logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

راهنمای جامع دوشیدن شیر مادر

آدمین
23 بهمن 1400
دقیقه زمان برای مطالعه

اصلی ترین دلیل دوشیدن شیر مادر، مربوط به زمانی است که نوزاد نیاز به تغذیه دارد اما مادر در کنار او نیست. اکثر مادران شاغل از روش دوش استفاده یدن شیر کنند تا در زمان دوری از نوزاد، تغذیه سالم او تامین گردد. این روش کمک میکند تا سطح شیر در بدن مادر حفظ شود و به اندازه تولید گردد. بهترین راه برای دوشیدن شیر، استفاده از انواع شیر دوش می باشد که به پمپ کردن شیر کمک میکنند. شیردوش ها در انواع دستی و برقی تولید میشوند و براساس شرایط و چگونگی ذخیره شیر، مدت زمان مناسب و … قابل تهیه و استفاده هستند.
از آنجا که ممکن است شما در تمام طول روز امکان شیردهی به نوزاد را نداشته باشید و یا در کنار او نباشید، دوشیدن شیر و پمپ کردن آن برای تغذیه کودک شما مفید و موثر خواهد بود. پس همسر یا کسی که از کودک شما مراقبت میکند، به وسیله شیشه شیر می تواند به کودک غذا بدهد.
این کار مشارکت پدر را نیز در تغذیه کودک ممکن میسازد و موجب صمیمیت و محبت بیشتر بین فرزند و پدر خواهد شد.
استفاده از شیردوش به خصوص زمانی که نوزاد شما به دلایلی قادر به خوردن شیر مادر نیست، گزینه مناسب است تا تغذیه او را به خوبی فراهم کند. پس اگر روند شیردهی طبق انتظار شما یا به صورت نرمال پیش نمیرود، میتوانید از شیردوش کمک بگیرید.
وقتی نوبت تغذیه نوزادان میرسد، شیر مادر بهترین گزینه است و همه د ر تلاش هستند تا تغذیه نوزاد از این طریق تامین شود. اما در ورت مشکلات احتمالی، راه حل مناسب استفاده از شیردوش ها است.
به یاد داشته باشید، چه به صورت مستقیم و چه از طریق دوشیدن شیر با پمپ، او مواد مغذی را دریافت خواهد کرد و رشد بهتری خواهد داشت.

چه زمانی از شیردوش استفاده کنیم ؟

استفاده از شیردوش میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  1. جهت تحریک تولید شیر و افزایش میزان شیر مادر
  2. برای تغذیۀ نوزاد با احتیاجات خاص
  3. ابتلای مادر به التهاب پستان یا ماستیت‌
  4. دردناک بودن نوک سینه ها
  5. برای از بین بردن درد و فشار در پستان‌های دچار احتباس
  6. در صورتی که پزشک دستور توقف شیردهی توسط مادر را داده باشد
  7. اگر مادر باید به دلیل بیماری خاص دارو مصرف کند
  8. بستری شدن مادر در بیمارستان و عدم امکان شیردهی
  9. شاغل بودن مادر و بازگشت او به محل کار
  10. نوزادان نارس که نمی توانند سینه مادر را بگیرند
  11. نوزادان با اختلال زبان بسته (زبان یا لب آنها به طور مادرزادی متصل است.)

انواع-شیردوش-برای-مادران

انواع شیردوش

شیردوش ها در مدل دستی و برقی عرضه میشوند و می توانید بر حسب نیاز یکی را انتخاب و استفاده کنید. اگر مادر شاغل هستید و شغل تمام وقت دارید، زمانی را در روز به دوشیدن شیر اختصاص می دهید. بهتر است برای این کار از شیردوش برقی استفاده کنید تا هر دو سینه به صورت همزمان پمپ شوند اما در صورتی که نیاز به مقدار کمی از شیرتان دارید، شیردوش دستی انتخاب بهتری خواهد بود. این مدل ارزان تر است و برای دوشیدن مقداری کمی از شیر مادر کاربردی تر می باشد.
پمپ کردن شیر از هر دو سینه با شیردوش برقی بین 10 تا 15 دقیقه زمان میبرد. برای این کار کافی است سر فلنج را که همان محافظ سینه است، روی سینه قرار دهید و اجازه دهید تا شیر مکیده شود. سپس شیر داخل ظرف شیردوش ریخته میشود. ظرف شیردوش به همراه دستگاه می باشد.
دوشیدن شیر مادر با شیردوش دستی حدود 45 دقیقه زمان میبرد. شیردوش باکیفیت عمل مکیدن نوزاد را شبیه سازی میکند و در زمان استفاده از آن دردی را حس نمی کنید. در زمان خرید سایز مناسب را تهیه کنید و در حین استفاده دست خود را جایی بگذارید که باعث نیشگون گرفتن یا تحریک سینه نشود.
مکانیزم عملکرد شیردوش دستی با فشار دست شماست. اما مدل برقی با موتور کار میکند و کار با آن راحت تر خواهد بود.
در ابتدای کار با شیردوش برقی معمولا کشش زیادی را حس میکنید. بهتر است اول کار پایین ترین درجه مکش را انتخاب کنید و بعد از مدتی درجه را افزایش دهید. به یاد داشته باشید نباید در زمان کار با دستگاه هیچ فشاری به سینه شما وارد شود یا این کار حس عجیبی به شما بدهد. برای تولید شیر بیشتر باید آرام و راحت باشید.

 

 

مزایای-استفاده-از-شیردوش-برقی

 

مزایای استفاده از شیردوش برقی

اصولا کار با شیردوش برقی آسان تر است. به خصوص برای مادرانی که نیاز به استفاده زیاد از شیردوش دارند، مدل برقی کارآمدتر می باشد. به این جهت به مادران شاغل توصیه میشود از مدل برقی شیردوش ها برای دوشیدن شیر استفاده کنند.
مسئله مهم دیگر مدت زمانی است که برای کار با این دستگاه و دوشیدن شیر نیاز خواهید داشت. به این وسیله می توانید چند بار در روز شیر خود را بدوشید و هیچ خستگی و ناراحتی را حس نخواهید کرد.
علاوه بر این استفاده از شیردوش برقی به شما این امکان را میدهد تا همزمان سیر از هر دو سینه دوشیده شود. این مورد مهمترین ویژگی شیردوش های برقی است. زیرا در زمان و وقت شما صرفه جویی میشود.
مزیت دیگر استفاده از شیردوش برقی این است که قابلیت تنظیم دارد و می توانید پمپ خلاء و سطح کشش دستگاه را تنظیم نمایید. می توانید اندازه مناسب را تنظیم کنید تا مکش دستگاه درد آور و آزاردهنده نباشد. در زمان خرید حتما قابلیت تنظیم کشش را بررسی کنید.
شیردوش های برقی از هر نوع برند و مدلی، دارای مکش متفاوتی هستند و میزان شیر دوشیده شده توسط آنها با هم فرق دارد.
قطعات شیردوش برقی قابل جداشدن و شست و شو می باشد. به این ترتیب مانده شیر شما در دستگاه پاک میشود و از مسومیت کودکتان جلوگیری خواهد شد.

 

مزایای-استفاده-از-شیردوش-برقی

 

مزایای و معایب دوشیدن شیر مادر

دوشیدن شیر برای همه مادران آسان نیست و از آنجا که برخی زنان با کمبود شیر در دوره شیردهی مواجه هستند، استفاده از شیردوش شاید برای آنها مناسب نباشد. شما به این طریق می توانید ببینید نوزاد شما چه مقدار شیر میخورد.
دوشیدن شیر در زمان مناسب میتواند مقدار کافی از شیر را به شما بدهد. اگر تازه به کودکتان شیر داده اید، سینه شما خالی است و شیر زیادی با پمپ کردن دریافت نمیکنید.
در برخی موارد ممکن است تنظیمات دستگاه برای دوشیدن شیر مناسب نباشد. اگر فشار مکش دستگاه بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد، ممکن است شیر کافی به دست نیاورید.
در زمان خرید باید به کیفیت محصول دقت کنید. اگر شیردوش شما کیفیت خوبی نداشته باشد، به زودی فرسوده میشود و کارایی لازم را نخواهد داشت. بهتر است مدل باکیفیت و مناسبی را تهیه کنید تا حداقل یک سال نیاز شما را به دوشیدن شیر فراهم کند.
همچنین باید به سایز فلنج شیردهی دقت کنید. اگر فلنج برای سینه شما کوچک باشد، در زمان شروع به پمپ کردن، سینه شما متورم میشود. بسیاری از مدل های مختلف این محصول دارای فلنج در سایزهای مختلف هستند و بهتر است سایز مناسب خود را تهیه کنید.
در مواردی که تولید شیر در بدن شما کم است، دلیل آن کم آبی بدن می باشد. اگر مادر به مقدار کافی مایعات ننوشید، دچار کمبود شیر میشود. مصرف داروهای ضد احتقان یا استفاده از روش های ضدبارداری حاوی استروژن میتواند تولید شیر را کاهش دهد.
وجود مشکل در جریان شیر میتواند در پمپ کردن شیر نیز مشکل ایجاد کند. بهتر است در زمان استفاده از شیردوش در وضعیت مناسب و راحت قرار بگیرید. میتوانید به آرامی سینه خود را ماساژ دهید و به مدت پنج تا 15 دقیقه با حوله گرم یا کمپرس گرم آن را گرم کنید.

 

نحوه-استفاده-از-شیردوش

 

نحوه استفاده از شیردوش

در خصوص استفاده از شیردوش برای مادران شیرده باید به این نکته توجه کرد که زمان مناسب این کار را بدانید. استفاده از انواع شیردوش به شما این امکان را میدهد تا تغذیه مناسب و مفید کودکتان را در زمان مورد نیاز او به راحتی فراهم کنید. این روش در اوایل تولد نوزادان موثر تر عمل میکند.
پس وقتی او هنوز بین 3 تا 4 هفته سن دارد، میتوانید شیر دوش را به کار ببرید و از این طریق او را تغذیه کنید. برای او بعد جدا شدن از سینه مادر و خوردن شیر با شیشه دشوار میشود.
برای استفاده از شیردوش حتما سایز مناسب آن را انتخاب کنید و در مورد عملکرد و نحوه استفاده از آن اطلاعات کافی را داشته باشید.
به همراه این محصول دفترچه راهنما ارائه میشود که با مطالعه آن میتوانید به آسانی عملکرد آن را یاد بگیرید. دوشیدن شیر برای چند وعده غذایی میتواند با دست انجام گیرد. این کار به کمی تمرین نیاز دارد. اما استفاده از شیردوش دستی برای شما بهتر است. زیرا از احتقان یا پرخون شدن پستان مادر و مجاری شیر جلوگیری میکند.
به خصوص اگر زخم یا ترک در نوک سینه تان داشته باشید میتوانید پس از هر وعده شیردهی، شیر را با دست نیز بدوشید. این کار به تسکین درد شما کمک میکند.
برای استفاده از شیردوش باید ابتدا دست های خود را با آب وصابون بشویید و بدن شما تمیز باشد.
اجزای شیر دوش برقی را سرهم کنید.
در حالت راحت و با آرامش بنشینید و سعی کنید موارد استرس زا از شما دور باشد.
سپس شروع به پمپ کردن شیر نمائید.
سر شیردوش باید دقیقا روی نوک سینه شما قرار بگیرد. نباید هیچ فشاری روی سینه تان باشد و یا کشش پمپ شما را ناراحت کند.
بعد از آن میتوانید دوشیدن شیر را شروع کنید و هر سینه را به مدت 10 تا 15 دقیقه بدوشید.
این کار را تا زمانی که احساس ناراحتی نمی کنید ادامه دهید.
اگر در حین دوشیدن شیر به درد دچار شدید، از شیردوش سوئیچی استفاده کنید.
تعویض جریان و مدل شیردوش درد شما را کاهش میدهد و به نسبت حجم بیشتری شیر دوشیده خواهد شد.
اگر باید شیردوش را در محل کار یا سفر همراه داشته باشید، حتما آن را داخل کیف تمیز و جعبه مناسب قرار دهید تا نشکند یا آلوده نشود.
در هربار استفاده از شیردوش از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
اگر شیری دوشیده اید که بیش از اندازه نیاز کودک شماست، آن را منجمد نکنید. باقیمانده شیر را میتوانید در ظرف سربسته و داخل یخچال با درجه مناسب آن را نگهداری کنید.

 

نحوه-تمیز-کردن-شیردوش

 

نحوه تمیز کردن شیردوش

تمیز نگه داشتن و شست و شوی شیردوش از نکات مهمی است که مادران باید به آن توجه کنند. ماندن مقداری شیر پس از پایان دوشیدن در اجزای دستگاه طبیعی است و میتواند در صورت پاک نشدن موجب مسمویت یا اختلال در عملکرد دستگاه شود.
اگر شما دوشیدن شیر مادر را به جای شیرخشک انتخاب کرده اید، پس سلامت فرزندتان برایتان مهم است. بهتر است در این حال تمیز بودن دستگاه شیر دوش را هم در نظر داشته باشید.
شیردوش ها از قطعات و اجزای مختلف ساخته شده اند که باید نحوه اتصال و استفاده از دستگاه را در دفترچه راهنما مطالعه کنید. پس از آن لازم است بعد از هربار استفاده قطعات را جدا کنید و بشوئید.
میتوانید از دستمال ضدعفونی کننده برای تمیز کردن دکمه ها و دستگیره ها استفاده نمائید.
اگر برایتان ممکن است قطعاتی از دستگاه که در تماس با شیر هستند را بلافاصله پس از استفاده بشوئید و اجازه ندهید شیر در فلنج ها و محافظ دستگاه باقی بماند.
بعد از استفاده باید قطعات دستگاه بلافاصله شسته شوند و درست نیست آنها را داخل سینک به حال خود رها کنید.
هرگز قطعات پمپ را در سینک آشپزخانه خیس نکنید و از ظرف پلاستیکی به عنوان حوضچه مخصوص برای شستن قطعات استفاده نمائید.
استفاده از برس مخصوص بطری برای تمیز کردن دستگاه ایمن تر است. هرگز از اسفنج یا اسکاچ ظرفشویی که معمولا برای شستن ظرف دارید، به این منظور استفاده نکنید.
بعد از شست وشو قطعات دستگاه شیردوش را روی پیشخوان قرار دهید. قطعات شیردوش باید در جریان هوا به مرور خشک شوند. لازم نیست روی آنها حوله بکشید و به سرعت خشک کنید.

 

ذخیره-کردن-شیر-مادر

 

ذخیره کردن شیر مادر

شما میتوانید پس از دوشیدن شیر را در ظروف مخصوص نگهداری کنید. شیشه شیر از جنس پلاستیک یا سیشه است و باید درب ان محکم بسته شود. به یاد داشته باشید در زمان ذخیره شیر نوزاد، اولویت با ظرف شیشه ای و سپس ظروف پلاستیکی و شفاف است.
استفاده از شیشه شیر که درب آن محکم و سفت شود موجب میشود شیر تازه بماند. اغلب شیشه مناسب به همراه شیردوش ها فروخته میشود و این انتخاب را برای شما آسان تر خواهد کرد.
علاوه بر این موارد میتوانید از کیسه مخصوص نگهداری شیر مادر نیز استفاده کنید. بهتر است شیر را تا زمانی که مجبور نشده اید منجمد نکنید. اما به طور کلی شیر منجمد شده از شیرخشک مفید تر است و برای تغذیه نوزاد مناسب تر می باشد.
ذخیره شیر نباید بیش از حد نیاز نوازدتان باشد. تاریخ دوشیدن شیر را به یاد داشته باشید و همیشه برای تغذیه از قدیمی ترین شیشه یا ظرف استفاده کنید.
میتوانید در هر ظرف 90CC شیر ذخیره کنید و هرگز شیر منجمد و تازه را بهم مخلوط نکنید. شیر تازه را نباید روی شیر قدیمی بریزید.
چربی شیر پس از نگهداری از آن جدا میشود و بالای شیر شناور میماند. شیر را در این صورت به آرامی هم بزنید تا چربی دوباره با شیر مخلوط شود.
رنگ شیر شما ته رنگ آبی دارد و تحت تاثیر رژیم غذایی تان تغییر خواهد کرد. داروهایی که مصف میکنید نیز روی رنگ شیر تاثیر میگذارند. بوی شیر مانده شبیه صابون است و مزه ترشی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خستگی در بارداری

خستگی در بارداری بین تمام زنان شایع است و در سه ماه دوم بارداری کمتر حس میشود. برخی زنان
آدمین
11 خرداد 1401

خطرات دوران بارداری

خطرات دوران بارداری بارداری دوران حساسی است و مادر و جنین هردو لحظات خاص و زیبایی را
آدمین
02 اسفند 1400

عوارض سونیکید

عوارض سونیکید برای مادران باردار شدید نیست اما بهتر است کمی در مورد آنها بدانید. مادران
آدمین
12 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه