logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری جنین تا لگن شما پایین آمده و گاهی حسی مانند رعد و برق در پاهایتان خواهید داشت. کودک آماده خروج از رحم است و شما انقباض هایی را در فواصل معین و منظم تجربه خواهید کرد.

کودک شما اضافه وزنی خوبی دارد و در حدود 30.83 گرم است. طول بدن او نیز حدود 49.8 سانتی متر است و محکم به دیواره رحم شما چسیده است. میتواند محکم چنگ بیاندازد و شما او را کامل حس میکنید.

اندام ها کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار دارند. ریه ها و مغز رشد لازم برای فعالیت را دارند، اما همچنان تا زمان تولد به رشد خود ادامه خواهند داد.

زانوها و بازوهای جنین به هم میپیچد و گاهی در حین حرکت خود به شکم شما ضربه میزند. ضربان قلب او در طول درد زایمان و حین زایمان بین 120 تا 160 بار در دقیقه است.

در این روزها شما متوجه سکسه های او در زمان دفع مایع آمنیوتیک خواهید شد. حرکت کودک در شکم شما توسط دیگران نیز قابل مشاهده است و از روی لباستان نیز مشخص خواهد بود. دلیل این سکسه ها تمرین تنفس توسط کودک شماست. او مقداری از مایع را میبلعد، شش های وی رشد کرده اند و کامل شده اند.

ریه ها نیز به طور کامل رشد کرده اند. طول بندناف بین 30 تا 100 سانتیمتر است و شبیه به سیم تلفن سفید رنگ و مرطوب می باشد. بندناف رابط بین جنین و جفت است و عضو حیاتی برای کودکتان به شمار میرود.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-سی-و-هشتم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم حاملگی

خواب برای مادر در این ماه ها دشوار است و بهتر است تلاش کنید در طول روز بخوابید. کودک شما با وجود اینکه فضای کمی برای حرکت دارد، اما همچنان فعال است و شما متوجه حرکت های او خواهید شد.

تورم در پاها همچنان وجود دارد و کاملا طبیعی است. اما در صورتی که ورم افزایش یابد یا با سردرد، تاری دید، دیدن لکه ها و جرقه های نورانی همراه باشد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. این حالت نشانه وضعیتی حاد به نام پره اکلامپسی است.

 

مراقبت-های-لازم-در-هفته-سی-و-هشتم-بارداری

 

نشانه های هفته سی و هشتم بارداری

اضطراب و نگرانی

نگرانی بر روند زایمان شما تاثیر خواهد گذاشت. تلاش کنید آرام باشید با انجام حرکات منظم، تمرکز خود را به دست بیاورید. بخش از سر یا پا شروع کنید و تک تک عضلات تان را آرام نمائید. میتوانید از همسرتان بخواهید پشت و شانه‌ها و بعد دست‌ها و پاهایتان را ماساژ دهد. این کار موجب آزادسازی اندروفین خواهد شد.

 

تغذیه-در-هفته-38-بارداری

 

تغذیه هفته سی و هشتم بارداری

شما همچنان به جذب کالری نیاز دارید و این مواد مغذی از شیر بدون چربی، ماست، گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی، تخم مرغ و حبوبات وجود دارد. در یک ساندویچ کباب ترکی با نان گندم 200 کیلو کالری اضافی وجود دارد. یک کاسه برشتوک یا غلات با شیر صبحانه یا تخم مرغ به همراه نان گندم و جوجه کباب نیز این میزان کالری را به بدن شما میرساند.

مصرف حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نیز نقش عمده‌ای در تامین کالری مورد نیاز شما و نوزاد خواهند داشت. اگر رژیم غذایی شما مناسب نیست به پزشک بگوئید تا ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A،E،C، اسیدفولیک، ویتامین B1 و B12 ، کلسیم، مس، قلع، منگنز، ید، بیوتین، سلنیوم و سایر مواد معدنی و مکمل‌های غذایی را برای شما تجویز کند.

 

سونوگرافی هفته سی و هشتم حاملگی

جنین شما حالا فضای کمی برای حرکت دارد و اگر زمانی لگد زدن یا چرخیدن او را حس میکردید، حالا دیگر امکان این کار را ندارد. اما در صورتی که جنبش او بیش از اندازه بود شاید نیاز به سونوگرافی داشته باشید. در این هفته ضربان قلب جنین بررسی میشود و اطمینان خواهید یافت که در محدوده طبیعی خود قرار دارد.

مراقبت-های-لازم-بارداری-در-هفته-سی-و-هشتم

 

 

مراقبت های لازم بارداری در هفته سی و هشتم

در این هفته بهتر است کمی درباره شیوه های مرابت از نوزاد بخوانید. بعد از تولد او کارهای زیادی دارید و شاید زمان برای بررسی و مطالعه کم باشد.

در این هفته انقباضات رحمی هر 5 تا 8 دقیقه رخ میدهد و هربار 45 تا 60 ثانیه طول میکشد. ممکن است پارگی کیسه آب یا آبرزیش ناگهانی داشته باشید و در صورت بروز این مسئله باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خستگی، استرس یا مشکلات سینوسی دچار سردرد شوید. بیشتر این سردردها از ابتدای بارداری ایجاد شده و تدر سه ماهه سوم بیشتر خواهد شد. لازم است تا برای درمان سردردها اقدام کنید.

برای درمان این وضعیت بیشتر استراحت کنید و از نگرانی های خود بکاهید. بخشی از روز را به استراحت در فضایی مناسب و تاریک اختصاص دهید و مقداری حرکات کششی انجام دهید. هوای تازه تنفس کنید و تحرک داشته باشید. اگر سردرد شما منشاء تنشی داشته باشد با این کارها رفع خواهد شد.

میتوانید روی گردن و پیشانی تان یخ بگذارید و اگر سردرد به دلیل آلرژی یا مشلات سینوسی است از دستگاه بخور استفاده کنید.

 

پیشگیری-از-بارداری-بعد-از-زایمان

 

پیشگیری از بارداری

در طول روزهای پس از زایمان با وجود نوزاد در خانه شاید زمان کافی برای رابطه جنسی نداشته باشید. بازگشت میل جنسی شما بین چند هفته تا چندماه طول میکشد. باید به روش های پیشگیری توجه کنید و اطلاعات لازم را در این باره داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که شیردهی مانع از بارداری مجدد شما نخواهد شد و در صورتی که هنوز قاعدگی شما شروع نشده است، امکان تخمک گذاری وجود دارد. پس نمیتوان گفت هورمون های شیردهی از بارداری مجد شما جلوگیر ی میکند.

بهتر است از روش های جلوگیری از بارداری طبیعی استفاده کنید و دوره های قاعدگی خود را چک نمائید. در طول روزهای باروری باید از رابطه جنسی خودداری کنید و از روش های مطمئن برای جلوگیری استفاده نمائید.

برای پیش بینی زمان تخمک گذاری استفاده از کیت های مخصوص توصیه میشود. همچنین اندازه گیری دمای دهانه رحم و آزمایش ماده لزج آن به شما کمک خواهد کرد. این روش تا 60 درصد موثر عمل میکند و از هر 100 زن تنها 40 نفر پس از زایمان دوباره آبستن میشوند.

 

کاندوم :

بسیاری از مادران برای اینکه در ترشح هورمون های شیردهی اختلال ایجاد نشود، به جای قرص های ضدبارداری از کاندوم استفاده میکنند. کاندوم به طور موثر تا 85 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است و مانع از انتقال بیماری های مقاربتی خواهد شد.

 

دیافراگم :

اگر پیش از بارداری از دیافراگم اسفاده کرده باشید، حالا نیز قادر به استفاده از آن خواهید بود. ممکن است شکل رحم شما به دلیل زایمان تغییر کند. در صورتی که حتی دیافراگم در محل مناسب خود قرار گرفته باشد و از اسپرم کش نیز استفاده کنید، بازهم این روش راه مناسبی برای جلوگیری از بارداری نخواهد بود. تاثیر این روش در بهترین حالت 94 درصد است و برای زنانی که درست از این روش استفاده نکنند تاثیر آن به 80 درصد کاهش خواهد یافت.

 

IUD:

IUD استفاده گسترده ای در تمام جهان دارد. تاثیر جلوگیری به این وسیله تا 99 درصد است و ایجاد مزاحمتی برای آمیزش نخواهد داشت. این شیوه محبوب ترین روش جلوگیری از بارداری است و به راحتی توسط پزشک قابل برداشتن می باشد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه