logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری شروع ماه سوم حاملگی است و اتفاقات جدیدی انتظار مادر را میشکد. در این هفته جنین در اندازه یک گیلاس می باشد و ساختار فیزیکی بدن او شکل گرفته است. حالا او آماده است تا وزن اضافه کند و هر روز به یک انسان کامل شبیه تر شود.

اگر بخواهیم تصوری از کودک ما در هفته نهم داشته باشیم، باید گفت که دنبالچه کاملا از بین رفته و اجزای بدن شامل ماهیچه ها و اندام ها به علاوه اعصاب جنین شروع به کار کرده اند. پلک ها در حالت بسته است و تا پایاین هفته بیست و ششم باز نخواهند شد.

جنین شما نرمه گوش دارد و تا آخرین روزهای هفته نهم، بخش داخلی گوش او کامل خواهد شد.

لب بالایی جنین نیز شکل گرفته و دهان و بینی نیز مشخص شده اند. نوک انگشتان کمی بزرگ شده و تمام مفاصل در حال فعالیت هستند.

قلب جنین در این روزها به چهار حفره تقسیم میشود و دریچه ها در حال رشد هستند.

اندام تناسلی بیرونی تشکیل شده اما هنوز نمیتوان جنسیت جنین را تشخیص داد.

 

هفته-نهم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته نهم حاملگی

مادر در این هفته نیز هنوز باردار به نظر نمی آید به شرطی که قبلا نیز تجربه بارداری را نداشته باشد. معمولا در بارداری های دوم به بعد شکم کمی زودتر برآمده میشود و حاملگی مشخص خواهد بود.

خلقیات و احساسات شما همچنان متلاطم است و مکن است به تناوب نگران یا سرخوش باشید. این تغییرات در رفتار طبیعی است و ممکن است تا چندماه پس زایمان نیز ادامه داشته باشد.

بهتر است آرامش خودتان را حفظ کنید و بهداشت روان تان را کنترل نمائید.

اگر سن شما بیشتر از 35 سال است یا سابقه بیماری ژنتییکی مانند فیبروز کیستیک را دارید، حتما از مشاوره ژنتیک استفاده کنید. در این حالت آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی که بین هفته دهم و دوازدهم انجام میشود، برخی ناهنجاری ها و نقص جنین را میتوان تشخیص داد.

 

تغذیه-در-هفته-نهم-بارداری

 

تغذیه مادر در هفته نهم بارداری

برای مادران مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C ضرورت دارد که این ویتامین در مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و قرمز، توت‌فرنگی، انبه، طالبی و اسفناج وجود دارد.استفاده از این خوراکی ها و تامین ویتامین C به رشد بافت های ارتباطی (تاندوم ها)، التیام زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، مقوامت استخوان ها و دندان ها و پوست و جذب آهن کمک میکند.

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد را از بین میبرد.

این ویتامین حلال در آب است و بدن نمیتواند آنرا ذخیره کند. پس باید به صورت روزانه آنرا جذب کنید. بهتر است هر روز غذاهای حاوی ویتامین C بخورید تا نیاز بدن برطرف شود.

از خوردن غذاهای تند و چرب خودداری کنید. زیرا موجب سوزش معده میشوند. همچنین میتوانید مصرف انتی اسید ها را امتحان کنید، زیرا حاوی کلسیم اضافی هستند و در طول بارداری نیاز بدن را به کلسیم تامین میکنند. آدامس ها میزان بزاق دهان را افزایش میدهند و اسید معده را خنثی خواهند کرد.

 

علائم-بارداری-در-هفته-نهم

 

نشانه های هفته نهم بارداری

نفخ معده :

در هفته نهم ممکن است بیش از حد احساس نفخ داشته باشید. علت این مشکل افزایش هورمون پروژسترون در بدن شماست. ماهیچه ها و عضلات به ویژه مجاری روده و معده بر اثر ترشح زیاد این هورمون شل میشوند و فرآیند هضم کند خواهد شد. به این دلیل شما نفخ را تجربه میکنید.

 

سردرد:

تغییر هورمون ها میتواند موجب سردرد نیز بشود. تنها راه حل کاهش این علائم خوردن میان وعده هر چهار ساعت یکبار است و نوشیدن آب به مقدار کافی به همراه خواب مناسب.

کمپرس سرد و گرم نیز سردرد را کاهش میدهد. این کار به شما آرامش میدهد. به یاد داشته باشید نباید هیچ دارویی (حتی مسکن) مصرف کنید و پیش از آن باید با پزشک خود مشورت کرده باشید.

از نظر اغلب مردم استامینوفن مسکن ایمنی است، اما ایبوبروفن و آسپرین مناسب نیستند. با این حال پیش از مصرف هر داوریی باید با پزشک مشورت کنید و بدون نظر او دارو نخورید.

 

خواب آلودگی:

خواب آلودگی در اوائل بارداری برای بسیاری از مادران طبیعی است. زیرا بدن در حال تطبیق خود با تغییرات این دوران است و وظایف گوناگونی را بر عهده دارد. پس به تدریج با تعدیل و تطبیق فیزیکی و روحی شما با حاملگی، خواب آلودگی هم کاهش می یابد.

بهترین روش برای جلوگیری از این حالت، خوب منظم شبانه و داشتن چرت نیمروزی است.

 

 

ورزش-در-هفته-نهم-بارداری

ورزش‌ در هفته نهم بارداری

اگر تا الان ورزش را شروع نکرده اید، حالا زمان خوبی است. شما به پیاده روی نیاز دارید و باید به آن به عنوان یک ورزش نگاه کنید. در واقع هر فعالیت فیزیکی که به تناسب اندام شما در این دوران کمک کند، ورزش محسوب میشود.

پیاده روی کمک میکند تا کالری بسوزانید و ماهیچه های شما قوی تر شود. همچنین سرعت گردش خون را بهبود میبخشد و از یبوست جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این ها خطر بیماری قلبی، سرطان کولون و افسردگی را کمتر خواهد کرد.

 

لیست کارهای مهم در هفته نهم حاملگی

برای ارتباط با جنین خود یک برنامه روزانه بچینید. میتوانید دوبار در روز و هربار به مدت 5 تا ده دقیقه در خلوت خود به او فکر کنید. برای بسیاری از خنام ها پیش از خواب و یا بعد از بیدار شدن زمان مناسبی خواهد بود.

در این زمان کاملا آرام باشید و دست هایتان را روی شکم قرار دهید. روی تنفس تان تمرکز کنید و سپس به او فکر کنید.

این میتوان یک راهکار عالی برای آغاز پیوند بین شما و فرزندتان باشد. همچنین از نظر روانی شما به زندگی با او عادت میکنید و پس از وضع حمل و زایمان راحت تر خواهید بود.

 

سونوگرافی-هفته-نهم-بارداری

 

سونوگرافی هفته نهم بارداری

در این هفته سونوگرافی به صورت واژینال انجام میشود. چون رحم شما در پشت استخوان لگن قرار دارد و باید دیده شود، از پروب مخصوص واژینال استفاده میود.

این کار کاملا بی خطر است و شما میتوانید تصاویری از جنین خود را با این کار مشاهده کنید.

در این تصاویر خواهید دید کودک شما اندازه یک لوبیاست و مطمئن وید حاملگی درون رحم اتفاق افتاده است. مطمئن میشوید حاملگی خارج از رحم نیست و میتوانید صدای قلب او را با دالپر بشنوید. ضربان ها محکم و قوی هستند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-نهم-بارداری

 

مشکلات هفته نهم بارداری

احتمال سقط جنین :

در هفته نهم از حاملگی احتمال سقط جنین وجود دارد. در بسیاری از زنان این مشکل در هفته نهم رخ میدهد و باید از سلامت جنین و ضربان قلب منظم او مطمئن شوید. این احتمال تنها 3 درصد است و در هفته های بعد تا پایان ماه سوم، افزایش پیدا میکند.

ریزش مو :

ریزش مو در سه ماهه اول بارداری مشکل رایج بیشتر خانم ها است. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی رخ میدهد و در این زمان باید مصرف آهن، کلسیم و ویتامین D را بیشتر کنید. این کار باید با مشورت پزشک انجام گیرد.

پس از گذشت سه ماهه اول، این مشکل مرتفع میشود. ساقه موها به مرور نازک تر میشوند، اما ریزش متوقف خواهد شد. در سه ماهه سوم نیز ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. ما بدون شک کمتر از ماه های قبل خواهد بود.

تغییرات جسمانی :

هوز شکم شما بزرگ نشده و نیازی نیست لباس حاملگی بپوشید. اما بهتر است لباس های گشاد و راحت بپوشید. لباس های تنگ بدن شما را تحت فشار قرار میدهند.

بهتر است همیشه یک قدم جلوتر از تغییرات جسمانی خود باشید. از پوشیدن لباس های خشن و زبر اجتناب کنید تا به بیماری پوستی مثل اگزما دچار نشوید.

همچنین از سینه بندهای تنگ استفاده نکنید. این کار از رشد غدد شیری جلوگیری میکند. از کرست های یکسره که حالت ارتجاعی دارند استفاده کنید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه