logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری برخی علائم ناخوشایند را به همراه دارد که به دلیل نوسانات هورمونی است. زنان در این هفته هیجانات و احساسات تازه ای را تجریه میکنند که ناشی از تجربه بارداری و مادر شدن است. جنین نیازهای مختلفی دارد و شما نیز نیاز به زمان دارید تا به حالت جدید بدنتان عادت کنید. برای این ار فرصت 9 ماهه در اختیار شماست.

وضعیت جنین در ششمین هفته بارداری

در هفته ششم بارداری جنین هنوز در حال شکل گیری است و سلول هایی که بعدا اندام ها و دستگاه های بدنش را تشکیل میدهند، در حال تقسیم شدن هستند. سیستم عصبی جنین در این هفته، در حال شکل گیری است و مصرف اسید فولیک برای شما ضروری خواهد بود. زیرا مانع از نقص لوله های عصبی میشود.

جنین در هفته ششم به اندازه یک عدس (با عرض 4 تا 5 میلیمتر) است، با سر بزرگ و چند نقطه تیره رنگ که محل تشکیل بینی و چشم های او هستند.

در دو طرف سر او دو حفره کوچک قرار دارد که محل تشکیل گوش ها است و دست و پاها به شکل برآمدگی کوچکی ظاهر شده اند. دست و پاها مانند باله هایی هستند و بین انگشتان را پرده ضخیمی گرفته است. انگشتان به زودی رشد میکنند و جدا خواهند شد.

دهان به شکل سوراخ کوچکی است و چین گردن و آرواره پایین در زیر آن قرار دارد. داخل بدن او زبان و تارهای صوتی در حال شکل گیری هستند.

قلب جنین در هفته ششم از بارداری در مرحله تقسیم به حفره های چپ و راست است و حدود 150 بار در دقیقه میزند. این میزان تقریبا دو برابر تعداد ضربان قلب مادر است. جریان خون در بدن جنین آغاز شده و ریه ها نیز در حال رشد هستند. مجاری کوچک عبور هوا به تدریج در محلی که بعدا به ریه تبدیل خواهد شد ظاهر میشوند.

تولید سلول های ماهیچه ای نیز آغاز شده و به زودی تکان های اعضای کوچک او شروع خواهد شد. اما مادر تا چند هفته پس از پایان ماه سوم این حرکات را حس نمیکند.

سونوگرافی-هفته-ششم-بارداری

وضعیت مادر در هفته ششم حاملگی

خلقیات مادر در هفته ششم تغییر میکند و ممکن است یکروز بداخلاق و روز دیگر خوش اخلاق باشد. این احساسات متضاد میتواند نگران کننده باشد، اما کاملا طبیعی است و تا پایان حاملگی نیز ادامه خواهد داشت.

احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمون و ازدیاد هورمون ها ایجاد میشوند. تغییر سبک زندگی نیز به این حالات دامن میزند.

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-ششم

مراقبت های بارداری در هفته ششم

مصرف مکمل را فراموش نکنید. برای مصرف مکمل ها برنامه ریزی کنید. انها را درون محافظ های جداگانه قرار دهید و برای هر روز در هفته یکی را کنار بگذارید. به این ترتیب مصرف مکمل ها روی نظم خواهد بود و فراموش نمیشود.

بهتر است جعبه دارو را کنار مسواک خود قرار دهید تا هرشب مصرف آن یادآوری شود.

احتمال ایجاد عفونت در دوران بارداری زیاد است و زنان دراین مدت آسیب پذیر تر هستند. پس لازم است تا مراقبت های بیشتری به عمل آورید و از تماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی پرهیز کنید. رفت و آمد در اماکن سربسته و عمومی، خوردن غذاهای تهیه شده در خارج از منزل و استفاده از سرویس بهداشتی آلوده میتواند عفونت را برای مادر به همراه داشته باشد.

درمان این عفونت ها به دلیل محدودیت استفاده از دارو در دوران بارداری دشوار است. پس رعایت این نکات بسیار ضروری و لازم خواهد بود.

تغذیه-در-هفته-ششم-بارداری

تغذیه در هفته شش بارداری

در سه ماهه اول نیاز به اضافه وزن ندارید و این اتفاق رخ نمیدهد. اما اگر ویار ندارید، مصرف پروتئین را فراموش نکنید. این ماده اصلی ترین نیاز بدن نوزاد برای سلامت اوست و سلول ها و اندام او را شکل میدهد. همچنین بدن مادر برای داشتن جفت نیاز به پروتئین خواهد داشت.

بدن زنان باردار به 10 گرم پروتئین بیشتر نیاز دارد. برای تامین آن از غذاهای کم چرب یا بدون چربی اشباع شده استفاده کنید. مثلا از تکه های گوشت گوساله بدون چربی و مرغ بدون پوست میل کنید.

چند نمونه از غذاهای حاوی پروتئین :

  • 100 گرم مرغ بدون پوست ‌و استخوان حاوی 30 گرم پروتئین
  • 115 گرم همبرگر زغالی با گوشت گوساله حاوی 30 گرم پروتئین
  • 115 گرم ماهی تن حاوی 25 گرم پروتئین
  • 215 گرم ماست بدون چربی حاوی 12 گرم پروتئین
  • 215 گرم شیر بدون چربی حاوی 8 گرم پروتئین
  • 2 قاشق کره بادام‌ زمینی حاوی 8 گرم پروتئین
  • 1 عدد تخم‌ مرغ حاوی 8 گرم پروتئین

توصیه-های-مهم-هفته-ششم-بارداری

مصرف آب در هفته ششم حاملگی

در این روزها حتما باید روزی 8 لیوان آب بنوشید.اگر حالت تهوع و استفراغ دارید، این مقدار را افزایش دهید. آب بهترین نوشیدنی برای شماست. زیرا حجم خونتان را تا 40 درصد افزایش مدهد و حدود 4 درصد از وزن شما را در زمان بارداری کم میکند. نوشیدن مداوم و به اندازه آب را از همان هفته های اول بارداری شروع کنید.

بالابودن حجم خون کار رساندن غذا را به جنین آسان تر میکند و کمک میکند تا کلیه ها نیز مواد زائد را بهتر دفع کنند. مصرف آب همچنین خطر ابتلا به عفونت مثانه و مجاری ادرار را از بین میبرد و مانع از یبوست در دوران بارداری خواهد شد.

تغییرات-هورمونی-در-هفته-ششم-بارداری

علائم و نشانه های هفته ششم بارداری

به طور کلی باردار شدن به ویژه در هفته های اول همراه با علائمی است که تا کنون تجربه نکرده اید. نشانه های بارداری در هفته ششم تا هفته بعد نیز ادامه خواهد داشت.

علائمت دیگر هفته ششم بارداری حالت تهوع است.سه ماهه اول بارداری معمولا با تهوع همراه است و این حالت در صبح به مادران دست میدهد.

علت حالت تهوع افزایش هورمون های حاملگی و به دنبال آن تقویت حس بویایی است. ناخوشایندی های صبحگاهی برای جنین مضر نیست و یک واکنش طبیعی بدن به حاملگی خواهد بود. برای بهبود این حالات بهتر است از غذاها و بوهایی مه سبب ایجاد تهوع میشود دور باشید .

ویار یا تغییرات اشتها از علائم دیگر بارداری است که به صورت تمایل به برخی غذاها یا هوس برخی خوراکی ها بروز میکند.

نشانه دیگر بارداری در هفته ششم نفخ شکم و یبوست است که پیش ازاین گفتیم با نوشیدن آب فراوان و خوارکی های فیبردار حل میشود.

تغییرات هورمونی باعث ایجاد خستگی در بدن مادر میشود که با یک استراحت کوتاه رفع خواهد شد. این خستگی به دلیل تغییرات هورمونی است و بدن شما هنوز به این تغییرات عادت ندارد.

تغییرات هورمونی همچنین موجب ایجاد لکه بینی در بارداری میشود. بهتر است این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا خونریزی ها میتواند نشانه سقط جنین باشد یا مشکلی دیگر را نشان دهد.

بدن شما در هفته ششم نفخ شکمی، ورم سینه، تکرر ادرار و تغییر خلق و خو را نیز تجربه خواهد کرد.

تغییرات-هورمونی-در-مادران-باردار

تغییرات هورمونی در ششمین هفته از بارداری

در ادامه تغییرات هورمونی هفته ششم از بارداری را مرور میکنیم.

هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی:

بعد از لانه گزینی بدن شروع به ترشح هورمون HCG (گنادوتروپین کوریونی) میکند. این هورمون در خون و ادرار وجود دارد و در تست خانگی، حاملگی را نشان میدهد.

همچنین مسئول تنظیم استروژن و پروژسترون است و باعث تکرر ادرار خواهد شد.

پروژسترون:

این هورمون توسط کورپوس لوتئوم یا جسم زرد تولید میشود. میزان پروژسترون در دوران بارداری افزایش پیدا میکند و تا زمان تولد نوزاد در این سطح خواهد ماند.

در ابتدای بارداری پروژسترون موجب افزایش جریان خون رحمی، ایجاد جفت، تحریک رشد و تولید مواد غذایی است. همچنین نقش اساسی در رشد جنین دارد و از زایمان زودرس جلوگیری میکند.

ترشح هورمون پروژسترون موجب تقویت عضلات نیز خواهد شد و بدن و عضلات لگن را برای زایمان آماده میکند. پ

هورمون لاکتوژن :

وجود این هورمون در خون موجب تولید شیر پس از زایمان میشود. وجود آن ضروری استو نقش مهمی در افزایش سطح مواد مغذی در خون و رشد و تکامل جنین دارد.

هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین:

این هورمون مسئول تعیین مدت زمان بارداری، رشد و تکامل جنین است و افزایش آن ارگان های جنین را تکامل میبخشد.

هورمون استروژن: این هورمون ایجاد ارگان های جنین، عملکرد جفت و امادگی پستان ها برای شیردهی را به عهده دارد. همچنین در تنظیم هورمون های دیگر موثر است و موجب تغییرات خلق و خو و ویار صبحگاهی میشود.

ریلاکسین:

ترشح این هورمون عضلات مادر، رباط‌ها و مفاصل را آرام می‌کند تا رشد رحم را افزایش پیدا کند. به این ترتیب بدن برای زایمان آماده میشود. ترشح هورمون ریلاکسین می‌تواند علائم فیزیکی مانند درد لگن، مشکلات تعادل و یبوست را به همراه داشته باشد.

اضافه-وزن-در-بارداری

کارهای مهم در هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری مادر باید آزمایشات مربوط به گروه خونی، سطح آهن و برخی بیماری های ژنتیکی را انجام دهد.

همچنین انجام آزمایش مربوط به عفونت های جنسی که شامل آزمایش HIV و کلامیدیا در هفته ششم انجام میگیرد.

انجام آزمایش ادرار برای ارزیابی سطوح بالای قند خون و انواع عفونت نیز لازم است.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه