logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری برای مادران لذت بخش تر و آسان تر خواهد بود. زیرا اشتهای شما برگشته و حالت تهو نیز متوقف میشود. همچنین انرژی شما بالا میرود و با افزایش انحنای شکم، تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی خواهید داشت.

هیجان انگیزترین اتفاق هفته سیزدهم بارداری این است که حالا میتوانید حرکات جنین را حس کنید. این حرکات بسیار ظریف است و حسی شبیه به این است که شکم شما با قلم موی نقاشی نوازش میشود. در هفته های آینده این حرکات محکم تر میشوند و همسرتان نیز میتواند با دست گذاشتن برشکم شما آنها را حس کند.

 

جنین-در-هفته-سیزدهم

 

وضعیت جنین در هفته سیزدهم از بارداری

جنین شما در هفته سیزدهم هنوز خیلی کوچک است، اما به زودی شکم شما بزرگتر خواهد شد و بارداری شما برای دیگران قابل تشخیص خواهد بود.

اکسیژن مورد نیاز جنین از بدن شما تامین میشود. شش های او باز و بسته میشوند و عضلات قفسه سینه او کار میکنند.

جفت جنین به کار خود ادامه میدهد و به تولید هورمون ها و سلول های خونی میپردازد.

پوست جنین رطوبت نا پذیر شده و ضربان قلب او کندتر میشود.

طول بدن او حدود 7.4 سانت است و تقریبا اندازه یک میگوی بزرگ می باشد. وزن جنین در این هفته حدود 23 گرم است.

بدن کودک شما به طور کامل شکل گرفته، هرچند بسیار کوچک است. نسبت به هفته های گذشته اندام های او بزرگتر شده و اندازه سر او هنوز اندازه یک سوم بدن می باشد.

انگشتان کوچک او درست سرجای خود هستند و کلیه ها و مجاری ادرار نیز فعالیت خود را شروع کرده اند. جنین، ادرار خود را داخل مایع آمونیاک ( که قبلا از آن میبلعید) میریزد.

با آغاز ماه سوم بارداری، بخش حساس و بحرانی بدن کودک رشد یافته و احتمال سقط او بسیار کاهش می یابد.

 

علائم-بارداری-در-هفته-سیزدهم

 

وضعیت مادر در سیزدهمین هفته از بارداری

آغاز سه ماهه دوم بارداری برای مادر بسیارمهم است. اول اینکه احتمال سقط جنین کم شده و ثانیا عوارض اولیه بارداری مثل تهوع صبحگاهی نیز از بین میرود. با این حال در برخی زنان سوزش معده جای تهوع را میگیرد.

با اینکه هنوز تا تولد فرزند شما چند ماه باقی است. اما سینه ها در حال تولید آغوز یا کلستروم هستند. این یک ماده بسیار مغذی برای تغذیه فرزند شما پس از تولد است. در روزهای اول او از این ماده تغذیه میکند و حالا کلستروم در سینه شما تولید میشود.

بسیاری از مادران در سه ماهه دوم بارداری شاهد افزایش میل جنسی هستند. زیرا حالت تهوع و ویار کاهش یافته و انرژی بدن رو به افزایش است.

 

تغدیه-مادر-در-هفته-سیزدهم-حاملگی

 

تغدیه مادر در هفته سیزدهم حاملگی

قند طبیعی :

قند طبیعی در مواد غذایی همچون لاکتوز شیر و فروکتوز میوه‌ها وجود دارد. همچنین به صورت قندهای افزودنی در خوراکی هایی همچون شکر، یره ذرت و دکستروز نیز موجود هستند.

بهتر است در این دوره از خوراکی های دارای قند طبیعی استفاده کنید. توصیه میشود به خوراکی های دارای برچسب “بدون قند” افزودنی اعتماد نکنید. زیرا به احتمال زیاد دارای مقداری شکر افزودنی هستند.

از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید. زیرا در سه ماه اول جنین در حال شکل گیری است و مصرف نوشیدنی های مافئین دار میتواند احتمال سقط او را بالا ببرد. پس از گذرادن این دوره بحرانی نیز همچنان تعدال را در مصرف خوراکی ها حفظ کنید.

جنین حالا مزه غذاهایی که مادر میخورد را حس میکند و این میتواند تعیین کننده ذائقه کودک شما در آینده باشد.

 

هویج و فلفل :

این دو ماده خوراکی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A میشود. این ویتامین برای تکمیل رشد چشم، پوست،استخوان ها و اندام های جنین ضروری است.

این خوراکی ها همچنین منبع غنی از ویتامین های فیبر، B6 و C هستند که به حرکات روده کمک میکند. میتوانید تکه های هویج را با روغن زیتون، سیر یا لیموترش مصرف کنید.

در مصرف ویتامین A احتیاط کنید. مصرف بالای این ویتامین میتواند خطر نقص مادرزادی را به همراه داشته باشد.

 

توصیه مهم برای مادران در هفته سیزدهم حاملگی

اگر در سه ماهه اول بارداری به اندازه کافی فعالیت ورزشی نداشته اید، در سه ماهه دوم با مشورت پزشک میتوانید ورزش را شروع کنید. پیاده روی فعالیت مناسبی برای زنانی است که پیش از بارداری تجربه ورزش های سنگین را نداشته اند.

اگر پیش از حاملگی تجربه حرکات آهسته ورزشی مانند شنا و ایروبیک را داشته اید، برای ادامه این فعالیت ها با پزشک خود مشورت کنید. اگر بدن شما برای این ورزش ها آمادگی لازم را ندارید، به آرامی شروع کنید و هروقت احساس تنگی نفس کردید، به یاد داشته باشید که به جای دو نفر ورزش میکنید.

 

علائم هفته سیزدهم حاملگی

خارش پوست

زنان زیادی در آغاز ماه سوم بارداری دچار خارش پوست میشوند. این خارش در نواحی مختلف بدن مثل شکم، دست و پا و … احساس میشود و علت آن مربوط به حسایت بدن نسبت به حاملگی است.

برای تسکین خارش به خصوص در فصل سرما بهتر است دوش آب گرم بگیرید.

 

انرژی زیاد

در آغاز هفته سیزدهم، به دلیل تمام شدن حالت تهوع و ویار، انرژی بیشتری خواهید داشت. حالا زمان مناسبی برای شروع ورزش است. ورزش به شما کمک میکند تا زایمان راحت تری داشته باشید.

 

سونوگرافی-سیزدهمین-هفته-بارداری

سونوگرافی سیزدهمین هفته بارداری

سونوگرافی در هفته سیزدهم ممکن است جنسیت جنین را مشخص کند. پاهای او در فیلم سونوگرافی کاملا مشخص است و با اندازه گیری CRL جنین میتوان سن دقیق او را مشخص کرد.

 

توصیه های مهم در هفته سیزدهم بارداری

برخی غذاها دارای تعداد زیادی باکتری و انواع میکروب هستند که میتواند موجب بیماری مادر و در مواردی سقط شدن جنین یا ایجاد نقص مادرزادی در او باشند. به این دلیل به مصرف غذاهای سالم و مناسب به مادران توصیه میشود.

یکی ازاین باکتری ها، باکتری لیستریا است که در مواد غذایی همچون پنیر نرم، شیرغیرپاستوریزه، غذاهای قورمه شده پخته که به‌صورت سرد مصرف می‌شوند، کلوچه‌های گوشتی که در آن‌ها گوشت استفاده می‌شود، گوشت‌های پخته آماده و غذاهای گوشتی فلفلی نیم‌پز وجود دارد.

این باکتری در اثر دمای پاستوریزاسیون از بین میرود. اما اگر در یخچال غذاهای آلوده نگه دارید، باکتری ها در آن رد میکنند و مصرف آنها برای شما خطرناک خواهد بود.

 

مراقبت-های-هفته-سیزدهم-بارداری

مراقبت از دندان ها

در دوران بارداری بهتر است بیشتر از قبل مراقب دندان های خود باشید. زیرا حاملگی روی دندان ها و لثه شما نیز مانند هر نقطه دیگر از بدن تاثیر میگذارد. پس مراقبت از دندان و لثه ها اهمیت زیادی دارد.

به دلیل ویار و نیاز به انرژی بیشتر، شما مصرف غذاها را بیشتر میکنید و علاوه بر این تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر خواهد گذاشت. هورمون های حاملگی موجب تورم، نرمتر و حساستر شدن لثه ها میشوند. به این جهت لازم است در این دوره به پزشک مراجعه کنید و مراقبت های خود را افزایش دهید.

علاوه بر این بیشتر در معرض اماس و التهاب قرار دارید و التهاب لثه را تجربه خواهید کرد. ورم لثه در دوران بارداری ناشی از پلاک های چسبیده به دندان است که باعث فاسد شدن و از بین رفتن دندان ها میشوند.

از افراد خانواده برای انجام کارها کمک بگیرید. انجام کارها دیگر برای شما آسان نخواهد بود و به کمک دیگران نیاز خواهید داشت.

 

تست های مهم در سیزدهمین هفته حاملگی

برای انجام تست غربالگری با پزشک خود مشورت کنید. برای برخی مادران لازم است تا غربالگری خاصی انجام دهند که باید از این هفته شروع شود. از هفته یازدهم تا چهاردهم سونوگرافی برای ارزیابی جنین لازم است تا مقدار مایع پشت گردن او مشخص شود.

این مسئله ابتلا یا عدم ابتلای جنین به سندرم داون را مشخص میکند. برای زنان باردار همچنین سه نوع آزمایش خون انجام میگیرد تا انواع مختلف ناهنجاری ها ژنتیکی مشخص شود. ناهنجاری هایی همچون سندرم داون، تریزومی 18 و اسپینابیفیدا در این تست ها مشخص میشود.

این تست ها شامل موارد زیر می باشد :

تست غربالگری :

این تست به صورت متوالی بین هفته های دهم تا سیزدهم و همچنین بین هفته های پانزدهم تا بیستم باید انجام شود. این آزمایش برای 6 پروتئین جنین لازم است و با انجام آن احتمال تولد کودک مبتلا به سندرم داون وجود دارد.

 

غربالگری سرم یکپارچه :

در هفته ای دهم تا سیزدهم و دوباره بین هفته پانزدهم تا بیستم تست غربالگری برای چهار پروتئین جنین انجام میشود. با انجام این تست تا 97 درصد احتمال شناسایی سندرم داون وجود دارد. مادرانی که دو غربالگری اول را انجام نداده اند، باید این تست را بدهند.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه