logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

کودک در بیست و دو ماهگی

کودک در بیست و دو ماهگی

در این سن کودک شما ممکن است با جیغ از خواب بپرد. اضطراب در کودکان نوپا عادی است و در اثر کابوس دیدن رخ میدهد. این کابوس ها او را بی خواب میکنند و لازم است تا آرامش کنید. با نوازش و بغل کردنش به او اطمینان خاطر بدهید زیرا ممکن است پریشان و ترسیده باشد. برای تسکین بیشتر عروسک مورد علاقه و پتویش را به او بدهید تا آرام گیرد.

برخی والدین در این شرایط وسوسه میشوند تا کودک را برای خواب به تخت خود ببرند. اما این ممکن است عادتی در او ایجاد کند که بعدها ترکش دشوار است. بچه ها با مراقبت و محبت دوباره به خواب میروند و این اتفاق به مرور کمر رنگ میشود. بهتر است صبور باشید.

اما برخی کودکان هراس شبانه را تجربه میکنند که با کابوس متفاوت است و در بیداری رخ میدهد. این تجربه غیر معمول است و برای او ترسناک خواهد بود. با نوازش و تسکین او را آرام کنید تا به مرور احساس امنیت به او بازگردد.

به یاد داشته باشید هرگز تسکین فیزیکی را به او تحمیل نکنید یا سعی نکنید او را به لحاظ فیزیکی محدود و مهار نمائید. تنها مراقب باشید تا به خودش صدمه نزد. او به زودی این مشکل را پشت سر خواهد گذاشت.

 

استقلال-در-کودک-نوپا

 

استقلال در کودک نوپا

ممکن است فکر کنید فرزند شما لجباز است. زیرا همه چیز را «فقط این‌طور» یا «فقط آن شکل» میبینند. این رفتار در این سن طبیعی است.

بهتر است به ترجیحات و علایق او احترام بگذارید و اجازه دهید گاهی خودش انتخاب کند. اما در عین حال باید برایش مرز مشخص کنید و به خصوص رفتارهایی که روی ایمنی او اثر میگذارند را مهار نمائید.

 

تقسیم کردن و به اشتراک گذاشتن

کودک دو ساله شما تقسیم کردن و شریک شدن را نمیشناسد و نباید از او انتظار چنین اعمالی را نیز داشته باشید. او در این سن، در حال تمرین مالکیت است و درک درستی از بده بستان ها ندارد.

اگر به دوستانش اسباب بازی میدهد، او را تشویق کنید. خودتان سرمشقی برای یادیگری این رفتار باشید و دردرک این مفهوم به او کمک کنید. اگر چیزی که با آن بازی میکند را به شما نمیدهد، به او اصرار نکنید. میتوانید بازی را نوبتی کنید و خواهید دید آرام آرام شروع به درک این مفهوم مینماید.

وقتی او با کودک دیگری بازی میکند، روی نوبتی کردن و تقسیم کردن اسباب بازی ها اصرار نکنید. بگذارد او خودش این کار را انجام دهد و مشخص کند میخواهد از چه چیزی استفاده نماید.

 

آموزش کمک کردن

کارهای بی خطر خانه را میتوانید با کمک او انجام دهید. کارهایی مثل جمع کردن لباس های خشک و تا زدن آنها را میتوانید با کمک او انجام دهید. به او چند تکه لباس دهید تا در کشو بگذارد و شما آنها را تا بزنید.

او حتما نمیتواند این کار را درست انجام دهد، اما از کلنجار رفتن و تمرین آن لذت خواهد برد.

 

تصحیح-رفتار-بدون-انتقاد

تصحیح رفتار بدون انتقاد

هرجا لازم است رفتار بد او را نقد کنید، اما از شخصیت او انتقاد نکنید. برچسب زدن به او تاثیر خوبی در آموزش رفتارهای مناسب ندارد.

سعی کنید از عبارت های مناسب و رفتارهای مناسب استفاده کنید. مثلا بگوئید: این صدای جیغی که از خودت در آوردی رو دوست ندارم، لطفا آروم صحبت کن و خودتان این حرف را با صدای بلند نگوئید.

 

انرژی زیاد کودکان نوپا

شاید احساس کنید کودک شما این روزها انرژی زیادی دارد و برخی کارها را بارها انجام میدهد یا خستگی ناپذیر شده است. این کار شاید یک تظاهر و یا از روی عادت باشد، اما در کل نشانه خوبی است. کودکان از تکرار است که یاد میگیرند.

کودکان در این در لحظه زندگی میکنند و در روند تصمیم و انتقال به یک فعالیت یا وضعت روحی مشکل دارند. وقتی کارها روی غلتک بیافتد او دیگر نمیتواند خودش را متوقف کند و آن کار را به دفعات انجام خواهد داد. ممکن است کاغذی را خط خطی کند و سپس دیوارها و همه جا را رنگی نماید.

 

آداب-غذا-خوردن-در-کودکان-نوپا

 

آداب غذا خوردن در کودکان نوپا

کودکان معمولا در این سن مهارت غذا خوردن را کسب کرده اند. آنها قاشق خود را به خوبی پر میکنند و در دهان میگذارند. برداشتن غذا با چنگال و نوشیدن آب از لیوان نیز برایشان آسان شده است. اما ممکن است نخواهند همیشه این کارها را انجام دهند.

چیزی که مورد توجه است، یادگیری مهارت غذا خوردن به تنهایی می باشد. او ممکن است مرتب تر شده باشد اما گاهی از آداب غذا خوردن فاصله بگیرد. تا بعد از دو سالگی نیز ممکن است بارها غذا را روی لباسش بریزد یا به اطراف بمالد. همه این رفتارها طبیعی است و به مرور اصلاح میشود.

حتی ممکن است از غذاها ایراد بگیرد و انواع خوراکی ها را دوست نداشته باشد. مثلا ممکن است از اینکه کمی ماست کنار بشقاب او ریخته اید ناراحت شود یا تنها برخی غذاها را بخورد. بسیاری از بچه ها در این سن از خوردن سبزیجاتی که طعم تند و تلخی دارند اجتناب کنند.

راه حل شما این است که سعی کنید عادات غذایی او را بزرگ نمایی نکنید و همان غذایی که برای تهیه کرده اید به او بدهید. او به مرور این عادت را ترک خواهد کرد و بالاخره غذا خوردن را یاد خواهد گرفت.

 

برنامه‌های-روتین-کودکان

 

برنامه‌های روتین کودکان

بهتر است او برای خواب، غذا خوردن و بازی زمان مشخصی داشته باشد. میتوانید برای او برنامه ریزی کنید و تلاش کنید که به آن پایبند باشید. این به کودک شما نظم میدهد و او احساس امنیت بیشتری خواهد کرد. او هنوز نمیتواند مفهوم زمان را درک کند و داشتن برنامه منظم و ثابت برای او مهم و ضروری است.

برنامه داشتن کار شما را هم ساده تر میکند و در عین حال باعث میشود او آرام تر و شاد تر باشد. اما برای این کار سخت گیر نباشید و تلاش کنید انعطاف پذیر عمل کنید. مهمترین موضوع این است که ساعت خواب و بیداری او در تمام روزهای هفته مرتب باشند و ناگهان آنرا تغییر ندهید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه