logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری، شما هنوز متوجه اینکه باردار هستید نشده اید، اما اتفاق خارق العاده ای درون شما رخ داده است. یک اسپرم دیواره خارجی تخمک را شکافته و به درون آن راه یافته است. حالا تخمک بارور شده و شروع به لانه گزینی در جداره داخلی رحم میکند. در رحم یک انسان در حال شکل گیری است.

در این هفته فرزند شما هنوز چند سلول در حال تکثیر است که به نام بلاستوسیت شناخته میشود و در حال جاگیری در دیواره رحم می باشد. جایی که بعدها جفت به آن میچسبد و محل اتصال جفت و رحم و راه تبادل بین جنین و مادر خواهد بود.

قسمتی از توده سلولی تبدیل به جفت میشود و هورمون بارداری (HCG) را ترشح خواهد کرد. یعنی ماده ای که به تخمدان های شما فرمان میدهد تا تخمک جدید آزاد نکند.

با افزایش ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون از ریزش و خونریزی جداره رحم جلوگیری میشود. این هورمون تست بارداری را مثبت میکند و نشانه بارداری است.

 

 

 

وضعیت جنین در سومین هفته بارداری

جنین در این هفته از طریق سیستم گردش خون مادر تغذیه میکند و اکسیژن خود را نیز این طریق به دست می آورد. عروق خونی دیواره رحم مادر را به جنین مرتبط میکند و از همین راه نیز مواد زائد دفع میشوند.

هنوز ساختار جفت توانایی تبادلات را پیدا نکرده و تکامل آن تا پایان هفته چهارم طول میکشد. در روزهای آینده سلول تخم بارور شده و به رحم میرسد و شروع به چسبیدن به آن خواهد کرد.

از لحظه لقاح، ویژگی های ژنتیکی نوزاد از جمله رنگ چشم، رنگ مو، رنگ پوست و جنسیت او مشخص است. اما تشخیص آن در سونوگرافی و هفته 16 تا 29 ممکن خواهد بود.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-سوم

 

وضعیت مادر در سومین هفته بارداری

لکه بینی:

لکه بینی در هفته سوم و چهارم رخ میدهد زیرا لانه گزینی انجام میگیرد. این لکه ها ناشی از فرورفتن تخم بارور شده در دیواره پرخون داخل رحم است. اگر لقاح اتفاق نمیافتاد، لکه نیز مشاهده نمیشد. این روند از هفته دوم بارداری (در حدود 6 روز بعد از باروری تخمک) شروع شده است. نمیتوان برای آن زمان دقیقی را تعیین کرد.

 

جمع شدن مایع آمنیوتیک:

از حدود 21 روزگی جنین، مایع آمنیوتیک شروع به جمع شدن در اطراف توده سلولی میکند و حفره ای پر از مایع را به وجود می آورد. این حفره بعدا کیسه آب خواهد بود. این مایع مانند بالشتکی در طول هفته ها و ماه های آینده جنین را در بر گرفته و از او محافظت میکند.

 

 

تغذیه-مادر-در-هفته-سوم-بارداری

 

تغذیه مادر در هفته سوم از بارداری

این تصور را کنار بگذارید که باید جای دو نفر غذا بخورید. متخصصان برای زنان توصیه میکنند تا در سه ماهه اول یک کیلو و نیم تا سه کیلو اضافه وزن داشته باشند. اما این تنها برای زنانی است که پیش از بارداری در محدوده وزن طبیعی خود بوده اند.

در غیر این صورت اصلا لازم نیست کار متفاوتی انجام دهید و مصرف کالری روزانه خود را تغییر دهید. زیرا از هفته 14 بارداری به بعد میتوانید 300 کالری اضافه وزن داشته باشید.

مصرف اسید فولیک را طبق برنامه ادامه دهید و از مصرف غذاهای فست و فودی و پرکالری پرهیز کنید. همچنین باید به میزان کافی آب بنوشید.

لازم است که در روز سه وعده پروتئین بخورید. میزان مرغ بدون گوشت و گوشت گاو باید 100 گرم باشد.

برخی از انواع توت ها را در غلات رنده کنید و میل نمایئد. این یک تریکب فوق العاده از آهن و یتامین برای شما خواهد بود. همچنین جذب آهن را بالا میبرد.

اگر در طول بارداری به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنید، فرزند شما استخوان های محکمی نخواهد داشت و لازم است روزانه به میزان 1200 میلی گرم از ماست و پنیر و سایر لبنیات مصرف نمائید.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-سوم-بارداری

 

نشانه های بارداری در هفته سوم

ویار: در این هفته مادر نسبت به غذاهایی خاص ویار دارد و میل به غذاهایی را پیدا میکند یا از برخی خوردنی ها و نوشیدنی ها خوشش نخواهد آمد. همچنین تغییر ذائقه نسبت به چای، قهوه، غذاهای سرخ شده و تخم مرغ از شایع ترین مواردی است که برای مادر رخ میدهد.

خستگی: هورمون های بارداری همچنان روی مادر تاثیر میگذارند و ممکن است او احساس خستگی کند یا حتی غمگین بشود. اما جای نگرانی نیست. شاید با وجود خستی تمایل داشته باشید خود را بیدار نگه دارید. این احساس خستگی به دلیل آمده شدن بدن برای حمایت از جنین می باشد.

قطع قاعدگی: واضح ترین علامت حاملگی همین قطع شدن قاعدگی است. اما ات وقتی که آزمایش بارداری ندهید به این قطعیت نخواهید رسید. زیرا حتی بی بی چک هم میتواند شما را به اشتباه بیاندازد.هرگونه علامت بارداری شبیه به حاملگی است. از جمله دردهای شکمی، سنگینی سینه ها و تغییرات در خلق وخو.

تغییر بویایی: حس بویایی مادر تغییر میکند و این به دلیل ترشح هورمون استروژن می باشد.

 

علائم-بارداری-در-هفته-سوم

 

ترشحات واژن در هفته های اول بارداری

برخی از مادران هیچ تغییری را در هفته سوم از بارداری متوجه نمیشوند. اما برای برخی دیگر ترشحات واژن در طی تخمک گذاری رخ میدهد. ترشحات واژن در این دوران غلیظ، شیری رنگ یا سفید است.

ترشح واژینال در دوران بارداری نشانه عفونت نیست و تنها میتواند نشانه ای از بارداری باشد. این ترشحات به دلیل تغییرات هورمونی در دوران حاملگی است که واژن را تحریک میکند تا ترشحات بیشتری داشته باشد.

همانطور که گفته شد برخی خانم ها این مسئله را تجربه نمیکنند.

 

نکات-مهم-هفته-سوم-بارداری

 

کارهای مهم در هفته سوم بارداری

فعالیت بدنی در هفته های اول بارداری بسیار مفید است و به بدن شما تحرک و انرژی میدهد. همچنین کمک میکند تا وزن خود را متعادل نگه دارید و خطر ابتلا به دیابت را کاهش میدهد.

داشتن فعالیت های بدنی همچنین به داشتن آرامش بیشتر برای کار و زایمان نیز کمک میکند. پس بهتر است از فواید آن بهره مند شوید و ورزش های مناسب این دوران را انجام دهید.

مراقبت از دندان ها و مراجعه به پزشک نیز در این دوران لازم است.

لازم است تا زمان قاعدگی خود را یادداشت کنید و نیز زمان رابطه جنسی خود را به یاد داشته باشید.

مطالعه کتاب های مربوط به دوران بارداری را فراموش نکنید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه