logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

خطرات دوران بارداری

آدمین
02 اسفند 1400
دقیقه زمان برای مطالعه

خطرات دوران بارداری

بارداری دوران حساسی است و مادر و جنین هردو لحظات خاص و زیبایی را باهم می گذرانند. آزمایش ها و چکاپ پیش از بارداری  می تواند از این خطرات بکاهد. هرچند که احتمال خطرات نیز برای هردو وجود دارد. ما در این مقاله این خطرات و تهدید ها را بررسی میکنیم و نقش شما را در پیشگیری از آنها ذکر میکنیم. با شناخت عوامل و نشانه ها قادر خواهید بود تا درمان را زودتر شروع کنید و از احتمال بیماری یا سقط جنین کم بکاهید. برای این کار بهتر است مرتبا با پزشک خود در ارتباط باشید. همچنین بهتر است با یک روانشناس نیز در ارتباط باشید. از آنجا که مشکلات روانی و روحی مادران نیز بر سلامت جسمانی جنین تاثیرگذار است این مورد توصیه میشود.

 

اضافه-وزن-دوران-بارداری

 

 

مشکلات مادر در دوران بارداری

در دوران بارداری مادران با مشکلاتی روبرو میشوند که آگاهی و پیش بینی آنها می تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند. در ادامه به ذکر و بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

1- خونریزی بارداری

خونریزی در دوران بارداری میتواند نشانه ای از سقط جنین باشد. به هر حال نباید آن را نادیده گرفت و اگر به ویژه در سه ماهه اول دچار این مشکل شدید باید حتما به پزشک مراجعه نمائید.
لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است و ممکن است بعد از هربار رابطه جنسی رخ دهد. این مشکل تا هفته هجدهم بارداری رخ میدهد و نگران کننده نیست. اما خونریزی میتواند ناشی از مشکلات جنین یا جفت باشد. در صورتی که خونریزی بیش از این مقدار بود نمیتوان آن را نادیده گرفت.

 

خونریزی-و-ترشحات-در-اوائل-بارداری

 

2- ترشحات بارداری

ترشحات واژینال معمولا علامت پارگی زودهنگام غشاء است و همچنین میتواند نشانه مشکل در دهانه رحم باشد. در هر مقطعی از بارداری باید در صورت مشاهده ترشحات واژن با پزشک تماس بگیرید و این موضوع را مطرح نمایید.

 

3- انقباضات دوران بارداری

انقباضات دوران بارداری طبیعی است و برای اکثر مادران رخ میدهد. این عارضه در هفته ششم بارداری رخ میدهد و می تواند ناشی از پدیده براکستون هیکس (انقباضات کاذب) باشد. اما به صورت خفیف رخ میدهد و خطری ایجاد نخواهد کرد.
در صورتی که انقباضات به صورت مداوم و بیش از 6 بار در هفته رخ داد باید به پزشک مراجعه کرد. زیرا نشانه زایمان زودرس خواهد بود.
علت بروز این عارضه استرس مادر در دوران بارداری است. پس بهتر است به دنبال راهی برای کاهش استرس در این دوران باشید.

 

درد-ها-و-انقباضات-شکمی-در-دوران-بارداری

 

4- دردهای شکمی از مهم ترین خطرات دوران بارداری

یکی از مهمترین خطرات دوران بارداری درد در ناحیه شکم است. اگر در پهلو، سر دل و شکم خود احساس گرفتگی مزمن یا درد شدید داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید. دردهای مزمن معمولا زنگ خطری برای وارد شدن به مراحل ابتدایی زایمان است.

 

5- درجه بالای تب بدن

اگر در بدن شما نشانه ای از سرما خوردگی نیست، اما حرارت بدنتان بالاست، باید با پزشک مشورت کنید. تب بالای 39 درجه در دوران بارداری میتواند نشانه عفونت در زنان باردار باشد و در این شرایط باید به اورژانس یا پزشک خود مراجعه کنید.
تب بالای سی درجه نیز در طولانی مدت میتواند موجب آسیب به جنین شود و برای کاهش تب معمولا آنتی بیوتیک برای مادر تجویز خواهد شد.

 

6- تهوع و استفراغ شدید

اگر زیاد در دوران بارداری دچار تهوع می شوید و این حالت شدید باشد، باید علت آن را پیدا کنید. اگر از خوردن یا بوییدن تخم مرغ دچار حالت تهوع می شوید تنها کافی است از آن دوری کنید. اما برای تهوع و استفراغ های شدید که علت آن را نمیدانید، حتما باید به پزشک مراجعه شود.
اگر نمیتوانید مایعات و غذاها را در معده خود نگه دارید، بدن شما به مرور کم آب خواهد شد و خطرات جدی برای شما ایجاد میشود. پس بهتر است پی از اینکه این حالت برایتان آزاردهنده شود به پزشک اطلاع دهید و درمان را شروع کنید.

 

7- سردرد، تاری دید و سرگیجه‌ی شدید

درد مزمن در سر و داشتن سرگیجه و تاری دید از نشانه های خطرناک در دوران بارداری است و در صورت داشتن این حالات باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

سردرد-و-سرگیجه-در-دوران-بارداری

 

8- مصرف دارو به صورت خودسرانه

در دوران بارداری شما از مصرف هرگونه دارو منع می شوید، مگر اینکه طبق نظر پزشک و براساس تجویز او باشد. پس بهتر است از داروهای ضدتهوع و مسکن دوری کنید.
شما در دوران بارداری حالات روحی متفاوتی را تجربه خواهید کرد و معمولا با اضطراب یا افسردگی مواجه میشوید. اگر میخواهید با دارو خود را از این مشکلات دور نگه دارید، بعدا دچار مشکل خواهید شد و جنین نیز در خطر بیماری قرار میگیرد.
مصرف داروهای خواب آور و مسکن ها موجب مشکلات تنگی نفس و اختلال در جریان خون میشوند و لازم است تا مصرف آنها حتما زیر نظر پزشک باشد.

 

9. زایمان دیرتر از موعد

زایمان زودرس یا دیررس از عوارضی است که برای مادران باردار ایجاد میشود. رشد بیش از حد کودک از عوامل زایمان سخت است و احتمال بروز عفونت های واژینال را نیز به همراه دارد.
همچنین به دلیل کاهش مایع آمنیوتیک ضربان قلب کودک کاهش می یابد و احتمال خفگی با بند ناف برای او وجود دارد. بهتر است عوامل زایمان زودرس را بشناسید و آنها را برطرف کنید. اختلالات بند ناف یکی از خطراتی است که بسیار خطرناک است در مقاله اختلالات بند ناف به انواع این اختلالات پرداخته ایم.

 

10- مصرف انواع مواد مخدر

مصرف سیگار و هرگونه مواد مخدر جنین شما را تهدید میکند. سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر در بارداری احتمال ایست قلبی، سکته مغزی، حملات صرع و مشکلات تنفسی ایجاد میکند. حتی در مواردی منجر به سقط جنین و مرده زایی میشود.

 

زایمان-زودرس

 

خطرات دیگر دوران بارداری

در ادامه برخی علائم را ذکر می کنیم که با دانستن آنها از خطرات و تهدیدات دوران بارداری در امان خواهید بود.

_ ورم دست‌، ساق پا، ران، صورت و یا تمام بدن
_ آبریزش و یا خیس شدن ناگهانی واژن (می تواند ناشی از پاره شدن کیسه آب باشد)
_ افزایش شدید و ناگهانی وزن (افزایش وزن یک کیلوگرم یا بیشتر در طول یک هفته می‌تواند خطرناک باشد)
_ سوزش و درد هنگام دفع ادرار ( این مشکل از خطرات رایج در دوران بارداری است)
_ کاهش یا عدم احساس تکان خوردن جنین پس از هفته بیستم بارداری
_ تنگی نفس و تپش قلب شدید
– عفونت، آبسه و دردهای شدید دندان
– بیماری‌های زنان باردار مثل دیابت بارداری و بیماری های مقاربتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

گن مردانه

پوشیدن گن از قدیم رایج بوده و می توان گفت از قرن 16 میلادی زنان و مردان زیادی از آن
آدمین
30 اردیبهشت 1402

افزایش شیر مادر

اولین نگرانی مادران پس از تولد نوزادشان این است که شیرشان برای تغذیه او کافی نباشد و یا
آدمین
04 خرداد 1401

بالش بارداری چیست؟

بالش بارداری، یکی از محصولاتی است که برای آسایش و راحتی مادران باردار در زمان خواب
آدمین
22 فروردین 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader