logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری رشد جنین رو به تکامل است و شما به زمان زایمان نزدیک میشوید. میتوانید به زودی کودکتان را در آغوش بگیرید و او را لمس کنید. این هفته ها گرچه دیر گذر و طولانی به نظر می آیند، اما هفته های تکامل جنین است و او حالا شبیه به یک انسان می باشد.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-سی-و-ششم

 

وضعیت جنین در هفته سی و ششم

وزن جنین رو به افزایش است و حالا تقریبا 30 گرم وزن دارد. طول بدن او حدود 47.4 سانتی متر است و تنها اندامی که در بدن او هنوز کامل نشده شش های جنین است. برخی مادران در این هفته مجبور به زایمان میشوند و به این ترتیب کودک باید در دستگاه بماند تا رشد او کامل تر گردد.

روی بدن او موهای کرک مانند وجود دارند و ماده نسبتا چربی (ورنیکس) تمام بدن او را پوشانده است. پوست او در برابر مایع آمنیوتیک به این وسیله محافظت میشود.

جنین تمام این مواد را به علاوه ترشحاتی که درون مایع آمنیوتیک است میبلعد و تا زمان تولد این مواد درون شکم او باقی خواهند ماند. این ماده سیاه رنگ به نام مکونیوم بعد از تولد به صورت مدفوع از بدن کودک خارج میشود.

در پایان این هفته بارداری شما کامل شده و کودک در صورت تولد سالم خواهد بود. در صورتی که پیش از این هفته به دنیا بیاید به او نارس و در صورتی که پس از هفته 42 به دنیا بیاید، دیررس گویند.

سر جنین باید به سمت پایین قرار داشته باشد تا زایمان برای مادر آسان شود. در صورتی که وضعیت کودک به این شکل نباشد، پزشک یا ماما از شما میخواهد تا برای تغییر وضعیت او برنامه ریزی کنید و برخی تمرینات ورزشی را به این منظور انجام دهید.

جفت جنین حالا نقش کمتری دارد و با تولید هورمون هایی به تکامل کودک شما کمک کرده است. حالا بدن جنین کامل است، یک جفت کلیه دارد که به خوبی کار میکنند و کبد نیز بخشی از مواد زائد را پالایش میکنند.

هنوز پادتن ها از طریق جریان خون برای کودک تهیه میشوند و او را از ابتلا به سیاه سرفه، سرخک و حتی سرماخوردگی محافظت میکنند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-36-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته 36 از حاملگی

در این هفته حدود 11 تا 14 کیلوگرم اضافه وزن دارید و تا پایان بارداری وزن شما بیشتر هم خواهد شد. با رشد کودک فضای داخل شکم شما کم میشود. برای اینکه کمتر احساس گرسنگی کنید، بهتر است از غذاهای سبک تغذیه کنید و دفعات غذا خوردن را زیاد کنید.

با رشد کودک، او به سمت پایین رحم میرود و به مرور سوزش معده و تنگی نفس شما بهبود پیدا میکند. اگر اولین تجربه بارداری خود را دارید، او حالا به لگن نزدیک تر است و شما فشار بیشتری را در قسمت پایین شکم خود حس میکنید. پس پیاده روی و راه رفتن برایتان دشوار خواهد شد.

گاهی حس میکنید یک توپ بولینگ بین پاهای شماست و هر آن امکان افتادن آن وجود دارد. همچنین انقباض های عضلانی براکستون-هیکس را تجربه میکنید و شاید فکر کنید زمان زایمان نزدیک است.

انقباضات عضلات شکم به صورت متناوب و هر 5 دقیقه یکبار و به مدت یک ساعت رخ میدهند. اما در هر صورت باید با پزشک مشورت کنید تا زمان زایمان شما دقیق مشخص شود.

علاو بر این اگر کیسه آب شما پاره شد تا ترشحاتی از جنس مایع آمنیوتیک داشتید، فعالیت کودکتان کمتر شد و خونریزی واژینال یا تب و سردرد شدید داشتید، به سرعت با پزشک تماس بگیرید.

حتی اگر هیچکدام از این عوارض را ندارید، از سفر با هواپیما خودداری کنید. زیرا در زمان پرواز احتمال اینکه درد زایمان به سراغ شما بیاید بیشتر خواهد بود. بسیاری از خطوط هوایی به خانم هایی که 7 روز یا حتی یکماه به زایمان آنها مانده اجازه پرواز نمیدهند.

 

علائم-مهم-هفته-سی-و-ششم-بارداری

علائم مهم هفته سی و ششم بارداری

تکرر ادرار

در این هفته شما تکرر ادرار را به طور مرتب تجربه میکنید. درصورتی‌که آزمایشات مربوط به غربالگری استرپتوکوک‌های گروه B را درخواست کردند، با توجه به اینکه نمونه کشت غربالگری از ناحیه واژن و رکتوم تهیه می‌شود، نگران نباشید. انجم این تست برای تشخیص آلودگی در بدن مادر است و از انتقال آن به کودک جلوگیری میکند.

برخی مادران در سه ماهه سوم به راحتی راه نمیروند و این عدم تعادل در راه رفتن مربوط به بافت های پیوندی شماست. هورمون ها بافت شما را سست و نرم میکند و هرچه به روز زایمان نزدیک شوید این مسئله محسوس تر خواهد شد.

این حالت به دلیل این است که کودک باید داخل لگن شما جا گیرد. پس بهتر است استخوان هایتان انعطاف پذیر باشند تا بدن شما برای تولد او آماده تر شود.

تغذیه-در-هفته-سی-و-ششم-بارداری

تغذیه در هفته 36 حاملگی

برای آنکه در این هفته های احساس خستگی کمتری داشته باشید، بهتر است آب زیادی بنوشید. مصرف 8 لیوان آب در روز احساس خستگی شما را کاهش میدهد، هرچند نیاز بیشتری به دفع ادرار خواهید داشت. در برابر این مسئله مقاومت نکنید و از نوشیدن آب غافل نشوید.

وعده های غذایی خود را سبک انتخاب کنید. خوردن غذاهای شیرین موجب بالا رفتن قندخون و انرژی و قوای شما خواهند شد.

 

سونوگرافی-هفته-سی-و-ششم-بارداری

 

سونوگرافی هفته سی و شش بارداری

در تصاویر سونوگرافی در این هفته خواهید دید که کودک شما شبیه به انسان کامل شده و چهره ای شبیه به تمام نوزادان دارد. تنها تغییرات او در هفته های باقیمانده اضافه شدن چربی بدن او است. در هر هفته حدود 250 گرم وزن اضافه خواهد کرد تا در زمان تولد وزن مناسبی داشته باشد.

 

مراقبت-های-هفته-36-بارداری

 

مراقبت های هفته 36 بارداری

حرکت جنین خود را بشمارید و اگر طی یکی دو روز گذشته حرکات او کاهش محسوسی داشته به پزشک خود اطلاع دهید. بهترین حالت سنجش ضربه ها و حرکات این است که طی یکساعت 10 ضربه را حس کنید و اگر تعداد آن مثلا کمتر از پنج تا بود به پزشک اطلاع دهید.

باید برنامه زایمان تان را با پزشک ماما مرور کنید و تا میتوانید استراحت و خواب کافی داشته باشید.

در صورتی که مشکلاتی از قبیل خون ریزی واژینال یا لکه بینی، انقباضات رحمی، فشار به شکم و زیر دل به همراه انقباضات پراکنده، سردرد، سرگیجه، درد های لگنی، درد به همراه تب و خونریزی یا تهوع داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع گاهی اوقات بیش از یکبار در روز (بیش از 3 بار و مابین وعده‌های غذایی) رخ میدهد. همچنین ممن است با درد و تب همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم و ترشحات آبکی فراوان، تعریق در دست و پا یا خارش شدید به پزشک اطلاع دهید.

ورم بارداری مشکلی است که برای اغلب زنان رخ میدهد. این مسئله طبیعی است و از ابتدای هفته 34 یا 35 آغاز میشود. اغلب زنانی که مشکل فیزیکی در طول بارداری نداشته اند، حداقل ورم را تجربه میکنند.

بهتر است د راین زمان انگشتر و حلقه خود را بیرون بیاورید و کفش مناسب تهیه کنید. ورم بدن در طول روز افزایش میابد و در انتهای شب به اوج خود میرسد. برای کاهش ورم در شب طوری بنشینید که پاهای شما همسطح با قلبتان قرار داشته باشد.

در این دوره از گوشیدن لباس های تنگ و انداختن پاها روی هم خودداری کنید. اگر ورم بدنتان زیاد بود حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا این ورم ممکن است نشانه فشارخون بالا یا تشنج بارداری باشد.

 

توصیه مهم برای مادران پا به ماه

در روزهای پایانی بارداری تان بهتر است از سفر پرهیز کنید و به طور کلی خیلی از خانه دور نشوید. لازم است تا در صورت شروع درد زایمان سریعا به بیمارستان بروید و سفر یا گردش در بیرون از شهر برای شما توصیه نمیشود. اگر مجبور به سفر هستید یک نسخه از پرونده پزشکی خود را به انضمام شماره تماس پزشکتان به همراه داشته باشید.

لوازم مورد نیازتان را برای زایمان داخل ساک قرار دهید و لباس ها و لوازم کودک را همراه داشته باشید. لوازم ضروری شامل کارت شناسایی، تلفن همراه و دفترچه بیمه، لباس، دمپایی و حوله تان می باشد. برای بچه باید سه تا چهار لباس زیر و رو و پتو به همراه داشته باشید.

 

بارداری-چندقلویی

 

بارداری چندقلویی

اگر دو قلو یا چند قلو باردار باشید، ممکن است مجبور به زایمان زودرس شوید. اغلب چند قلو ها زودتر به دنیا می آیند. 60 درصد دوقلوها، 90 درصد سه قلوها و درصد بسیاری از چهارقلوها پیش از موعد به دنیا می آیند. به طور کلی زایمان دو قولها در هفته 36 بارداری و بارداری سه قلوها 32 هفته طول میکشد.

نوع زایمان به سلامت کودک شما بستگی دارد. تعداد کودکان، وزن و نحوه قرار گیری آنها در رحم نیز نوع زایمان شما را مشخص میکند. اغلب برای زایمان سه قلوها یا بیشتر باید سزارین انجام شود.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه