logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری شروع تغییرات بدن شماست و کم کم باید لباسهای گشادتر و آزادتر بپوشید. تغییرات دوره بارداری، علاوه بر روحیه و خلق و خو روی سایز بدن شما نیز تاثیر گذار است و ممکن است کمی ناخوشایند باشد.

دراین هفته، دیگر جنین شما یک رویان کوچک نیست اما اندازه او به بزرگی یک توت فرنگی هم نمیرسد. طول بدن او حدود 2.5 سانت است و کمتر از 8 گرم وزن دارد. جنین بحرانی ترین مرحله رشد را پشت سرگذاشته و حالا بافت و اندام ها رو به تکامل هستند.

هفته دهم به بعد دوره جنینی آغاز شده و اندام های حیاتی همچون روده ها، مغز و ریه ها در محل خود قرار گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده اند. این اندام ها در ادامه دوره بارداری به رشد خود ادامه خواهند داد.

جنین-در-هفته-دهم-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته دهم از بارداری

کبد به ساختن گلبول های قرمز مشغول است و دیگر جنین به کیسه زرد نیازی ندارد و به تدریج از بین میرود.

در هفته های آینده بارداری (هفته یازدهم، دوازدهم و سیزدهم) اندازه جنین دو برابر خواهد شد و به حدود 7.5 سانت خواهد رسید. سر او در مقایسه با هفته ها اول نسبتا کوچک است اما نیمی از طول بدن را تشکیل میدهد.

پیشانی جنین نیز در حال رشد است و به حالتی متورم جلوتر از سر او قرار دارد. اما به مرور عقب تر خواهد رفت و ظاهر او به یک انسان کامل شبیه میشود.

جزئیات بدن جنین از هفته دهم به بعد کامل تر خواهد شد. ناخن ها رشد میکنند و انگشتان دست و پا نیز از همدیگر جدا میشوند. بازوها کمی خمیده شده و انحنا پیدا کرده اند.

دستها از مچ خم شده و روی قلب قرار گرفته اند و پاها بزرگتر شده و به اندازه ای هستند که جلوی بدن به یکدیگر برخورد میکنند. جنین مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیک است و پاهایش لگد میزنند.

شکل کلی ستون فقرات از زیر پوست مشخص است و مانند کاغذ پوستی به نظر میرسد. اعصاب جنین در 10 هفتگی از سمت نخاع در حال شکل گیری است.

وضعیت-مادر-در-هفته-نهم-بارداری

 

وضعیت مادر در دهمین هفته حاملگی چگونه است؟

در هفته دهم بارداری اندازه رحم دو برابر شده، پیش از آن رحم اندازه یک گلابی بود و حالا به اندازه یک گریپ فروت میشود.

با انجام سونوگرافی در هفته دهم میتوانید صدای قلب جنین را بشنوید. صدای قلب او تند است و برخی از مادران میگویند شبیه به صدای پای اسب شنیده میشود. شنیدن صدای قلب جنین در دوران بارداری از لذت های مادر شدن است.

 

تغذیه-مادر-در-هفته-دهم-بارداری

 

تغذیه در دهمین هفته بارداری

پروتئین و امگا 3 :

رژیم غذایی مادر باید سرشار از پروتئین باشد. مصرف ماهی بدون جیوه برای مادر لازم است و به تامین پروتئین کمک میکند. زیرا این خوراکی سرشار از پروتئین است و چربی های اشباع شده کمی دارد. همچنین غنی از امگا 3 می باشد و مصرف آن به ساخت و نگهداری سیستم عصبی کمک میکند.

تمام ماهی ها و صدف های خوارکی رگه هایی از جیوه دارند و به سیستم عصبی نوزاد آسیب میزند. بهتر است گوشت کوسه، نیزه ماهی و ماهی مهره دار یا ماهی های پر رنگی را نخورید. در هفته مصرف تنها 30 گرم ماهی یا صدف دارای جیوه کم بخورید. میگو، ماهی آزاد، ماهی مرکب و قزل آلای تازه جیوه کمی دارند.

هرگز ماهی را به صورت خام مصرف نکنید.

 

آب و میوه :

نوشیدن آب کافی در دوران بارداری ضروری است و برای تامین آب بدن میتوانید میوه نیز مصرف کنید. میوه ها آب فراوانی دارند که به راحتی جذب بدن میشوند. میوه ها قند طبیعی دارند که موجب میشود آب به جریان خون جذب شود.

میوه هایی همچون طالبی، خربزه و هندوانه به طور طبیعی آب فراوان دارند و طبع کم اسید و بافت نرم آنها مصرف شان را آسان تر میکند.

مواد مغذی فولات، فیبر و آهن در پیازچه وجود دارد که برای بدن شما ضروری است. مصرف کمی انجیر نیز به صورت روزانه کلسیم بدنتان را تامین میکند.

 

علائم-هفته-دهم-بارداری

 

علائم هفته دهم بارداری

رشد پستانها:

در سه ماه اول حاملگی، پستان ها پرکارترین دوره را دارند. زیرا هورمون پروژسترون مجب رشد غدد شیری میشود و استروژن مجاری شیر را تحریک میکند. پستان ها یکی دو سایز بزرگتر میشوند و رگ ها تیره تر و برجسته تر خواهند شد. این تغییر شکل پستان برای شیردهی آسان تر به نوزاد کمک میکند.

 

درد شکم:

احساس درد در شکم طبیعی است. زیرا عضلات شکمی در حال کش آمدن هستند. اگر د قلو باردار باشید، درد شکم بیشتری را تجربه میکنید. اگر این درد آزاردهنده شد با پزشک خود مشورت نمائید.

 

نمایان شدن رگها:

در طول دوره بارداری ابتدا روی سینه، رگ ها دیده میشوند. این رگ ها نقش مهمی در مصرف مواد مغذی و خون برای جنین را دارند و جریان خون را بیشتر میکنند. این رگ ها متورم هستند و پس از زایمان محو میشوند.

 

تغییر خلق و خو :

در سه ماه اول بارداری تغییرات خلق و خو طبیعی است و در سه ماهه دوم کم میشود. در ماه های آخر حاملگی دوباره این تغییر را تجربه خواهید کرد.

 

افزایش میل جنسی :

تمایلات جنسی در هفته دهم بیشتر میشود، زیرا هورمون ها در سطح تمایلات جنسی تغییر ایجاد میکنند. برخی زنان به دلیل تجربه بارداری تمایل بیشتری به عشق بازی دارند و برخی دیگر به این دلیل از رابطه جنسی دوری میکنند.

این تجربه برای هرکس متفاوت است و کاملا به دلیل تغییرات هورمونی رخ میدهد. برای کسانیکه سطح هورمون هایشان سرد و خشک است، نگرانی وجود ندارد. زیرا پس از پایان سه ماهه دوم این حس از بین خواهد رفت.

 

اضافه-وزن-در-دوران-بارداری

 

کنترل وزن و روحیه در دهمین هفته بارداری

شروع ورزش های مناسب و مخصوص دروان بارداری را میتوانید از این هفته داشته باشید. شنا و پیاده روی انتخاب های خوبی است. اما محدود به سه ماهه دوم است و تا پایان حاملگی نمیتواند ادامه داشته باشد. انجام ورزش های کششی، قدرت و استقامت بدن شما را بالا میبرد و برای زایمان آمده خواهید شد.

همچنین اضافه وزن حاصل از حاملگی را راحت تر تحمل میکنید و فشار فیزیکی را کم میکند. همچنین پس از زایمان کاهش وزن را راحت تر تجربه میکنید.

انجام حرکات ورزشی به زایمان راحت تر کمک میکند و طول مدت زایمان را لزوما کاهش نخواهد داد.

 

لیست کارهای ضروری در هفته دهم حاملگی

در این ماه بهتر است فکر تهیه لباس مناسب بارداری باشید. زیرا سایز سینه و کمر شما تغییر میکند و نیاز به لباس های راحت خواهید داشت.

مصرف کافئین را کاهش دهید و خواب و استراحت کافی داشته باشید.

مرتب دست های خود را بشوئید و از نزدیک شدن به افراد مشکوک به سرماخوردگی دوری کنید.

اگر دچار یبوست و مشکلات گوارشی هستید مصرف آب و میوه های آبدار و استفاده از روش های طب سنتی میتواند مفید باشد.

 

یبوست-در-هفته-دهم-بارداری

رفع یبوست دوران بارداری

از مشکلات رایج مادران در دوران بارداری، یبوست است. بهترین راهکار برای حل این مشکل، پاده روی و نوشیدن مایعات می باشد. همچنین از غذاهای با فیبر بالا استفاده کنید. دریافت 25 تا 30 گرم فیبر در روز برای بدن شما کافی است.

سبزیجات خام مصرف کنید. میتوانید آنها را با آب بپزید تا نرم شوند. مصرف آب میوه ها و سبزیجات نیز مفید است.

برخی میوه ها را میتوان با پوست خورد، پس بهتر است پوستشان را نکنید و برای شستن آنها از آب گرم استفاده کنید.

پس از بیدار شدن و پیش از صرف صبحانه، دو لیوان آب سرد بنوشید. همچنین بهتر است بعد از هر وعده غذایی یک قاشق مربا خوری روغن زیتون میل کنید.

برای رفع یبوست سراغ داروهای ملین و مسهل نروید. مصرف این داروهها به تنهایی کافی نیست و عملکرد روده ها را تحریک میکند. همچنین اجابت مزاج را به هم میریزد.

مصرف این داروها در برخی افراد ممکن است منجر به تشنج یا سقط جنین شود. همچنین درهای زایمانی زودرس را ایجاد میکند.

 

سونوگرافی-جنین-در-هفته-دهم-حاملگی

 

سونوگرافی در آغاز ماه سوم بارداری

در هفته دهم حاملگی جنین بیشتر شبیه به انسان خواهد بود و دست ها و پاها کاملا قابل مشاهده هستند. منطاق سفید در عکس سونووگرافی، استخوان های صورت جنین هستند و اطراف آن را آب گرفته است.

از هفته دهم مایع آمونیاک حاوی مواد مغذی دیگر نیز هست که به جنین کمک میکند و از او محافظت مینماید. مایع آمنیوتیک از جنین در برابر هرگونه نیروی خارجی که به شکم مادر وارد شود محافظت مینماید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه