logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در شانزده ماهگی

کودک در شانزده ماهگی

فرزند شما وارد 16 ماهگی شده و میتوان گفت بسیار براساس عادت هایی که برای او ایجاد کرده اید رفتار میکند. اما از این بعد نیز تغییراتی را در او خواهید دید. بهتر است کودک را از همان ابتدا به مطالعه کتاب و شنیدن داستان عادت دهید. این کار هم به خواب آسان و هم آشنا شدن او با کلمات جدید کمک میکند. ذهن او نیز برای رویاپردازی به این شکل آماده میکنید.

او همچنین علاقه دارد با کتاب ها بازی کند، آنها را روی هم بچیند، ورق بزند و یا گاز بگیرد. ممکن است حتی خیلی ساکت کنارتان بنشیند و به تصاویر کتاب ها نگاه کند. همه کودکان در این سن شیطنت خود را دارند و خیلی به ندرت آرام و قرار میگیرند.

پس ناامید نشوید و مقاومت داشته باشید. برای او داستان گویی را ادامه دهید تا توجه او جلب شود.

با این کار در بلندمدت او یکی از سرگرم کننده ترین و بهترین فعالیت های خود را می آموزد و به این کار علاقه مند خواهد شد. به او اجازه دهید که لذت داستان شنیدن و گفتن را درک کند و بداند دنیای اطرافش چگونه عمل میکند.

اما کتاب های مقوایی برای کودکان بهترین گزینه هستند، زیرا هم صفحات کمتری دارند و هم محکم هستند. ورق زدن آنها نیز برای کودک راحت تر است.

بهتر است کتاب های بزگ با تصاویر جذاب برای او انتخاب کنید و در حین خواندن داستان، از او سوال بپرسید. مثلا بگوئید “سگ کجاست؟” یا “سگ چی میگه؟” تلاش کنید او را با داستان اخت کنید. هربار کتاب متفاوتی را ورق بزنید و با او شعر بخوانید.

بهترین زمان برای کتاب خواندن همان قبل از چرت روزانه یا خواب شب است. در بسیاری از کتاب ها شخصیت های داستان زود به خواب میروند.

 

کشمکش-و-قدرت در کودکان

 

کشمکش و قدرت در کودکان

کودک شما در حال کشف اراده است و در این بین کشمکش نیز وجود دارد. یک اراده جوان و فوق العاده!

سرش یک کودک 12 ماهه میتواند ناگهان تبدیل به چیزی کلافه کننده و اعصاب خورد کند تبدیل شود. “نه” شنیدن از او به زودی عادی میشود و مخالفت های او بیشتر میشوند.

هرجا اراده باشد، سرپیچی هم وجود دارد، پس از حرف گوش ندادن او ناراحت نشوید. این نه گفتن نشان میدهد او شروع به درک مفهومی بزرگ کرده و دارد به فردی مستقل تبدیل میشود. این آگاهی بذر قدرت است و مبارزه بر سر قدرت و اراده همچنان ادامه خواهد داشت. از این پس برسر تعویض پوشک، مسواک زدن و نشستن در یک کالسکه یا صندلی ماشین و … با او بگو مگو خواهید داشت.

بهتر است هرجا صلاح بود جا خالی دهید و اگر واقعا چیزی مهم نیست، بهتر است کوتاه بیایید. باید انرژی خود را برای موضوعات مهم تر و اصلی تری بگذارید.

 

کودک-درون‌گرا-یا-کودک-خجالتی

 

کودک درون‌گرا یا کودک خجالتی

اگر کودک شما خجالتی و درون گرا است، از زدن برچسب خجالتی به او پرهیز کنید. او ممکن است کمی دیر با دیگران اخت شود، این رفتار معمول کودکان نوپا است و به ویژه در موقعیت های جدید نیاز به فرصت برای صمیمیت دارند. اضطراب جدایی میتواند علاوه بر کودکان کم رو، کودکان جسور را نیز پریشان کند.

اگر او ساکت و درون گرا به نظر میرسد، محبت بیشتری نثار او کنید. در موقعیت های اجتماعی استرس زا او را درک کنید و بدون اعمال فشار و اجبار او را از فضاهای آزادهنده و شلوغ دور کنید.

 

سرگرم-کردن-کودکان-نوپا

 

سرگرم کردن کودکان نوپا

به جز کتاب خواندن در طول روز یا وقت خواب، بازی اصلی ترین جزء زندگی کودکان است. آنها با اشیایی مثل کلید، تلفن، مداد و تقریبا هرچیزی بازی میکنند و برای آنها جذاب است. نگاه کردن و دست کاری برای آنها جذاب است و اگر کسی را در حال کار با وسیله ای ببینند میخواهند آن را امتحان کنند.

مشکل این است که ممکن است به سراغ وسیله های شخصی شما نیز بروند. برخی از این وسیله ها مانند لوازم آرایش برای آنهها مضر و مسموم کننده است و حتی ممکن است خفگی ایجاد کند. بهتر است یک وسیله مشابه مثل دسته کلید پلاستیکی، کیف کوچک و برس و کیف پول قدیمی را به او برای بازی بدهید.

راه های زیادی برای مشغول نگه داشتن آن وجود دارد. یک سبد لباس، خرت و پرت های پلاستیکی و روسری و کلاه میتواند برای او جذاب و سرگرم کننده باشد. او دوست دارد اشیایی را که به نظر میرسد هدفی از کار با آنها وجود دارد، امتحان کند و آنها را کشف کند.

 

شروع به حرف زدن

اگر ازاینکه فرزند شما زیاد صحبت نمیکند، نگران هستید، باید بدانید که بسیاری از کودکان به ویژه پسرها تا نیمه دو سالگی شروع به حرف زدن نمی کنند. به احتمال زیاد کودک 16 ماهه شما حرفهایتان را میفهمد، اما صحبت کردن برایش دشوار است.

بهتر است او را مجبور به حرف زدن نکنید و زمان دهید تا تمرین کند و به حرف بیاید. اغلب کودکان تا 18 ماهگی حداقل 15 کلمه را بر زبان می آورند و این بین آنها معمول است.

علاوه بر این باید به توانایی شنیداری آنها توجه کرد. ضعف شنیداری میتواند تاخیر گفتاری ایجاد کند. اگر در کودکتان مشکل شنیداری حس کردید هرچه زودتر او را نزد پزشک ببرید تا تست شنوایی از او گرفته شود.

 

گاز-گرفتن-در-کودکان

 

گاز گرفتن در کودکان

گاز گرفتن کار درستی نیست، اما او هنور خیلی متمدن نیست و این موضوع را نمیداند. گازگرفتن در این سن معمولا به دلیل این است که او نمیداند چگونه احساس خود را بروز دهد. مهارت های زبانی او محدود است و برای ابراز خواسته اش، به خصوص اگر احساس تهدید کند، ممکن است گاز بگیرد.

بهترین کار برای کنترل این رفتار این است که آرام بمانید و عصبانیت و پرخاش را فراموش کنید. فریاد زدن و تنبیه کردن کودکان کنترل احساسات را دشوار میکند و در نهایت رفتار غلط را تشدید میکند.

بهت راست مستقیم این رفتار را تذکر دهید و تلاش کنید حواس او را پرت کنید. اگر در رابطه با کودک دیگری این اتفاق افتاد، حتما مطمئن شوید دلیل آن چه بوده است؟

ممکن است حریم او تهدید شده باشد یا به او حمله شده باشد. اگر محرک این رفتار را بدانید راحت تر میتوانید از بروز مجدد آن جلوگیری کنید. هرگز تلاش نکنید با گاز گرفتن فرزندتان این رفتار را تشدید کنید.

 

فضاهای امن برای بازی کودکان

یکی از بهترین راه های تربیت کودکان نوپا، پرهیز از شرایطی است که در ان مجبور به رویایی با او باشید. بهتر است هرچیز که نمیخواهید با آن بازی کند، از دسترس او دور کنید تا دفعات کمتری مجبور به استفاده از کلمه “نه” باشید. ایجاد منطقه امن برای کودک آسان نیست. به خصوص اگر کودک شما کاوشگر و کنجکاو باشد.

به خاطر داشته باشید، نظارت بیش از حد بر کارهای او برای شما دشوار است و امکان پذیر هم نیست. پس بهتر است وسیله های خطرناک را از او دور کنید.

 

ماجراجویی‌های-کودک-نوپا

 

ماجراجویی‌های کودک نوپا

میتوانید ساعت هایی از روز را به پیاده روی و بازی در پارک بگذرانید. چند دقیقه پیاده روی در پارک و نزدیک محل زندگی بعد از چرت نیمروزی برای شما و او مناسب خواهد بود.

هرچیزی در طبیعت میتواند برای او یک ماجراجویی جذاب باشد. دنبال کردن پروانه ها، دیدن صف مورچه ها و … برای او جذاب است. میتوانید توجه او را به این چیزها جلب کنید تا به طبیعت علاقمند شود.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader