logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در چهارده ماهگی

کودک در چهارده ماهگی

کودک شما وارد ماه چهاردهم زندگی خود شده و خلقیات جدیدی را کشف میکند و بروز میدهد. در این مطلب با تغییرات کودک خود در چهارده ماهگی آشنا خواهید شد.

او در این ماه دیگر میتواند راه برود و دردسرهای شما با کودک نوپا آغاز میشود. عاداتی مثل جیغ زدن را کشف کرده است. اما این از عصبانیت او نیست، هرچند برای والدین و اطرافیان آزاردهنده باشد. برای اینکه این عادت را از سر او بیاندازید، بهتر است وقتی شروع به جیغ زدن میکند، شما برایش آواز بخوانید و نه با صدای خیلی بلند با او صحبت کنید.

این کار شما توجه او را جلب خواهد کرد و به زودی جیغ زدن را متوقف میکند.

 

تکامل-عادت‌های-غذایی-کودک-یک-و-نیم-ساله

 

تکامل عادت‌های غذایی کودک یک و نیم ساله

اشتهای کودک شما در این سن کم شده، اما جای نگرانی نیست. این اتفاق طبیعی است و او کمتر غذا میخورد. همچنین نسبت به غذا ایراد گیر میشود و این حالت به دلیل بازیگوش بودن او برای شما غیر طبیعی به نظر میرسد.

دلیل این مسئله این است که سرعت رشد او در 14 ماهگی کمتر شده و نیاز کمتری به غذا خواهد داشت. پس سعی کنید او را برای خوردن غذای بیشتر تحت فشار قرار ندهید. اجازه دهید اشتهای او را مصرف انرژی در طول روز تعیین کند.

شما نمیتوانید میزان غذایی که او میخورد را کنترل کنید. اما مسئول سلامت و تامین غذای او هستید. بهتر است انواع غذاها را در هر وعده غذایی به او بدهید و نگذارید در صورت گرسنگی به خوردن مواد غذایی ناسالم و شیرینی روی بیاورد.

اگر رشد او طبیعی است، نباید در مورد تغذیه او نگران شوید. در غیر این صورت حتما با پزشک کودکان مشورت کنید.

 

خواب-کودک-در-ابتدای-یک-سالگی

خواب کودک در ابتدای یک سالگی

اگر فرزند شما ماه ها است که خواب راحت نداشته، حالا به مرور خواب راحت تر و عمیق تری خواهد داشت. کمتر در طول شب بیدار میشود. بی خوابی دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها خواب دیدن در شب است. او شروع به دیدن خواب و رویا کرده و به اصلاح فعالانه شروع به خواب دیدن میکند.

رویا دیدن او را هراسان و بی خواب میکند. پایبند ماندن به برنامه روزانه و داشتن مراسم روتین قبل از خواب میتواند به داشتن خواب آرام کمک برای کودک شما کند.

 

دردسرهای-کودک-نوپا

دردسرهای کودک نوپا

کودک 14 ماهه شما بسیار فعال است و از هر چیزی برای سرگرمی استفاده میکند. ممکن است هرچیزی را بکشد، هل بدهد، خراب کند و به پایین بیاندازد.

این کارها به عمد و برای خرابکاری نیست. کودک نوپای شما تنها در حال آزمایش کردن دنیای پیرامون خود است. تنها میخواهد نتیجه این کار را ببیند. این کارها برایش هیجان انگیز است. او تمام رول های دستمال کاغذی را باز میکند و یا کتاب را از قفسه پرت مینماید.

از بازی هایی مثل قرار دادن اشیاء در ظرف و بیرون آوردن آنها لذت میبرد. میتوانید لگوها، کاسه ها، قابلمه ها و ظروف پلاستیکی را داخل یکدیگر قرار میدهد و صداهای زیادی را ایجاد میکند.

اسباب بازی هایی که روی هم چیده میشوند، بیرون میجهند و داخل هم قرار میگیرند، برای او جذاب تر هستند.

گاهی ممکن است غذای او را پرتاب کند یا روی میز بریزد. این به معنی سیر شدن او نیست و تنها دارد بازی میکند.

 

سفر-با-کودک-چهارده-ماهه

سفر با کودک چهارده ماهه

اگر تصمیم به سفر دارید و میخواهید کودک نوپای تان را همراه ببرید، لازم است تا ابتدا از آمادگی او مطمئن شوید. بهتر است به شهر و محل نزدیکی بروید. اگر مقصد دوری را در نظر دارید باید تمام وسیله های مورد نیاز و اسباب بازی های او را همراه ببرید.

بهتر است مقدار زیادی تنقلات سالم، شیر، تعدادی بطری آب تمیز و به اندازه لازم پوشک و دستمال مرطوب و لباس و … همراه داشته باشید.

همراه داشتن لباس های مناسب هوای سرد و اشیای مورد علاقه او لازم است. کتاب ها و لوزام مورد علاقه او را حتما همراه ببرید.

اگر تصمیم به سفر با هواپیما دارید، در زمان برخاستن و فرود آمدن هواپیما برای خوردن و نوشیدن به او چیزی بدهید. این کار فشار هوا را روی گوش های کودک کم میکند. مکیدن شیشه و سینه مادر نیز او را آرام میکند.

 

اجتماعی-شدن-در-کودکان

 

اجتماعی شدن کودک یکساله

کودک شما در ابتدای یک سالگی برون گرا، اجتماعی یا تودار باشد. این ویژگی ها منحصر به فرد هستند، اما بی ارتباط با رفتار و ویژگی والدین نیست. انجام فعالیت های سرگرم کننده در رشد مهارت های اجتماعی میتواند موثر باشد.

بازی هایی مثل قایم موشک مورد علاقه کودک شما خواهد بود. این برای او بهترین بازی دنیاست. میتوانید پشت صندلی یا پرده پنهان شود و وقتی او را پیدا میکنید، بی وقفه خواهد خندید.

پرتاب کردن اسباب بازی و آوردن آن، توسط شما برای کودک جذاب است. این بازی شاید برای شما خسته کننده باشد، اما برای او لذت بخش خواهد بود. این دادن و گرفتن و آوردن اسباب بازی ها برای او یک بازی اجتماعی است و تعامل با شما و دیگران را یاد میگیرد.

کودک شما عاشق جلب توجه است. او دوست دارد هرکاری که انجام میدهد با پاسخ مثبتی از طرف شما روبرو شود. رفتارهای مطلوب او را تشویق کنید و برای رفتارهای نامناسب و منفی این کار را انجام ندهید.

میتوانید برای بازی، گاهی او را رویروی خود بنشانید و از او بخواهید کارهای ساده مثل کف زدن و بالابردن و تکان دادن دست ها را بعد از شما تکرار کند. اگر او این کارها را همزمان با شما انجام داد، برایش هورا بکشید و اگر تکرار نکرد، نگران نشوید.

در تمام حالات و شرایط بازی، مراقب او باشید و ایمنی را برای او تامین کنید. اشیای شکستنی و خطرناک را از او دور کنید. برداشتن شکستنی ها و وسائلی که نمیخواهید به آنها دست بزند، کار شما را راحت تر خواهد کرد.

 

یادگیری-بازی-انفرادی-برای-کودکان

 

اضطراب جدایی در کودکان

کودک شما هنوز هم وقتی از شما دور میشود، مضطرب خواهد بود. وقتی او را ترک میکنید، ناراحت میشود. حتی اگر به او را به فرد آشنایی میسپارید، برای او ناراحت کننده خواهد بود. مقاومت در برابر وابستگی او دشوار است، اما به زودی یاد میگیرد که بی قید و شرط به شما تعلق نخواهد داشت.

احتمالا این رفتار او برای شما احساس گناه می آوردف اما به یاد داشته باشید، احتمالا به زودی بعد از رفتن شما دلتنگی او برطرف میشود.

بهترین کار صبوری است، تا او و شما هردو به این شرایط عادت کنید. حس اضطراب جدایی معمولا در کودکان ده تا 18 ماهه دیده میشود و بعد از آن به مرور از بین خواهد رفت.

 

یادگیری بازی انفرادی برای کودکان

خیلی زمان میبرد تا کودک شما یاد بگیرد برای مدت طولانی خود را سرگرم نگه دارد. میتوانید به او بازی های انفرادی یاد دهید تا بدون دخالت و حضور شما سرگرم باشد.

به طور مثال یک اسباب بازی خاص به او بدهید و کم کم از او دور شوید. به زودی به این شرایط عادت میکند و یاد میگیرد تنها بازی کند.

وقتی بی قرار میشود یا کمک میخواهد، برگردید و با او بازی کنید. گنجاندن مدت کوتاهی بازی انفرادی در برنامهٔ روزمره‌ٔ کودک در ایجاد و رشد اعتماد به نفس در او موثر خواهد بود.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه