logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری به زایمان نزدیک هستید و ممکن است این زمان برای شما خیلی کند بگذرد. احتمالا احساس ناخوشی دارید و چون رحم تان از همیشه سنگین تر است، تحرک برای شما دشوار تر خواهد شد. اما نگران نباشید، زیرا خیلی زود این حالت تمام میشود و شما کودک خود را در آغوش خواهید گرفت.

جنین حالا لایه چربی مناسب برای کنترل دمای بدن خود را دارد. طول بدن او حدود 60 سانتیمتر و وزن او حدود 3150 گرم می باشد. پسرها در زمان تولد معمولا کمی سنگین تر دخترها هستند. او حالا در مرحله رشد نهایی خود در رحم مادر است و یکلایه جدید از پوست دارد جای لایه قبلی را میگیرد. اندازه سر در زمان تولد با دور شکم مساوی است و به این دلیل پوشاندن بلوز به او دشوار است.

ممکن است سر در زمان تولد کمی مخروطی به نظر برسد که بعد از چند روز به حالت عادی باز میگردد. این به دلیل سهولت زایمان است و اینکه او از سر به راحتی از رحم خارج میشود.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-سی-و-نهم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته سی و نهم حاملگی

پزشک ماما با معاینه شما متوجه رشد و حالت قرار گرفتن جنین خواهد شد. ممکن است نیاز به انجام معاینه داخلی هم باشد. معاینه داخلی برای تشخیص این است که آیا دهانه رحم نازک شده (افاسمان) یا باز شدن دهانه رحم (دیلاتاسیون) رخ داده است یا خیر.

اگر در هفته های متوالی جنین هنوز سرسختانه در جای خود قرار گرفته باشد و کمی دیرتر به دنیا بیاید. اکثر کودکان در زمان مقرر متولد نمیشوند و شاید لازم باشد تا پایان هفته چهلم برای زایمان صبر کنید.

لازم است که در این هفته سونوگرافی انجام شود تا وضعیت جنین بررسی گردد. اگر پس از هفته چهلم درد زایمان به طور طبیعی رخ ندهد، اکثر پزشکان از اینداکشن یا القای درد زایمان به بدن با استفاده از سرم استفاده میکنند.

اگر کیسه آب شما زودتر از موعد زایمان پاره شد، نگران نباشید. این حالت برای مادارن زیادی رخ میدهد و باید خونسردی خود را حفظ کنید و به پزشک اطلاع دهید. حتی ممکن است ترشحاتی را دیده باشید که به نظرتان نشان از زایمان زودرس می باشد.

بهتر است از پزشک خود در این باره اطلاعاتی را کسب کنید . به شما گفته میشود که تا منظم شدن انقباضات و کم شدن فواصل آن ها در خانه بمانید. در مواردی لازم است که به بیمارستان بروید و آنتی بیوتیک دریافت کنید. حتی ممکن است در صورتی که کیسه آب شما پاره شده است، انقباضات زایمانی شروع نشوند.

همچنین در صورتی که فعالیت جنین کم شده بود، به پزشک خود اطلاع دهید. حتی اگر ترشح مایع ندارید باید پزشک شما درجریان قرار بگیرد.

 

نشانه-های-زایمان-در-هفته-سی-و-نهم-از-بارداری

نشانه های زایمان در هفته سی و نهم از بارداری

علائم دیگری هم هستند که نشان از نزدیک بودن زایمان دارند. این نشانه ها یمعمول تر از پاره شدن کیسه آب هستند و به صورت مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی در لباس زیر شما مشاهده میشوند. این وضعیت به اصطلاح نمایش خونی گفته میشود و نشانه نزدیک بودن زمان زایمان است.

درد زایمان معمولا یک یا دو روز پس از نمایش خونی شروع میشود.

نشانه دیگر زایمان شما انقباضات متناوبی است که بدون فاصله تکرار میشود. اگر قبلا انقباضهای براکستون- هیکس را تجربه کرده باشید، خواهید فهمید که تمرینی برای درد زایمان شما بوده است.

اگر انقباض ها بیشتر از یک دقیقه طول بکشند، هر 5 دقیقه یکبار رخ دهند و هرکدام یکساعت طول بکشند، احتمالا زمان زایمان شما نزدیک شده است. فاصه زمانی بین هر انقباض را باید اندازه گیری کنید و اگر شک دارید که زمان زایمان فرارسیده است، با پزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد تا حرکات جنین را بشمارید. حتی اگر چنین چیزی از شما خواسته نشد، حرکات جنین را بشمرید. زیرا افزایش فعالیت او میتواند نشان از زایمان شما باشد. کاهش فعالیت کودکتان نیز شاید نشان از مشکلی باشد که زایمان زودرس را ضروری میکند.

 

تغذیه-در-هفته-سی-و-نهم-بارداری

تغذیه هفته چهلم حاملگی

برای اینکه بدن شما برای زایمان اماده باشد، از خوردن تنقلات سبک غافل نشوید. روزی که باید برای زایمان به بیمارستان بروید، بهتر است از غذاهای سبک مثل میوه، نان تست، بیسکوئیت و سوپ انرژی بگیرید.

زمانی که برای زایمان آماده میشوید، غذا خوردن ممنوع است و خودتان نیز میلی به غذا خوردن ندارید. زمان شروع درد، نوشیدن مایعات برای شما مناسب خواهد بود.

در این هفته ممکن است هرکاری کنید و یا هرغذایی بخورید که زایمان زودتر رخ دهد. اما هیچ غذای جادویی برای زایمان زودرس وجود ندارد.

برخی زنان معتقدند که خوردن روغن کرچک میتوان زایمان را راحت تر کند، اما این قطعی نیستو شما باید به طور طبیعی منتظر زایمان تان باشید.

بهتر است تنها میان وعده های سبک بخورید که هضم انها راحت تر است. به طور کلی چیزی نخورید که هضم آن دشوار است. شما به انرژی برای زایمان نیاز دارید و حتی شاید نیاز به بیهوشی هم داشته باشید.

اگر احساس پف کردگی داشته باشید، تکرر ادرار داشته باشید و شکمتان پر باشد، بازهم باید به میزان لازم آب بنوشید. حفظ آب بدن در روزهای آخر بارداری سیار حیاتی است. هر لحظه ممکن است درد زایمان تان شروع شود و شما در این زمان نیاز به آب کافی دارید تا انرژی و استقامت بدنتان حفظ شود.

آب بدنتان را میتوانید با چای و قهوه بدون کافئین، میوه های آب دار و آب میوه تامین کنید.

 

سونوگرافی هفته 39 حاملگی

در سونوگرافی این هفته سه چهارم چهره جنین قابل مشاهده است. شما میتوانید مژه های او را ببینید . موقعیت دقیق جنین نیز با سونوگراف مشخص میشود و آمادگی شما برای زایمان و چرخیدن سر او به پایین بررسی میشود.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-سی-و-نهم

مراقبت های بارداری در هفته سی و نهم

پیاده روی :

اگر تا این زمان از دوره بارداری تان پیاده روی میکردید، به این روند ادامه دهید. تا زمانی که درد زامیمان شروع شود میتوانید راه بروید و پیاده روی کنید. این کار موجب هماهنگ شدن عضلات، تثبیت قندخون و بهبود روحیه شما میشود. نوشیدن آب به میزان کافی و پیاده روی منظم از بی حالی شما در حمام جلوگیری میکند. بهتر است مسیرهای کوتاه را برای پیاده روی انتخاب نمائید.

 

تغییرات در خلق و خوی :

در هفته های اخر بارداری خلق و خوی شما تغییر میکند و این به دلیل انتظار شما برای زایمان است. شما خیال پردازی ها و اضطراب های زیادی را تجربه میکنید که کاملا طبیعی است. امکان دیدن خواب های اشفته نیز وجود دارد.

 

توصیه-هایی-برای-پس-از-زایمان

توصیه هایی برای پس از زایمان

وزن نوزاد تازه متولد شده معمولا بین 2.7 تا 3.7 کیلوگرم است و معمولا پسرها از دخترها سنگین تر هستند. با مراقبت درست از نوزاد، وزن او بیشتر خواهد شد. وزن نوزاد یکی از عوامل تعیین کننده زایمان راحت برای مادر است.

کودکانی که با وزن کمتر از 22.5 کیلوگرم به دنیا می آیند، معمولا بیشتر در معرض مشکلات قرار دارند. همچنین نوزادن با وزن بالای 4.3 کیلوگرم نیز در معرض خطر هستند. زیرا در ادامه رشد خود نیز اضافه وزن خواهند داشت.

معمولا نوزادن در ابتدای تولد گریه بدون اشک دارند. به این دلیل که غدد اشکی هنوز باز نشده اند. شما باید آنها را آرام کنید و به زودی و شاید با گذشت یک ماه دانه های اشک را روی گونه های او خواهید دید.

توصیه میشود هیچ گاه برای زایمان از تنفیه استفاده نکنید. این کار در گذشته برای زنان در حال زایمان و پیش از ورود بچه به مجرای تولد انجام میشد. آنها معتقد بودن که با این کار بچه در محیط پاک تری متولد مشود. زیرا تولد با مدفوع همراه است و این اتفاق پیش از شروع درد رخ خواهد داد. اما نیازی به تنقیه نیست زیرا خود بخود روده های شما تخلیه میشوند.

بهتر است کودکتان با شیر مادر تغذیه شود. شیر مادر محافظ خوبی در برابر بیماری های عفونی است و در این صورت کودکتان از بیماری های ویروسی در امان خواهد بود.

بیماری های باکتریایی و ویروسی مثل جمله مننژیت، گاستروآنتریت، اوتیت میانی، پنومونی، بوتولیسم، عفونت دستگاه ادراری و آنتروکولیت نکروزان در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند کمتر رخ میدهد.

همچنین از بیماری های مزمن همچون دیابت ملیتوس، بیماری کرون، کولیت اولسروز، لنفوم، آسم و سایر بیماریهای آلرژیک در امان خواهند بود.

تغذیه از شیرمادر همچنین از چاقی پیشگیری میکند. همچنین مطالعات نشان داده است که تغذیه با شیر مادر ارتباط مستقیم با سطح IQ دارد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه