logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری جنسیت جنین شما در سونوگرافی مشخص خواهد شد. بسیاری زنان سونوگرافی را در این زمان به این منظور انجام میدهند.

شما میتوانید بدن کودکتان را کامل ببینید و از سلامت او مطمئن شوید.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-نوزدهم-از-بارداری

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم از دوره بارداری جنین حدود 240 گرم وزن دارد و طول او حدود 15.3 سانتیمتر است. در حقیقت او به اندازه یک انبه کوچک می باشد و دست و پاهای او در اندازه مناسب خود نسبت به یکدیگر قرار دارند.

کلیه ها به تولید ادرار ادامه میدهند و موها در حال جوانه زدن هستند. چشمان جنین هنوز بسته است و میتواند عضلات تازه اش را منبسط کند. در این هفته از بارداری چشم و گوش جنین در کامل ترین شکل خود هستند.

با نزدیک شدن به پایان ماه پنجم، رشد اندام های حسی بسیار حساس هستند و قسمت ویژه برای بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و

لامسه ایجاد میشود. حرکت کودک در این هفته محسوس است و شما تکان خوردن او را متوجه خواهید شد.

جنین در هفته نوزدهم اماده میشود تا تسلط بیشتری بر حرکات خود داشته باشد. بدن او مشفول ساختن چربی است. بسیاری از عصب ها افرد بزرگسال در بدن او نیز وجود دارد و لایه چربی روی بدن او در حال ضخیم شدن است.

غده های چربی مشغول ساختن پوشش روغنی و سفیدرنگی هستند که از پوست او در برابر مایع تند آمنیوتیک محافظت خواهد کرد. بخش زیادی از این پوشش در زمان تولد از بین میرود. اما در زمان تولد او هنوز لایه ای از این ماده را به دور خود دارد. چربی ها و چروک های پوست او به مرور از بین میروند و پوست تغییر میکند.

جنسیت جنین در این هفته به طور قطع مشخص میشود. اگر دختر باشد، حدود 6 میلیون تخمک در تخمدان ها او وجود دارد. تعداد تخمک ها به مرور کم میشود و تا زمان تولد به دو میلیون میرسد.

وضعیت-مادر-در-هفته-نوزدهم-بارداری

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

مادران در هفته نوزدهم حاملگی به نیمه دوران بارداری خودنزدیک میشوند. ممکن است در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشند و این درد شاید تا کشاله ران نیز ادامه یابد. اگر یک روز پرکار و پرتحرک داشته اید، شیاد درد ناگهانی و شیدیدی را در یک یا دو طرف شکم خود حس کنید.

این درد به درد لیگامان مشهور است و از مهمترین دردهای دوره بارداری است. ماهیچه ها و رباط هایی که از رحم شما حمایت میکنند موجب درد میشوند. این درد در هفته نوزدهم خطری ندارد و معمولا تجربه میشود. اما در صورت شدید بودن و ادامه یافتن در حالت استراحت بهتر است از شکم بند در حین فعالیت استفاده شود.

اگر با استفاده از شکم بند درد شما آرام نشد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

تغییرات پوستی در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم از حاملگی، شما ادامه تغییراتی را تجربه میکنید که شامل تغییرات پوستی نیز میشود. از جمله این تغییرات این است که، کف دست شما قرمز میشود و علت آن افزایش میزان هورمون استروژن می باشد. همچنین روی پوست لکه های تیره مشاهده میکنید که معمولا روی لب، گونه ها و پیشانی ظاهر میشوند. به این لکه ها کلوآسما یا نقاب حاملگی میگویند.

لکه های کلوآسما از هفته نوزدهم حاملگی روی بازوها یا اندام های دیگر نیز مشاهده میشوند. بیشتر اندام هایی که در معرض نور خورشید هستند مستعد ایجاد کلوآسما می باشند.

ممکن است نوک پستان ها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها و قسمت داخلی ران و فرج تیره تر شوند. علت این تغییر رنگ افزایش خونرسانی است. مسیر تیره رنگی نیز از ناف شما به سمت پایین ایجاد میشود که به دلیل افزایش موقت ملانین است. این خط بعد از زایمان از بین میرود.

بهتر است از این هفته به بعد کمتر در معرض آفتاب باشید و در صورت لزوم از کلاه نقاب دار، عینک و کرم ضدآفتاب استاده کنید. زیرا نور افتاب تغییرات رنگدانه های پوست را بیشتر میکند و این میتواند برای شما آزاردهنده باشد.

برای از بین بردن این لکه ها از کرم های لکه بر و سایر مواد ارایشی استفاده نکنید. استفاده از این مواد باید با دستور پزشک باشد. در غیر این صورت موجب مشکلاتی برای شما و جچنین خواهند شد.

در سه ماهه دوم بارداری احتمال عفونت قارچی وجود دارد. در طول بارداری کنترل این مشکل سخت میشود. اما در صورت مشاهده علائم آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

مشکلات-هفته-نوزدهم-بارداری

 

علائم مهم هفته نوزدهم حاملگی

گرفتگی عضلات :

در این هفته دچار گرفتگی عضلات میشوید که بهترین راه برای کاهش درد، کشش پاها است. پاها را بکشید و از زانو خم کرده و سپس به سمت شکم جمع کنید. درد ران ها از دیگر مواردی است که در این هفته به سراغ شما می آید. اگر این درد شب ها آزاردهنده بود، به پهلو بخوابید و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید.

استفاده از بالش های بارداری بسیار کمک کننده است و به ویژه برای مادرانی که دوقلو باردار هستند، میتواند درد را به خوبی کاهش دهد.

اگر از لنز استفاده میکنید، مکن است در هفته نزودهم به بعد از دوره بارداری خود دچار تاری دید شوید. تغییرات در دید برای مادران باردار شایع است و جای نگرانی وجود ندارد. هورمون های بارداری مایعی رادر چشم شما ایجاد میکنند و انحنای چشم را تغییر میدهند.

هورمون ها همچنین تولید اشک را تحت تاثیر قرار میدهند و ممکن است دچار خشکی چشم شوید. به یاد داشته باشید این تغییرات موقتی است و بعد از زایمان همه چیز به روال عادی باز میگردند.

 

ترشح مایع از سینه‌ها

سینه ها در حال آماده سازی بدن برای شیردهی هستند. تعداد مجرای شیر رو به افزایش است و غدد شیردهی برای تولید آن آماده میشوند. نوک سینه ها کم کم برآمدگی پیدا میکند تا کار نوزاد برای مکیدن راحت تر باشد.

برخی خانم ها در این زمان متوجه ترشح ماده زرد رنگ و رقیق از نوک سینه ها میشوند. این همان نخستین مایعی است که نوزاد پس از تولد از مادر دریافت میکند و به نام “ماک” نامیده میشود. این شیر حاوی مواد مغذی و پادتن های محافظ است و یک تا دو روز پس از زایمان نیز تولید میشود.

تراوش یا عدم تراوش ماک در هر صورت طبیعی است و وجود آن تنها به معنی آمادگی پستان ها برای شیردهی می باشد.

 

سرگیجه

از این هفته به بعد، وقتی در حال برخاستن از خواب یا ایستادن باشید، ممکن است احساس سرگیجه کنید. این حالت میتواند هشداری برای ایستادن بیش از حد برای شما باشد. بهتر است به صورت عمودی بنشینید و اصلا نگران سرگیجه نباشید.

حالت سرگیجه برای زنانی که قدبلندتری دارند یا قندخون آنها پایین است، بیشتر اتفاق میافتد.

علت بروز سرگیجه میتواند بی آبی بدن، گرسنگی یا پایین آمدن قندخون باشد.

در صورت بروز این حالت از حرکت ناگهانی پرهیز کنید و پیش از برخاستن از تخت پاهای خود را کمی آویزان نگه دارید.

 

 

تغذیه-مادران-در-هفته-نوزدهم-بارداری

 

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

یکی از مواد معدنی مناسب برای مصرف در دوران بارداری روی است. مصرف روی به ساخت و ساز سلول ها کمک میکند و از مواد ضروری و لازم برای بدن مادران می باشد. اگر از فرآورده های حیوانی استفاده میکنید، روی بدن شما به اندازه کافی تامین خواهد شد.

این ماده در غذاهای همچون شیر، گوشت، پنیر، تخم‌مرغ و ماست وجود دارد. ویتامین های دوران بارداری نیز اوی مقادیری از روی هستند. اگر گیاهخوار هستید، از طریق مصرف غلات و سبزی ها، روی بدن شما تامین خواهد شد. مصرف مکمل ها باید با مشورت پزشک انجام گیرد.

در بیرون از منزل و در سفر، برای اینکه مواد خوراکی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید، میتوانید از سیب زمینی پخته، آب پرتقال، شیر کم چربی، ساندویچ پنیر یا کره عسل استفاده کنید. همراه داشتن این خوراکی ها بهتر است مصرف غذاهای آماده یا فست فود است.

مصرف مواد خوراکی مانند چیپس و شکلات مانعی ندارد. اما بهتر است به مقدار آن توجه داشته باشید. به خصوص در زمان تماشای تلویزیون این کار را انجام ندهید. زیزا مغز در این زمان فرمان “کافی است” را صادر نمیکند و ممکن است دچار زیاده روی شوید. به هر حال بهتر است این خوراکی ها همیشه هم در دسترس شما نباشند و بستنی و کیک و خامه را در خانه نگه ندارید.

 

سونوگرافی-هفته-نوزدهم-بارداری

 

سونوگرافی در نوزدهمین هفته از حاملگی

همانطور که پیش تر گفته شد، سونوگرافی در هفته نوزدهم حاملگی میتواند جنسیت نوزاد شما را مشخص کند. هرچند این روش عاری از خطا نیست و برای جنین پسر دقیق تر جواب میدهد.

اما گاهی قرار جنین در حالتی قرار دارد که آلت تناسلی و بیضه های او دیده نمیشوند و ممکن است تصور کنید فرزند شما دختر است. همچنین در مواردی بندناف بین پاهای او قرار میگیرد و پزشک را به خطا میاندازد.

به طور کلی تشخیص جنسیت جنین تا زمان تولد دقیق نخواهد بود.

 

 

 

 

مراقبت های لازم در دوران بارداری

شست و شوی واژن

شست و شوی واژن به خصوص در دوران بارداری خیلی بد است . این کار باکتری های مفید را از بین میبرد و باکتری های بد را تحریک میکند. شستن مهبل و مثانه تعادل باکتری ها را به هم میزند و اصلا کار مفیدی نیست.

در هفته نوزدهم از بارداری، ممکن است شستن واژن باعث سوزش شود و تعادل باکتری ها را به هم خواهد زد. همچنین میتواند عفونت مثانه یا واژن را به همراه داشته باشد.

 

یک توصیه مهم

در نیمه دوران بارداری خود به خصوص اگر شاغل هستید، دنبال یک مهدکودک مناسب برای فرزند خود باشید. این موضوع به اندازه سایر مراقبت ها و حتی سونوگرافی میتواند برای شما مهم باشد. مهدکودک های مناسب و مود اعتماد همیشه از این زمان برای کودکان رزرو میشوند تا راحت تر خدمات خود را برنامه ریزی کنند.

اگر میخواهید پس زایمان به سرکار خود بازگردید و یا فرزند دیگری هم دارید، لازم است تا بررسی های لازم را برای نگهداری و مراقبت نوزاد خود بکنید.

گزینه های زیادی برای این منظور وجود دارد که براساس بودجه و توان شما قابل انتخاب خواهد بود. پرستار بچه، مهد کودک روزانه، پرستار خانگی یا سپردن نوزاد به خویشان برای شما قابل انتخاب خواهد بود.

 

مشکلات هفته نوزدهم بارداری

 

مشکلات هفته نوزدهم بارداری

خونریزی واژن:

در هفته نوزدهم حاملگی، پس از آمیزش جنسی ممکن است دچار لکه بینی شوید. اما خونریزی شدید میتواند علامت سقط یا ناشی از مشکلات ایجاد شده برای جفت و جنین باشد.

 

ترشح مایعات از واژن:

این مشکل شاید کمی نگران کننده باشد و در صورت بروز آن بهتر است پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

انقباض‌های منظم:

اگر در روز بیش تر از 6 ساعت انقابض را تجربه کردیدف میتواند نشانه درد زایمان باشد.

 

انقباض یا درد شدید بطنی:

اگر در ناحیه شکم دچار انقباض های دائم و درناک هستید، این نیز میتواند علامت زایمان باشد و باید پزشک را در جریان بگذارید.

 

حالت تهوع و استفراغ شدید:

استفراغ شدید ناشی از این است که نمیتوانید آب را مدت زیادی در بدن خود نگه دارید. در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

 

سردرد شدید یا طولانی و تار شدن دید:

در صورت تجربه سردردهای شدید و تاری دید نیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات بعدی دور بمانید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه