logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری فرصت خوبی برای شما است تا لگدهای فرزندتان را کاملا حس کنید و آنها بشمرید. در این هفته فضای زندگی و حرکت جنین کمتر شده و چون او قوی تر شده است، تحرک بیشتری خواهد داشت. او به تحریکات، صداها و نور پاسخ میدهد و شما حرکت او را بیش از پیش حس خواهید کرد.

وضعیت-جنین-در-هفته-بیست-و-نهم-حاملگی

 

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم حاملگی

وزن جنین در این هفته حدود 1100 گرم و طول بدن او بیش از 38 سانتیمتر می باشد. او تقریبا اندازه یک کدو تنبل است و ماهیچه ها و ریه او له رشد خود ادامه میدهند. سر او بزرگتر میشود تا با مغز در حال رشد هماهنگ شود. مغز او حالا در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است.

با این سرعت بالای رشد، نیازهای غذایی کودکتان به حداکثر اندازه خود رسیده و شما باید این نیازها را به خوبی برطرف نمائید. پس به مقدار زیادی پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک و آهن و کلسیم نیاز خواهید داشت.

اسکلت جنین نیز در حال محکم شدن است و به این ترتیب او به حدود 200 میلی گرم کلسیم نیز خواهد داشت.

در هفته بیست و نهم از دوره بارداری، شنوایی جنین به قدری کامل شده که با شنیدن صداهای بلند از جا میپرد. او به زودی میتواند سر خود را حرکت دهد و به سمت صدا برگرد.

ذخیره چربی زیر پوست او شروع شده و چاله های روی زانو و آرنج شکل گرفته اند. جنین دختر وزن کمتری نسبت به جنین پسر دارد. اگر برای دومین یا سومین بار باردار میشوید، وزن کودک شما نسبت به فرزندان قبلی در زمان تولد بیشتر خواهد بود.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-بیست-و-نهم-حاملگی

 

وضعیت مادر در هفته 29 حاملگی

در هفته 29 از دوران بارداری شما میتوانید حرکات جنین را به خوبی حس کنید و ضرباتی که با آرنج یا پایش میزند را بفهمید. ممکن است پزشک به شما بگوید تا ضربه های او را بشمرید تا مطمئن شوید خطری وجود ندارد. برخی عارضه های قدیمی همچون سوزش معده و یبوست دوباره به سراغ شما می آیند.

هورمون پروژسترون نیز در این دوره ترشح میشود و عضلات بدنتان را سست و آزاد خواهد کرد. این موضع شامل عضلات روده و معده نیز میشود و به علاوه ازدحامی که در شکم شماست، سرعت هضم غذا را کاهش خواهد داد. به این دلیل پس از صرف یک وعده غذایی شما حس خواهید کرد که معده و روده تان دچار نفخ شده و گاز تولید میکند.

 

فشار-خون-در-مادران-باردار

نشانه های هفته بیست و نهم حاملگی

برخی از زنان از این هفته به بعد ممکن است به عارضه فشار خون خوابید مبتلا شوند. این مشکل ناشی از کاهش فشارخون است و زمانیکه مادر به پشت دراز بکشد ضربان قلب و فشار خون او تغییر خواهد کرد. حتی ممکن است به سرگیجه مبتلا شود . با تغییر وضعیت خود میتوانید از سرگیجه خلاص شوید.

افزایش وزن چنین به همراه حرکت ها او در زمان خواب شما، ممکن است استراحت شما را مختل کند و درطول روز بیشتر احساس خستگی کنید. با حفظ آرامش خود در شب و استراحت بیشتر در روز، خستگی را کاهش دهید .

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

کلسیم

کمبود کلسیم در بدن مادران بارداری موجب انقباض ماگهامی پا در زمان خواب میشود. در برنامه غذایی خود حتما کلسیم را بگنجانید و از لبنیات بیشتر استفاده کنید. کمبود کلسیم در حالت پیشرفته موجب به هم خوردن سیستم انعقاد طبیعی خون و خونریزی به علت زخم یا ضربه خواهد شد.

دریافت میزان کافی از این ماده توسط شیر و لبنیات میسر است. باید در بدن شما به میزان کافی از ویتامین D نیز وجود داشته باشد تا موجب افزایش جذب کلسیم شود.

اگر روزانه به مدت 10 دقیقه پوست شما در معرض نور مستقیم خورشید باشد، مقدار کافی از این ویتامین را دریافت خواهید کرد.

اشعه آفتابی که برای ساختن ویتامین D (اما با درجات کمتر) نیاز دارید، از روی لباس رنگ روشن نیز جذب میشود.

توصیه-های-غذایی-در-دوران-بارداری

 

 

توصیه های غذایی در دوران بارداری

برای داشتن تغذیه بهتر در دوران بارداری، از سرخ کردن غذاها پرهیز کنید و غذا را به صورت بخارپز و کبابی میل نمائید. تفت دادن غذاها موجب بالا رفتن چربی خون میشود و ویتامین و مواد مغذی را از بین خواهد برد.

همچنین از مصرف شیرین کننده ها مثل ساخارین بپرهیزید. در بسیاری از قنادی ها و شیرینی فروشی ها، این مواد مصرف میشوند که عوارض فراوانی برای شما دارند. مصرف این ماده به ویژه در دوران بارداری میتواند زمینه ساز سرطان برای نوزاد در آینده باشد.

مواد رنگی خوراکی، افزودنی های غیرمجاز و طعم دهنده های مصنوعی نیز برای جنین مضر است. پس تلاش کنید از مواد خوراکی سالم و مغذی در این دوره مصرف کنید.

سونوگرافی-در-هفته-بیست-و-نهم-بارداری

 

سونوگرافی در هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته استخوان های جنین سخت تر شده و عضلات او نیز قوی تر میشوند. شما متوجه لگد زدن و تکان های شدید او میشوید. استخوان هادر سونوگرافی مشخص نیستند. جنین شما در این هفته حرکات تنفسی خود را تمرین میکند اما رگ های او نیاز به زمان بیشتری برای رشد و خونرسانی دارند.

مراقبت های لازم در هفته 29 از بارداری

در سه ماهه پایان بارداری بیشتر در معرض عفونت های ادراری هستید و در صورت مشاهده سوزش ادرار باید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف غذاهای فیبردار را در برنامه غذایی تان قرار دهید تا مانع از یبوست و هموروئید شود.

در هفته های اول پس از زایمان بیرون رفتن و خرید کردن برای شما دشوار خواهد بود. از این جهت باید چیزهایی که نیاز دارید پیش از زایمان تهیه کنید و در دسترس خود بگذارید.

از جمله آن لوازم مورد نیاز پوشک بچه، ناخ نگیر، تب گیر، سرنگ حبابی و پستانک می باشد. همچنین به شوینده‌های لباس (مخصوص کودکان) و … می باشد.

وضعیت-بریچ-جنین

 

وضعیت بریچ جنین

ممکن است در معاینات، پزشک شما متوجه شود که کودک شما در وضعیت بریچ قرار گرفته است. در این حالت سر او در بالای رحم و پاهایش به سمت پایین قرار گرفته اند. این خلاف حالت معمول است و در زمان زایمان میتواند مشکل ساز شود. البته جنین در شکم مادر حرکت میکند و ممکن است پیش از زایمان چند بار بچرخد و سر و ته شود.

اگر موقعیت جنین تا هفته سی و هفتم بارداری تغییر نکرد، باید به فکر راه حلی برای او باشید. معمولا انجام برخی حرکات ورزشی وضعیت جنین را تغییر میدهد.

باید گفت که نگرانی در این باره وجود ندارد و خیلی از کودکان پیش از تولد در رحم مادر این وضعیت را تجربه میکنند. این وضعیت با سونوگرافی قابل تشخیص است و همچنین قابل تغییر می باشد تا زایمان را برای شما راحت کند.

تنها اگر مجبور به زایمان زودرس باشید، وضعیت بریج به رحم شما آسیب میزند.

عوراض-بارداری-در-هفته-بیست-و-نهم

 

عوراض بارداری در هفته بیست و نهم

بواسیر :

از مشکلاتی که مادران باردار در هفته های اخر دوره بارداری خود تجربه میکنند، بواسیر است. بوسیر رگ های خونی متورم در تاحیه مقعد هستند که در دوران بارداری بسیار رخ میدهد. این عارضه پس از زایمان رفع خواهد شد.

بواسر معمولا با درد و خارش همراه است و برای کاهش این مشکلات، در یک لگن یا وان کوچک اب گرم بنشینید. همچنین استفاده از کمپرس آب گرم یا کمپرس سرد هم میتواند به کاهش درد شما کمک کند.

بهتر است از نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک نیز باید خودداری کرد. همچنین اگر خونریزی مقعدی دارید، سریعا به پزشک اطلاع دهید.

یبوست :

برای اینکه در این هفته ها دچار یبوست نشوید، حتما از میوه های فیبردار استفاده کنید و تمرین منظم ورزشی داشته باشید. نوشیدن آب به مقدار زیاد هم میتواند به رفع یبوست کمک کند.

حفظ-تعادل-در-زمان-راه-رفتن

 

حفظ تعادل در زمان راه رفتن

حفظ تعادل در دوران بارداری کار دشواری است. رحم شما به قدری بزرگ شده که نمیتوانید انگشتان پای خود را ببینید و در زمان برخاستن و ایستادن خرده ریزهای روی فرش دیده نمیشود.

حاملگی گرانیگاه شما را تغییر داده و وزن شما که پیش از این در کل بدن شما بود، حالا روی پاها متمرکز شده است. ترشح هورمون ها نیز موجب سنگینی در پاها و کف دست ها خواهد شد. از طرفی رباط ها نیز کشیده و نرم میشوند تا شما را برای زایمان آماده کنند.

این فرآیند موجب احساس سوزش و خارش در انگشتان و از طرفی افزایش مایعات در بدن میشود که تورم در دست و پا را به همراه خواهد داشت. این مشکل البته محدود به دوره بارداری است و پس از تولد فرزندتان برطرف میگردد.

ترس از زایمان

زایمان یک فرآیند طبیعی است و داشتن کمی اضطراب و ترس در این باره نیز معمول است. بیش از ده درصد خانم ها در زمان زایمان دچار خیالات منفی و ترس های شدید میشوند و اضطراب ها و ترس های زیادی را تجربه میکنند. این تنش ها موجب تپش قلب، سرگیجه و کابوس خواهند شد.

البته وجود کمی استرس موجب بالارفتن نرشح اندروفین میشود و جریان خون هوشیاری شما را در موجهه با چالش ها بالا میبرد. اگر بیش از جد وحشت زده باشید، ماهیچه ها منقبض میشوند و هورمون های استرس به داخل جریان خون سرازیر میگردند. در این حالت ضربان قلب نیز افزایش میابد.

برای اینکه زایمان راحتی داشته باشید باید بر ترس خود غلبه کنید و به فکر مدیریت درد و برطرف کردن آن بیاندیشید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه