logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری زمانی است که مادر شدن شما قطعی شده و تغییرات هورمونی، بدنی و عاطفی زیادی در یدن شما رخ داده است. این دوران حساس ترین هفته های حیاتی جنین است.

شما میتوانید صدای قلب جنین را بشنوید و آزمایش های لازم را برای اطمینان از سالم بودن او انجام دهید. همچنین باید حواستان به چیزهای دیگری هم باشد.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-هشتم-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته هشتم

جنین در هفته هشتم به اندازه یک لوبیا قرمز است و مرتب حرکت میکند و تغییر مکان میدهد. شما هنوز نمیتوانید حرکات او را متوجه شوید زیرا خیلی کوچک است و تکان خوردن او حس نمیشود.

اگر بخواهیم تجسمی از جنین هشت هفته ای به شما بدهیم، باید گفت او دنبالچه کوچکی دارد که تقریبا در حال محوشدن است و پلک ها تقریبا تمام چشم را پوشانده اند. هنوز پرده نازکی بین انگشت های او وجود دارد و در عین حال انگشت ها در حال رشد هستند.

بازوها نیز بزرگتر شده است و دست ها از مچ خم شده اند. دست ها به طرف سینه قرار گرفته اند و زانوها نیز شکل گرفته است. پاها به اندازه ای بزرگ شده که بتوانند جلوی بدن به هم برسند.

هرچه بدن صاف تر میشود سر نیز صاف تر وعمودی تر می ایستد. مجاری تنفسی نیز از حلق تا ریه ها کشیده شده است.هرکدام از سلول های عصبی مغز نیز از هم شاخه هایی ایجاد میکنند و با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و اعصاب ابتدایی را شکل میدهند.

در هفته هشتم جنسیت جنین مشخص نیست و اندام تناسلی هنوز آن قدر رشد نکرده که بتوان دختر یا پسر بودن او را تشخیص داد.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-هشتم-حاملگی

 

وضعیت مادر در هفته هشتم حاملگی

وزن مادر : شما در هفته هشتم هنوز اضافه وزن ندارید و تها برخی اندام ها مانند سینه در حال رشد هستند. همچنین اندازه دور کمر نیز بیشتر میشود. اما تغییر محسوس دیگری نخواهید داشت.

حجم خون :

از هفته هفتم حجم خون شما افزایش داشته، اما این تغییر حس نمیشود. این افزایش حجم خون حدود 40 تا 50 لیتر است و نیازهای جنین را برآورده خواهد کرد.

تغییرات هورمونی :

احساس خستگی یا تنبلی به دلیل همین تغییرات هورمونی است . شما در شب خواب راحت ندارید و ممکن است چندبار نیاز به تخلیه مثانه خود داشته باشید.

حالت تهوع و استفراغ :

حالت تهوع و استفراغ انرژی شما را کاهش خواهد داد. تلاش کنید بین 9 تا 10 ساعت در شب و ساعاتی در روز نیز استراحت کنید.

بارداری به سرعت اندام شما را به سرعت تغییرمیدهد و طی هفته های آینده سینه و شکم شما بزرگتر خواهد شد. با بزرگ تر شدن جنین، غذا خوردن برای شما پشت میز دشوار میشود.

 

تغذیه-در-ماه-دوم-بارداری

 

تغذیه مادر در هفته هشتم حاملگی

مواد معدنی مورد نیاز مادران آهن است که برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است. بدن در دوران بارداری دو برابر قبل به آهن نیاز دارد و در صورت کمبود این ماده دچار کم خونی خواهید شد.

کمبود آهن در سه ماهه اول رخ نمیدهد و معمولا در سه ماهه دوم افزایش حجم خون ایجاد میشود و نیاز به مصرف مکمل دارید. باید استفاده از مواد معدنی و فولیک اسید را از همان هفته های اول شروع کنید.

جذب آهن با مواد غذایی همچون ماهی، گوشت قرمز لخم، مرغ، خشکبار، اسفناج، لوبیا و غلات غنی‌شده انجام میشود.

مصرف ویتامین ها نیز جذب آهن را بیشتر میکند، از این جهت خوراکی های حاوی ویتامین C مثل آب پرتقال و توت قرنگی را میتوانید مصرف کنید.

زمانی که قادر به خوردن غذا هستید و تهوع ندارید، سعی کنید مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسانید. همچنین در هر وعده کربوهیدارت را لحاظ کنید، زیرا تهوع را کاهش خواهد داد. پیش از خواب یک وعده غذای سبک بخورید چون فاصله زمانی تا صبحانه زیاد است و ممکن است قندخونتان بیافتد.

مصرف مخلوط پروتئین و کربوهیدارت مثل کورنفلکس و شیر برای این وعده مناسب است.

مصرف کلسیم نیز ضروری است. زیرا در این هفته استخوان های جنین شکل میگیرند و مواد مغذی حاوی کلسیم به داسن استخوان های محکم فرزند شما کمک میکند. برای تامین کلسیم پودر کره را با شربت عسل مخلوط کنید.

میوه ها حاوی ویتامین و مواد مغذی زیادی هستند که برای شما و جنین بسیار مفید است. مصرف میوه به ویژه در زمانی که ویار شدید دارید، سلامت شما را تضمین میکند. مصرف بروکلی و زردآلو نیز به کاهش و کنترل ویار کمک میکند.

 

مشکلات-مادر-در-هفته-هتم-بارداری

 

مشکلات مادر در هفته هتم بارداری

هفته هشتم از حاملگی، پایان ماه دوم عمر جنین است و خطراتی در این ماه او را تهدید میکند. احتمال سقط وجود دارد و اغلب جنین ها در این هفته از دست میروند.

دلیل سقط ممکن است اختلال کروموزومی در ایجاد تخمک بارورشده که موجب میشود تا تخم به صورت طبیعی رشد نکند.

نخستین علامت سقط، خونریزی است. احساس تب و ضعف یا کمر درد نیز میتواند نشانه سقط جنین باشد. در صورت مشاهده هرکدام از این نشانه ها با پزشک مشورت کنید. اما به یاد داشته باشید که لکه بینی طبیعی است و مکن است به دلیل لانه گزینی بوده باشد.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-هشتم

 

علائم مهم بارداری در هفته هشتم

تغییرات هورمونی هفته هشتم مانند هفته های قبل است و همچنان احساس خستگی، تهوع، سرگیج، تکرر ادرار و ویار داشته باشید. دیگر نشانه بارداری در هفته هشتم حساسیت پوستی است. باید از این به بعد در انتخاب لباس زیردقت کافی داشته باشید تا پوست تان آسیب نبیند.

از علائم دیگر هفته هشتم از بارداری موارد زیر است:

ترشحات واژن که به صورت رقیق و سفید است و اغلب با بوی بد، سوزش و خارش همراه خواهد بود. در این شرایط حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است این علائم ناشی از عفونت باشند.

از هفته هشتم به بعد ممکن است خواب های آشفته و رویا ببینید یا تصاویر وحشتناک مثل تصادف با ماشین را در خواب ببینید. این حالت طبیعی است و به دلیل ترکیب هورمون ها رخ میدهد.

خواب در دوران بارداری سبک تر و طولانی تر است. این رویاها ناشی از احساسات شما و فکر به این مسئله است که باید به زودی مراقب یک موجود کوچک و شکننده باشید.

در این دوره دچار گرفتگی بینی خواهید شد که بین مادران باردار شایع است. اما جای نگرانی نیست. زیرا با استفاده از بخور یا مرطوب کننده بینی این حالت رفع میشود.

همچنین ترشح براق دارید که با نخوردن غذاهایی که ترشح بزاق را زیاد میکنند رفع خواهد شد. راهکار درمانی خاصی برای این مشکل نیست. اما در صورت ادامه داشتن میتواند به دندان ها آسیب بزند.

 

آزمایش-های-مهم-در-هشتمین-هفته-از-حاملگی

 

آزمایش های مهم در هشتم هفته از حاملگی چیست؟

در هفته هشتم بارداری باید فشارخون شما مرتب اندازه گیری شود. در صورت بالا بودن فشار ادامه بارداری خطرناک است.

همچنین معاینه لگن برای تائید بارداری و ارزیابی استخوان لگن لازم است.

لازم است تا هر مشکل کوچکی را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا ممکن است جدی باشد.

انجام سونوگرافی در آغاز ماه دوم لازم است زیرا قلب جنین تشکیل شده و باید وضعیت او رصد شود. برخی اوقات بارداری دیرتر اتفاق میافتد و ممکن است تشکیل قلب دیرتر رخ دهد. به این جهت در سونوگرافی اول قلب قابل تشخیص نیست و باید مجدد سونوگرافی انجام شود.

 

سونوگرافی-در-هفته-هشتم-بارداری

 

مراقبت های بارداری در هفته هشتم

اگر مجبور به کار در بیرون از خانه هستید، از همان ابتدا عوامل بهداشتی و هرگونه مسئله مربوط به تاثیر کار روی سلامت خود را در نظر بگیرید.

عواملی مثل سن بارداری و تعداد بارداری های قبلی و هرگونه مشکلی که پیش از حاملگی داشته اید، میتواند روی سلامت شما و نین شما تاثیر داشته باشد. کار بیش از 8 ساعت و 5 روز در هفته آزار دهنده خواهد بود. حتما باید مراقب تغذیه و استراحت خود باشید.

اگر سابقه سق جنین و یا لکه بینی دارید، در مورد رابطه جنسی در ماه دوم بارداری با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است مقاربت به آرامی و با ملایمت انجام گیرد تا خطری جنین را تهدید نکند. برای اکثر زوج ها مانعی برای زناشویی تا ماه هفتم بارداری وجود ندارد. اما بهتر است حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

مراقب باشید که هیچ وقت روی شکم نخوابید. زیرا این کار باعث شل شدن عضلات شکم میشود و حتی پس از زایمان نیز شکمی شل و رگه رگه خواهید داشت. کمر درد و ضعیف شدن لگن خاصره نیز به این دلیل است.

اما در این باره نگرانی وجود ندارد و با انجام حرکات ورزشی و اصلاحی این مشکل را حل کنید.

بهتر است به پشت دراز بکشید و پیش از برخاستن به پهلو دراز بکشید. هنگام دراز کشیدن هم ابتدا به پهلو بخوابید و سپس طاق باز شوید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه