logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری زمانی است که رشد جنین سرعت بیشتری گرفته و ممکن است ضربه های محکم تری به رحم شما وارد کند. اگر با او صحبت کنید، بیشتر حرکت میکند و اگر به شکمتان نور بتابانید، تغییراتی را حس خواهید کرد.

در این هفته طول او به حدود 41.1 سانتی متر رسیده و وزن او کمی بیشتر از قبل شده است. کودک شما اکنون 1502 گرم وزن دارد که به زودی بیشتر هم خواهد شد. او میتواند سرش را به به اطراف بچرخاند و تقریبا به اندازه یک مارچوبه است.

زیر پوست او یک لایه چربی در حال جمع شدن است و او برای زندگی در خارج از رحم آماده میشود. بازوها و سر و گردن او در حال بزرگ شدن هستند و به دلیل تولید گلبول های قرمز خونی به وسیله کبد، عضلات سفت تر هم میشوند. موی سر در برخی کودکان در این زمان رشد کافی داشته اما در برخی دیگر در این زمان هنوز برهنه است.

جنین در این زمان زیاد سکسه میکند و این کاملا طبیعی است. سکسه او به قدری قوی است که ممکن است نیمه شب شما را بی خواب کند.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-سی-و-یکم-بارداری

حواس پنجگانه جنین

مغز جنین در هفته 31 بارداری به صورت نامحدود کار میکند و به سرعت در حال رشد است. ارتباط بین تک سلول های عصبی در حال شکل گرفتن است و اطلاعات را میتواند پردازش کند. نور را میتواند دنبال کند و این اطلاعات را از طریق حواس پنجگانه دریافت میکند.

حس بویایی جنین هنوز فعال نیست، او با مایع آمنیوتیک احاطه شده و پس از تولد میتواند بو را حس کند. بوی مادر اولین بویی است که او حس خواهد کرد.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-سی-و-یکم-حاملگی

 

وضعیت مادر در هفته سی و یکم حاملگی

در هفته 31 بارداری ترشح آغوز یا پیش شیر را از پستان هایتان تجربه میکنید. برخی خانم ها این ترشح را مشاهده میکنند و برخی تا پیش از تولد کودک تجربه نخواهند کرد. این مسئله در هر حال طبیعی است و نشانه آماده شدن بدن شما برای وضع حمل می باشد.

اگر میزان این ترشحات زیاد بود، در لباس خود دستمال تمیزی بگذارید تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود. اگر سوتین شما مناسب نیست و با آن احساس راحتی ندارید، از سینه بند مخصوص شیردهی استفاده کنید.

 

تغییرات بدن مادر در هفته سی و یکم حاملگی

در هفته سی و یک و سی و دو بارداری، تغییرات زیادی در آلت تناسلی به وجود آمده که شما را متعجب خواهد کرد. به دلیل افزایش هورمون ها و جریان خون آلت تناسلی بزرگ تر شده و رگ های اطراف آن تیره تر میشوند. تمامی این تغییرات طبیعی هستند و مربوط به دوره بارداری می باشند.

رحم شما در این هفته بسیار بزرگ شده و به تمام اندام های داخلی بدنتان فشار می آورد. ریه ها در معرض این فشار قرار دارند و اتساع کامل برای آنها دشوار شده است. گاهی نفس کم می آورید و تا پایان دوره بارداری، این مشکل ادامه دارد.

انقباضات رحم در خانم های باردار به صورت نگهانی رخ میدهد و به نام انقباض براکستون- هیکس شناخته میشود. در نیمه دوم حاملگی و ماه های آخر بیشتر این عارضه را تجربه میکنید. این انقباض بین 30 تا 60 ثانیه طول میکشد و کاملا نامنظم و بی قاعده است. در این زمان خیلی دردناک نخواهد بود.

در روزهای آخر دوران بارداری این انقباضات بیشتر رخ میدهد و گاهی با درد هم همراه است. در این زمان به ” درد زایمان کاذب” شناخته میشود و گاهی درد آن از درد زایمان تشخیص داده نمیشود.

تا پیش از هفته سی و هفتم، نوزاد هنوز نارس است. اگر این انقباضات مرتبا رخ دهد میتواند نشانه زایمان زودرس باشد. همچنین در صورتی که درد را در ناحیه شکم حس کردید و یا گرفتگی عضلات مشابه با دوران قاعدگی داشتید، بالافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است از ابتدای بارداری تا این هفته احساس درد در ناحیه لگن خاصره نکرده باشید، اما حالا با حرکت جنین احساس درد و فشار خواهید داشت. این مشکل به دلیل تغییر در حالت لگن خاصره و کشیده شدن آن است. همزمان با بازشدن و کشیده شدن رباط ها، برای زایمان امده میشوید و درد را حس خواهید کرد.

درد و سوزش در مغز استخوان، پایین کمر و لگن خاصره ممکن است دائمی باشد. در موقع عطسه کردن، خندیدن و سرفه نیز این درد بیشتر خواهد شد. ادامه دادن ورزش های بارداری برای برطرف کردن آن موثر است. همچنین پیاده روی و شنای ملایم هم میتواند در کاهش درد موثر باشد.

 

تغذیه-در-هفته-31-حاملگی

 

تغذیه در هفته 31 حاملگی

برای تغذیه در این هفته از غلات جوانه گندم، عدس و جو استفاده کنید. پودر این خوراکی ها را در ماست و انواع سالاد نیز میتوان مصرف کرد.

این دسته از غلات حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین (به‌خصوص ویتامین‌های گروه B) هستند و مصرف آنها برای حفظ سلامت جسمی و روحی مناسب نوزادتان است. به هرماه غذا حتما از سبزی و سالاد استفاده کنید و از نان های سبوس دار مثل نان سنگک تغذیه نمائید.

در صورتی که در مصرف خوراکی ها حتی مغذی ترین مواد خوراکی زیاده روی کنید، دچار اضافه وزن خواهید شد. مصرف مقدار معینی از این خوراکی ها برایتان مناسب است و بهتر است به اندازه از آنها بخورید.

به طور مثال بدن شما به یک فنجان حبوبات خشک، 100 گرم گوشت (مرغ یا ماهی)، 50 گرم پنیر، سه چهارم فنجان بستنی، نصف فنجان میوه، برنج یا سبزی پخته، یک فنجان شیرینی و یک قاشق چای خوری کره نیاز دارد.

اگر شاغل هستید و تمام روز را پشت میز مینشینید، حفظ حالت متناسب برای شما مهم است. زیرا باید از درد کمر و شانه ها در امان باشید. وقتی مینشینید، باید به صورت صاف و طبیعی باشید و کمی قوس در کمر شما طبیعی است.

برای نشستن از صندلی هایی استفاده کنید که قسمت پایین بدن شما را تمام میگیرد. در غیر این صورت یک بالش یا حوله تا شده پشت خود بگذارید.

اگر کف پایتان به زمین نمیرسد، از زیرپایی استفاده کنید. شیب آن باید به سمت پاشنه باشد. در صورت کار با کامپیوتر زاویه آرنج شما باید 90 درجه باشد و مچ ها به صورت صاف روی صفحه قرار بگیرد. فاصله شما با مانیتور باید 45 تا 55 سانت باشد. اگر شکمتان به میز میرسد، صندلی را کمی پایین بیاورید و اگر از میز دور میشوید برای حفظ سلامت بدن هر بیست دقیقه استراحت کنید.

 

سونوگرافی-در-هفته-31-بارداری

 

سونوگرافی هفته سی و یکم بارداری

در نمای نزدیک تصاویر سونوگرافی هفته سی و یکم، انتهای ستون فقرات جنین قابل مشاهده است. طناب نخاعی که توسط استخوان های سفید رنگ ستون فقرات حفظ میشوند نیز قابل مشاهده هستند.

 

تشخیص نوع زایمان

شاید برخی به شما بگویند زایمان طبیعی برای کسانی که جثه کوچکی دارند خطرناک است. اما به طور کلی نوع زایمان تنها به چاق یا لاغر بودن شما بستگی ندارد و با وضعیت لگن خاصره و وضعیت جنین نیز مرتبط است.

80 درصد زنان دارای لگن خاصره متناسبی هستند و زایمان طبیعی برای آنها راحت خواهد بود. لاغر یا چاق بودن شما پیش از بارداری نیز نمیتواند نوع زایمان را مشخص نماید. این مسئله کاملا به اندازه جنین و موقعیت قرار گیری او در رحم بستگی دارد.

 

سقط جفت در هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم از دوران بارداری، جفت در بالای دیواره رحم قرار دارد و تا زمان زایمان از آن جدا نمیشود. جفت کمک میکند تا نوزاد تا زمان تولد اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر به دست بیاورد. اگر جفت پیش از زایمان از دیواره رحم جدا شود، به اصلاح سقط جفت اتفاق میافتد و بدن مادر و جنین در وضعیت نامناسبی قرار میگیرد.

مصرف کافئین، فشار خون بالا، تشنج و التهاب شکمی یا سابقه سقط جفت میتواند عامل این مشکل باشد. علائم این عارضه خونریزی شدید، درد شکم همراه با کمر درد و حساسیت در رحم یا انقباضات قوی می باشد. هر زمان این نشانه ها به سراغتان آمد آنرا به پزشک خود اطلاع دهید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه