logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری زمانی است که جنین شما در حال رشد است، اما از اندام شما مشخص نیست که باردار هستید. زیرا جنین بسیار کوچک است و اگر خودتان به کسی نگوئید، باردار بودن شما قابل تشخیص نخواهد بود.

شما زمان تقریبی زایمان خود را میدانید و باید نکات زیادی را برای سلامت خود و فرزندتان رعایت کنید.

وضعیت-جنین-در-هفته-7-بارداری

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

جنین در هفته هفتم یک دم کوچک دارد که در حقیقت استخوان دنبالچه او است. در هفته های بعدی بر اثر رشد جنین این قسمت کوچک تر خواهد شد.

جنین شما به اندازه یک تمشک است و مفصل آرنج و انگشتان دست و پای او قابل تشخیص هستند. سرجنین بزرگتر از بدن اوست و هر دو نیمکره مغز در حال رشد هستند. در هفته هفتم، دندان ها و فضای داخلی دهان جنین در حال شکل گیری هستند و گوش ها نیز رشد خود را شروع کرده اند.

پلک ها چشم را میپوشانند و نوک بینی آرام آرام خود رشد میکند. ضخامت پوست جنین به اندازه یک کاغذ نازک است و رگ های او به وضوح دیده میشوند.

در این هفته آپاندیس و لوزالمعده جنین شکل گرفته و با تولید هورمون انسولین به هضم غذا کمک میکند.

کبد جنین نیز مشغول تولید گلبول های قرمز خونی است و یک حلقه از روده های جنین در جهت بندناف او شکل میگیرد. بندناف رگ های خونی واضحی دارد و کار تبادل اکسیژن و مواد غذایی را برای بدن انجام مدیدهد.

مادر هنوز نمیتواند حرکت جنین را حس کند اما او در حال حرکت است و در خانه آبی خود حرکت میکند.

وضعیت-مادر-در-هفته-هفتم-بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

رحم شما در هفته پنجم دو برابر شده و به دلیل داشتن ویار، غذا خوردن برایتان دشوار است. در مقایسه با حالت عادی بیشتر دفع ادرار خواهید داشت.

حجم خون شما به شدت افزایش یافته و مایعات بیشتری از کلیه های شما عبور میکند که در نهایت موجب جمع شدن ادرار در مثانه میشوند. در هفته های آتی تهوع شما کمتر میشود، اما نیاز به دفع ادرار بیشتر خواهد شد.

تغذیه-در-هفته-هفتم-حاملگی

تغذیه مادر در هفته هفتم بارداری

سبزیجات :

بهترین ماده غذایی برای مادران در این هفته، سبزیجات هستند. سبزیجات مقدار زیادی ویتامین ( ویتامین A و C) ، مواد معدنی و فیبر بدن را تامین میکنند. با خوردن انواع سبزیجات، دچار یبوست دردروان بارداری نخواهید شد. همچنین بهتر است از خوراکی های حاوی ویتامین C بیشتر استفاده کنید.

ویتامین C:

کلم، حبوبات، سیب زمینی، اسفناج، دانه‌های سبز و گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. وجود این ماده در بدن به جذب آهن موجود در غذا کمک میکند.

ویتامین A :

مواد غذایی حاوی ویتامین A به دلیل داشتن تراتوژن ممکن است باعث ناهنجاری های ژنتیکی برای جنین شود. به این دلیل بهتر است سبزیجات ناسازگار که حاوی ویتامین A هستند را مصرف نکنید.

مایعات و نوشیدنی ها:

در هفته هفتم از بارداری دچار تهوع خواهید شد که بهترین راه برای کنترل آن نوشیدن آب بسیار گرم و یا بسیار سرد است. استفاده از مایعات و آب ولرم تهوع را بیشتر میکند.

نوشیدن مایعات فراوان برای بدن شما لازم است. بهتر است از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنید.

در هفته هفتم بارداری شما احتمالا دچار تهوع بارداری هستید. بنابراین از خوردن مایعات و نوشابه‌های ولرم خودداری کنید و به‌جای آن‌ها از نوشیدنی‌های بسیار گرم یا بسیار سرد استفاده کنید.

علائم-بارداری-در-هفته-هفتم

علائم هفتمین هفته بارداری

تهوع صبحگاهی:

حالت تهوع بیشتر در صبحگاه رخ میدهد اما برای برخی مادران در ظهر و شب هم اتفاق میافتد. این میتواند به دلیل ماندن غذا در معده باشد. بیشترین علت تهوع تغییرات هورمونی بدن است. بهتر است یک بسته بیسکوئیت و داروهای خود را کنار تخت بگذارید تا پیش از برخاستن از بستر آنرا بخورید. این کار به جلوگیری از تهوع شما کمک میکند.

تغییرات خلق و خو:

تغییرات هورمونی موجب تغییر در خلق و خو نیز میشوند. حالاتی مانند گریه، ترس و خشم، رفتارهایی است که در این دوران به شدت تجربه خواهید کرد. این حالات شدت و ضعف دارند و در زمان های مختلف متفاوت خواهد بود.

همچنین وجود نگرانی های مادر مانند سلامت فرزند و نحوه زایمان و … ایجاد وحشت و اضطراب میکند. در این صورت بهتر است یک نفس عمیق بکشید و تا 5 بشمارید. سپس نفستان را آرام بیرون دهید تا به آرامش برسید.

هنگام تنفس موجی عمیق از آب گرم از روی شما عبور میکند و نگرانی هایتان را از بین خواهد برد.

آکنه:

از دیگر علائم بارداری آکهنه است که رخ دادن آن در هفته های اول عادی است و این نیز به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد میشود.

خستگی:

از دیگر نشانه های هفته هفتم بارداری خستگی است. این حالت نیز ناشی از افزایش هورمون پروژسترون می باشد. برای مقابله با خستگی بهتر است غذا را در وعده های کوچک بخورید. خوردن شش وعده غذا، بدن شما را در حالت طبیعی نگه میدارد و سطح انرژی تان را بالا خواهد برد.

سوزش سرمعده:

ممکن است بعد از خوردن غذا احساس سوزش کنید. خوردن غذاهای چرب و تند یا نوشیدنی های کافئین دار خودداری نمائید. اگر با غذا مایعات زیادی مصرف کنید، سوزش سر معده شما بیشتر خواهد شد.

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-هفتم--

مراقبت های بارداری در هفته هفتم

به دلیل حساس بودن بدنتان توصیه میشود از افراد بیمار و مشکوک به سرماخوردگی دوری کنید. بیماری هایی مانند سرخچه و پارو ویروس به راحتی منتقل میشود و بهترین راه ایناست که واکسن سرخجه بزنید.

در دوران بارداری مراقب نیش حشرات باشید زیرا عفونت و در نهایت سقط جنین ایجاد میکند. واکسن سرخجه 3 ماه پیش از بارداری تجویز میشود و تا سه ماه ایمنی ایجاد میکند.

خونریزی لثه در شروع هفته هفتم از حاملگی رخ میدهد. ممکن است دندان های شما نیز در این زمان خونریزی داشته باشد. شما در دوران حاملگی در معرض بیماری لثه قرار دارید و دلیل آن اسیدی شدن بزاق دهان به علت تغییرات هورمونی است. لثه ها در این دوران متورم میشوند و احتمال خونریزی بیشتر خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق باید مراقبت های لازم را از دندان و لثه خود انجام دهید و از مسواک نرم و خمیردندان مناسب برای شست و شوی دندان ها استفاده کنید.

توصیه-های-مهم-به-مادران-در-هفته-هفتم-از-بارداری

توصیه های مهم برای مادران

اگر شاغل هستید و فعلا تصمیم به استفاده از مرخصی زایمان ندارید، باید مراقبت های لازم را از خودتان داشته باشید. بهتر است به مدت طولانی پشت میز نشینید و هرچند ساعت یکبار از دستشویی استفاده کنید.

از صندلی خود بلند شوید و بدنتان را کش و قوس دهید تا دردهای کمر و رگ های واریسی یا لخته های خون برایتان ایجاد نشود.

در زمان نشستن از صندلی های دسته دار و قابل تنظیم و تشک طبی برای پشت کمر استفاده کنید. زیر پایتان نیز زیرپایی بگذارید.

اگر شغل شما به گونه ای است که باید مدت زیادی سرپا باشید، هر 15 دقیقه بنشینید و پای خود را روی یک جعبه فشار دهید. با این کار فشار به پشتتان کم میشود. همچنین از کفش های پاشنه کوتاه استفاده کنید یا کفش بدون پاشنه بپوشید.

شما در این دوران به همراهی همسرتان نیاز دارید و بهتر است در ملاقات پزشک او را در کنار خود داشته باشید.

مادران در هفته هفتم هنوز به اضافه وزن نرسیده اند. اگر شاخص توده بدنی شما بین 18.5 تا 25 باشد، سالم هستید و احتمالا تا پایان بارداری 12 تا 18 کیلو اضافه وزن خواهید داشت.

مشکلات معمول مادران باردار در هفته هفتم

یکی از عوامل بروز ویار در زنان باردار حساس شدن بویایی است. بخش از ناسازگاری نسبت به مواد غذایی نیز میتواند ناشی از افزایش قدرت و حس بویایی باشد. هورمون های بارداری، حس بویایی را تقویت میکنند و اگر غذا دارای چاشنی باشد و بوی خاصی بدهد، میتواند آزاردهنده شود.

اما چاشنی هایی مانند نمک در خیارشور یا چیپس نیز اشتهای مادران را تحریک میکند.

احساس دل درد نیز در این دوره طبیعی است. اما در صورتی که با درد شانه یا گردن و انقباضات و سرگیجه همراه باشد، بهتر است آن را با پزشک در میان بگذارید. دل درد در سه ماهه اول بارداری طبیعی است و نباید نگرانی خاصی در این مورد داشته باشید.

سونوگرافی-هفته-هفتم-بارداری

سونوگرافی هفته هفتم بارداری

معمولا در هفته هفتم حاملگی سونوگرافی انجام نمیشود و این کار اولین بار در هفته هشتم تا دهم انجام میگیرد. اما اگر مشکوک به بارداری دو قلو هستید میتوانید در این زمان اقدام به سونوگراف کنید.

آزمایش خون نیزمیتواند دوقولو بودن جنین شما را نشان دهد. زیرا در این صورت هورمون HCG بالاست و بیشتر از حالت تک قلویی خواهد بود.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه