logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته چهلم بارداری

هفته چهلم بارداری

هفته چهلم بارداری هفته پایانی بارداری شماست. هرلحظه ممکن است زایمان کنید و فرزند کوچکتان را در آغوش بگیرید. شما حتما برای این اتفاق آماده هستید و وسیله ها و اتاق او را چیده اید. صندلی کودک در ماشین نصب کرده اید و با پزشک خود هماهنگ شده اید.

این هفته ممکن است تنش های زیادی داشته باشید و این کاملا طبیعی است. نفس عمیق بکشید و به آنچه رخ خواهد داد توجه کنید.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-چهلم

 

وضعیت جنین در هفته چهلم از بارداری

اندازه جنین را در این هفته به طور دقیق نمیتوان تخمین زد. اما به طور متوسط حدود 3500 گرم وزن دارد و طول بدن او حدود 51.2 سانتی متر است. تخمین اندازه و وزن او کمی سخت است. زیرا هرچه به روزهای تولدش نزدیک تر میشود، بزرگ تر خواهد شد.

ناخن ها و موهای جنین به رشد خود ادامه میدهند و استخوان های جمجمه قدری از هم جدا هستند. این به دلیل سهولت زایمان مادر است تا بچه به راحتی از سر به دنیا بیاید. تا حدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط جمجمه مثل ملاج یا فونتانل هنوز نرم هستند.

جنین شما حالا چاق و فربه شده و تقریبا 15 درصد از بدن او را چربی تشکیل میدهد. این چربی ها به تنظیم دمای بدن او کمک میکنند. بیشتر موهای بدن او نیز ناپدید شده اند اما لایه ای نازک از ماده ای سفید چسبناک همچنان روی بدنش وجود دارد.

در بدن جنین به دلیل تجزیه سلول های قرمز خونی، ماده ای به نام بیلی روبین تولید میشود. این ماده به همراه سایر مواد زائد از طریق جفت جنین به مادر منتقل میگردد. پس از تولد او خودش این مواد زائد را دفع میکند.

انباشته شدن مقدار زیادی بیلی روبین در بدن کودک باعث ابتلای او به زردی میشود. این بیمار تا چند روز پس از تولد او ادامه خواهد داشت. علائم زردی عبارت است از زرد شدن اندک پوست و سفیدی چشم ها. اما نگرانی در مورد این بیماری وجود ندارد. زیرا به تدریج با قرار گرفتن در برابر نور، او به حالت عادی باز میگرد.

جنین در هفته چهلم از بارداری، صدای شما را به خوبی تشخیص میدهد. برای اطمینان از سلامت جنین، صدای قلبش کنترل میشود. اگر هوا به او نرسد به کمک چک کردن صدای قلب میتوان این مورد را تشخیص داد. تعداد ضربان قلب نوزاد در حدود 120 تا 160 ضربه در دقیقه است و معمولا هر نیم ساعت یکبار باید کنترل شود. امکان دارد صدای قلب او کمتر یا بیشتر از حالت طبیعی باد که علت آن کاهش خونرسانی از طریق جفت می باشد.

در این شرایط ماما یا پزشک علت را جست و جو میکند و تا بهبود صدای قلب جنین به شما توصیه میشود که به پهلو بخوابید. همچنین لازم است که با ماسک اکسیژن تنفس کنید.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-40-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته چهلم از بارداری

با وجود پیشرفت های علمی در دنیا، هنوز زمان زایمان به صورت دقیق تخمین زده نمیشود و ممکن است زودتر یا دیرتر از تاریخ تعیین شده فرزند خود را به دنیا بیاورید. این به دلیل عدم تشخیص درست زمان بسته شدن نطفه می باشد.

تعیین تاریخ زایمان اگر تنها براساس اولین روز تاریخ قاعدگی انجام گیرد و شما در نیمه اول دوره بارداری، سونوگرافی انجام نداده باشید، احتمال خطا وجود خواهد داشت. حتی اگر تاریخ دقیق زایمان مشخص شده باشد، دوران بارداری برخی زنان ممکن است کمی طولانی ترشود.

هفته چهلم هنوز برای زایمان دیر نیست و تا یکی دو هفته دیگر فرزند شما میتواند داخل رحم بماند. اما برای اطمینان از وضعیت او باید یک آزمایش برای مشاهده کودک تان بدهید. در صورتی که قبلا با برخی از عوامل بارداری دست و پنجه نرم کرده باشد، انجام این آزمایشات از چند هفته زودتر آغاز شده است.

این آزمایش یک تست دقیق زیستی- فیزیکی است که به آن BPP گفته میشود. این تست شامل بررسی دقیق وضعیت جنین از طریق سونوگرافی و مشاهده حرکات کلی بدن، تنفس، وضعیت عضلات (بررسی باز و بسته کردن یا کشیدن دست ها و رها کردن آنها)، حجم مایع آمنیوتیک اطراف کودک ( که نشان از وضعیت جفت جنین میشود) می باشد.

این تست شامل بیست دقیقه بررسی وضعیت قلب جنین میشود. در مواردی ممکن است تست BPP جایگزین شود. این تست شامل بررسی وضعیت ضربان قلب کودک به وسیله دستگاه مخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیک در سونوگرافی می باشد. این تست ها معمولا هر دو هفته یکبار انجام میگیرند.

اگر جواب تست ها نشان دهد که حجم مایع آمنیوتیک خیلی کم است و به طور کلی شرایط جنین اطمینان بخش نباشد، برای شما برنامه ریزی خواهد شد تا اینداکشن زایمان انجام گیرد.

پزشک همچنین دهانه رحم شما را بررسی میکند تا از آماده شدنتان برای زایمان مطمئن شود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده میشود. مقدار نرم و نازک شدن دهانه رحم و شادی آن اندازه گیری میشود تا زمان زایمان مشخص گردد. در این شرایط اگر درد زایمان به طور طبیعی رخ ندهد، دربین هفته های 41 و 42 باید اینداکشن زایمان انجام گیرد.

 

نشانه-های-بارداری-در-مهم-هفته-چهلم

 

نشانه های بارداری در مهم هفته چهلم

اضطراب

از مهمترین علائم هفته چهلم حاملگی، اضطراب است. تا وقتی کودک شما به دنیا نیامده این حال با شماست و باید راهی برای آرام کردن خود و کاهش اضطراب و استرس پیدا کنید.

 

انقباضات برکستون

این حالت در هفته چهلم از بارداری طبیعی است و تعدا ان بیشتر هم شده است. باید زمان بندی و شمارش کنید تا اگر همتراز بودند بدانید که در مراحل اولیه زایمان هستید.

 

تغذیه در هفته چهلم از حاملگی

رژیم غذایی شما باید در این دوره رعایت شود و ورزش و کاهش وزن را همچنان به زمانی پس از زایمان بگذارید. اگر نوزاد از شیر خودتان تغذیه کند، حداقل تا دو هفته پس از زایمان کاهش وزن را باید فراموش کنید. در دوره ای که در حال شیردهی به فرزندتان هستید، بدن شما به روزانه 500 کالری نیاز دارد و این مقدار بسیار بیشتر از دوران پیش از بارداری شماست.

 

تغذیه-در-هفته-چهلم-بارداری

 

تغذیه مناسب موقع زایمان

پس از زایمان نیز باید تغذیه مناسب داشته باشید. برای صبحانه از نان سنگک و مربا یا عسل بخورید. عسل انرژی خوبی به بدن شما خواهد داد. نان سبوس دار برای شما بهتر است و زمان بیشتری سیر میمانید. همچنین مصرف کره بادام زمینی و کرده خوراکی برای شما مضر است.

بهتر است از مواد غذایی بدون چربی استفاده کنید. یک بشقاب ماکارونی ساده میتواند کربوهیدارت بدن شما را به خوبی تامین کند. برای هضم آسان تر غذاها نیز از سوپ رقیق تغذیه کنید. خرما، بیسکوئست و میوه های خشک نیز انتخاب خوبی است.

اگر خیلی گرسنه هستید، از خوردن غذاهای چرب و فیبردار پرهیز کنید و مقداری تنقلات سالم به همراه داشته باشید.

 

سونوگرافی هفته چهلم حاملگی

سونوگرافی در این هفته برای تعیین وزن نوزاد انجام میشود. تصاویر مقطعی از شکم شما وضعیت کودک، وزن دقیق و جنسیت او را نشان خواهد داد.

 

مراقبت-های-لازم-در-هفته-40-بارداری

 

مراقبت های لازم در هفته 40 بارداری

اگر میتوانید پیاده روی را تا زمان زایمان ادامه دهید. این کار عضلات شما را تقویت میکند و موجب تنظیم قندخون و تقویت قلب و ریه شما خواهد شد. مسیرهای کوتاه را برای پیاده روی انتخاب کنید و مکان هایی را برای توقف و دستشویی رفتن در نظر بگیرید.

لازم است برای پاره شدن کیسه آب آماده باشید. باید انقباضات شکم تان را بشمارید و زمان دقیق را برای زایمان تان در نظر داشته باشید.

در این روزها بهتر است به اندازه کافی استراحت کنید، بخوابید و مطالعه کنید. بهتر است فعالیت های بیرون از منزل را کم کنید و انرژی خود را حفظ نمائید. اگر تابه حال برای مرخصی از محل کارتان اقدام نکرده اید، حالا موقع این کار است و باید فکر استراحت خود باشید.

از کارهایی که زایمان را دشوار میکند، خوردن غذاهای شور و نشستن در جاهای خیلی سرد است. همچنین پرخوری در دوران بارداری میتواند باعث بزرگ شدن بیش از انتظار جنین شده و زایمان شما را سخت کند. بهتر است از خوردن گوشت و تخم مرغ و گسته در روزهای آخر بارداری پرهیز کنید.

شما در این روزها باید جنین سنگینی را حمل کنید. وزن او حدود 2.7 تا 4 کیلوگرم است و ممکن است مشکلاتی را برای به دنیا آوردن کودک سنگین داشته باشید. احتمال به دنیا آوردن نوزادنی با بیماری دیابت در زنانی که اضافه وزن دارند، وجود دارد.

البته کودکان زیادی در دنیا با وزن بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می آیند که هیچ بیماری و مشکلی ندارند و کاملا سالم هم هستند.

اگر پزشک پیش بینی کند که فرزند شما وزن زیادی دارد، باید قطر سر و محیط سر او اندازه گیری کند تاوزن او تخمین زده شود. در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، زایمان شما میتواند به طور طبیعی رخ دهد.

برخی زنان با وجود چثه کوچک نوزادان سنگین و با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا می آورند. بالعکس برخی زنان با وزن زیاد، نمیتوانند نوزاد بیش از سه کیلوگرم به دنیا بیاورند زیرا لگن خاصره آنها کوچک است.

 

بینایی بچه هنگام زایمان

کودک شما در زمان تولد مقداری خون، ورنیکس و کرک و مایع آمنیوتیک در اطراف خود دارد. به این جهتزاویه دید او کمی تار است و در ابتدای تولد تنها تا حدود 2.5 سانتی متر دید دارد. اما صدای شما را تشخیص میدهد و بهتر است پس از تولد به او سلام کنید.

 

روشهای القای درد خانگی

اغلب روش های القای درد زایمان خانگی نتیجه ای در بر ندارند و حتی برای مادر مضر هم هستند. این روش ها ممکن است ناخوشایند و ناگوار باشند

برخی گمان میکنند مصرف غذاهای ادویه دار یا شکلات میتواند به عنوان محرک عمل کند و باعث شروع انقباض ها شود. اما این کار نتیجه ای ندارد و تنها موجب سوزش قلب و پف کردن قوزک پا خواهد شد.

پیاده روی نیز از کارهایی است که برخی معتقدند باعث راحت تر شدن زایمان میشود. گامن بر اسن است که جاذبه زمین باعث کشیده شدن جنین میشود و در نتیجه فشاری که به دهانه رحم وارد میشود، زایمان آسان تر خواهد شد. پیاده روی در مسیرهای طولانی موجب شروع انقباض های رحمی میشود، اما تازمانی که دهانه رحم به اندازه کافی گشاد نشود، زایمان رخ نمیدهد. پس از ایستادن شما انقباض ها هم متوقف میشوند.

در مرد رابطه جنسی نیزهمینطور است و ارگاسم و پروستاگلندین موجود در منی نوعی اسید چرب دارد که به نرم شدن و اتساع رحم کمک میکند. اما آمیزش جنسی تا زمانیکه بچه به دنیا بیاید، فایده ای ندارد.

برخی زنان برای آسان شدن زایمان روغن کرچک مصرف میکنند. مصرف این روغن روده ها را تحریک میکند و باعث تحریک و تولید پروستاگلندین و شروع انقباض ها خواهد شد. همچنین مصرف جوشانده های گیاهی نیز روش مناسبی برای القای درد به شمار میرود.

اما این روش ها به طور کلی موثر نیستند و در برخی موارد نیز مضراتی برای مادران باردار خواهند داشت.

 

روش-های-زایمان

 

تاخیر در زایمان

تاریخی که برای زایمان تعیین شده میتواند اشتباه باشد. زیرا در بیشتر موارد موعد زایمان 9 روز دیتر است و این به دلیل عدم تخمین درست تاریخ زایمان می باشد. مبنای تقویم و محاسبه پزشکان در این مورد سه ماه پس از نخستین روز از اخرین قاعدگی شما به علاوه 7 روز است.

این محاسبه برای زنانی مناسب است که دوره های قاعدگی 28 روزه دارند و اغلب کودکان در فاصله بین هفته های 38 تا 42 به دنیا می آیند. پس بازه تخمین این تاریخ بسیار گسترده است و کسی دقیق نمیتواند تاریخ دقیق زایمان را مشخص کند.

برخی کودکان زودتر و برخی دیرتر به دنیا می آیند و اگر حاملگی شما بیش از 41 هفته باشد، پزشک به بررسی دقیق وضعیت کودک میپردازد.

 

ورزش پس از زایمان

پس از زایمان میتوانید برای پیاده روی بروید و تا زمانی که پزشک شما تائید نکند که اجازه ورزش دارید، بهتر است اقدام به این کار نکنید.

لازم است ابتدا اقدام به راه رفتن های کوتاه مدت کنید و پس از چند دقیقه به خانه برگردید. اگر درد و خونریزی یا کشیدگی نداشتید میتوانید روزهای بعد زمان پیاده روی را بیشتر کنید. در طول این چند روز نوزادتان را نیز همراه ببرید.

به بدنتان اجازه دهید به شما بگوید که چه مقدار فعالیت در روز میتوانید انجام دهید. به تدریج میتوانید حرکات کششی و ورزشی را شروع کنید و ادامه دهید.

ذکر مجدد این نکته لازم است که اگر فرزندتان از شیر شما تغذیه میکند، هنوز برای رژیم گرفتن زود است و باید به اندازه کافی از غذاهای مغذی و سالم تغذیه کنید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه