logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری زمانی است که استخوان های گوش کودک شما به طور کامل شکل گرفته و میتواند صدای شما را به وضوح بشنود. میتوانید کتاب های مورد علاقه کودکی خودتان را برای او بخوانید.

 او لرزش های صوتی را تشخیص میدهد و اگر با او صحبت کنید متوجه خواهد شد. کتاب خواندن میتواند بهترین راه برای ارتباط با او برای شما باشد. از این هفته بیشتر باید به کودکتان توجه کنید.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-22-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته بیست و‌دوم بارداری

جنین در بیست و دو هفتگی، یک نوزاد خیلی کوچک است. طول او حدود 27.8 سانتی متر و وزن او تقریبا 430 گرم می باشد. فرم بدن او شبیه نارگیل است و پوستش تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند، چروک خواهد بود. موهای نرم (لانوگو) سر و بدن او را پوشانده و قابل مشاهده است.

ابرو و پلک ها در محل درست خود قرار دارند و لوزالمعده برای تولید هورمون های به خصوص انسولین به سرعت در حال رشد است.

ضربان قلب جنین قوی شده و با گوشی طبی به آسانی قابل شنیدن است. او در این هفته به تمرین قورت دادن مشغول است و مایع آمنیوتیک را به منظور باز و بسته شدن دهان و تمرین فک میبلعد.

هر غذایی که مادر تغذیه میکند از درون جفت عبور میکند و در طعم مایع آمنیوتیک تاثیرگذار است. حس چشایی جنین نیز به قدری قوی شده که طعم های مخختلف را تشخیص میدهد. حتی اگر مادر سیر یا غذاهای ادویه دار مصرف کند، او واکنش نشان میدهد. حالات چهره او در این زمان عوض میشوند و در سونوگرافی قابل مشاهده خواهند بود.

چشیدن طعم های مختلف به او کمک میکند تا طعم شیر مادر را به سایر غذاها ترجیح دهد.

 

وضعبت-مادر-در-هفته-بیست-و-دوم-بارداریوضعبت-مادر-در-هفته-بیست-و-دوم-بارداری

 

وضعیت مادر در بیست و دومین هفته بارداری

با بزرگ شدن جنین، شرایط  بدن شما نیز برای رشد او فراهم میشود. در این هفته شما نشانه های کشیدگی پوست را روی بدنتان خواهید دید. این عارضه در برخی زنان کمتر است، اما تقریبا روی پوست نیمی از مادارن مشاهده میشود.

این خطوط باریک به دلیل تغییرات هورمونی و بازشدن پوست ایجاد میشوند و به رنگ صورتی یا قهوه ای پررنگ هستند. ضخامت آنها با کشید شدن پوست بیشتر خواهد شد.

خطوط بارداری نه تنها روی شکم، بلکه روی ران و باسن و پستان ها نیز قابل مشاهده هستند. در هفته 22 بارداری، ناف حالت بیرون زدگی پیدا میکند. احتمالا ناف ابتدا صاف شده و سپس بیرون میزند. پس از زایمان ناف به حالت عادی خود باز میگردد.

به نافتان دست نزنید. ممکن است در تماس با لباس تان کشیدن پارچه به ناف ناراحتی ایجاد کند، پس بهتر است از لباس های آزاد و نرم و شل استفاده نمائید. همچنین هیچ وقت به شکمتان چیزی تکیه ندهید.

روی پوست شما خال های نسبتا بزرگی ایجاد میشود. در حقیقت قسمتی از پوست برآمده و سرخ میشود. رگ های خونی و زائده هایی روی پوست نیز ایجاد خواهد شد. این زائده های پوستی روی گردن و قسمت بالای سینه ها نیز ظاهر میشود. علت این لکه ها میزان بالای استروژن در دوره بارداری است. پس از زایمان اما پوست به حالت طبیعی خود باز میگردد.

 

نشانه-های-بارداری-در-هفته-بیست-و-دوم

 

نشانه های بارداری در هفته بیست و دوم

بالارفتن دمای بدن در این هفته طبیعی است. شما به اصطلاح دچار گرگرفتگی میشوید و دمای بدنتان افزایش میابد. بهتر است هوای اتاق خواب را خنک نگه دارید و برای خواب راحت، یک هواساز در اتاق قرار دهید.

بدن شما ممکن است نسبت به ادویه ها یا غذاهای شیرین واکنش نشان دهد. بهتر است این مواد را در وعده شام مصرف نکنید. برای کاهش خروپف از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید. برای خواب راحت از چند بالش استفاده نمائید.

از این هفته به بعدبه دلیل اضافه وزن و افزایش میزان ادرار، ماهیچه های مثانه ضعیف میشوند و ممکن است ترشح ادرار داشته باشید. بهترین راه برای پیشگیری از این مشئله، انجام ورزش هایی جهت قوی کردن مثانه است. در صورتی که مشکلتان ادامه پیدا کرد حتما با پزشک مشورت نمائید. زیرا ممکن است مایع ترشح شده مایع آمنیوتیک و نه ادرار شما.

 

تغذیه-مادر-در-هفته-22-بارداری

 

تغذیه مادر در هفته بیست و دوم بارداری

مصرف چربی ها در این هفته ضروری است و از آنجا که در اغلب غذاها وجود دارد، نیازی نیست مستقیم به بدنتان برسانید. لازم است که به اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی استفاده کنید. مصرف بیش از اندازه چربی ها و روغن به معنی انرژی بیشتر برای بدن شما خواهد بود.

این نوع مواد خوراکی حاوی ویتامین A هستند. برای تامین این ویتامین میتوانید از سبزیجات نیز تغذیه کنید. روغن نباتی و مارگارین حاوی مقادیر زیادی ویتامین E هستند. برای تامین چربی از چربی های غیر اشباع استفاده کنید. این نوع چربی در ذرت و روغن زیتون بیشتر است. تغذیه نادرست روی اضافه وزن شما بعد از بارداری تاثیر خواهد گذاشت.

 

سونوگرافی-هفته-بیست-و-دوم-بارداری

 

سونوگرافی هفته بیست و دوم بارداری

در عکس ها و فیلم سونوگرافی هفته 22 بارداری، لب های جنین مشخص تر شده و دندان به شکل ریشه هایی درون لثه ظاهر میشوند. چشم ها رشد کرده اند انا عنبیه هنوز رنگ دانه ندارد و رنگی نشده است.

شکم شما بزرگ شده و اگر دمر بخوابید جنین به شما ضربه خواهد زد. هر بیست دقیقه یکبار نیاز به دفع ادرار خواهید داشت و شب بیداری میکشید. برای مادران باردار به ندرت پیش می آید که تمام شب را بخوابد. این روند طبیعی شما را به بیخوابی های پس از زایمان عادت میدهد.

شکم شما کاملا بزرگ شده و از زیر پیراهنتان بیرون میزند. رحم حدود 2 تا 3 سانت بالی ناف متورم شده و در حال برداشتن چیزی از قفسه یا خم شدن، انرا حس میکنید. اندازه رحم حدود 25 سانت شده و در هر جلسه پزشک آنرا اندازه میگیرد تا از رشد طبیعی کودک مطمئن شود.

رشد شکمتان ممکن است مانع شود تا راحت راه بروید. اما مطمئن باشید جای کودکتان بین مایع آمنیوتیک و دیوارهای ضخیم ماهیچه ای بسیار امن خواهد بود. با این وجود بهتر است به محافظت از او عادت کنید و دستتان را دور شکم قرار دهید. هرگاه با او صحبت میکنید روی شکمتان را نوازش کنید تا آرام بگیرد.

 

عوارض-بارداری-در-هفته-بیست-و-دوم

 

عوارض بارداری در هفته بیست و دوم

در این هفته با دردهایی در نقاط مختلف بدنتان مواجه خواهید شد که نباید از آنها غافل شوید. بارداری همیشه با درد و ناراحتی هایی همراه است و این دردها اغلب در دوره سه ماهه دوم و سوم بروز میکنند.

درد استخوان کفل و استخوان شرمگاهی که ناشی از آماده شدن بدن برای زایمان می باشد. غضروف های شما در قسمت کفل و شرمگاهی، سست تر و کشسانی میشوند.

درد کمر نیز در این دوره ناگزیر است . رباط های کمرتان همزمان با کش آمدن عضلات بطنی اطراف رحم سست میشوند. این درد را حدود نیمی از خانم های باردار تجربه میکنند. برای تسکین درد کمر، اشیای شنگین را پاهایتان بلند کنید و کمرتان را صاف نگه دارید. به جای قوز کردن بیاستید و به ورزش کردن ادامه دهید. ماهیچه ها با ورزش قوی میمانند. بدن شما باید برای اضافه وزن قوی شود.

سردرد نیز از دردهای شایع دوران بارداری است. این درد به علت افزایش جریان خون بری جنین رخ میدهد، اما برای شما آزاردهنده خواهد بود. لازم است تا هر چند ساعت یکبار با مصرف خوراکی ها، قند خون خود را بالا نگه دارید. همچنین میتوانید به مدت بیست دقیقه کیسه یخ روی پیشانی یا بطری داغ بین پاهای خود نگه دارید تا از تجمع خون در سرتان جلوگیری شود.

ماساژ دادن زیر جمجمه یا زیر ابرو و استخوان های گونه نیز درد شما را تسکین میدهد و بهتر است از هوای تازه استنشاق نمائید.

 

توصیه-های-مهم-برای-ماه-ششم-بارداری

 

توصیه های مهم برای ماه ششم بارداری

تزریق واکسن آنفولانزا برای جنین ضرری ندارد. حتی مراکز کنترل بیماری ها در ایالت متحده نیز آنرا به مادارن باردار توصیه میکند. این کار شما را ار ابتلا به این بیماری در فصول سرد درامان نگه میدارد.

برای مادرانی که سه ماهه اول بارداری را طی میکنند نیازی به تزریق واکسن نیست. اما اگر سه ماه دوم حاملگی شما در فصل سرد بود از این کار غافل نشوید. دستگاه ایمنی بدن شما در این روزها به دلیل افزایش هورمون های بارداری در حال تغییر است و شما نیاز به مراقبت های زیادی خواهید داشت.

در ادامه دوران بارداری با افزایش سایز شکم بهتر است از لباس های آزاد استفاده کنید. به طور کلی پوشیدن لباس های خشن و زبر آزاردهنده خواهد بود و ممکن است ناراحتی های پوستی همچون اگزما را به همراه داشته باشد. پوشیدن لباس هاس نرم و از جنس کتان برای شما بهتر است.

از رنگ های روشن برای لباس ها استفاده کنید تا در صورت چرک شدن زودتر مشخص شود و تهویه هوا نیز برای بدن بهتر باشد. برای شست و شوی لباس هایتان از آب آلوده و شوینده مشکوک استفاده نکنید. برای لباس زیر نیز از پوشش تنگ که باعث جلوگیری از رشد غذذ شیردهی میشود پرهیز کنید و کرست های یکسره که حالت ارتجاعی دارند بپوشید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه