logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری

این زمانی است که شما تصمیم گرفته اید باردار شوید و برای یک سفر طولانی و 9 ماهه آماده میشوید. باید بدانید که وقتی نطفه بسته میشود شما از آن آگاه نیستید تا وقتی که قاعدگی ماه بعد اتفاق نمیافتد. حالا با یک تست حاملگی از این موضوع مطلع میشوید.

وقتی از بارداری خود مطلع میشوید، در حقیقت شما در هفته چهارم یا پنجم حاملگی هستید. اما بهتر است از همان ابتدا از این سفر نه ماهه اطلاع داشته باشید. ما تا پایان سفر همراه شما هستیم و همراهی تان می کنیم.

عمده تربن مسئله ای که باید در نظر داشته باشید، مراقبت از خودتان و خودداری از انجام فعالیت هایی است که جنین را در خطر قرار میدهد.

 

 

شروع بارداری چه زمانی است؟

در اصل شما هنوز حامله نیستید. برای محاسبه بارداری معمولا روز اول آخرین قاعدگی را باید در نظر گرفت. به این دلیل بارداری بین 40 تا 42 هفته می باشد. زمان زایمان از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه میشود.

برای خانم هایی که چرخه قاعدگی طبیعی آنها 28 روزه است، لقاح در هفته دوم اتفاق میافتد و در طول 40 هفته، جنین از یک دانه کوچک به اندازه یک هنداونه رشد میکند.

 

 

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

در هفته های اول بارداری، به صورت تکنیکی انتظار ندارید که جنین درون رحم شما رشد کند. زیرا شما در دوره قاعدگی تان هستید و حتی رابطه جنسی برایتان اتفاق نیافتاده است.

بعد از یک هفته که تخمک از تخمدان آزاد شده،از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت میکند و توسط اسپرم باردار شده و تشکیل سلول تخم را میدهد.

 

 

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

در طول هفته اول بارداری بعد از قاعدگی، دیواره رحم ضخیم تر میشود و ترشحات رحم افزایش خواهد یافت. این ترشح نشانه ای از وجود هورمون استروژن در بدن است. این هورمون در حالت عادی مانند یک سد محافظ عمل میکند و در زمان باروری ترشحات کمک میکنند تا اسپرم راحت تر در مجرای رحم حرکت کرده و به سمت تخمک برود.

برای تشکیل سلول تخم نیاز به اسپرم می باشد و به طور معمول در زمان لقاح میلیون ها اسپرم به واژن منتقل میشوند. تنها چند درصد از این اسپرم ها به لوله فالوپ راه پیدا میکنند و اینجاست که مسابقه شروع میشود. اسپرم ها به سمت تخمک بالغ شنا میکنند.

 اسپرم تا 72 ساعت در بدن زن زنده میماند. در برخی منابع این مدت را بین 4 تا 6 روز اعلام کرده اند. اما زنده بودن دلیل بر قابلیت باروری اسپرم نیست و اگر تصمیم به بارداری داشته باشید باید بدانید که اسپرم تنها تا 72 ساعت قادر به زندگی خواهد بود.

هنگامی که تخمک از تخمدان رها میشود باید در عرض 12 تا 24 ساعت بارور شود، وگرنه قدرت باروری نخواهد داشت.

 

اسپرم چگونه به تخمک متصل میشود؟

انتهای هر اسپرم چسبناک است و به تخمک متصل میشود. تخمک پوسته محافظ دارد و سپرم با نفوذ در آن سلول تخم تسکیل میدهد. لقاح بین روزهای 14 تا 17 چرخه قاعدگی اتفاق میافتد.

از نشانه های تخمک گذاری درد خفیف زیر شکم است و افزای دمای بدن می باشد. دمای بدن حدود نیم درجه بالا میرود.

 

 

مراقبت‌های مهم هفته اول بارداری

اگر تا پیش از اطلاع از حاملگی اسید فولیک مصرف نکرده اید، در روزهایی که خونریزی قاعدگی دارید، روزانه 400 میکروگرم و بعد از آن 600 گرم اسید فولیک مصرف کنید. این مقدار بسته به نتیجه آزمایش و میزان نیاز شما دارد.

این نیاز نیز بسته به تشخیص پزشک است. بنابراین باید پیش از اقدام به بارداری در مورد نیاز به اسید فولیک با پزشک خود مشورت کنید.

استرس، بیماری، سفر و تغییرات واضح در وزن و الگوی خواب، تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار میدهد. پس تلاش کنید تا در این زمان کمترین میزان استرس و تغییر را داشته باشید و بهتر است به خوردن ویتامین های مورد نیاز اقدام نمائید.

توصیه میشود از مصرف خوراکی های زیر خودداری نمائید:

کافئین

شیرین کننده های مصنوعی

الکل

نیکوتین

اگر داروی خاصی مصرف میکنید، پزشک خود را در جریان بگذارید. زیرا ممکن است جنین را تحت تاثیر قرار بدهد. از آنجا که ممکن است دو هفته بعد از بارداری خود مطلع شوید، از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. زیرا میتواند به بدن شما آسیب بزند.

مواد سمی محیط برای بدن شما مضر است و باید از هرگونه مواد شیمیایی خود را حفظ کنید. سموم مضر در اسپری رنگ، سیگار و … وجود دارد.

 

 

رژیم غذایی مناسب هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری باید کاری کنید که حاملگی برایتان آسان تر باشد و در ماه های اول حال و روز خوبی داشته باشید. پس باید رژیم متعادل همراه با مصرف مولتی ویتامین روزانه و ویتامین های لازم را تا زمان زایمان رعایت کنید.

مصرف مواد معدنی و اسید فولیک بسیار زیاد توصیه میشود. اسید فولیک به طور طبیعی در عدس، لوبیا و غلات کامل یافت میشود و مصرف آن از تولد نوزاد ناقص جلوگیری میکند.

عدادت غذایی سالم و عالیت های فیزیکی مناسب را در این دوران در نظر بگیرید. اگر از داروی خاصی استفاده میکنید باید پزشک را در جریان بگذارید.

در این دوران مصرف کافئین را به صورت روزانه به حداقل برسانید و از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

مواد غذایی حاوی فولات، کلسیم، آهن و فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید و تنوع را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.

در هفته های اول بارداری، ممکن است ویار مانع از مصرف خوراکی های متنوع شود. اما نگران نباشید. زیرا خیلی زود اشتهای خود را به دست می آورید.

لازم است که روزانه 8 لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید.

 

 

علائم تخمک گذاری

تغییرات دمای بدن: دمای بدن در آغاز تخمک گذاری کاهش پیدا میکند و بعد از انجام آن حدود نیم درجه بالا میرود. لازم است که یک دماسنج تهیه کنید و دمای بدنتان را در این مدت بررسی نمائید. طی چند ماه میتوانید یک الگو پیدا کنید که لحظه تخمک گذاری خود را پیش بینی کنید.

افزایش ترشحات دهانه رحم: در طی ماه هایی که تصمیم به بارداری دارید، قوام مخاط دهانه رحم تغییر میکند. در حال حاضر ترشحات غلیظ چسبناک هستند و حالت کرمی دارند. اما با نزدیک شدن به مقاربت حجم انها افزایش یافته و شبیه ابر میشوند.

 

 

فهرست کارهای مهم در هفته اول

اگر قصد بارداری دارید، باید کارهای زیر را درلیست خود قرار دهید :

چنانچه تابحال از ویتامین ها استفاده نمیکردید، شروع به خوردن ویتامین کنید.

تاریخ یک یا دو قاعدگی قبلی خود را بررسی کنید و یادداشت نمائید.

همچنین سابقه پزشکی خود وهمسرتان و اختلالات کروموزومی خانوده را یادداشت کنید و به پزشک اطلاع دهید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه