logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری با نشانه حرکت کردن جنین در شکم شما شروع میشود. او حالا میتواند عضلاتش را کش دهد و حتی حالات صورتش را تغییر دهد. تکان بخورد، چشمش را حرکت دهد و یا لبخند بزند.

طول بدن او در این هفته حدود 10 سانت است و وزنش تقریبا 70 گرم می باشد. کلا جنین شما به اندازه یک پرتقال است. او عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک انجام میدهد و خود را برای تنفس پس از تولد آماده میکند. این کار به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک میکند و اگر میتوانستید عکسی از او در این حال ببینید، متوجه میشدید که اندازه پاهای او بزرگتر از دست هایش شده است.

جنین شما میتواند حالا مفاصل و اعضای بدنش را حرکت دهد و دست ها او بهتر کار میکنند. او لگد میزند، انگشتان خود را حلقه میکند و بازوها و پاهای کوچکش را حرکت میدهد. اما چون وزن کمی دارد، شما خیلی حرکت او را حس نمیکنید.

غده های عرقی جنین به تدریج ظاهر میشوند. چشمهای او با اینکه بسته است، نور را حس میکند و اگر شکم شما در معرض نور شدید باشد، احتمالا کودکتان صورت خود را بر میگرداند. در اطراف او چیز زیادی نیست تا او بتواند آنرا مزه کند. اما در این حال اندام چشایی او در حال ظاهر شدن هستند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-پانزدهم-بارداری

 

 

وضعیت مادر در هفته پانزدهم حاملگی

تا هفته پانزدهم از بارداری احتمال 2 کیلو گرم اضافه وزن دارید و با این وجود اندازه شکم شما خیلی بزرگ نشده است. میزان اضافه وزن در خانم های باردار با هم متفاوت است.

بسیاری از عارضه های دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید، اما هوز هم ممکن است با یک مشکل جدید رو به رو شوید.

به طور مثال ممکن است دچار گرفتگی بینی شوید که این مشکل به دلیل افزایش هورمون استروژن رخ میدهد که منجر به تورم در غشای مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر میشود.

حجم خون شما بیشتر شده و همچنان در حال افزایش است. در نتیجه موجب گشاد شدن رگ های شما میشود و شاید گاهی اوقات خون دماغ شوید.

حاملگی موجب تغییرات زیادی در سیستم ایمنی بدن شما نیز میشود و احتمال ابتلای شما به برخی عفونت ها بیشتر میگردد. ممکن است دچار سرماخوردگی یا آلرژی شوید. توصیه میشود تا حد امکان از دود سیگار، الکل و گرد و غبار دور بمانید و برای بهبود وضعیت منافذ بینی تان شب ها از دستگاه بخور استفاده کنید.

مصرف مایعات را در این زمان بیشتر کنید و برای رفع گرفتگی بینی میتوانید از قطره نمکی بینی یا کلرورسدیم استفاده نمائید. اگر وضعیت تنفس شما خیلی بد است حتما پزشک خود را از این مشکل مطلع سازید.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-پانزدهم

 

نشانه های بارداری در هفته پانزدهم

خونریزی لثه

در آغاز سه ماهه سوم بارداری احتمالا لثه های متورم و قرمزی دارید که در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان دچار خونریزی میسوند. این مشکل نیز به خاطر هورمون های بارداری است و با تغییر واکنش نسبت به باکتری پلاک های دندانی موجب ورم لثه ها میشود.

علاوه بر این ممکن است روی لثه های شما برجستگی های کوچکی ایجاد شود. به این برجستگی ها تومور بارداری میگویند. این عارضه پس از زایمان کم کم از بین میرود و جای نگرانی برای آن وجود نخواهد داشت.

 

ترشحات نامطبوع

در هفته پانزدهم از حاملگی ترشحات نامطبوع و زیادی را تجربه میکنید که این مسئله کاملا طبیعی است. این ترشحات سفید یا آبی رنگ و شبیه سفیده تخم مرغ هستند. اگر از این وضعیت ناراضی هستید، بدنتان را بشوئید و لبا زیر خنک و نخی استفاده کنید.

به هیچ وجه لباس زیر آستر دار نپوشید. زیرا باعث کهیر یا تحریک پوستی میشود. اگر بدنتان بوی نامطبوع میدهد و ترشح شما زرد است یا مثل پنیر سفید باشد، احتمال عفونت مخمر یا تریکومونیازیس یا عفونت باکتری مهبل وجود دارد. حتما در این صورت به پزشک مراجعه کنید.

 

تغذیه-مادران-در-هفته-پانزدهم-بارداری

 

تغذیه مادران در هفته سیزدهم بارداری

اگر دچار تهوع میشوید و تمایل به خوردن گوشت ندارید، از راه های مختلف اقدام به تامین پروتئین بدنتان کنید. با مصرف منابع غیرگوشتی حاوی پروتئین مثل لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، مغزها، سویا و غذاهایی مثل یک فنجان عدس، لوبیا، ساندویچ کره بادام‌زمینی یا یک ظرف لوبیا میتوانید پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

باید به میزان چربی و کلسترول غذاهای غیر گوشتی توجه کنید. بهتر است لبنیات کم چرب استفاده کنید و بیش از 4 عدد زرده تخم مرغ در هفته میل نکنید.

در این هفته بهتر است غذاهای سالم تری را برای مصرف انتخاب کنید. بدن شما به مواد مغذی و تازه و سالم نیاز دارد و همچنین بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که زودتر آماده میشوند.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-پانزدهم

 

توصیه های مهم برای هفته 15 بارداری

اگر احتمال عارضه پره اکلامپسی برای شما وجود دارد، طبق تجویز پزشکتان میتوانید از دوزهای پایین آسپرین مصرف کنید. بعد از سه ماهه اول مصرف این دارو میتواند احتمال پره اکلامپسی را کاهش دهد.

مراجعه به پزشک ماما برای ثبت وضعیت بچه و اندازه گیری فاصله بین استخوان ناحیه زهار و راس رحم لازم است. ممکن است بین هفته های پانزدهم تا بیستم بارداری نیاز به انجام آزمایش آمنیوسنتز داشته باشید. به کسانی که در ریسک بالای مشکلات ژنتیکی یا کروموزومی قرار دارند انجام این آزمایش توصیه میشود. در این تست مایع آمنیوتیک برای تشخیص بیماری هایی همچون سندرم داون بررسی میشود.

 

با کودک خود صحبت کنید

جنین شما میتواند صدایتان را بشنود و صحبت کردن با او موجب ایجاد پیوند بین شما و کودکتان میگردد. میتوانید برای او داستان یا آواز بخوانید و با او ارتباط برقرار نمائید. این کار شما موجب میشود تا او به صدا و زبان شما زودتر عادت کند.

 

ورم پاها

شما در هفته پانزدهم نیاز به استراحت بیشتری دارید. بهتر است پاهای خود را در وضعیت بالا قرار دهید تا خون به سمت پاها برود و به قلب بازگردد. در زمان نشستن، پاهای خود را به صورت ضربدری نگذارید، زیرا سرعت گردش خون را کند میکند.

از نشتسن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید و مدت کوتاهی را در روز به پیاده روی اختصاص دهید. سعی کنید از جوراب واریس استفاده کنید. پس از برخاستن از خواب آنها را بپوشید تا پاها در حالت مناسب خود قرار گیرند.

معمولا نیمی از زنان بارداری در طول حاملگی، به اتساع سیاهرگ پاها مبتلا میشوند و این مشکل به دلیل افزایش وزن نیست. دلیل متورم و آبی شدن رگ های پا این است که گردش خون شما 40 درصد بیشتر از حد معمول در سیاهرگ ها و سرخرگ ها اتفاق میافتد.

همچنین ایستادن و یا نشستن زیاد، وجود سیاهرگ ها با دیواره نازک و افزایش وزن، میتواند باعث بیماری واریس شود. اتساع رگ ها معمولا پس اززایمان برطرف میشود، اما برای برخی زنان باقی خواهد ماند.

 

ورزش-در-سه-ماهه-دوم-بارداری

 

ورزش کردن در سه ماهه دوم بارداری

اگر پیش از حاملگی ورزشکار حرفه ای بودید، پس نمیتوانید هفته ای را بدون پیاده روی و ورزش بگذرانید. شما میتوانید ورزش های سنگین قبل را در صورت رعایت نکاتی، ادامه دهید.

نکته مهمی که باید به آ« توجه کنید این است که در بارداری تعادل بدن شما بهم میخورد و انجام ورزش های تعادلی نیاز به مراقبت زیادی دارد.

از انجام ورزش در هوای گرم پرهیز کنید. زیرا بدن شما آب زیادی از دست میدهد. به اندازه کافی آب بنوشید و میان وعده های سبک بخورید. اگر حرکات ورزشی نیاز به دراز کشیدن به پشت را دارند، از انجام انها اجتناب نمائید.

در زمان ورزش کفش مناسب بپوشید و برای پیاده روی از کفش ساق دار استفاده نمائید.

 

رابطه جنسی در هفته پانزدهم حاملگی

شما در سه ماهه دوم انرژی خود را به سبب برطرف شدن حالت تهوع به دست آورده اید و افزایش گردش خون نیز باعث فربه شدن آلت تناسلی شما میشود و ترشحات روان کننده واژن افزایش می یابد. به دلیل این تغییرات تمایل جنسی شما نیز زیاد است و در ناحیه لگنی احساس لذت جنسی بیشتری هم خواهید داشت.

اگر پیش از این با مشکل اوج لذت روبرو بودید، اکنون این رابطه برای شما بذت بخش میشود. هرچند برخی زنان در این دوره با رابطه جنسی مشکل دارند و به دلیل وجود جنین از رابطه امتناع میکنند. اما بهتر است در مشورت با پزشک از بی خطر بودن این رابطه مطمئن شوید.

 

سونوگرافی-هفته-پانزدهم-بارداری

 

سونوگرافی در هفته پانزدهم حاملگی

اگر در هفته پانزدهم سونوگرافی انجام دهید، شاید جنسیت کودک شما مشخص باشد. تعیین جنسیت به عوامل مثل شفافیت تصویر و وضعیت کودک شما بستگی دارد و ممکن است به حالت حلقه زده یا به پشت چرخیده باشد. در این صورت شاید نتوان جنسیت او را تشخیص داد.

جنین در هفته پانزدهم اندازه یک پرتقال است و استخوان های بزرگ جمجه او شکل گرفته و سخت شده اند. همانطور که استخوان سر سفت میشود، در تصویر روشن تر و سفید تر به نظر خواهد رسید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader