logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری دیگر شکم شما آنقدر بزرگ شده که بارداری کاملا نمایان است. جنین شما حدود 1.3 کیلوگرم وزن دارد و در هفته های آتی به طور تقریبی هفته ای 226 گرم وزن او بیشتر خواهد شد. در این هفته میتوانید مطمئن باشید که اغلب رگ های جنین رشد کرده اند و هر روز وزن او بیشتر میشود.

اندازه جنین در این هفته کمی بیشتر از 39.9 سانتی متر شده و حدود 1319 گرم وزن دارد. او حالا به اندازه یک کلم سبز است و حجم بیشتری از رحم را به خود اختصاص داده است.

وزن مایع آمنیوتیک که اطراف جنین را پوشانده حدود 700 گرم است و به تدریج این میزان کاهش خواهد یافت. چشمان او حالا به راحتی باز و بسته میشوند و قادر است تاریکی و روشنایی را تشخیص دهد. حتی میتواند نورا به عقب یا جلو دنبال کند. چشمان او در بیشتر ساعات روز بسته است و اما در مقابل نور میتواند واکنش نشان دهد.

میزان دقت بینایی او یک بیستم است و تنها اشیاء نزدیک را تشخیص میدهد. بینایی طبیعی در بزرگسالان برابر با بیست بیستم است.

جنین تا پایان نه ماهه این دوره به جذب مواد مغذی از طریق بدن مادر ادامه میدهد و کلسیم و پروتئین لازم را برای ساختن عضلات و ماهیچه های خود دریافت میکند. به این جهت شما ممکن است احساس خستگی بیشتری داشته باشید یا دچار کم خونی شوید.

مغز جنین در این هفته کاملا رشد کرده و همچنان اتصالات، انشعابات و حافظه او به سرعت در حال رشد هستند. مغز جنین به خوبی رشد کرده و سلول های جدید چربی، دمای بدن جنین را تنظیم میکنند. به مرور کرک ها و موهای نرم که بدن او را پوشانده بود، ناپدید میشوند. او نیازی به پوشش کرک مانند ندارد و کمی از انها ممکن است پس از تولد روی پشت او باقی مانده باشد.

 

 

وضعیت-مادر-در-هفته-سی-ام-حاملگی

 

وضعیت مادر در هفته سی ام حاملگی

در این زمان بسیاری از عارضه های بارداری را پشت سر گذاشته اید. مشکلاتی مثل تکرر ادرار، درد سینه ها، کوفتگی و سوزش معده را کمتر تجربه میکنید و تنها شاید کمی خسته باشید.

خصوصا ممکن است به مشکل کم خوابی مبتلا شوید یا در راه رفتن تعادل نداشته باشید. این حالات عادی است، زیرا به واسطه هورمون های بارداری سنگین شده اید و مفاصل تان شل شده اند. این امر میتواند موجب شود سایز بزرگ تری از کفش را نیاز داشته باشید.

از شایع ترین مشکلات دوران بارداری سوء هاضمه است. این مشکل نیز به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری است و موجب ریلکس شدن عضلات ناحیه لگنی شما خواهد شد. به این ترتیب زایمان برای شما آسان میشود. همچنین غذاها و آنزیم های گوارشی از طریق معده به قفسه سینه و گلو شما میرسند. رحم در حال بزرگ شدن است و به معده فشار وارد میکند.

این حالت اوضاع معده شما را بدتر خواهد کرد.

 

علائم-مهم-هفته-سی-ام-حاملگی

 

علائم مهم هفته سی ام حاملگی

تغییرات سریع در خلق و خو در اوائل دوران بارداری و به دلیل تغییرات هورمونی بود. اما در این زمان نیز به سراغ شما خواهد آمد. ممکن است نگران شرایط زایمان و کودک تان باشید. این نگرانی ها طبیعی است اما باید به آن غلبه کنید و اگر زیادی زودرنج و مضطرب هستید با پزشک خود صحبت کنید. تنها ده درصد زنان باردار افسردگی خفیف تا متوسط دوران بارداری را تجربه میکنند.

زمانیکه تصور میکنید شرایط از این بدتر نمیشود، در دست ها و انگشتان نیز احساس سوزش و خارش خواهید داشت. ممکن است مثلا در زمان برداشتن بطری آب احساس درد کنید و این درد به شانه ها و گردن شما نیز سرایت کند. متورم شدن بافت ها به عصب شما فشار وارد میکند و سوزش و خارش را به این دلیل تجربه میکنید.

 

تغدیه-در-هفته-سی-ام-حاملگی

 

تغدیه در هفته سی ام حاملگی

حجم شکم شما در هفته سی ام بارداری محدود تر شده و شاید پیش از تمام شدن غذا، احساس سیری کنید. در طول روز میتوانید از تنقلات و میان وعده را استفاده کنید. برای تغذیه هفته سی ام حاملگی شما نیاز به سیب زمینی خواهید داشت.

بهتر است این خوراکی را به طور آب پز یا تنوری مصرف کنید.از خوردن سیب زمینی سرخ کرده و چیپس پرهیز کنید. اگرآنرا به خوبی بشوئید و آب پز نمائید خواص سیب زمینی حفظ خواهد شد. میتوانید آنرا همراه آب لیمو، آب نارنج و آب عوره یا کمی نمک و روغن زیتون میل کنید.

مقداری ماست را با این مواد ترکیب کنید و به عنوان سس همراه با سیب زمینی بخورید. کشک هم ماده مغذی و خوبی است و منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر و آهن می باشد. کشک با انواع غذاها قابل استفاده است. حتما از کشک پاستوریزیه استفاده نمائید و یا پیش از مصرف آنرا 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.

 

سونوگرافی هفته سی ام

تصاویر سونوگرافی در هفته سی ام بارداری ویژگی های جنین را به خوبی نشان میدهند. شما در فیلم و عکس ها خواهید دید که جنین لب ها و بینی کوچکی دارد و صورتش به انسان کامل شبیه شده است. دست جنین مقابل چشمانش قرار گرفته، گویی انرا جلوی پیشانی خود گرفته است.

 

مراقبت-های-غذایی-در-هفته-سی-ام-باراری

 

 

مراقبت های لازم در هفته سی ام

پوشیدن کفش های پاشنه بلند را کنار بگذارید تا تعادل تان در زمان راه رفتن به خوبی حفظ شود. کفش های صاف مانع از افتادن شما خواهند شد و در راه رفتن آزار دهنده نخواهند بود.

شکم شما به دلیل بزرگ شدن رحم، کش آمده و میسوزد. خاراندن این مشکل را شدید تر میکند. پس بهتر است از کرم مرطوب کننده برای رفع خارش استفاده کنید و ناخن هایتان را روی شکم نکشید.

میتوانید لگدهای جنین را بشمارید. بهتر است خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کنید. بستن ساک و جمع کردن لوازم ضروری را آغاز کنید و درباره علائم زایمان زودرس مطالعه نمائید.

در این هفته شما افزایش ترشحات واژن واژینال را خواهید داشت. این مشکل به ویژه در ماه های آخر بارداری طبیعی است و اغلب به صورت ترشح شیری رنگ و بی بو بروز میکند. در سه ماهه سوم این مشکل زیاد بروز میکند و شما نیاز به تعویض لباس زیر یا پوشیدن شرت آستر دار خواهید داشت.

برای حل این مشکل هرگز از صابون های معطر، شستن واژن با دوش یا مواد از بین برنده بوی بد استفاده نکنید. این مواد ترکیب باکتریایی واژن را به هم میزنند و میتوانند منجر به عفونت شوند. این ترشحات نباید شفاف باشند. در این صورت به پزشک مراجعه کنید، زیرا گاهی این ترشحات نشان از تراوش مایع آمنیوتیک است. در دوران بارداری هرگز نسبت به مسائل این چنینی سهل انگاری نکنید.

 

استراحت در سه ماهه سوم بارداری

در هفته سی ام از بارداری، برای استراحت لازم است که به پهلو دراز بکشید و پاهایتان را خم کنید. بین پاها بالش قرار دهید و بالش دیگر را زیر شکم خود بگذارید. با قرار دادن بالش زیر شکمتان، تکیه گاهی خوبی ایجاد میشود و فشار بر کمرتان کمتر خواهد شد.

بهتر است پس از صرف ناهار بیست دقیقه ای را استراحت کنید و بخوابید. اگر در طول روز فرصتی برای استراحت نیست، هر 5 دقیقه پاهایتان را بالا بیاورید و بدنتان را بکشید.

 

آمادگی-برای-زایمان

 

اسباب و وسایل کودک خود را آماده کنید

این کار می‌تواند یک گزینه مناسب برای همسر شما یا یکی از دوستانتان که می‌خواهد به شما کمک کند باشد. آماده کردن تخت گهواره دستی و کالسکه دستی می‌تواند برای شروع خوب باشد، زیرا سرهم کردن قسمت‌های مختلف آن‌ها کار نسبتا دشواری است.

وسایلی از قبیل تاب نوزاد یا نی‌نی لای‌لای، آویز بالای تخت کودک، بی‌سیم مخصوص و نمایشگر کودک (که به‌وسیله آن می‌توانید محل قرار گرفتن کودک خود را مشاهده کنید یا با شنیدن صدای او از وضعیت او اطمینان حاصل کنید) ممکن است به باطری نیاز داشته باشند پس اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی باطری تهیه‌کرده‌اید.

 

مراقب کیسه آب تان باشید!

کیسه آب قسمتی از جفت است که داخل آن مایع محافظت کننده جنین وجود دارد. کیسه آب مثل جفت ربطی به مادر و جنین ندارند و پس از زایمان دور انداخته میشوند. اما امکان پاره شدن این کیسه پیش از زایمان وجود دارد .

در صورتی که کیسه آب پاره شود، آب به صورت قطره قطره یا ناگهانی خارج میشوند. اگر حدس زدید که کیسه آب پاره شده پزشک خود را در جریان بگذارید. اگر این اتفاق در هفته سی ام رخ دهد، شما نیاز به بستری در بیمارستان خواهید داشت و با کمک سرم میتوانید نوازد را به صورت طبیعی به دنیا بیاورید.

 

پرهیز از پرخوری

تنها یکی از دلایل غذا خوردن، گرسنگی است. علاوه بر این مشکلات عصبی و عاطفی هم میتواند موجب گرسنگی و تمایل شما به غذاخوردن باشد. به خصوص در سه ماهه سوم که تنش های شما بیشتر میشود، ممکن است بیش از حد بخورید و این میتواند وزن شما را به شدت بالا ببرد.

برای جلوگیری از این مسئله و خوردن بی رویه بهتر است علت تمایل تان به پرخوری را بیابید و آنرا رفع کنید. به طور مثال اگر وقتی تنها هستید و اشتهای شما بیشتر میشود، کارهایی را انجام دهید که شما را سرگرم میکند تا از پرخوری پرهیز کنید.

 

بانک-خون-بند-ناف-چیست؟

 

بانک خون بند ناف چیست؟

خون بند ناف همان خونی است که در بند ناف و جفت وجو دارد و بعد از تولد میماند. این خون منبع غنی از سلول های بنیادی است که از نظر ژنتیکی برای هر کودک منحصر به فرد است. واحدهای سازنده خون، اندام ها و بافت ها و سیستم ایمنی بدن دارای سلول های بنیادی هستند که میتواند برای درمان برخی بیماری ها و عارضه ها به کار گرفته شود.

این روش علمی جدید است و یک روند مطمئن و بدون درد برای خونگیری از نوزاد، بلافاصله بعد از تولد است. این سلول ها را میتوانید به صورت اختصاصی و با پرداخت هزینه سالانه حفظ کنید. در این مورد از پزشک خود نیز حتما مشورت بگیرید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه