است. دم و بازدم در مایع آمنیوتیک انجام میشود و قلب هم توسط مغز تنظیم میگردد.

او همچنین در حال تمرین روی مهارت های خاص مثل مکیدن و بلعیدن است تا برای مکیدن شیر مادر آماده شود. در حقیقت بیشتر واکنش های حیاتی او در دوران جنینی در حال تمرین و شکل گیری است تا او برای زندگی در جهانی دیگر اماده شود.

در هفته هفدهم دوره جنینی، نوک سینه ها به رنگ صورتی و روی قفسه سینه در حال پدیدار شدن هستند و غدد مربوط به پستان در او شکل میگیرند.

برای جنین دختر در این هفته تخمدان ها در حال تشکیل غدد ترشحی هستند و 5 میلیون یا بیشتر تعداد تخم در این زمان به یک میلیون عدد تقلیل می یابد. در هفته های بعدی شیارهای سرانگشت دست و پاها شکل گرفته و کم کم کامل میشوند.

 

 

وضعیت-مادر-در-هفته-17-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته هفدهم حاملگی

اضافه وز ن مادر در هفته هفدهم حاملگی بیشتر میشود و در ناحیه جلوی بدن کاملا ملموس است. ممکن است گاهی در حال راه رفتن تعادل شما به هم بخورد، پس بهتر است از کفش های راحت استفاده کنید تا احتمال زمین خوردن تان کاهش یابد.

باید از شکم خود مراقبت کنید و شاید این حس برایتان تازگی داشته باشد. اما حس خوبی است و به طور غریزی میل دارید تا این کار را انجام دهید.

ضربه به شکم میتواند برای شما و جنین خطناک باشد، پس از کمربندهای ایمنی در زمان رانندگی استفاده کنید. کمربند را از کنار ران و کفل خود عبور داده و قفل آن را زیر شکم محکم کنید. نباید بعد از بستن کمربند به شکم شما فشار وارد شود. یک قسمت آن باید از بین سینه بگذرد و قسمت دیگر باید از زیر شکم عبور کند.

حرکت جنین در این زمان نوسان دارد و در سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود. حس این حرکت برای شما هیجان انگیز خواهد بود.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-هفدهم

 

نشانه های بارداری در هفته هفدهم

سرگیجه :

ممکن است در زمان برخاستن از خواب یا بلندشدن از روی صندلی احساس سرگیجه داشته باشید. این مسئله طبیعی است و بعد از ایستادن کمی طول میشکد تا خونی که در پایین بدن شما جمع شده به قسمت های بالایی بدن تان برگردد.

اگر آرام بلند شوید، سرگیجه کمتری خواهید داشت. اما اگر در اثر سرگیجه هشیاری خود را از دست دادید، حتما به پزشک مارجعه کنید.

تکرر ادرار :

به دلیل اینکه مثانه جای زیادی برای انبساط ندارد، احتمالا نیاز به دفع ادرار در شما بیشتر میشود. بعد از زایمان مثانه به حالت اول خود باز میگردد.

اگر در ادرار خون مشاهده کردید ( حتی به مقدار کم) حتما به پزشک مراجعه نمائید. همچنین تکرر ادرار ممکن است بر اثر عفونت دستگاه ادراری باشد.

رشد سینه ها :

تغییرات هورمونی و رشد غده های تولید شیر، موجب بزرگ شدن سینه ها میشوند و ممکن است تا سه سایز افزایش سایز را تجربه کنید.

درد و تورم پا :

اگر پا درد دارید، این به علت فشار جنین به عصب سیاتیک زیر رحم است. برای آرام شدن درد از کمپرس گرم یا پشتی در زیر پاها استفاده کنید.

 

تغذیه-در-هفته-17-بارداری

 

تغذیه مادران در هفته هفدهم حاملگی

در هفته هفدهم حاملگی باید رحم خود را برای کودکتان به یک رستوران تبدیل نمائید. باید از او با بهترین غذاها پذیرایی کنید و بهتر است از خوردن غذاهای فست و فود و آماده خودداری کنید.

مصرف میوه هایی مانند پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی، لیمو و انگور ویتامین C بدن شما را تامین میکند. در طول روز میتوانید چندین بار از این مواد غذایی استفاده کنید و نیاز بدنتان به ویتامین C و A را برطرف نمائید.

در صبحانه از آب میوه تازه مثل پرتقال، برای میان وعده از میوه های خشک یا تازه و به همراه ناهار از سالاد میوه استفاده کنید. برای دسر و شام نیز میتوانید کمپوت میوه شیرین و خانگی میل نمائید.

تا حد امکان از خوردن آب نبات و شکلات و کیک و خوراکی هایی از این دست پرهیز کنید تا دچار اضافه وزن کاذب نشوید.

در مصرف غذاهای رستورانی احتیاط کنید و در صورتی که زمان زیادی از خانه دور هستید، با خود غذای خانگی همراه داشته باشید.

در صورتیکه تمایل به خوردن غذا بیرون از خانه دارید، به رستوران مطمئن بروید. رستوران غذاهای دریایی برای شما انتخاب بهتری هستند. مصرف سالاد، انواع سوپ و سبزی بسیار توصیه میشود.

به جای مصرف شیرینی جات و پرکردن بیهوده شکم، غذا را کامل بخورید و در صورت تمایل به خوردن شیرینی، میوه شیرین، شربت خانگی و بستنی میل کنید.

 

 

توصیه-های-مهم-در-هفته-17-بارداری

 

توصیه های مهم برای سه ماهه دوم بارداری

پوست شکم شما به دلیل رشد جنین، کشیده میشود و اثرات این کشیدگی پس زایمان روی پوستتان به صورت خطوطی باقی میماند. برای جلوگیری از ایجاد خط ها و خراش ها، از کرم و ویتامین E روی پوستتان استفاده کنید. این خطوط یا استرچ مارک ها در صورت عمیق شدن باقی میمانند و به راحتی از بین نمیروند.

 

سنگ کلیه

یکی از مشکلات مادران باردار احتمال ابتلا به سنگ کلیه است. ماده ای به نام آلبومین پس از هضم مواد غذایی گوشتی در بدن میماند و توسط ادرار از کلیه ها خارج میشود.در زمان بارداری این ماده ممکن است بیش از حد معمول در بدن باقی بماند و برای کلیه ها مشکل ایجاد شود.

تشخیص این مشکل با آزمایش ممکن است و مادرانی که مقدار زیادی آلبومین در ادرارشان دیده شود باید مدتی در بیمارستان بستری باشند و تحت رژیم و درمان قرار بگیرند.

افزایش ادرار بعد از هفته بیستم حاملگی نیاز به چکاپ و مراقبت های کامل دارد. حاملگی به طور طبیعی موجب ایجاد سنگ کلیه نمیشود. اما مادران باردار در معرض این مشکل قرار دارند.

درد کمر و پهلو یا ران ها به همراه حالت تهوع یا استفراغ و در مواردی مشاهده خون در ادرار میتواند نشانه سنگ کلیه باشد.

در صورتی که سنگ کلیه کوچک باشد، پزشک برای تسکین درد استامینوفن تجویز میکند و نیاز به نوشیدن آب فراوان خواهید داشت.

در صورت بزرگ بودن سنگ باید از طریق جراحی آنرا از بین برد و از بدن خارج کرد. خرد کردن سنگ کلیه با جراحی یا لیزر برای زنان باردار خطرناک است و بهتر است برای جلوگیری از این مشکل به اندازه کافی آب بنوشید و تحرک داشته باشید.

 

سونوگرافی-در-هفته-هفدهم

 

توصیه های مهم در هفته 17 بارداری

در سونوگرافی هفته هفدهم حاملگی، دست راست جنین قابل مشاهده است. انگشتان ظریف او را میتوانید ببینید و حرکت آنها را متوجه شوید.

در این ماه ها باید ورزش های سبک انجام دهید. هر روز برنامه خود را تنظیم کنید و مدت زمان مشخصی را برای تحرک و ورزش در نظر بگیرید.

بهترین ورزش برای زمان بارداری، ورزش های کم فشار است. بدون اینکه به سیستم قلبی و عروقی خود فشار وارد کنید، مفصل ها و رباط هایتان فعال نگه دارید.

دویدن آرام فعالیت مناسبی برای این زمان نیست و باید نرمش هایی انجام دهید که شما را قوی تر کرده و به انعطاف پذیری تان کمک کند. بدن شما نیاز به تعادل دارد و ممکن است ورزش های دوران بارداری چالش هایی برایتان ایجاد کند.

برای جلوگیری از افتادن و آسیب احتمالی در زمان دویدن دست های خود را به دیوار یا صندلی بگیرید.

انجام حرکات یوگا از ورزش های مفید در این دوره است.

از هفته هفدهم به بعد ممکن است خروپف داشته باشید و مشکل برای خواب و استراحت همسرتان ایجاد کنید. برای حل این مسئله میتوانید از دستگاه بخور در اتاق خواب استفاده کنید. این کار به مرطوب نگه داشتن هوای خانه کمک میکند و مشکلات تنفسی شما را برطرف مینماید.

خروپف به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری است و معمولا اثرات آن به طور دائمی باقی نمیماند. میتوانید چند برگ گیاه اکالیپتوس را در ظرفی روی حرارت ملایم یا بخاری بگذارید و از خواب راحت لذت ببرید. این گیاه خاصیت ضدعفونی نیز دارد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه