logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

نوزاد در سه ماهگی

نوزاد در سه ماهگی

هریک از کودکان الگوی رشد منحصر به فردی دارند و با سرعت خاص خودشان مراحل رشد را طی خواهند کرد. همچنین هرکدام پتانسیل تحقق نیافته ای دارند و به زودی شما به علائم رشد در آنها شگفت زده خواهید شد.

به ویژه اگر کودک شما زودتر از موعد به دنیا آمده باشد، ممکن است نگرانی هایی در مورد رشد او داشته باشید. بهتر است پیش از مقایسه با سایر نوزادان ابتدا با پزشک تان مشورت کنید تا از سلامت او مطمئن شوید.

در ادامه نشانه ها و مراحل رشد نوزادان را در ماه سوم را ذکر خواهیم کرد.

 

تغذیه-نوزاد-سه-ماهه

 

تغذیه نوزاد سه ماهه

نوزاد در سه ماهگی هنوز آمادگی لازم برای خوردن غذاهای مایع و جامد را ندارد و همچنان باید از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه کند. نباید به جز این هیچ غذای دیگری به او بدهید، زیرا موجب حساسیت یا رفلاکس معده برای او خواهد شد .

اگر احساس میکنید کودک شما آمادگی خوردن غذاهایی به جز شیر را دارد حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

تعداد دفعات شیردهی به او کمتر از ماه پیش خواهد شد ولی مقدار شیرخوردنش افزایش می یابد. نوزاد به طور میانگین شش تا هشت بار در طول شبانه روز شیر میخورد.

 

تغییرات-بدن-نوازد-در-سه-ماهگی

 

تغییرات بدن نوازد در سه ماهگی

وزن نوزاد سه ماهه معمولا بین 5 تا 6 کیلوگرم است و این مقدار باتوجه به نژاد، جنسیت و تغذیه و … متفاوت خواهد بود. اگر وزن نوزاد شما با دیگر نوزادان در این سن متفاوت است، نباید نگران این مورد باشید.

قد نوزاد شما در این ماه دو تا سه سانت افزوده میشود. لازم به ذکر است این میزان برای تمامی نوزادان یکسان نخواهد بود و ممکن است برخی از آنها کمتر از دو سانت یا بیشتر از سه سانت افزایش قد داشته باشند. اگر پزشک گفت تغییرات نوزادتان طبیعی است پس جای نگرانی در این مورد نداشته باشید.

اگر نوزاد شما زودتر از موعد به دنیا آمده و نارس باشد، نباید رشد قد و وزن او را با سایر نوزادان مقایسه کنید.

 

علاقه به طرح‌های پیچیده‌تر

او در سه ماهه سوم درک بیشتری از رنگ های روشن و دو رنگ خواهد داشت و اشیاء و رنگ های پیچیده تر را درک میکند. میتوانید اشیاء مختلفی را به او نشان دهید و اجازه دهید آنها را لمس کند. اشیاء پلاستیکی، توپ های نرم و عروسک ها گزینه خوبی برای این تمرین هستند.

 

توجه به صداهای مختلف

کودکان در سه ماهگی میتوانند صداها را تشخیص دهند و به تدریج شنونده بهتری شود. او با محیط اطراف هماهنگی بیشتری پیدا کرده و اگر صدایی بشنود، دنبال منبع آن خواهد گشت. گفت و گوی مستقیم و مدام با او میتواند به توسعه و پرورش حسی او کمک کند. او در این سن مجذوب حرکات صورت و دهان شما خواهد شد.

توصیه میشود اگر شکی درباره شنوایی او دارید، حتما برای شنوایی سنجی مراجعه کنید. اگر شنوایی او قبلا نیز سنجیده شده باشد، شاید عفونت یا مشکل دیگری برای او ایجاد شده است.

 

کمک گرفتن از دیگران

روزهای پس از زایمان شلوغ ترین روزهای شما خواهد بود. اگر والدین امکان مراقبت و ایجاد پیوند عاطفی با کودک را دراین زمان ندارند، بهتر است از کسی کمک بگیرند. البته لازم است پدر و مادر زمان لازم را برای کودکشان بگذارند و نیازهای او مثل حمام کردن و غذاخوردن را تامین کنند.

 

ترشح-زیاد-بزاق-دهان-در-نوزادان

 

ترشح زیاد بزاق دهان

غدد بزاقی کودک در دوره جنینی فعال بوده اند. اما گاهی متوجه ریزش آب دهان او خواهید شد. او ممکن است چیزهایی که دم دستش باشد را به دهان بگذارد. اما این لزوما به معنی دندان در آوردن نیست. شروع رشد و بیرون زدن دندان ها از دو ماه دیگر شروع میشود و اغلب کودکان بین 4 تا 7 ماهگی اولین دندان های خود را در می آورند.

در برخی کودکان تا پس از 13 ماهگی نیز این کار به تعویق میافتد. اگرچه رشد کودک شما سریع می باشد اما جوانه زدن دندان ها (دندان وسط پایین) در سه ماهگی رخ خواهد داد.

افزایش حجم بزاق دهان تا زمانی که یک سال و یک نیم شود، ادامه دارد. برخی والدین با بستن پیشبند تلاش میکنند تا به طور دائمی از این مشکل جلوگیری کنند. اما مراقب باشید که در زمان خواب آنرا باز کنید، زیرا احتمال خفگی با پیشبند وجود دارد.

مزیت بزاق شیرخواران این است که اسباب بازی ها و اشیای برده شده به دهان را با پروتئین های پیشگیری کننده بپوشاند. این به او کمک میکند تا بدون بیمار شدن بتواند دنیای بیرون از خود را به خوبی لمس کند.

 

داشتن-برنامه-برای-خوابی-راحت

 

خواب‌های طولانی‌تر

بیشتر کودکان در 10 هفتگی، در طول شب بیدار میشوند و دوره های بیداری طولانی دارند. اما برخی از آنها 5 یا 6 ساعت به صورت متوالی میخوابند و این به نفع پدر و مادر خواهد بود. کودک شما ممکن است دو تا چهار دوره خواب طولانی داشته باشد و در 24 ساعت تنها 10 ساعت بیدار خواهد بود.

کودکان با هر الگوی خوابی احتمالا به زودی ساعت منظم را برای استراحت پیدا میکنند و شب زنده داری و سحرخیزی آنها تمام خواهد شد.

 

مهارت-غلت-زدن

 

مهارت غلت زدن

کودک شما در این سن شروع به غلت زدن میکند و احتمالا میتواند به پهلو پشت یا بالعکس بغلتد. اما غلت خوردن کامل تا چندماه دیگر نیز اتفاق نمیافتد و این نیازمند قوی شدن عضلات گردن و دست او خواهد بود.

با زیاد شدن تحرک کودکتان لازم است در زمان عوض کردن پوشک، یک دست را روی شکم او نگه دارید و او را تمیز کنید. به یاد داشته باشید حالا که توانایی غلت زدن دارد نباید بدون محافظ روی تخت یا سطح بلند قرار گیرد.

 

شروع حرکات نرم‌تر

حرکات فرزند شما در میانه ماه دوم نرم تر و هماهنگ تر میشود و متوجه حرکات موزون و منظم او خواهید شد. این حرکات به ویژه در زمان تماشای دیگران بیشتر میشود.

بهتر است فضای کافی برای کشش و حرکت را به او بدهید و او را روی یک پتو روی زمین بگذارید. اجازه دهید هرچقد میخواهد حرکت کند تا انعطاف پذیری و قدرت کششی بدن او بالا برود. با رعایت احتیاط او را روی شکم و به حالت دمر قرار دهید تا پاهای خود را به عقب فشار دهد. این اولین تمرین برای سینه خیز راه رفتن است.

 

داشتن برنامه برای خوابی راحت

برای اینکه او را به خواب روی تخت و تنهایی عادت دهید، باید از همان سن پایین شروع کنید. ممکن است بخواهید در سالهای اول کنار شما بخوابد. اما داشتن برنامه روتین و منظم به آرامش او در خواب کمک میکند. این زمان وقت خوبی برای ایجاد عادت های خواب کودک شما خواهد بود.

میتوانید پیش از خواب برای او قصه یا لالایی بخوانید. بغل کردن و در آغوش گرفتن عروسک یا در آغوش گرفتن و راه رفتن با او میتواند به یک روتین برای خواباندنش تبدیل شود. انجام این کارها به آرامش داشتن و خواب راحت او کمک میکند.

 

آشنایی-با-افراد-دیگر

 

آشنایی با افراد دیگر

اکنون زمان خوبی برای او ست تا با دیگران آشنا شود. میتوانید او را با پرستار یا سایر افرادی که قرار است با او در ارتباط باشند آشنا کنید. از مراقبین کودکتان بخواهید با او صحبت کنند و وقت بگذرانند. با این کار سطح اضطراب او را برای آشنایی هایی بعدی کاهش خواهید داد.

اما به یاد داشته باشید هر کودکی خلق و خوی متفاوتی دارد و برخی از آنها کمتر پذیرای دیگران خواهند بود. اگر کودک شما دیگران را نمیپذیرد و یا از حضور انها استقبال نمیکند، بهتر است صبور باشید و به او زمان بدهید. محیط های آشنا برای او ممکن است راحت تر باشند.

 

کشف دست‌ها

نوزاد در پایان سه ماهگی تازه دست های خود را میشناسد و این کشف برای او جذاب خواهد بود. خواهید دید که چگونه آنها را بررسی میکند، به دهان میگذارد و می مکد.

اکنون کودک شما خیلی درگیر کشف تازه خود است و همیشه مشغول آنها است. این کار موجب تسکین یافتن او میشود و احتمالا زمانی را بی سر و صدا سپری خواهد کرد.

 

بلند-کردن-سر-و-استواری-بیشتر

 

بلند کردن سر و استواری بیشتر

او در این سن میتواند سر خود را بلند کند و اگر او را به جایی تکیه دهید، میتواند سرش را ثابت نگه دارد. اگر در حال تکیه به بالش یا تخت باشد میتواند سرش را ثابت نگه دارد و زمانی طولانی این کار برای او دشوار نخواهد بود.

اگر او را روی شکم بخوابانید ممکن است سر و سینه خود را با زاویه 45 درجه بالا بیاورد. این کار او شبیه به شنا رفتن است. با قرار دادن اسباب بازی جلوی صورتش یا نشستن کنار او، او را به این کار تشویق کنید.

این بازی سرگرم کننده، عضلات گردن او را تقویت میکند. او را به پشت بخوابانید و دست هایش را گرفته و به آرامی بالا بیاورید. او را به آهستگی بنشانید و دوباره بخوابانید. این حرکت را تکرار کنید تا او نگه داشتن سر و گردن را تمرین کند. اما فعلا برای نگه داشتن او روی پاها زود است.

کودک شما در چهارماهگی آماده استفاده از کالسکه سه چرخی برای دویدن است. اما بهتر است فعلا روی سطح صیقلی و صاف حرکت کند. مسیرهای دویدن در پارک یا جاهایی که پستی و بلندی زیادی دارند برای او دشوار است. او میتواند سر خود را بالا نگه دارد و به راحتی آروغ بزند.

 

کتاب-خواندن-برای-نوزادان

 

کتاب خواندن برای نوزادان

خواندن کتاب برای او در این سن نتیجه خوبی خواهد داشت.او میتواند به صدای شما گوش کند و زیر و بم صدایتان را درک خواهد کرد. استفاده از صدای کودکانه نیز برای او جذاب است.

در حین کتاب خواندن اگر به سمت دیگری نگاه کرد، یعنی علاقه خود را از دست داده و بهتر است سرگرمی دیگری را برای او امتحان کنید. به او فرصت استراحت بدهید و از واکنش های کودکتان برای کمک به او سرنخ بگیرید.

شما میتوانید انواع کتاب داشتن کودکان و حتی روزنامه و مجله برای او بخوانید و او را سرگم کنید. با نشان دادن تصاویر رنگی به او توجه او را خواهید داشت.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه