logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری جنین تقریبا 5 سانت طول دارد و وزن او حدود 15 گرم است. در این هفته خطر سقط از بین رفته و سر جنین که تا هفته یازدهم بیش از نصف بدن او را تشکیل میداد، حالا یک سوم جثه کوچک را شامل میشود.

اگر اولین باری است که باردار شده اید و وزن و قد معمولی دارید، احتمال بارداری شما هنوز مشخص نیست. صورت جنین در این هفته به انسان کامل شباهت دارد و چشم ها که ابتدا در دو طرف صورت شکل گرفته بوند، حالا به هم نزدیک تر شده اند. گوش ها نیز در نزدیکی محل نهایی خود قرار دارند و کاملا دو طرف سر او قرار گرفته اند.

روده های کودک نیز سریع رشد کرده اند و وارد بندناف او شده اند. حرکت بازگشتی روده ها به سمت حفره شکمی آغاز شده و کلیه ها نیز در حال شکل گیری هستند. ادرار در مثانه جمع میشود و سلول هاعصبی نیز به سرعت زیاد میشوند. ارتباطات عصبی مغز نیز درحال شکل گیری است.

در هفته دوازدهم جنین ممکن است واکنش های بیشتری مثل مکیدن نشان بدهد و اگر شما به شکم خود فشار وارد کنید جنین در شکم شما پیچ و تاب میخورد. اما تا چند هفته دیگر همچنان قادر به تشخیص حرکت او نخواهید بود.

در پایان سه ماهه اول بارداری شکل گیری اندام ها تمام شده و حالا شروع به رشد کرده اند.

شکل گیری سیستم عصبی نیز به پایان رسیده و انگشت های جنین نیز کامل است. پس حرکات کاملا ارادی خواهند بود و برای چند هفته اینده ارتباطات عصبی و سلول ها ی عصبی زیادتر خواهند شد.

 

 

وضعیت مادر در دوازدهمین هفته بارداری

رحم روی استخوان های لگن در حال بزرگ شدن است و پزشک میتواند بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم نیز احساس کند. اندازه دور کمر شما نیز در حال تغییر است و نیاز به لباس های گشادتر خواهید داشت.

تا هفته دوازدهم بارداری، مادر بارها سوزش معده را تجربه میکند. این احساس به دلیل تغییرات هورمونی است و معمولا از قسمت پایین جناغ سینه آغاز شده است و تا حلق ادامه می یابد.

به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است از غذا یا خواب نیز لذت نبرید. خوردن مقدار کمتری از غذا و پرهیز از خوردن غذاهای سرخ شده، چرب و تند میتواند این حالت شما را بهتر کند.

در پایان سه ماه اول بارداری، دچار سرگیجه خواهید شد. رحم تقریبا به اندازه یک گریپ فوروت شده و شروع به حرکت از پایین لگن به سمت جلو و وسط شکم میکند.در این زمان برخی عارضه ها همچون تهوع و حساس بودن پستان ها، تکرر ادرار و بیزاری از غذاها را تجربه خواهید کرد.

اما یک عارضه جدید در بدن شما ایجاد میشود که کمی آزار دهنده خواهد بود. ممکن است دچار سرگیجه شوید و این ناشی از تغییرات هورمونی است. رگ های خونی در این هفته آرام میشوند و در حدود هفته دوزادهم گشادتر نیز خواهند شد. به این ترتیب جریان خون به بدن جنین افزایش می یابد و بازگشت خون به بدن و مغز مادر کمتر میشود. این تغییرات همچنین موجب حواس پرتی و سرگیجه خواهند شد.

اگر سریع ازجای خود بلند شوید احساس سرگیج بیشتر میشود. علت دیگر سرگیجه کم شدن و پایین آمدن قندخون است. پس بهتر است فعالیت خود را کم کنید و آرام راه بروید.

 

تغذیه-در-هفته-دوزادهم-بارداری

 

تغذیه مادر در هفته دوازدهم حاملگی

بهتر است که مادران باردار از میان وعده استفاده کنند. صرف 6 وعده غذایی به جای سه وعده مانع از ترشح اسید معده میشود و سطح قندخون را نیز متعادل نگه میدارد.

میان وعده میتواند شامل ماست، سبزیجات، آب میوه تازه، پنیر کم چرب، بیسکوئیت های سبوس دار و میوه تازه، شود. مصرف این خوراکی ها میتواند فرصت خوبی برای دریافت ویتامین ها مواد معدنی، پروتئین و فیبر باشد.

خوردن فلفل قرمز و سبز نیز برای سلامتی شما مفید است.

 

علائم هفته دوازدهم از بارداری

در هفته دوزادهم سردردها تشدید میشوند، که میتواند ناشی از تغییرات هورمونی، قند خون پایین، کم آبی، کمبود خواب یا استرس باشد. بهتر است از این عوامل دوری کنید و اگر سردرد علت دیگری داشت حتما به پزشک اطلاع دهید.

رحم شما در حال حاضر به خوبی در لگن قرار گرفته و به مرور به مثانه فشار وارد میکند. مایع اضافی بدن شما ممکن است قرنیه یا لایه خارجی چشمتان را ضخیم کند. ممکن است به این دلیل دچار تاربینی شوید که این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

در صورتی که علائم آزاردهنده بود با پزشک مشورت کنید و تلاش کنید تا فشارخون و دیابت بارداری را کنترل نمائید.

در این هفته پوست اطراف سینه نیز تیره تر میشود و رگدانه هایی روی پوست صورت مشاهده خواهید کرد. حتی ممکن است یک خط عمودی تیره از روی ناف تا قسمت بالای شکمتان ایجاد شود. دلیل تمام این تغییرات هورمونی است و پس از زایمان از بین خواهد رفت.

از علائم دیگر دوزادهمین هفته بارداری، گرفتگی بینی است. تغییرات هورمونی این مشکل را ایجاد میکند و درمان آن استفاده از بخور و اسپری نمک می باشد. هرگز از داروهای آبریزش بینی و … استفاده نکنید. اگر در بینی تان احساس خشکی کردید، از وازلین برای مرطوب کردن آن استفاده کنید.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-دوازدهم

 

 

مراقبت های بارداری در هفته دوازدهم

اکثر مادران باردار در هفته دوزادهم دچار بدخوابی و بی خوابی میشوند. این مشکل مقطعی است و بعدا حل خواهد شد. برای رفع این مشکل پیش از رفتن به رخت خواب مایعات مصرف نکنید. به این ترتیب برای خالی کردن مثانه کمتر دچار بیخوابی میشوید.

همچنین از مصرف غذاهای چرب و ادویه دار برای شام امتناع کنید. گذاشتن بالش اضافی و بلند کردن زیر سر میتواند به داشتن خواب راحت کمک کند.

برای ورزش و پیاده روی صبح زود بهترین زمان است. کارکردن تا دیر وقت خواب شما را به هم میزند.

برای داشتن خواب بهتر، به پهلو دراز بکشید. پس از هفته 24 دیگر نمیتوانید به پشت بخوابید زیرا خون به خوبی جریان نخواهد داشت و خون کمتر به بدن جنین خواهد رسید.

با ادامه رشد جنین و افزایش وزن او، فشار روی قسمت هایی از بدن بیشتر میشود. میتوانید برای نشستن بالش های مخصوص تهیه کنید تا راحت تر بنشینید.

از استرس دور بمانید. استرس خواب شما را به هم میزند. بهتر است نفس عمیق بکشید و یا ماساژ بگیرید.

در آغاز ماه سوم بارداری بهتر است از انجام رابطه جنسی دوری کنید. در حال حاضر نزدیکی میتواند برای شما مثل بازی با دینامیت باشد. زنان در این دوران حساس میشود و حتی نخواهند درباره رابطه جنسی صحبت کنند.

 

تیروئید-در-بارداری

 

اختلال عملکرد تیروئید در زنان باردار

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در زیر گلو قرار دارد. این غده هورمونی ترشح میکند که به مدیریت سوخت و ساز بدن کمک مینماید. اختلال در کار غده تیروئید در زنان باردار متداول است و ترشح هورمون بیش از حد یا کمتر از آن میتواند مشکل ساز بشود.

کم کاری تیروئید سوخت و ساز را کاهش میدهد و تنبلی، خستگی و خواب آلودگی را به همراه خواهد داشت. همچنین خشکی پوست و مو، احساس سرما، یبوست و گرفتگی عضلات نیز ناشی از کم کاری تیروئید است.

پرکاری تیروئید موجب آریتمی، بی خوابی، کم نفسی و نوسان دمای بدن خواهد شد. پرکاری روده نیز ناشی از این بیماری است.

بهتر است پیش از اقدام به حاملگی از سلامت عملکرد تیروئید خود مطمئن شوید. زیرا اختلال در تیروئید میتواند آسیب هایی را برای جنین به همراه داشته باشد.

مشکلاتی از جمله، زایمان زودرس، تشنج، کما، کمبود وزن نوزاد، پایین بودن ضریب هوشی و … به کم کاری یا پرکاری این غذه مربوط میشود.

تنبلی تیروئید با مصرف قرص های هورمونی امکان پذیر است. اگر در طول بارداری دچار این بیماری شدید، در هفته ششم تا هشتم با انجام آزمایش خون قابل تشخیص خواهد بود. مقدار هورمون تیروئید در طول بارداری با دارو قابل کنترل خواهد بود.

 

لیست کارهای مهم در دوازدهمین هفته بارداری

یک بالش برای خواب تهیه کنید.

پیش از ورزش حرکات کششی و گرم کردن را انجام دهید.

تا زمان زایمان از انجام ورزش هایی که نیاز به درازکشیدن دارد، خودداری کنید.

 

سونوگرافی-هفته-دوزادهم-بارداری

سونوگرافی هفته دوازدهم حاملگی

اجزای بدن جنین در هفته دوازدهم در حال رشد است و او در حال حاضر واکنش دارد. این حرکات در زمان سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود. انجام سونوگرافی در این هفته به صلاحدید پزشک بستگی دارد. البته این تنها برای بررسی وضعیت سلامت جنین است و هنوز امکان تشخیص جنسیت او وجود ندارد.

هنوز آناتومی بدن جنین کامل نیست و نمیتوان جنسیت او را تشخیص داد. اگر کودک شما مشکوک به مشکلات کروموزومی باشد، با انجام آزمایش DNA میتوان از این مشکلات مطلع شد، در این حال احتمالا جنسیت جنین نیز قابل تشخیص می باشد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه