logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری شروع اتفاقات زیادی است که باید از آنها اگاه باشید تا خودتان را برای آن اماده کنید. در بدن شما تغییرات زیادی رخ میدهد و شما باید عادات جدیدی را تمرین نمایید.

از این هفته روی پهلوی بخوابید تا فشار کمتری به رگ های پشت وارد شود. جنین هنوز در رحم شما جای زیادی برای چرخیدن و لگد زدن دارد، سیستم عصبی او به سرعت در حال رشد است و همچنین میتواند صداها را به راحتی پردازش کند.

 

 

وضعیت-جنین-در-هفته-هجدهم-حاملگی

 

وضعیت جنین در هفته هجدهم حاملگی

در هفته هجدهم از بارداری طول جنین حدود 14.2 سانتی متر است و به اندازه یک سیب زمینی بزرگ می باشد. وزن او حدود 190گرم است و مشغول خم کردن دست و پاهای خود می باشد. شما به تدریج حرکات او را حس خواهید کرد و اگر میتوانستید او را ببینید، رگ های خونی از زیر پوست شفاف و نازکش پیدا بودند. گوش ها حالا در محل نهایی خود هستند و بخش های بیرونی گوش در حال پیدا شدن هستند.

دور اعصاب جنین با میلین در حال پوشیده شدن است. میلین ماده ای از جنس چرب است که نقش محافظ را دارد. این حالت تا پایان یکسالگی جنین ادامه خواهد یافت.

برای جنین دختر در این هفته رحم و لوله های فالوپ شکل گرفته و در محل نهایی خود قرار دارد. برای جنین پسر نیز اندام های جنسی قابل مشاهده هستند. جنسیت نوزاد ممکن است هنوز در سونوگرافی مشخص نشود.

حواس جنین در این هفته به سرعت در حال تکامل است و حتی بیش از حد نیازش جوانه چشایی دارد. استخوان های گوش داخلی و پایانه های عصبی از گوش تا مغز شکل گرفته اند. جنین شما با شنیدن صدای بلند ممکن است تکان بخورد. صدای قلب جنین و جریان خون در بندناف خود را نیز میتواند حس کند.

کودک شما حالا مهارت خمیازه کشیدن را به دست آورده و در سونوگرافی میتوانید صورت او را در این حالت ببینید.

جنین در هفته هجدهم 200 تکه استخوان دارد که در حال سفت شدن هستند. در زمان زایمان نوزاد 300 تکه استخوان دارد که برخی از آنها به مرور از بین میرود. اسکلت افراد بالغ تنها 206 عدد استخوان دارد.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-هجدهم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته هجدهم حاملگی

مادر در هفته هجدهم باید به پهلوی چپ بخوابد. خوابیدن به پشت، رسیدن خون به جفت و جنین را دشوار میکند. رحم و جنین به اندازه ای بزرگ شده اند که ممکن است خوابیدن در این حالت برای شما دشوار شود.

خوابیدن به پشت موجب فشار به استخوان لگنی میشود و به ویژه به سیاهرگ بزرگ تحتانی فشار وارد میشود. این سیاهرگ وظیفه بازگرداندن خون از اندام های تحتانی به قلب را دارد. پس بهتر است به پهلوی چپ بخوابید تا این سیاهرگ کار خود را راحت تر انجام دهد.

برای بهتر شدن خونرسانی و خواب راحت یک بالش بین پاها یا زیر کفل خود بگذارید تا راحت تر باشید و گرفتگی کمتری حس کنید.

اشتهای شما زیاد شده و اندازه دور کمرتان نیز بیشتر شده است. پس حتما از لباس های گشاد استفاده کنید.

در سیستم قلبی-عروقی شما نیز تغییرات زیادی در حال رخ دادن است و در سه ماهه دوم فشار خون شما احتمالا کمتر از معمول خواهد بود.

اگر به صورت خوابیده یا نشسته قرار دارید، به سرعت بلند نشوید. زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.

 

علائم-هفته-هجدهم-از-حاملگی

 

علائم هفته هجدهم از حاملگی

در این هفته گاهی ممکن است ساده ترین درد به بیماری تبدیل شود. این مشکل شامل گرفتگی در پاها نیز میشود و شما در شب ممکن است با این مشکل روبرو شوید. این درد به قدری زیاد و آزاردهنده است که شما را بی خواب میکند.

برخی معتقدند که گرفتگی پا به دلیل وجود پتاسیم یا فسفر زیاد در برنامه غذایی است. اما این مشکل اغلب به دلیل بهم خوردن الکترولیت‌ها می باشد.

در حقیقت علت اصلی این مشکل مشخص نیست و شاید با کندشدن جریان خون در زمان خواب یا استراحت ارتباط دارد.

بهترین درمان برای گرفتگی پاها این است که با پاهای برهنه روی موزائیک سرد بایستید و انگشت های خود را بالا بگیرید. این کار ماهیچه های ساق پا را منقبض کرده و مشکل شما حل خواهد شد.

سرطان سینه در زنانی که در سن باروری هستند، محتمل تر از زنانی است که مسن ترند. به ویژه برای زنان در سن 24 سالگی این بیماری رایج تر است و به شکل توده سینه ظاهر میشود.

حتما اگر در این سنین قرار دارید، پیش از بارداری تست سرطان انجام دهید و در صورت لمس توده حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوزش معده از علائم دیگر هفته هجدهم حاملگی است به صورتی که حتی گاززدن از یک نان برشته هم میتواند حال شما را به هم بزند. بهتر است در حال غذا خوردن، به آرامی غذا را بجوید و در وعده های کوچک و سبک غذا بخورید.

بعد از غذا بالافاصله دراز نکشید و به صورت عمودی بنشینید. برای خواب هم باید سر شما کمی بالاتر از بدنتان باشد.

 

تغذیه-در-هفته-هجدهم-بارداری

 

غذای مادر در هفته 18 بارداری

ید :

مقدار بسیار کمی ازید برای بدن لازم است و برای سلامت مادر و کودک مصرف آن ضروری است. ید به اندازه کافی از طریق مصرف غذاهای دریایی به دست می آید. یک تا دوبار با مصرف این غذاها، نمک ید دار به بدن شما میرسد. در برخی نواحی که آب و خاک ید خود را از دست داده است، موادی که به عمل می آیند حاوی مقادیر کافی ید نیستند.

توجه داشته باشید که مصرف ید برای مادران باردار باید طبق تجویز پزشک انجام گیرد و مصرف اضافی آن میتواند بیماری گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید جنین شود.

 

پروتئین :

برای تقویت خود و بازیابی انرژی تان مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنید. ترکیب کربوهیدارت مثل بیسکوییت‌های سبوس‌دار با کره بادام‌زمینی یا یک‌کاسه برشتوک با شیر برای شما مفید است.

پروتئین سیستم عصبی شمرا تقویت میکند و در ترکیب با کربوهیدارت موج آرام و پیوشته ای از انرژی را بدن شما به راه میاندازد.

پیاده روی نیز با افزایش پمپاژ خون شما به قسمت های مختلف بدن میتواند موجب بازیابی انرژی شود.

علاوه بر گوشت، حبوبات نیز سرشار از پروتئین هستند. مواد غذایی همچون نخود سبز، دانه سویا، نخود، ماش، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، بادام زمینی و کره بادام زمینی نیز منبع غنی پروتئین اند و برای مادران باردار یا گیاهخوار نیز مناسب اند.

این خوراکی ها همچنین حاوی مجموع ویتامین B و آهن هستند. نمونه هایی از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، کورنفلکس سبوس‌دار، جو، بلغور، ارزن، نان سبوس‌دار و ذرت سبوس‌دار هستند.

هر غذایی که میپزید با پودر گندم یا جو و جوانه گندم میتوانید غنی از پروتئین کنید. همچنین دانه ها، مغزها و سویا و لبنیات نیز غنی از پروتئین هستند.

 

نوشیدنی انرژی زا :

نوشیدنی های انرژی زا را اغلب جایگزین وعده های غذایی معرفی میکنند. اما حقیقت این است که این نوشیدنی ها برای مادران باردار حس خوبی ایجاد نمیکند و نمیتواند گزینه مناسبی جهت تامین انرژی باشد. برخی از نوشیدنی های انرژی زا قند زیادی دارند و نمیتوانند جای وعده های غذایی را بگیرند.

 

ورزش مناسب مادران در هفته هجدهم حاملگی

در دوره حاملگی شما نیازی به تقویت عضلات رحم خود ندارید. جنین در حقیقت این کار را برای شما انجام میدهد. در این هفته از بارداری، انجام ورزش های کششی را کنار بگذارید. زیرا موجب بازشدن بیش از حد شکاف ماهیچه ای میشوند و برای شما در این شرایط مناسب نیستند.

 

مراقبت-های-دوران-بارداری-در-هفته-هجدهم

 

مراقبت های دوران بارداری در هفته هجدهم

دود سیگار سلامتی شما و جنین تان را تهدید میکند. در محیط خانه و محلی که شما هستید نباید سیگار استعمال شود، زیرا در معرض مسمومیت قرار دارید. حتی باز بودن در و پنجره ها نیز این خطر را برطرف نمیکند.

بهتر است شرکت در کلاس های آموزش بارداری را آغاز کنید و تمرینات زایمان را انجام دهید. این کلاس ها در تمام بیمارستان ها و اکثر مطب های خصوصی زنان دایر است.

در این هفته تپش قلب ناگهانی بسیار رایج است. زیرا حجم خون تا 40 درصد زیاد شده تا اکسیژن رسانی به جنین را افزایش دهد.

مصرف کافئین زیاد، تپش قلب را شدید تر میکند. کم کردن مصرف یا خذف کافئین بهترین راه حل برای کنترل تپش قلب است.

اما تپش قلب شدید میتواند علامت تیروئید فعال باشد. در معاینات پزشکی حتما این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر شاغل هستید، گذراندن ساعت کاری شاید برای شما دشوار باشد. برای بالابردن انرژی در ساعات کاری مصرف یک ماده قندی شاید چند دقیقه شما را بیدار نگه دارد. بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدارت استفاده کنید.

مصرف نان با غلات کامل به همراه کره بادام زمینی برای شما مفید خواهد بود و انتقال دهنده های عصبی تان را فعال میکند. کربوهیدرات نیز انرژی ثابت و پایداری را آزاد میکند که به شما در بقیه روز برای انجام فعالیت کمک خواهد کرد.

برای بازیابی انرژی بهتر است به سراغ کافئین نروید. زیرا این ماده 3 تا 5 ساعت در بدن شما میماند و ممکن است تا 12 ساعت شما را بیدار نگه دارد. 5 دقیقه پیاده روی سریع، سرعت جریان خون شما را افزایش میدهد و برای شما مفید تر خواهد بود.

 

سونوگرافی-هفته-هجدهم-بارداری

 

سونوگرافی در هجدهمین هفته بارداری

انجام سونوگرافی در سه ماهه دوم (بین هفته شانزدهم و بیستم) ضروری است. سونوگرافی در این ماه مشخص میکند که :

شما چند جنین در شکم خود دارید؟

وضعیت جنین شما ارزیابی میشود.

در صورت وجود عیوب مادرزادی، این مسئله مشخص خواهد شد.

جفت و بند ناف بررسی میشوند.

تاریخ دقیق تولد کودک شما مشخص خواهد شد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه