logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در شش ماهگی

کودک در شش ماهگی

کودک شما در شش ماهگی همچنان مراحل رشد خود را به سرعت طی میکند. اما اگر این روند با همسالان او تفاوت داشت نگران نباشید و مهارت ها و ویژگی های او را با دیگران مقایسه نکنید.

 

تمرکز روی صداها

کودک در شش ماهگی میتواند تشخیص دهد که صداها از کجا می آیند و سریعا به سمت منشا صدا باز میگردد. از ساده ترین راه ها برای جلب توجه او تکان دادن یک دسته کلید است. زنگوله بادی یا آویزهای صدادار نیز برای جلب توجه و سرگرم کردن او مناسب اند و توجه او را جلب میکند.

 

تمرکز-روی-صداها-در-کودک-شش-ماهه

 

تشخیص نام خودش

کودک شما در این سن قادر به تشخیص اسم خود نیز خواهد بود. وقتی با او صحبت میکنید نام او را ببرید و خواهید دید سرش را به سمت شما میچرخاند.

اگر میخواهید او را سرگرم کنید، بهترین کار صحبت کردن با اوست. کودکان میتوانند از صحبت کردن و مکالمه با شما حرف زدن را یاد بگیرند. به این منظور بهتر است از تلویزیون و رادیو استفاده نکنید.

 

احساسات کودک در شش ماهگی

در ماه ششم پس از تولد احساسات کودک هنوز پیچیده نیست و میتواند به خوبی آنرا بیان کند. او میتواند به شما نشان دهد چه زمانی عصبانی است یا چقدر خوشحال است. اما توانایی او برای دست داشتن، درک شوخ و طنز هنوز تکامل پیدا نکرده است. کودک به مرور متوجه شوخی ها و شکلک های بازمه شما میشود و تلاش میکند شما را بخنداند.

کودک شما میتواند وابستگی خود را نشان دهد و مثلا وقتی او را در آغوش میگیرید، دست هایش را بلند خواهد کرد. با کمی دور شدن از شما بهانه میگیرد و ممکن است شروع به گریه کند. همچنین شما را لمس و نوازش خواهد کرد.

 

نگه-داشتن-شیشه‌شیر-در-کودکان-6-ماهه

 

نگه داشتن شیشه‌شیر

کودک شما میتواند شیشه شیر خود را نگه دارد. اما بهتر است او با شیشه تنها نگذارید. این کار میتواند موجب پرخوری او شود یا خطر خفه شدن را برایش به همراه داشته باشد. اگر در حال مکیدن شیشه خوابش ببرد، ممکن است شیر در دهان او جمع شود و موجب انتقال شیر به لوله های پشت گلو و قسمت میانی گوش گردد.

 

تغذیه کودک در شش ماهگی

در شش ماهگی آمادگی او برای تغذیه از غذاهای کمکی بیشتر است و نشانه هایی را در او برای تمایل بیشتر به غذا خواهید دید. اولین نشانه ضعیف شدن رفلکس رانش زبان است. وقتی چیزی روی زبان او قرار میگیرد، کمتر زبانش را بیرون خواهد داد.

بهتر است برای تغذیه او با غذای کمکی عجله نکنید و برای دانستن زمان مناسب این کار حتما از پزشک مشورت بگیرید. زیرا ممکن است دستگاه گوارش او برای بلیعدن آماده نباشد یا عضلاتش برای جویدن قدرت لازم را نداشته باشند.

افزودن غذاهای کمکی به برنامه غذایی کودک اگر در زمان مناسب اتفاق نیافتد میتواند خطر آلرژی غذایی را برای او بالا ببرد. آلرژی های غذایی شامل آلرژی به مرکبات، سفیده تخم مرغ، کره بادام زمینی، گندم، صدف و شیر خواهد بود. مطمئن شوید که او تا یک ماه دیگر مهارت لازم را برای نشستن و شروع به غذا خوردن با شما پشت میز را دارد.

 

آغاز به نشستن

کودک شما میتواند حالا بدون تکیه دادن دست ها از حالت دمر به حالت نشسته در آید و بدون کمک شما بنشیند. بهتر است در این زمان نزدیک او باشید و تا زمانی که به نشستن مسلط میشود از ضربه ها و صدمه به او جلوگیری کنید.

 

اضطراب-از-حضور-غریبه-ها-در-نوزاد-شش-ماهه

 

اضطراب از حضور غریبه ها

در شش ماهگی ممکن است کودک شما از حضور افراد جدید و غریبه مضطرب شود. حتی در صورت نزدیک شدن به غریبه ها گریه کند و به شما بچسبد. این نشانه های اولیه مراحل رشد عاطفی او است.

سعی کنید در صورت بروز این واکنش ها او را بغل کنید و اگر در بغل دیگران ناراحت بود، او را پس بگیرید. به دوستان و اقوام نیز بگوئید برای در آغوش گرفتن او آرام نزدیکش شوند.

اضطراب در برابر غریبه ها به معنی دورماندن از آنها نیست. بهتر است در برابر این واکنش صبور باشید و درک کنید که او برای عبور از این مرحله رشد به کمک شما نیاز دارد.

 

مراجعه به چشم پزشک

برای اطمینان از سلامتی چشم ها و همتراز بودن آنها، توانایی کودک برای حرکت دادن و تشخیص علائم مادرزادی در این سن باید او نزد چشم پزشک ببرید.

 

کنترل-دست-در-کودکان-شش-ماهه

 

درک و تشخیص بهتر

کودک شما در این سن توانایی درک و تشخیص اشیاء بسیار کوچک را با نگاه کردن دارد. او با دیدن تنها بخش از یک جسم نیز میتواند آنرا تشخیص دهد. این مهارت مبنای بازی هایی مثل قایم موشک است که بعدا میتوانید با او انجام دهید. او میتواند جسمی را که درحال حرکت است دنبال کند و ممکن است برای گرفتن آن خیز بردارد.

او تا پنج ماهگی کمتر میتوانست رنگ ها را تشخیص دهد. اما حالا امکان تشخیص طیف های رنگی را دارد و شروع به تشخیص رنگ های روشن و رنگ های ملایم کرده است.

 

درک-رابطهٔ-علت-و-معلولی-در-کودک-شش-ماهه

 

درک رابطهٔ علت و معلولی

کودک شما در این سن توانایی برقراری ارتباط با شما و دیگران را دارد و این ویژگی در او همچنان رو به رشد است. او به تدریج متوجه میشود که اقدامات ساده نتایجی دارند و انجام بازی های کوچک را شروع خواهد کرد. ممکن است اشیاء را بیاندازد و اینکه شما چگونه آنرا برمیدارید و یا چگونگی افتادن آنها را تماشا کند.

وقتی کودک میفهمد که بازی با اشیاء سرگرم کننده است جهان پیرامون برایش جالب تر خواهد شد. بهتر است شما هم به او سخت نگیرید و اجازه دهید به بازی خودش ادامه دهد.

به زودی سر و صدای او خانه را پر میکند و به هم زدن و تکان دادن اشیاء او را سرگرم خواهند کرد. این کارها اساس آزمایش و بررسی جهان پیرامون او هستند.

 

بررسی و کاوش با دست‌ها

سن شش ماهگی زمانی است که او کنترل دست هایش را خواهد داشت و میتواند شی را به سادگی به سمت خودش بکشد. گای اوقات این اتفاق در ماه های هفتم و بالاتر رخ میدهد اما این توانایی در او در حال رشد است. ممکن است او نتواند چیزی را بردارد اما میتواند آنرا بکشد.

برای رشد این مهارت میتوانید اسباب بازی ها را در دسترس او قرار دهید و منتظر باشید تا شروع به تمرین کند. او به زودی اشیاء را در دست میگیرد و از دستی به دست دیگر انتقال خواهد داد.

 

 

گفت‌وگو و همهمه کودکانه

کودک شما در این سن همه چیز را به خوبی میشنود و میبیند. مهارت ارتباطی او به سرعت در حال رشد هستند و شما این را در سر و صداها، کلمات نامفهوم و تغییرات تن صدایش متوجه میشوید. او واکنش هایی مثل شادی، اشتیاق یا حتی رضایت را از خود بروز میدهد.

در این سن کودکان کلمات نامفهومی را هجی میکنند و یا ترکیبی از کلمات صدادار را پشت هم بیان مینمایند. مثل “با””دا””ما” و یا اصوات دیگری که به تدریج پیچیده تر خواهد شد.

 

واکسن-های-شش-ماهگی

 

واکسن های شش ماهگی

در شش ماهگی واکسن پنجگانه (واکسن کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B ، هموفیلوس آنفولانزا) تزریق میشود و قطره خوراکی فلج اطفال نیز به کودک داده میشود. واکسن ها به صورت خارجی و داخل ران کودک تزریق میشوند.

تزریق واکسن پنجگانه برای تمام کودکان ضروری است و تنها برای کودکانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند تزریق نمیشود.

عوارض تزریق این واکسن ها معمولا خفیف است و اغلب به صورت تب و قرمزی محل تزریق بروز میکند. همچنین ممکن است کودک پس از تزریق کم اشتها و بی قرار شود. این حالات از یک تا سه روز بعد از انجام واکسیناسیون طبیعی است و در بیشتر کودکان بعد از 24 ساعت کاهش می یابد.

در موارد نادری ممکن است عوارض واکسن شدید باشد و کودک دچار تب و تشنج شود. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه