logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری هیچ نشانه بارز و مشخصی ندارد و در این دوران تنها با تست حاملگی میتوانید از این موضوع مطمئن شوید. به هر حال در حال حاضر باردار هستید و اگر روی بدنتان تمرکز کنید میتوانید تغییرات کوچکی را متوجه شوید.

آنچه در این هفته باید حتما به آن توجه کنید، زمان قاعدگی قبلی و از دست رفتن قاعدگی در این ماه است. اما باید حواستان به چیزهای دیگری هم باشد.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-چهارم-بارداری

 

وضعیت جنین در چهارمین هفته بارداری

هفته چهارم آغاز هفته رویانی است. از هفته چهارم تا چهاردهم، تقریبا تمام دستگاه های بدن جنین تکامل یافته و شروع به فعالیت میکنند. در این هفته جنین نسبت به عوامل زیان آور بسیار آسیب پذیر خواهد بود.

جنین حالا از دو لایه خارجی (اپی بلاست) و لایه داخلی (هایپوبلاست) تشکیل شده است. بعدها اعضا و دستگاه های بدن جنین را همین لایه ها میسازند. جفت ابتدایی نیز از این دو لایه تشکیل شده که در حال حفر کردن تونل های بسیار ظریف و ایجاد فضاهایی در دیواره رحم مادر هستند. این تونل ها در آینده اکسیژن و مواد غذایی را به جنین میرسانند و مواد زائد را دفع میکنند.

این سیستم در اواخر هفته چهارم شروع به کار میکند.

در این دوره گلبول های قرمز نیز در حال ساخته شدن هستند تا بتوانند اکسیژن را به بدن نوزاد برسانند. در ضمن کیسه آب که حاوی مایع آمنیوتیک می باشد، جنین را در بر گرفته و او را از آسیب های احتمالی در دوران بارداری محافظت مینماید.

 

 

وضعیت-مادر-در-چهارمین-هفته-حاملگی

 

وضعیت مادر در چهارمین هفته بارداری

در هفته چهارم حاملگی باتوجه به تاخیر در قاعدگی ممکن است بخواهید تست حاملگی را امتحان کنید. اما بهتر است تا ده روز صبر کنید. اگر لقاح با موفقیت انجام شود هورمون HCG بیترترشح میشود و تست خانگی به این هورمون نیاز دارد. احتمال خطا یا منفی شدن کاذب وجود خواهد داشت.

اگر تست شما مثبت شد بهتر است به آزمایشگاه مراجعه کنید تا از صد در صد بودن بارداری اطمینان حاصل کنید. در صوت مثبت بودن آزمایش حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف داروهای خاص در صورت امکان پرهیز کنید.

همچنین بهتر است مصرف مکمل های مخصوص بارداری مانند اسید فولیک را شروع کنید. در هفته های آینده دوران حساس تکامل جنین را پیش رو دارید. جفت ابتدایی نیز اکنون در خون شما وجود دارد و ممکن است به بدن جنین آسیب بزند. از این رو داروها، خوراکی ها و هرچه مصرف کنید روی جنین تاثیر میگذارد.

اگر تست منفی بود و همچنان خونریزی قاعدگی نداشتید، تا هفته پنجم صبر کنید و سپس آزمایش بدهید. آزمایش ادرار به اندازه کافی برای تشخیص بارداری معتبر نیست.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-چهارم-بارداری

 

نحوه استفاده از تست حاملگی

تست خانگی حاملگی ( بی بی چک) یک روش معمول برای تشخیص بارداری است. برای نتیجه گیری دقیق لازم است تا کار با آن را بلد باشید و زمان درست استفاده از آن را بدانید.

به طورکلی این تست پس از یک هفته تاخیر در قاعدگی استفاده میشود. باید تاریخ دقیق قاعدگی خود را بدانید و پس از یک روز تاخیر در آن، تا یک هفته صبر کنید و سپس تست را انجام دهید.

اگر تست را بلافاصله پس از بیدار شدن و در صبح انجام دهید، نتیجه دقیق تر خواهد بود. زیرا ادرار در این زمان غلیظ تر است و دقت آن در حدود 97 درصد می باشد. اما آزمایش خون حتما دقیق تر است.

 

تغذیه-در-هفته-چهارم-بارداری

 

 

تغذیه در هفته چهارم حاملگی

از مهمترین ماده های غذایی مورد استفاده در این هفته، کلسیم است. این ماده عنصر اصلی استخوان سازی و تشکیل دهنده دندان ها است. کلسیم همچنین در تکامل سیستم گردش خون، سیستم عصبی و ماهیچه ها نیز موثر است.

اگر بدن شما نتواند این ماده را از طریق مواد غذایی به دست بیاورد، آن را از استخوان هایتان میگیرد و این یعنی آغاز ابتلا به پوکی استخوان و تضعیف استخوان ها.

بهترین منبع کلسیم لبنیات هستند و در شیر کم چرب یا بدون چربی و ماست وجود دارند.

استعمال دخانیات در دوره بارداری بسیار خطرناک است و باعث عدم اکسیژن رسانی به جنین درحال رشد خواهد شد. همچنین ناهنجاری های پیشرفته، زایمان زودرس، سقط‌جنین و کمبود وزن نوزاد را در پی دارد.

حتی اگر همسرتان یا یکی از اطرافیان شما سیگار میکشد میتواند برای جنین شما مضر باشد.

 

علائم-هفته-چهارم-حاملگی

 

علائم هفته چهارم حاملگی

تهوع : ویار یا تهوع در بارداری زودتراز آنچه توقع دارید شروع میشود و میتواند با خوردن چند بیسکوئیت خشک یا کراکر، آبنبات های لیمویی یا آنتی اسید های جویدنی کاهش یابد.

خوردن آدامس طعم دار نعناع و زنجبیل خشک شده نیز ذائقه شما را تغییر میدهد. به طور کلی بهتر است پاکت یا کیسه نایلونی به همراه داشته باشید. داشتن دستمال مرطوب در کیف و ماشین نیز برای تمیز کردن احتمالی سطوح خوب است.

 

لیست کارهای مهم در چهارمین هفته بارداری

مراقبت از موها : بهتر است موهای خود را 2 تا سه بار در هفته شست و شو دهید. رنگ کردن موها در هفته های اول بارداری ممنوع است و بعد از آن نیز باید از رنگ های فاقد آمونیاک استفاده کنید.

حرارت آب مناسب برای شست و شوی موها بهتر است بین 29 تا 32 درجه باشد. دما بالای آب برای جنین مضر است. پس بهتر است حمام پر از بخار آب نباشد و زمان استحمام نیز کوتاه باشد.

عدم استفاده از دستگاه های با اشعه مضر : استفاده از مایکروفر نیز میتواند برای جنین خطرساز باشد و بهتر است به ویژه در ماه های ابتدایی حاملگی از این دستگاه استفاده نکنید.

 

تغییر-خلق-و-خو-در-هفته-چهارم--حاملگی

 

تغییر خلق و خو در هفته چهارم

در ماه های اول بارداری خلق و خوی شما تغییر میکند. تغییر هورمون ها روی احساسات شما تاثیر میگذارد و ممکن است دائما احساس عصبانی بودن و خستگی داشته باشید. بالارفتن سطح اضطراب نیز در این دوره طبیعی است. با کمک گرفتن از مشاور و پزشک یا اعضای خانواده میتوانید از این اضطراب بکاهید.

از عوامل ایجاد اضطراب بی خبری و ناآگاهی نسبت به دوران بارداری است. پس سعی نید با مطالعه و پرسیدن از افراد ذی صلاح آگاهی خود را افزایش دهید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه