logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری از هفته های پایانی بارداری شماست. اندام ها و اسکلت جنین تقریبا شکل گرفته اند و زمان کمی تا پایان تکامل او وجود دارد. شما هفته های حساسی را میگذرانید و راحتی کمتری خواهید داشت.

جنین در این هفته حدود 1918 گرم وزن دارد و طول بدن او نیز حدود 43.7 سانتی متر می باشد. چروک های روی پوست کمتر شده اند و رنگ سرخ خود را نیز از دست داده است. اکثر استخوان های جنین در این هفته ساخته میشوند و جمجمه هنوز نرم است. استخوان های جمجمه کاملا به هم نچسبیده اند، این به او کمک میکند تا راحت تر از رحم شما خارج شود.

موی سر و ناخن ها در هفته سی و سوم کاملا رشد کرده اند و مایع آمنیوتیک در بالاترین سطح خودش قرار رفته است. جفت جنین نیز از طریق بند ناف اکسیژن را به او انتقال میدهد و خود جنین به طور منظم در حال تمرین تنفس است. ممکن است در اثر فعالیت ماهیچه های دیافراگم مقداری مایع آمنیوتیک نیز بلعیده شود.

او در این هفته همچنین به ذخیره آهن در کبدش ادامه میدهد و اتصال بین سلول های مغزی نیز مانند شاخه های یک درخت ادامه دارند. رشته های عصبی و سیناپسها نیز رشد میکنند تا پس از تولد مهارت های لازم را برای رشد به دست بیاورند.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-سی-و-سوم-بارداری

 

وضعیت مادر در هفته 33 حاملگی

مادر در این هفته درد و کرختی زیادی را در انگشتان خود حس میکند. بافت های مچ دست مثل سیار نقاط بدن متورم میشوند و فشار در کانال مچ بیشتر خواهد شد.

عصب هایی که از این مجرا عبور میکنند تحت فشار هستند و عوراضی همچون بی حسی، خارش، تیر کشیدن و سوزش یا درد را حس خواهید کرد.

برای التیام این درد میتوانید از مچ بند استفاده کنید. در زمان خواب یک بالش زیر دست خود قرار دهید تا کمی بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد. اگر در محل کار مدام از دست هایتان استفاده میکنید، به آنها استراحت دهید وهر چند دقیقه یکبار دست ها را بکشید.

در زمان خواب بین پاها یک بالش قرار دهید و اگر این کار به شما کمک نکرد، زیر سر خود چند بالش بگذارید. میتوانید در حالت نیمه نشسته بخوابید و یا زمانی که کاملا روی تخت قرار گرفته اید، به بالش ها تکیه داده و بخوابید.

اگر تکرر ادرار خواب شما را به هم میزند، در زمان عصر مایعات کمتری مصرف کنید.

بهتر است در صورت تمایل به رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. هرچند رابطه جنسی در سه ماهه پایان بارداری ریسک دارد و ممکن است منجر به پاره شدن کیسه آب شما شود.

توصیه میشود خودتان را با دیگر مادرهای باردار مقایسه نکنید و تنها به توصیه های پزشک در این زمینه توجه نمائید. بین مادران باردار تفاوت های زیادی وجود داد. از جمله بزرگ شدن شکم . برای یکی شکم بسیار بزرگ شده و اضافه وزن زیادی را تجربه میکند. در حالیکه دیگری ممکن است اصلا باردار به نظر نرسد.

شکل و بیرون زدگی شکم به اندازه جنین و وضعیت قرار گیری او بستگی دارد و برای هر مادری این تجربه متفاوت خواهد بود.

 

علائم-مهم-بارداری-در-هفته-سی-و-سوم-بارداری

 

علائم مهم هفته سی و سوم بارداری

انقباض های رحمی

تجربه انقباض در هفته های پایانی بارداری میتواند علامت هشدار یا تنها اعلام آمادگی بدن برای زایمان باشد. احساس گرما در این زمان بسیار طبیعی است و به دلیل بالا بودن متابولیسم بدن شما می باشد.

نفس های کوتاه به خصوص اگر دو قلو باردار باشید، طبیعی است و به دلیل بزرگ شدن جنین می باشد.

 

تغذیه-در-هفته-سی-و-سوم-بارداری

 

تغدیه در هفته سی و سوم حاملگی

شیر :

در این هفته شیر را به رنامه غذایی خود اضافه کنید. نوشیدن شیر ه مقدار کافی، کلسیم بدن شما را تامین میکند. همچنین مقدار مورد نیاز جنین به این ماده را نیز به او میرساند. اگر به مقدار کافی شیر نیمخورید یا به آن حساسیت دارید، کلسیم را میتوانید از مواد خوراکی زیر جذب کنید :

پنیر کم چرب یا بدون چربی به همراه سالاد یا سبزیجات پخته شده

ماست بدون چربی مخلوط در سس

شیر خشک بدون چربی

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، برگ خردل، کلم پیچ و بامیه

شیر سویا و پنیر سویا نیز با کلسیم غنی شده اند.

 

آب :

نوشیدن آب به شما کمک میکند تا مواد مغذی در سلول ها جذب شوند. ویتامین و مواد معدنی نیز توسط آب در سلول ها جذب میشوند. آب مواد معدنی و هورمون ها را نیز به سول های خونی منتقل میکند. سلول های خونی غنی از مواد معدنی هستند و جنین را تغذیه میکنند.

بدن شما به 12 تا 13 لیوان آب در روز نیاز دارد تا از یبوست، بواسیر و عفونت ادراری در امان باشید.

مغز جنین در هفته سی و دوم حاملگی، سه تا چهار برابر حجم اولیه شده و برای اینکه تا زمان تولد رشد آن کامل شود، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. یکی از این مواد مغذی ” DHA” است. این ماده نوعی اسید چرب امگا 3 است که در ماهی یافت میشود.

مصرف این ماده حیاتی به بزرگتر شدن سول های مغز و توسعه اعصاب و راه های ارتباطی جنین کمک میکند. اسید های چرب در سه ماهه پایانی دوره بارداری در مغز جنین متمرکز اند و حالا بهترین زمان برای تقویت سطح DHA جنین می باشد. پس مصرف ماهی، روغن کانولا و روغن بذر کتان به مادران توصیه میشود.

 

 

سونوگرافی-هفته-سی-و-سوم-بارداری

 

سونوگرافی هفته سی و سه بارداری

مغز جنین شما در هفته سی و سه بارداری همچنان در حال رشد و توسعه است. در تصویر سونوگرافی هفته سی و سه جریان خون به بخشی از مغز جنین مشخص میشود و نشان میدهد به این ترتیب دو قسمت مغز با یکدیگر در ارتباط هستند.

 

نکات مهم برای پس از زایمان

سلامت روان :

در مراحل پایانی بارداری علاوه بر اصول مراقبتی و تغذیه ای برای خود و جنین، لازم است به سلامت روان تان نیز توجه داشته باشید.

ساعاتی را به مطالعه کتاب و مجلات بگذارنید و ذهن خود را از کودک و دردسرهای بارداری دور کنید.

برای مطالعه آسان تر میتوانید زمان خواب فرزندتان را انتخاب کنید. در شب برای این کار به یک چراغ مطالعه نیاز خواهید داشت.

گوش دادن به یک موسیقی ملایم میتواند برای شما و فرزندتان مناسب باشد.

زدودن لکه ها و شستن لباس ها در محیط اطراف فرزندتان بسیار مهم است و استفاده از یک لکه بر میتواند به شما کمک زیادی بکند.

 

مراقبت-های-هفته-سی-و-سوم-حاملگی

 

مراقبت های هفته سی و سوم حاملگی

بی خوابی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف برای مادران در سه ماهه سوم رخ خواهد داد. تغییرات هورمونی باعث تکرر ادرار، سوزش معده، بی قراری پاها یا گرفتگی عضلات پا موجب بی خوابی شما خواهد شد. اما بدن شما به استراحت نیاز دارد و بهتر است بدنتان را ریلکس کنید تا خواب برای شما آسان شود.

دوش آب گرم، یک فنجان شیر داغ و ورزش کردن یا ماساژ میتواند بدن شما را ریلکس کند و خواب راحتی داشته باشید.

تغییرات هورمونی و در نتیجه کم خوابی میتواند قدرت تمرکز و حافظه شما را کم کند. مغز شما در دوران بارداری عملکرد متفاوتی دارد و فعالیت در قسمت هایی که به احساسات مربوط است بیشتر میشود.

عملکرد دیگر سلول های مغزی در طول سه ماهه سوم کاهش می یابد. اما جای نگرانی نیست و پس از زایمان همه چیز به روال عادی باز میگردد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader