logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

اثرات مشارکت مردان در دوران پیش از بارداری

آدمین
24 بهمن 1400
دقیقه زمان برای مطالعه

مراقبت های بارداری برای مردان

تصمیم یک زوج برای بارداری معمولا بر سلامت زنان متمرکز است، در حالیکه سلامت پدر نیز به همان اندازه اهمیت دارد. مردان نیز نقش مهمی در قدرت باروری زن و سلامت جنین دارند که نباید آنرا نادیده گرفت.
مسائل مربوط به مردان و باروری را در این مقاله بررسی میکنیم. مسائلی از قبیل تماس آنها با مواد شیمایی، تغذیه، مصرف دارو و سلامت اندام تناسلی باید در مردان نیز مورد توجه باشد.

 

مراقبت های پزشکی مردان در دوران پیش از بارداری

تاثیر سلامت مردان بر باروری

حقیقت این است که سلامت مردان نیز به اندازه زنان در باروری موثر است و مشکلات بارداری تنها مربوط به سلامت مادران نمیشود. گرچه به دلیل رابطه خونی مادر و جنین، امکان انتقال مواد مضر به بدن جنین و بروز نقص های مادرزادی، از مادر بیشتر است.
اما تحقیقات نشان میدهد مردانی که در معرض مواد مضر قرار دارند، میتوانند موجب بروز مشکلاتی در ناباروری و یا نقص های مادرزادی در کودک شوند.
بخش قابل توجهی از موارد ناباروری مربوط به مردان است و بهتر است آنان نیز به اندازه زنان به سلامت خود اهمیت دهند. پدران نیز باید از نظر سلامت در بهترین وضعیت باشند و به جلسات معاینه پیش از بارداری بروند.
باید از سلامت پدر نیز به اندازه سلامت مادر مطمئن شد و در صورت وجود هرگونه مشکلی، پزشک سریعا اقدام به درمان آن کند.
مردان نیز با رعایت نکاتی میتوانند به سلامت بدن خود پیش از بارداری کمک کنند.

تاثیر مصرف دارو و تماس با مواد شیمایی در باروری مردان

مصرف برخی داروها میتواند روی توانایی باروری مردان تاثیرگذار باشد. اگر قصد بارداری دارید، بهتر است از همین حالا هیچ داروی بدون نسخه ای مصرف نکنید. در مورد داروهایی که سایر پزشکان نیز تجویز کرده اند باید به پزشک خود اطلاع دهید.
ممکن است پزشک شما برای بارداری قطع مصرف برخی از آنها را توصیه کند و یا داروی دیگری را جایگزین نماید.
برخی داروها مثل سایمتیدین، سولفاسالازین و نیتروفورانتوئین که برای درمان زخم معده و مشکلات دستگاه گوارش یا عفونت های مجاری ادراری تجویز میشوند، میتواند روی قدرت باروری تاثیر بگذارد. این داروها موجب کاهش تولید و تعداد اسپرم در مردان میشود و بهر است در صورت مصرف این داروها پزشک را در جریان بگذارید.
داروهای استروئیدی مثل پردنیزولون و کورتیزون نیز که برای درمان آسم، آرتریت و عوارض پوستی مصرف میشوند نیز همین تاثیر را دارند.
درمان هایی مثل شیمی درمانی و اشعه درمانی نیز میتواند موجب عقیم شدن یا تغییرات چشم گیری در کیفیت و کمیت اسپرم ها شود.
محیطی که در آن کار میکنید نیز میتواند روی سلامت شما و قدرت باروری تان تاثیرگذار باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد آفت کش، کودهای شیمیایی، سرب و سیار مواد شیمیایی دیگر میتواند کیفیت و تعداد اسپرم را کاهش دهد. همچنین میتواند موجب برخی نقص های مادرزادی یا حتی ناباروری در مردان شود.

دارو های شیمیایی و تاثیر در دوران پیش از بارداری

تاثیر تغذیه مردان در باروری

تغذیه مناسب پدر میتواند نقش موثری در قدرت باروری او داشته باشد. دریافت مواد مغذی کافی مثل روی برای بدن شما مهم است. کمبود روی میتواند موجب کم شدن اسپرم و پایین آمدن کیفیت آن شود.
رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش به شما کمک میکند تا سلامت و قدرت باروری بیشتری داشته باشید. کمبود وزن یا اضافه وزن، هرکدام روی قدرت باروری تاثیرگذارند.
مواد غذایی از جمله گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی، تخم مرغ، جگر گوسفند و ماهی تن، قارچ و غذاهایی حاوی ویتامین E میتواند قدرت باروری را افزایش دهند.
مردان میتوانند برای اطمینان از دریافت مواد مغذی و ویتامین های مناسب از داروهای مکمل باروری مردان نیز استفاده کنند. این مکمل ها شامل ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.
مصرف الکل و دخانیات و مواد مخدر میتواند قدرت باروری را کاهش دهد و یا خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد.
الکل همچنین میزان روی در بدن شما را کاهش میدهد. سیگار کشید و مصرف مواد مخدر نیز کیفیت اسپرم را کم میکند و کیفیت آنرا کاهش خواهد داد. علاوه بر این ها فعالیت های بدنی و فکری زیاد نیز میتواند روی کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری مردان تاثیرمنفی داشته باشد. بهتر است برای افزایش قدرت باروری، استراحت کافی داشته باشید.

 

سن مناسب برای مردان در بارداری

خنک نگه داشتن بیضه‌ها

گرم شدن بیش از حد بیضه ها میتواند موجب کاهش تعداد اسپرم شود. استفاده از جکوزی، سونا، حمام آب داغ (بیش از نیم ساعت) و پتوی برقی و شلوار و لباس زیر تنگ میتواند موجب بروز این مشکلات شود.
دوچرخه سواری و استفاده از موتور سیکلت نیز به دلیل ایجاد اصطکاک و تکانه های زیاد موجب افزایش دمای بیضه ها میشود و کیفیت اسپرم را کم میکند.
پزشکان توصیه میکنند اگر تصمیم به بارداری دارید، بهتر است در طول روز یکبار بیضه های خود را با آب خنک کنید. این کار موجب بهبود تولید اسپرم خواهد شد.

سن مناسب باروری برای مردان

قدرت باروری مردان با سن آنها قطعاً تغییر می‌کند. هرچند تغییر در میزان باروری با افزایش سن در زنان شدیدتر است اما مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شاید مردان مانند زنان، پایان مشخص دورۀ باروری نداشته باشند، اما سن بالا در باروری مسئله‌ای است که مردان نیز باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشند. در این مطلب با تأثیر سن در قدرت باروری مردان آشنا خواهید شد.
تحقیقات و مطالعات نشان داده که باروری در مردان در سنین بین 30 تا 35 سال در بیشترین و بعد از 35 سالگی در کمترین میزان خود قرار دارد. تحرک اسپرم نیز با افزایش سن کم میشود. تحرک اسپرم به معنی قابلیت توانایی و شنا کردن اسپرم است.
تحرک اسپرم پیش از 35 سالگی بیشترین میزان و پس از 55 سالگی کمتین میزان خود را دارد. در حقیقت مقایسه تعداد اسپرم با قابلیت شنای خوب در مردان بین 30 تا 35 سال و مردان بالای 50 سال حدود 54 درصد کاهش دارد.
پرهیز از رابطه جنسی نیز میتواند کیفیت منی را کاهش دهد و بالعکس رابطه جنسی منظم منجر به تولید اسپرم با کیفیت بالا خواهد شد.
با افزایش سن، احتمال پایین آمدن قدرت باروری نیز در مردان وجود دارد و کیفیت ژنتیکی اسپرم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نقص ژنتیکی در اسپرم با افزایش سن در مردان افزایش می یابد و موجی کاهش احتمال باروری، تولد نوزاد مرده و افزایش خطر ابتلا به برخی نقص های مادرزادی میگردد.
به این ترتیب با افزایش سن باروری، مردان نه تنها در معرض خطر ناباروری، بلکه در معرض مشکلات ژنتیکی نیز قرار خواهند داشت.
فرزندان مردان مسن و مادران بالای 40 سال بیشتر در معرض بیماری های اوتیسم، اختلال دو قطبی، لوسمی در وران کودکی، روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی قرار دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چگونگی ذخیره شیر مادر

چگونگی ذخیره شیر مادر برای اغلب مادران چگونگی ذخیره شیر مادر چالش بزرگی است. زیرا زمان
آدمین
22 فروردین 1401

آپنهٔ خواب در کودکان

آپنه خواب چیست؟ آپنه (وقفه تنفسی در خواب) یا به اصطلاح رفتن نفس در خواب یک مشکل جدی و
آدمین
31 اردیبهشت 1401

روش های تعیین جنسیت جنین

تعیین جنسیت جنین یکی از مسائلی است که از گذشته خانواده ها به آن توجه خاصی داشته اند. در
آدمین
17 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader