logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری، جنین حرکات محسوسی دارد و شما شاید برای اولین بار حرکات او را حس کنید. یک انسان واقعی در شکم شما وجود دارد و شما حالا متوجه تکان های او خواهید شد. در هفته شانزدهم رشد و سریعتر است و پوست شفاف و صورتی او نمایان تر میشود. جنین در این هفته تغییرات دیگری هم دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-16-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری طول جنین 11.6 سانتیمتر است و وزن او حدود 100 گرم می باشد. او اندازه یک گلابی است و به زودی وزن او دو برابر شده و چند سانت به قد او اضافه خواهد شد.

اعضای پایینی بدن او در این هفته بیشتر رشد کرده اند، سر او صاف قرار گرفته و چشم ها درست جلوی صورتش هستند. گوش ها نیز در دو طرف سر و در محل نهایی خود قرار گرفته اند.

برخی اندام ها مانند سیستم گردش خون و مجاری ادراری کامل تر شده و مشغول فعالیت هستند. قلب جنین در هفته پانزدهم در حدود 25 لیتر خون را پمپاژ میکند و کل خون چندین بار در بدن او میچرخد. در اواخر دوران بارداری این مقدار به 190 لیتر نیز افزایش می یابد.

پوست سر کودک شما در حال شکل گیری است، اما موهای او هنوز مشخص نیستند. چشم ها با اینکه بسته اند، به آرامی حرکت میکنند و حتی رشد ناخن ها نیز شروع شده است. به طور کلی پوست جنین نیمه شفاف است و اگر میشد او را دید، رگ ها از زیر پوست مشخص بودند.

خون از طریق بندناف به بدن جنین جریان یافته و عمل رساندن مواد مغذی و دفع مواد زائد ا انجام میدهند. جفت همزمان با کودک رشد میکند تا از رگ های خونی که کار انتقال اکسیژن و مواد مغذی به کودک را انجام میدهند، پشتیبانی میکند.

در این هفته استخوان های گوش در جای خود قرار گرفته و وقتی صحبت میکنید، جنین صدای شما را میشوند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-شانزدهم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته شانزدهم حاملگی

در این هفته سرخی گونه های شما بیشتر میشود و دلیل آن افزایش جریان خون در سطح پوست می باشد. با تثبیت مقادیر هورمون و کم شدن حالت تهوع نیز لذت بیشتری از این دوران خواهید برد. همچنین احتمال سقط جنین از بین رفته و نگرانی های شما کمتر شده است.

احساس حرکت کردن جنین لحظه های مهیجی را ایجاد میکند. هرچند برخی خانم ها در هفته هجدهم به بعد حرکت کودک را در رحم خود حس میکنند.

اگر اولین تجربه شما از بارداری است، دلواپس نباشید. این تجربه ممکن است کمی دیرتر رخ دهد. اولین حرکت های کودک مثل حرکت حباب هوا یا شبیه حرکت ماهی به نظر میرسد. اما به زودی و بعد از هفته بیستم بارداری، شما لگدهای او را حس خواهید کرد.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-شانزدهم

 

تغییرات بدن مادر در هفته شانزدهم از حاملگی

در هفته شانزدهم حاملگی، علائم جالبی را مشاهده میکنید. از جمله انرژی بالایی خواهید داشت. ممکن است پس از گذارندن یک روز طولانی احساس کنید نیاز دارید، با دوستان خود وقت بگذرانید یا به سفر بروید.

سطح انرژی شما به دلیل کم شدن حالت تهوع، بالا رفته و کمتر دچار خستگی خواهید شد. با پایین رفتن سطح هورمون ها نیز احساس آرامش بیشتری میکنید و روی احساسات خود تسلط دارید.

جریان خون شما نیز افزایش یافته و تولید هورمون استروژن و پروژسترون میتواند بافت درون ناحیه واژن را در حالت برانگیختگی جنسی قرار دهد. رنگ لبه های واژن از صورتی کمرنگ به قرمز تغییر کرده و تیره تر نیز خواهد شد. این به دلیل تغییرات گردش خون در بدن است. همچنین ممکن است رگ های آبی جدیدی در لبه های واژن مشاهده کنید و اگر مدت طولانی بایستید، رگ های واریس روی ساق پای شما ایجاد میشود.

رحم تنها بخشی نیست که دچار التهاب و تورم شده و غشای بینی نیز به دلیل افزایش گردش خون ملتهب است. حتی ممکن است شاهد خونریزی نیز باشید و در طول بارداری این تجربه زیاد تکرار شود. التهاب و خونریزی بینی در طول دوره بارداری ممکن است بدتر هم بشود و هیچ داروی اسپری بینی آنتی هیستامین نیز کمک شما نخواهد کرد.

میتوانید برای رفع این مشکل از اسپری محلول نمک یا باز کننده بینی استفاده کنید. علائم دیگری که در هفته شانزدهم از بارداری به سراغ شما می آید، خشکی و خارش یا حساسیت چشم ها است. این علائم به دلیل تغییرات هورمونی رخ میدهد و برای التیام آن باید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

 

 

سقط-جنین-دیرهنگام-در-هفته-شانزدهم-بارداری

 

سقط جنین دیرهنگام در هفته شانزدهم بارداری

سقط جنین در هفته شانزدهم به ندرت اتفاق میافتد و تنها دودرصد احتمال بروز این مسئله وجود دارد. سقط جنین دیرهنگام، در هفته چهاردهم تا بیستم جنین را تهدید میکند. اما احتمال آن بسیار کم است.

علائم سقط در این ماه شامل گرفتگی شدید عضله و خونریزی است و حتی ممکن است با دفع لخته های بزرگ خون همراه باشد. سقط در این زمان میتواند ضربه بزرگی به مادر باشد و بسیار متاثرکننده خواهد بود.

توصیه میشود در صورت مشاهده هریک از این عوامل حتما به پزشک اطلاع دهید. شاید لازم باشد که برای قطع شدن خونریزی مدتی در بیمارستان بستری شوید.

در صورت سقط، تا زمان خروج جنین و جفت از رحم، خونریزی و گرفتگی عضلات ادامه خواهد یافت. برای برداشتن بافت مربوط به حاملگی کورتاژ یا D&C انجام میگیرد. پساز سقط نیز پزشک عوامل ایجاد آنرا بررسی میکند تا در بارداری های بعدی این مشکل ایجاد نشود.

 

علل سقط جنین دیرهنگام

مشکلات ساختاری کودک ( شکاف در ستون فقرات یا مشکلات قلبی مادرزادی)

نقص اندامی مادر (مانند تقسیم رحم به دو قسمت)

ایجاد مشکلاتی در جفت جنین (مانند قطع ناگهانی یا جاگیری غیرمعمول آن)

عفونت‌هایی که به مرگ جنین منجر می‌شود (مانند عفونت‌های انگلی)

عفونتی که باعث نشت مایع کیسه حاوی مایع آمنیوتیک یا منجر به مرگ پیش از تولد می‌شود.

ناکارآمدی رحم و ناتوانی آن از نگه داشتن کودک

 

علائم-بارداری-در-هفته-شانزدهم

 

عوارض بارداری در سه ماهه دوم

در دوره بارداری بهتر است از کفش مناسب استفاده کنید تا از ورم پا جلوگیری شود. اگر تا این هفته این کار را انجام ندهید، با مشکل ورم در پاها روبرو میشوید و تنها راه حل آن پوشیدن کفش مناسب است.

میزان بالای هورمون در بدن شما موجب میشود تا آب بیشتر در بدن شما بماند و پاها ورم کنند. برای جلوگیری از این مکل یا التیام آن چند بار در روز و حدود 20 دقیقه پاها را به دیوار تکیه دهید تا بازگشت خون از پاها با قلب اتفاق بیافتد.

میتوانید همانطور که نشسته اید، پاهای خود را بالا بگیرید و قوزک پا را با حرکات چرخشی ماساژ دهید.

به پهلوی چپ بخوابید تا فشار روی سیاهرگ بزرگ کمتر شود. افزایش وزن درد پا را تشدید میکند و به این دلیل باید مراقب اضافه وزن خود باشید. در زمان تماشای تلویزیون یا حتی در زمان خواب پاها را بالاتر از سطح قلب نگه دارید و برای کاهش درد روی آنها یخ بگذارید.

استفاده از کفش های مناسب را فراموش نکنید و از خرید کفش بندی خودداری نمائید.

 

تغذیه-در-هفته-شانزدهم-حاملگی

 

تغذیه در هفته شانزدهم حاملگی

برخی از مادران در هفته شانزدهم حاملگی خود تمایل زیادی به غذاهایی از جمله کوکو گوشت، ماکارونی، پنیر، سوپ جو و شیرینی های خانگی پیدا میکنند. مصرف این غذاها در این زمان مفید است و میتواند تنوع خوبی باشد.

برای پخت کوکو از گوشت لخم چرخ شده 93 درصد با ترکیبی از گوشت گوساله و بوقلمون استفاده کنید و یا از سینه چرخ شده در آن بریزید. میتوانید هویج، کدو سبز، جوانه و غلات را نیز با هم ترکیب کرده و میل کنید.

برای تهیه پاستا یا ماکارونی از پنیر کم چرب استفاده کنید. برای طبخ به جای سرخ کردن آنرا آب پز نمائید. میتوانید سیب زمینی آب پز شده را به همراه کمی روغن زیتون و تکه های پنیر میل کنید.

مصرف غذاهای غیر خانگی و فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس را کاهش دهید. این مواد ارزش غذایی پایینی دارند و برای شما و جنین مصرف آنها مناسب نیست.

به جای آنها از همبرگر خانگی استفاده کنید تا از سلامت غذای مورد استفاده خود مطمئن باشید.

خوردن غذاهای آماده و مانده نیز در این دوران توصیه نمیشود. غذاهای کنسرو شده نیز به علت نداشتن ارزش غذایی کافی و وجود مواد افزودنی و نگهدارنده برای سلامت بدن مضر هستند.

در دوران بارداری از خوردن نوشیدنی های گیاهی اجتناب کنید. این دسته از نوشیدنی ها به دلیل عدم وجود کافئین و سالم بودن یا خاصیت تسکین دهندگی درد، به سالم بودن مشهور هستند. اما بسیاری از این نوشیدنی ها واقعا سالم نیستند و و ممکن است برای جنین ضرر داشته باشند.

همچنین مصرف برخی از آنها به رحم فشار می آورد و ممکن است موجب سقط جنین بشود. بهتر است از نوشیدن جوشانده نعناع، برگ تمشک قرمز، سرو کوهی، برگ کاج، پونه و رزماری در دوران بارداری خودداری کنید. این نوشیدنی ها همچنین میتواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهند.

 

ورزش در دوران بارداری

بهترین ورزش برای مادران بارداری، شنا است. شنا فعالیت بدنی زیادی نمیخواهد و به دلیل قرار گرفتن در آب شما کمترین فشار را روی بدن خود حس میکنید. عضلات و قلب و عروق نیز بدون اینکه تحت فشار باشند، مفاصل و رباط ها را به کار میگیرند.

احتمال آسیب در زمان شنا کردن کم است و ما حالت بی وزنی خوبی را در آب حس میکنید. برای انتخاب ورزش مناسب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر برای مدت طولانی در استخر بودید، نوشیدن آب را فراموش نکنید. شنا نیز مانند هر ورزش دیگری نیاز بدن به آب را افزایش میده، زیرا بدن شما بر اثر فعالیت آب زیادی را از دست داده است.

زمانی که در استخر هستید، مراقب باشید تا آب را نبلعید. این آب حاوی باکتری است. دمای آب باید نزدیک 7 درجه باشد و خیلی سرد یا گرم باشد.

 

مراقبت-های-هفته-شانزدهم-بارداری

 

مراقبت های لازم در هفته شانزدهم حاملگی

در مواد غذایی که مصرف میکنید حتما مراقب باشید که به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید. این عنصر در مواد غذایی همچون لبنیات کم چرب یا مکمل ها وجود دارد.

به ضربان قلب جنین توجه داشته باشید. میتوانید آنرا با دستگاه مخصوص انجام دهید. اگر میزان ضربان قلب جنین 140 عدد بود ، جنین پسر است و اگر بیش از 140 عدد باشدف جنین دختر خواهد بود. البته این اعداد براساس علم نیست و تقریبا 50 درصد با واقعیت تطابق دارد.

همیشه دقیق ترین تعیین جنسیت با سونوگرافی امکان پذیر است.

 

سونوگرافی-هفته-شانزدهم-بارداری

 

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

اگر امکان دیدن جنین را در هفته شانردهم بارداری از نزدیک داشته باشید، خواهید دید صورت او کاملا مشخص است. در سونوگرافی این روز ها طول استخوان بینی اندازه گیری میشود و این کار میتواند به اندازه گیری تخصصی در غربالگری و بررسی برخی اختلالات ژنتیکی کمک کند.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه