logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در پانزده ماهگی

کودک در پانزده ماهگی

کودک شما با ورود به پانزدهمین ماه از زندگی کارها و مهارت های زیادی را یاد میگیرد و رشد او رفته رفته کامل میشود. او کم کم میتواند آداب غذا خوردن را بیاموزد و شیشه شیر را کنار بگذارد. او همچنین مهارت هایی مثل دست دادن برای خداحافظی و نوشیدن آب و شیر از لیوان را یاد گرفته است.

 

بدغذایی-در-کودکان-نوپا

 

بدغذایی در کودکان نوپا

کودک نوپای شما به مرور یاد میگیرد که چگونه غذا بخورد. اما هنوز این کار برای او سخت است. هنوز تمیز و درست غذا نمیخورد و به کمک شما نیاز خواهد داشت.

باید به مرور آداب غذا خوردن را به او یاد بدهید. میتوانید یک تشک ضدآب یا مقداری روزنامه زیر دست او بگذارید و اجازه دهید تا تنها غذا بخورد. بهتر است ظروف نشکن و مخصوص کودکان برای این کار تهیه کنید تا او با خیال راحت ریخت و پاش کند و خوشحال باشد. برای یادگیری به دست گرفتن قاشق و چنگال به او فشار نیاورید.

اگر فرزند شما از آن دسته است که تمایل به غذا خوردن ندارد، سعی کنید با تغییر شکل ظاهر غذا نظر او را جلب کنید. میتوانید از ظرف های جذاب برای غذا دادن به او استفاده نمائید. به این ترتیب او تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا میکند و این مشکل به مرور حل خواهد شد.

 

ترک-کردن-شیشه‌شیر-کودکان-نوپا

 

ترک کردن شیشه‌شیر

در یک سالگی میتوانید کنار گذاشتن شیشه را آغاز کنید. برای بچه ها بهتر است که نوشیدن آب و مایعات را با لیوان شروع کنند. البته برخی کودکان برایشان دشوار است و هنوز شیشه را کنار نگذاشته اند.

مشکلی که شیشه برای فرزند شما در این سن ایجاد میکند، پوسیدگی دندان است. او همه جا شیشه را به همراه دارد، در زمان بازی و حتی خواب ممکن است شیشه در دهان او باشد. این کار موجب وارد شدن قندهای موجود در شیر به دهان کودک میشوند و خیلی زود دندان های او را نابود خواهند کرد.

بهتر است به مرور استفاده از شیر را محدود کنید و استفاده از آن را به وعده های غذایی و میان وعده ها اختصاص دهید. شیر خوردن قبل از خواب ایرادی ندارد. اما نگذارید شیشه در دهان او بماند و به خواب برود. دندان ها به این ترتیب خیلی زود زرد و تیره خواهند شد.

مکیدن برای او کار مطلوبی است. میتوانید لیوان نی دار را جایگزین کنید و کم کم ترک شیشه شیر را شروع نمائید.

هروقت احساس کردید حالا زمان مناسبی است، شیشه را کنار بگذارید و او را ترک دهید. درابتدا مقداری گریه و زاری میکند و سپس عادت خواهد کرد.

عفونت-گوش-در-کودکان

 

عفونت گوش در کودکان

یکی از بیماری های شایع بین کودکان نوپا، عفونت گوش است. اگر دیدید او کج خلقی میکند یا گوشش را میکشد، ممکن است گوش عفونت کرده باشد. دو سوم کودکان حداقل یکبار به این بیماری دچار میشوند و 70 درصد این عفونت ها به دنبال سرماخوردگی ایجاد میشود.

اگر اخیرا او عطسه میکرد و آبریزش بینی داشت، احتمال دچار عفونت گوش نیز خواهد شد. عفونت ها به دلیل ضعیف شدن بدن ایجاد میشوند و کودکان در این مورد آسیب پذیرترند. زیرا سیستم ایمنی بدن آنها شکل نگرفته و احتمال ایجاد عفونت در بدنشان بالاست.

دلیل این عفونت استفاده از پستانک نیز میتواند باشد. احتمال ابتلا به این بیماری در کودکانی که از پستانک استفاده نمیکنند 33 درصد کمتر است.

اگر این علائم را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا در روزهای ابتدایی نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک نیست و بعد از مدتی عفونت خود به خود خوب خواهد شد.

 

نکات-تربیتی-کودک-15-ماهه

 

نکات تربیتی کودک 15ماهه

کودکان نوپا اغلب در زمان بازی حسابی ریخت و پاش میکنند. اگر چیزی جدیدی ببینند دوست دارند با آن بازی کنند و شما به زودی با تلی از اسباب بازی و عروسک مواجه میشوید. برای محدود کردن این شلوغی ها در خانه میتوانید از درهای محافظ کوچک برای اتاق استفاده کنید و اجازه ندهید وسیله ها را بیرون از اتاق بیاورد.

در پایان بازی او را در جمع و جور کردن مشارکت دهید. او در این سن درکی از نظم ندارد و شما تنها میتوانید این وظیفه را برای او شبیه سازی کنید. میتوانید با خواندن ترانه و آواز او را سرگرم سازید و تشویق به کمک کنید.

او ممکن است از چیزهایی وحشت زده شود. اما وقتی از محیط اطرافش اطمینان یابد، ترس ها کم کم از بین میروند. تا آن زمان باید راهی پیدا کنید که با این ترس ها کنار بیائید.

به طور مثال اگر بستن چشمها در حمام او را میترساند، بهتر است بگذارید آرام بنشیند و کم کم روی او آب بریزید. میتوانید برای کاهش اضطراب از حمام تا مدتی شامپو زدن را حذف کنید.

به این منظور از اسباب بازی های قابل استفاده در حمام نیز میتوانید استفاده کنید. این کارها به مرور او را به محیط حمام عادت خواهند داد.

 

سرماخوردگی‌-در-کودکان-نوپا

 

سرماخوردگی‌ در کودکان نوپا

سرماخوردگی توسط یک ویروس ایجاد میشود و درمانی جز تمام شدن دوره اش ندارد. هر بیماری کوچکی را درکودکان جدی بگیرید و از مصرف خودسرانه داروها یا بر اساس توصیه دیگران حذر کنید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او راهنمایی بخواهید. اگر چند روز بعد از شروع بیماری حال او رو به وخامت رفت، حتما با پزشک تماس بگیرید.

مراجعه به پزشک به ویژه در زمانی که علائم سرماخوردگی بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، تب بالای 39.4 درجه باشد و یا سرفه با خس خس سینه همراه است، ضروری می باشد.

اگر گوش خود را میکشد یا میمالد و خسته و بی حال به نظر میرسد، بهتر است سریعا او را پیش پزشک کودکان ببرید. بسته به شرایط کودک استفاده از دستگاه بخور، بخار ساز یا حمام بخار میتواند تنفس او را آسان تر کند. مصرف مایعات مثل سوپ، آب و آب میوه، کم آبی بدن او را جبران میکند و تسکین دهنده خواهد بود.

 

وزن-کودک-نوپا

 

وزن کودک نوپا

اغلب والدین به دلیل کم شدن اشتهای کودک نوپا، در مورد وزن او نگران هستند. اگر او فعالیت زیادی دارد، ممکن است کالری مصرفی بدنش بیشتر از کالری دریافتی اش باشد. همچنین کودکان ممکن است بر اثر ابتلا به یک بیماری ساده وزن کم کنند.

در غیر این صورت کمبود وزن میتواند ناشی از یک بیماری نهفته باشد. اگر نگران وزن کودک خود هستید او را نزد پزشک ببرید.

اما در مواردی این اضافه وزن کودکان است که نگرانی ایجاد میکند. اگر کودک نوپای شما تپل به نظر میرسد، جای نگرانی نیست. با بالارفتن سن و شروع به دویدن و بازی کردن او به زودی وزن کم خواهد کرد.

به طور کلی برای کمک به فرزندتان در کنترل وزن برای او عادت های غذایی سالم در نظر بگیرید. بهتر است به جای تنقلات و میان وعده های شیرین انواع مواد غذایی سالم را به او بدهید. فرصت را برای بازی های فعالانه ایجاد کنید و از میوه و نوشیدن آب میوه به جای آب میوه استفاده نمائید.

برای کنترل قد و وزن میتوانید او را نزد پزشک ببرید. اپر توصیه پزشک به کنترل وزن بود، بهتر است شیر کم چرب را جایگزین شیر کامل کنید. اجازه ندهید کودکتان در تمام روز از شیر و آب میوه تغذیه کند و اگر آب میوه مصرف میکند، باید مصرف آن را محدود کنید.

در صورت امکان به جای غذا خوردن با قاشق، به او غذاهای انگشتی بدهید. اگر با دست خودش غذا میخورد، به مرور یاد میگیرد که در زمان سیری دست از غذا بکشد. اما مصرف غذاهای سالم را برای او محدود نکنید، زیرا ممکن است بدنش از مواد مغذی محروم شود.

 

تغذیه-با-شیر-مادر-بعد-از-یکسالگی

 

تغذیه با شیر مادر بعد از یکسالگی

اگر کودک شما همچنان از شیرمادر تغذیه میکند، این اتفاق خوبی است. امکان شیردهی پس از یکسال برای تمام مادران وجود ندارد و تنها برخی کودکان تا سه سالگی کنار غذای خود میتوانند شیر مادر را تغذیه کنند.

شیرمادر کالری، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و خواص ایمنی‌بخش ارزشمندی برای کودک دارد و اغلب کودکانی که با شیرمادر تغذیه میشوند، کمتر دچار مریضی خواهند شد.

شیردهی پیوند قوی بین مادر و کودک ایجاد میکند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک خواهد شد. پس باور عموم در این مورد که باعث وابستگی بیش از حد مادر و کودک میشود را فراموش کنید و تا زمان ممکن از شر خود به فرزندتان بدهید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه