logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

طرز صحیح خوابیدن در بارداری به چه صورتی است؟

آدمین
07 اردیبهشت 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

خوابیدن در بارداری بخصوص در ماه های پایانی آن مراقبت ها و رعایت نکات زیادی را می طلبد. در ماه های ابتدایی حاملگی خوابیدن به پشت اشکالی ندارد اما از وقتی شکم شما شروع به بزرگ شدن و سنگین شدن میکند، دیگر نباید به پشت بخوابید. معمولا از سه ماهه دوم رشد شکم مادر محسوس می شود و لازم است تا مراقبت های لازم را از کودک خود به عمل بیاورد.

چرا مادران در دوران بارداری نباید به پشت بخوابند؟

وقتی در زمان بارداری به پشت می خوابید، سنگینی شکم به سیاهرگ قسمت پایین بدن شما که خون را به قلب می رساند، فشار وارد میکند. این مسئله به مرور در جریان خون رحم اختلال ایجاد میکند و همچنین مانع از رسیدن مواد مغذی به جنین خواهد شد. علاوه بر این شما ممکن احساس سرگیجه داشته باشید و یا از حال بروید.

برای مادرانی که دچار فشارخون بالا یا دیابت هستند، دراز کشیدن به پشت در زمان خواب می تواند خطرناک تر هم باشد. این کار میتواند بر رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به جنین تاثیر بگذارد.

باید به این مسئله توجه کنید که دراز کشیدن به پشت تنها برای چند دقیقه اشکالی ندارد و اگر به پشت بخوابید بدن به وضعیت دیگری تغییر حالت میدهد. زیرا فشار شکم شما را آزار خواهد داد. استراحت در این حالت ایرادی ندارد و برای شما مشکل ساز نخواهد شد.

خوابیدن-روی-شکم-در-باردای

خوابیدن روی شکم در بارداری

بارداری بسیاری عادت های زنان را تغییر میدهد که یکی از مهمترین آنها حالت خواب است . اگر همیشه عادت به خوابیدن روی شکم داشته اید، با شروع بارداری باید این عادت را کنار بگذارید. با بزرگ شدن شکم شما دیگر نمیتوانید دمر بخوابید و این میتواند برای شما آزاردهنده باشد.

خوابیدن در این وضعیت، در طولانی مدت جریان خون شما را تحت تاثیر قرار میدهد و می تواند برای جنین نیز خطرناک باشد.

چرا مادران باردار نباید روی شکم بخوابند

به زنان باردار توصیه می شود از خوابیدن به روی شکم خودداری کنند. زیرا این وضعیت بدن به سیاهرگ زیرین شما فشار وارد میکند و خون بدون اکسیژن به قلب شما خواهد رسید.

علاوه بر این بارداری عضلات شما را تحت تاثیر قرار میدهد و موجب شل شدن آن خواهد شد. اگر دمر بخوابید، به مرور کمر درد شدیدی در انتظار شما خواهد بود.

خوابیدن روی شکم همچنین ستون فقرات و گردن شما را تحت تاثیر قرار میدهد و به رباط ها و عضلات اطراف مهره ها فشار وارد میکند. این مسئله به مرور دردها و گرفتگی های عضلانی را به همراه خواهد داشت.

پستان های شما در دوران بارداری حساس میشوند و خوابیدن روی شکم میتواند فشار زیادی را به شما وارد کند. بهتر است از همان ابتدای بارداری خود را به خوابیدن به پهلو عادت دهید تا بعدا بی خوابی و اختلال در سلامت شما ایجاد نشود.

زیرا خوابیدن روی شکم فشار زیادی به جنین وارد میکند و عروق بزرگ، احشای شکمی و جریان خون با اختلال مواجه خواهد شد. همچنین رشد جنین مختل میشود و وزن او در زمان تولد کمتر خواهد بود.

بهتر است برای داشتن خواب راحت از بالش های بارداری استفاده کنید. به این ترتیب خیلی زود به خواب روی پهلو عادت میکنید و راحت تر دوران بارداری را پشت سر خواهید گذاشت.

عوارض-خوابیدن-روی-شکم-در-بارداری-01

عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری

اگر خوابیدن روی شکم از عادت های همیشگی شما باشد، این عادت در زمان بارداری باید کم کم آن را ترک نکنید. برخی گمان میکنند که این مسئله موجب سقط جنین خواهد شد. اما این چنین نیست و جنین در ماه های اول توسط استخوان لگن شما محافظت میشود. جنین تقریبا تا هفته بیستم که به ناف برسد جای امنی دارد و بعد از آن شکم شما کم کم بزرگ خواهد شد.

پس در سه ماهه اول حاملگی نباید نگران پوزیشن خوابتان باشید. اما لازم است به یاد داشته باشید که بدن شما به مرور دچار تغییرات هورمونی می شود که یکی از عوارض آن شل شدن مفاصل و درد در مفاصل است. درد را بیشتر در ناحیه لگن و مهره های کمر حس می کنید و برای التیام آن لازم است در پوزیشن مناسبی برای استراحت یا خواب قرار بگیرید.

با بزرگ شدن شکم امکان خوابیدن روی شکم را از دست میدهند و برای داشتن دوران بارداری آسان و خواب راحت لازم است به پهلو دراز بکشید.

جنین شما داخل کیسه آمنیوتیک قرار دارد و به کمک پرده هایی اطراف او پوشیده شده است. رحم به عنوان ضربه گیر برای او عمل میکند و مانع از سقط خواهد شد. پس اگر در زمان خواب ناگهان به روی شکم یا پشت بچرخید مشکلی ایجاد نمیشود. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است از بالش های بارداری مناسب استفاده کنید.

بهترین-وضعیت-بدن-برای-خوابیدن-در-بارداری

بهترین وضعیت بدن برای خوابیدن در بارداری

شما در دوران حاملگی به خواب و استراحت کافی نیاز دارید. هم برای اینکه انرژی تان حفظ شود و هم اینکه پس از تولد نوزاد احتمالا زمان کمتری برای استراحت خواهید داشت. با توجه به آنچه تا اینجا گفته شد، یافتن بهترین بهترین وضعیت بدن برای خوابیدن در بارداری کار سختی نیست.

عملا امکان خوابیدن به پشت و خوابیدن روی شکم برای شما وجود ندارد. هرچند که این دو حالت برای اغلب ما محبوب و راحت است. در این دوران شما باید تلاش کنید به پهلو بخوابید و برای اینکه وزن شکم آزاردهنده نباشد میتوانید از بالش های مناسب برای خواب استفاده کنید.

مادران باردار به پهلوی چپ بخوابند یا راست؟

معمولا به مادران باردار توصیه می شود که در زمان حاملگی به پهلوی چپ بخوابند. این حالت برای شما و جنین تان ایده آل است و بیشترین جریان خون و انتقال مواد مغذی را خواهید داشت.

فواید خوابیدن به پهلوی چپ

خوابیدن به پهلو عملکرد کلیه ها را تقویت میکند و کمک میکند تا مواد زائد بیشتری از بدن شما بیرون برود. همچنین تورم کمتری در پاها خواهید داشت. در صورتی که به پهلوی چپ مایل شوید و بخوابید، رحم شما از سیاهرگ فاصله میگیرد و خون رسانی بهتر انجام خواهد شد.

به طور کلی بهترین و بی خطرترین حالت برای خوابیدن در دوران بارداری همین وضعیت خواب به پهلوی چپ می باشد. زیرا گردش خون را بهبود میبخشد و آرامش و سلامت شما را تضمین میکند.

توصیه ها برای خوابیدن در بارداری

توصیه‌هایی برای خواب راحت در بارداری

بهتر است در زمان خواب از بالش های زیادی استفاده کنید و حداقل یکی را بین پاهایتان بگذارید. بهتر است یک بالش پشت کمرتان قرار گیرد تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

میتوانید به جای چندین بالش، از یک بالش بارداری مناسب استفاده کنید. بالش های قدی یا گوه شکل میتوانند برای شما بسیار مناسب باشند.

اگر نمیدانید بالش بارداری چیست مقاله روبرو را مطالعه کنید: بالش بارداری چیست؟

استفاده از این بالش ها کمک میکند تا بدن تان در وضعیت خوبی نگه دارید.

بالش بارداری مورد استفاده شما نباید زیاد بزرگ یا خیلی کوچک باشد. باید سایز و مدل مناسب آن را تهیه کنید تا راحتی بیشتری در زمان خواب تجربه کنید.

شما میتوانید با استفاده از بالش های مخصوص بارداری از بدن خود و جنین در مقابل فشار و سنگینی شکم تان محافظت کنید. همچنین تنفس راحت تری در زمان خواب خواهید داشت.

 

سوالات متداول

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه اول بارداری باید به چه صورت باشد؟

جنین در سه ماه اول توسط استخوان های لگن مادر محافظت میشد و مادر میتواند در هر حالتی که بخواهد استراحت کند.

بهترین وضعیت بدن برای خوابیدن در بارداری کدام حالت است؟

خوابیدن به پشت و روی شکم عملا ممکن نیست و مادران باردار می بایستی به پهلو بخوابنند.

بهتر است مادران باردار به پهلو چپ بخوابند یا راست؟

معمولا به مادران باردار توصیه می شود که در زمان حاملگی به پهلوی چپ بخوابند. این حالت برای شما و جنین تان ایده آل است و بیشترین جریان خون و انتقال مواد مغذی را خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

میزان ضربان قلب جنین و روش های شنیدن آن

شنیدن صدای قلب جنین یک تجربه هیجان انگیز برای والدین اوست. اما از نظر پزشکی نیز این
آدمین
05 اردیبهشت 1401

چالش لاغری پس از زایمان و مادران!

لاغری پس از زایمان گن بعد زایمان لاغری پس از زایمان برای اغلب مادران چالش بزرگی است.
آدمین
22 فروردین 1401

روش های تعیین جنسیت جنین

تعیین جنسیت جنین یکی از مسائلی است که از گذشته خانواده ها به آن توجه خاصی داشته اند. در
آدمین
17 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه