logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

میزان ضربان قلب جنین و روش های شنیدن آن

آدمین
05 اردیبهشت 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

شنیدن صدای قلب جنین یک تجربه هیجان انگیز برای والدین اوست. اما از نظر پزشکی نیز این مسئله اهمیت زیادی دارد و از همان هفته های اول بارداری میتواند جایگاه مهمی برای بررسی سلامت جنین باشد.
ضربان قلب سالم جنین نشان میدهد که او در حال رشد است و سلامت او به این وسیله تایید میشود.

از چه زمانی ضربان قلب جنین قابل شنیده شدن است؟

می توانید صدای قلب کودک خود را از حدود هفته ششم بارداری بشنوید. برخی مادران باید تا هفته دهم یا دوازدهم بارداری صبر کنند تا صدای ضربان قلب سالم جنین شنیده شود.

این کار توسط سونوگرافی دالپر انجام میشود و از طریق دستگاه سونیکید امکان پذیر می باشد.

روش محاسبه ضربان قلب جنین

روش محاسبه ضربان قلب جنین ساده است. تعداد دفعات تپیدن قلب در پانزده ثانیه اندازه گیری میشود و باید آنرا در چهار ضرب کرد. این تعداد به شما نشان میدهد در یک دقیقه قلب کودک شما چند بار ضربان داشته است.
میتوانید ضربان قلب را در 10 یا 20 ثانیه بشمارید و به ترتیب در 6 یا 3 ضرب کنید. تعداد عادی ضربان قلب جنین شما در حالت عادی بین 120 تا 160 ضربان در دقیقه است و به حرکت جنین نیز بستگی دارد.
ممکن است تعداد ضربان قلب او در روز نوسان داشته باشد و حتی به 180 تا 190 ضربه نیز افزایش پیدا کند.
این امر برای نوزادان طبیعی است و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. بیشتر زنان شدت صدای قلب جنین را به صدای دویدن اسب تشبیه میکنند. زیرا قلب او سریع میزند و شمارش تعداد ضربان قلب به وسیله سونیکید بسیار آسان خواهد بود.
اگر میخواهید در خانه مانیتورینگ انجام دهید، صدای تند و تیزی را خواهید شنید.

روش های شنیدن صدای قلب جنین

استتوسکوپ

صدای قلب جنین را میتوان با ابزارها و برنامه های مختلف شنید. یکی از ساده ترین روش ها، استفاده از استتوسکوپ می باشد. این دستگاه عملکرد قوی و با کیفیتی دارد و به این وسیله میتوان در هفته های هجدهم تا بیستم صدای قلب او را شنید.

استتوسکوپ روش ارزان برای شنیدن ضربان قلب جنین به صورت دستی
در این زمان، صدای قلب تو به اندازه کافی قوی است و با قرار دادن استتوسکوپ روی شکمتان می توانید به راحتی صدای قلب او را بشنوید.
توجه به این نکته لازم است که اگر برای اولین بار میخواهید از این روش استفاده کنید، باید صبور باشید. زیرا ممکن است ضربان قلب جنین به اندازه کافی قوی نباشد و به راحتی شنیده نشود.

شنیدن صدای قلب جنین با موبایل

جالب است بدانید ده ها برنامه موبایلی وجود دارد که میتوانید روی گوشی هوشمندتان نصب کنید و صدای قلب جنین را از این طریق بشنوید. برخی از این برنامه ها گزینه ضبط ضربان قلب را نیز دارند تا بتوانید این صدا را ضبط کرده و دوباره گوش دهید.
وقتی صدای قلب او همچنان قوی است، ادامه بارداری محتمل است و احتمال سقط او کاهش می یابد. با این حال برخی والدین از این کار اجتناب می کنند، زیرا اشعه موبایل می تواند برای جنین شما مضر باشد.

سونیکید

میتوانید یک سونیکید جنین برای خانه تهیه کنید و صدای ضربان قلب کودکتان را گوش دهید و تعداد ضربان ها را بشمارید. این دستگاه انواع مختلف و ارازن قیمتی دارد و امکان بررسی سلامت جنین را بین وعده های ویزیت پزشک به شما خواهد داد.

جنین یاب یا سونیکید روش اتوماتیک و آسان برای شنیدن ضربان قلب جنین
شما با این وسیله تا ماه پنجم بارداری امکان شنیدن صدای قلب جنین را دارید و این یکی از آسان ترین راه های مانیتورینگ قلب در خانه است.
استفاده از سونیکید در مادران امروزی بسیار رایج شده است مقاله سونیکید چیست در مورد تمامی نقاط قوت، ضفف و روش های استفاده این دستگاه بحث شده است.

ضربان قلب جنین در سه ماه اول بارداری

از آنجا که هرچه آگاهی شما درباره مراحل رشد جنین و چگونگی اطلاع از سلامتی او بیشتر باشد، در این مطلب به این مسئله نیز اشاره می کنیم که تعداد ضربان قلب جنین در ماه های مختلف بارداری به چه میزان خواهد بود. تعداد ضربان قلب با سلامتی جنین رابطه مستقیم دارد و از روی آن میتوان به مشکلات احتمالی او پی برد.

ضربان قلب جنین در هفته های اول بارداری

در هفته های اول بارداری به این دلیل که قلب هنوز تشکیل نشده پس تشخیص سلامت نوزاد دشوار است.  معمولا از ماه سه بارداری میشود از طریق سونوگرافی صدای قلب او را شنید و اندازه گیری کرد.

ضربان قلب جنین در هفته های ششم تا دهم بارداری

قلب در هفته ششم یا هشتم تشکیل میشود و دارای ضربان خواهد شد. این ضربان در ماه های ابتدایی کندتر است و به مرور افزایش می یابد. به طوریکه به 170 ضربه در دقیقه هم خواهد رسید. اما بعد از هفته دهم، تعداد ضربان قلب جنین کاهش می یابد و این یک روند طبیعی در رشد او می باشد.

دلیل نبود ضربان قلب جنین در سونوگرافی

عدم وجود ضربان قلب در سونوگرافی بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل سقط شدن جنین است. از مشاهده ضربان بسیار کند میتوان تشخیص داد احتمال سقط جنین وجود دارد. در دوران جنینی اگر کودک شما دچار اختلال کروموزومی باشد، تعداد ضربان قلب او کاهش پیدا میکند و سقط خواهد شد.
اگر ضربان قلب جنین کند باشد، نمیتوان از سقط او جلوگیری کرد. اما در صورت زیاد بودن و بالا بودن ضربان میتوان با خیال آسوده اطمینان داشت که به زودی تعداد این ضربان ها عادی میشود و کاهش پیدا میکند.
با توجه به موارد گفته شده شنیدن صدای قلب جنین و تعداد ضربان قلب او اهمیت زیادی دارد. پس لازم است حتما در هفته های ابتدایی بارداری و چنانچه احتمال باردار بودن شما وجود دارد به پزشک مراجعه کنید و از سلامت جنین خود مطمئن شوید.

رابطه بین جنسیت جنین و تعداد ضربان قلب او

اینکه آیا رابطه ای بین تعداد ضربان قلب جنین و جنسیت او وجود دارد در علم پزشکی هنوز اثبات نشده است. این مسئله بیشتر شایعه است و ناشی از عقاید اشتباه می باشد.
برخی در گذشته معتقد بودند که اگر میزان ضربان قلب در دقیقه بیشتر از 150 ضربه باشد، جنین دختر است. اما اگر این تعداد از 150 ضربه در دقیقه کمتر باشد، جنین پسر می باشد. اما این ها هیچکدام اثبات نشده و برای تعیین جنسیت جنین نیاز به آزمایشات و تحقیقات علمی زیادی می باشد.
امروزه تنها دلیل بررسی و چک کردن ضربان قلب در طول بارداری برای جنین، مشاهده وضعیت سلامت او می باشد.
توجه به این مسئله بسیار مهم است و هرگاه برای انجام سونوگرافی نزد پزشک خود رفتید، باید از تعداد ضربان قلب جنین اطلاع پیدا کنید. در این صورت جای نگرانی وجود ندارد و آنچه اهمیت دارد سلامتی فرزند شماست.

در رابط با روش های تعیین جنسیت جنین در دوران بارداری در مقاله روش های تعیین جنسیت جنین صحبت کرده ایم.

مشخص کردن جنسیت فرزند با ضربان قلب در هفته بیست

دختر یا پسر بودن جنین در ابتدای بارداری و زمان لقاح، جایی که اسپرم و تخمک به هم برخورد میکنند، مشخص میشود. اما جنسیت جنین تا هفته بیستم قابل تشخیص نیست. در هفته بیستم بر اساس تعداد ضربان قلب و از طریق آزمایش های دیگر میتوان دختر یا پسر بودن جنین را تعیین کرد.
از جمله این آزمایشات آزمایش سل فری می باشد. در این تست علاوه بر مشکلات ارثی و مادرزادی جنین، میتوان جنسیت او را نیز تعیین کرد. ذکر این نکته لازم است که این تست برای پی بردن به جنسیت جنین نیست و مشکلات و بیماری های مادرزادی را مشخص میکند.
انجام این تست در هفته نهم بارداری امکان پذیر می باشد.
آزمایش علمی و مورد تائید دیگر که امکان تعیین جنسیت را نیز فراهم می کند، آزمایش آمنیوسنتز می باشد. انجام این تست علاوه بر مشکلات ژنتیکی و ارثی، جنسیت جنین را نیز مشخص میکند. درصد خطای این تست کمتر از آزمایش سل فری است و از هفته چهاردهم تا بیستم امکان انجام آن وجود دارد.

شنیده نشدن صدای قلب جنین

نشنیدن صدای قلب جنین نشان میدهد که او میزان اکسیژن کافی در خون خود نداد و مواد زائد خون در بدن او افزایش یافته است. ضربان قلب در جنین نیز مثل انسان کامل می تواند دچار نوسان شود، اما به هر حال تعداد ضربان قلب او بیشتر از شما خواهد بود.

دلایل کاهش ضربان قلب جنین

کاهش تعداد ضربان قلب فرزند شما میتواند به دلیل مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر باشد. هرکدام از این عوامل اکسیژن رسانی به خون را مختل میسازد و موجب کم شدن ضربان قلب او میشوند.
به این موارد میتوان حمام کردن با آب داغ و دراز کشیدن به پشت در وان حمام را نیز اضافه کرد. تمام این کارها خونرسانی به جنین را مختل میکند و موجب کاهش ضربان قلب او خواهد شد همچنین مادرانی که سن بالاتری دارند بیشتر باید در این موارد احتیاط کنند.
آشنایی بیشتر با خطرات بارداری در سنین بالا مقاله روبرو را مطالعه کنید: خطرات بارداری در سنین بالا
لازم به یادآوری است که این موارد در کوتاه مدت تعداد ضربان قلب را در جنین کاهش میدهند و به طور کلی آسیبی به او نمیرساند. اما بهتر است از انجام آنها پرهیز کنید و برای او تنش ایجاد نکنید.

انجام آزمایش برای اطمینان از سلامتی جنین با ضربان قلب کم

برای اطمینان از اینکه جنین شما تنشی را تحمل نمیکند تعدادی آزمایش (بدون درد و غیرتهاجمی) و تنها برای بررسی تپش قلب او انجام میگیرد. باید مطمئن شد که ضربان قلب او در محدوده ایمن باشد. در این صورت نیاز به آزمایشات بعدی نخواهد بود.
اگر تپش قلب او به اندازه مناسب نباشد، آزمایشات بیشتری انجام خواهد گرفت. اگر جنین در شرایط خطرناکی باشد، ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد که این مسئله به ندرت اتفاق می افتد.

تست بدون استرس جنین چیست؟

تست بدون استرس یا NST یعنی تپش قلب جنین را بر اساس حرکات او اندازه گیری کنیم. مدت انجام این تست بستگی به خواب بودن یا بیدار بودن جنین دارد و میتواند بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد.

نحوه انجام تست بدون استرس

در این آزمایش لازم است تا مادر به پهلو دراز بکشد و دکمه ای به شما داده میشود تا هر زمان جنین تکان نخورد، آن را فشار دهید. در این زمان میتوان حرکات او را روی نمودار ثبت کرد.
هر 30 ثانیه جنین حداقل یک بار تنفس ریه ها را تجربه میکند. بدن و دست و پاهای خود را حداقل سه بار در هر سی دقیقه تکان میدهد.
طی تست NST جنین حداقل یکبار دستان خود را باز و بسته میکند و کش میدهد. هر بیست دقیقه یک مرتبه تپش قلب او با حرکت هایش سریعتر میشود.
یعنی برای حدود 15 ثانیه میزان آن با 15 تپش در دقیقه افزایش می‌یابد. اگر او طی آزمایش خواب باشد، با خوردن و نوشیدن یا تغییر حالت بدنی میتوانید بیدارش کنید.

تست nst برای مادر بارداری
اگر پزشک از نتیجه تست راضی نباشد یا مشکلی وجود داشته باشد، انجام تست تنش انقباضی ضروری خواهد بود. این آزمایش پیشرفته با کمک تصویربرداری حرکات و توان ماهیچه ای، تنفس، سلامت جفت و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی میکند.
اگر نتیجه تست عادی باشد، سلامت کودک شما تایید میشود و نیازی به انجام دوباره آزمایش نخواهد بود.

مادران دیابتی و تست بدون استرس

اما در صورت وجود مشکل یا نگرانی پزشک به ویژه اگر دچار دیابت باشید، آزمایش نبود تنش دوباره انجام میگیرد.
در صورت وجود این مسائل لازم است تا تست تنش را یک مرتبه در هفته یا حتی برای دفعات بیشتری انجام دهید. اگر در هفته 36 یا بعد از آن دهانه رحم نرم و جنین در خطر افت اکسیژن قرار بگیرد، احتمال دارد زایمان القاء شود.
از چالش های زندگی مدرن به خصوص برای زنان باردار استرس است. استرس میزان آدرنالین را بالا میبرد و مداوم میکند. این مسئله روی اعصاب، قلب و سیستم غدد درون ریز و همچنین ایمنی بدن مادران تاثیرگذار خواهد بود.

ضربان قلب جنین دختر

بارداری شامل 40 هفته است که از روز اول آخرین قاعدگی مشخص میشود. در هفته های ابتدایی بارداری (6 هفته اول) قلب جنین هنوز تشکیل نشده و امکان شنیدن صدای قلب فرزندتان وجود ندارد. پس لزومی ندارد برای سونوگرافی پیش از این زمان مراجعه کنید.
معمولا قلب جنین در هفته هفتم از بارداری تشکیل میشود و میتوان از طریق سونوگرافی صدای آن را شنید و تعداد ضربان قلب او محاسبه کرد. شدت این صدا بستگی به موقعیت جنین، وزن او و هفته بارداری دارد.

گمان میرود که بتوان از روی تعداد ضربان قلب جنسیت جنین را تشخیص داد. تعداد ضربان قلب جنین معمولا بین 120 تا 160 ضربه است و این میزان در دقیقه تغییر میکند. در اوایل بارداری ضربان قلب جنین شدیدتر است و در هفته دهم به 170 ضربه در دقیقه نیز میرسد. اما بعد از آن کاهش پیدا میکند و تا ماه های پایان بارداری به 130 ضربه در دقیقه خواهد رسید.
حرکت جنین و تعداد ضربان قلب او نمی تواند جنسیت او را مشخص کند. تنها تفاوت جنین دختر و پسر در عملکرد آنها است. برخی معتقدند که ضربان قلب جنین دختر به طور قابل توجهی از جنین پسر بیشتر است.
اما تنها راه علمی برای تعیین جنسیت جنین انجام سونوگرافی است. با این دستگاه نیز نمی توان صد در صد گفت جنسیت جنین چیست و دارای خطا می باشد.

ضربان قلب جنین پسر

برای اینکه پیش از تولد بتوان جنسیت جنین و پسر بودن آن را تعیین کرد باید سونوگرافی انجام شود. این تنها راه قابل اطمینان و بی ضرر برای تعیین جنسیت می باشد. اگر از طریق روش های آزمایشگاهی اقدام به تعیین جنسیت برای جنین پیش از بارداری کرده باشید باید از پزشک خود درباره این مسئله سوال کنید.
در غیر این صورت باید روی این مسئله تاکید کرد که شنیدن صدای قلب جنین تنها سلامت او را نشان میدهد و این مسئله از هفته هفتم بارداری قابل بررسی و تشخیص می باشد.
میتوانید این کار را در منزل و با دستگاه های پرتابل انجام دهید و یا به پزشک مراجعه کنید.
برای اینکه بدانید جنسیت جنین چیست، باید وزن، سایز، رشد رحم و تست ادرار بدهید. با این روش های علمی می توانید جنسیت فرزند خود را پیش از رشد کامل او تشخیص دهید.
برای این مسئله باید تا زمان تولد او صبر کنید. این تنها زمانی است که می توان دقیقا پسر یا دختر بودن جنین را حدس زد.
ممکن است فرزند شما در زمان سونوگرافی چرخیده باشد و پاهایش را جمع کرده باشد، به پهلو خوابیده باشد. بند ناف نیز میتواند مانع از تشخیص جنسیت جنین شود.
باید گفت مطالعات کروموزومی و آمنیوسنتز میتواند به طور دقیق جنسیت فرزند شما را نشان دهد. اما این مطالعات در شرایطی توصیه می شود که بخواهید بیماری ها و مشکلات ژنتیکی او را نیز بررسی کنید.

سوالات متداول

روش های شنیدن صدای قلب جنین در خانه؟

امروز میتوان با استفاده از سونیکید، برنامه های موبایل، استتوسکوپ و… صدای ضربان قلب جنین را شنید.

از چه زمانی برای اولین بار میتوان ضربان قلب جنین را اندازه گیری کرد؟

معمولا از ماه سه بارداری میشود از طریق سونوگرافی صدای قلب او را شنید و اندازه گیری کرد.

قلب در چه ماهی تشکیل میشود؟

قلب در هفته ششم یا هشتم تشکیل میشود و دارای ضربان خواهد شد.

دلایل کاهش ضربان قلب جنین؟

کاهش تعداد ضربان قلب فرزند شما میتواند به دلیل مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر باشد. هرکدام از این عوامل اکسیژن رسانی به خون را مختل میسازد و موجب کم شدن ضربان قلب او میشوند.

علت شنیده نشدن صدای قلب جنین؟

نشنیدن صدای قلب جنین نشان میدهد که او میزان اکسیژن کافی در خون خود نداد و مواد زائد خون در بدن او افزایش یافته است.

آیا ارتباطی بین جنسیت نوزاد و ضربان قلب وجود دارد؟

از نظر علمی هنوز هیچ مدرک معتبری برای تشخیص جنین از روی ضربان قلب وجود ندارد.

روش محاسبه ضربان قلب جنین

تعداد دفعات تپیدن قلب در پانزده ثانیه اندازه گیری میشود و باید آنرا در چهار ضرب کرد. این تعداد به شما نشان میدهد در یک دقیقه قلب کودک شما چند بار ضربان داشته است.

منابع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

روش های دوشیدن شیر مادر و نحوه نگهداری از شیر دوشیده شده

برای اغلب مادران چگونگی ذخیره شیر چالش بزرگی است. زیرا زمان زیادی کنار کودک خود نیستند و
آدمین
12 اردیبهشت 1401

خطرات دوران بارداری

خطرات دوران بارداری بارداری دوران حساسی است و مادر و جنین هردو لحظات خاص و زیبایی را
آدمین
02 اسفند 1400

همه چیز درباره تنفس نوزادان

بعد از تولد نوزاد تازه، والدین روی خواب، غذا و تنفس او حساس میشوند. هرگونه تغییرات دراین
آدمین
22 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader