logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری نیمه راه حاملگی شماست. احتمالا تاکنون 5 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده اید و تا انتهای این هفته نیز نیم کیلوی دیگر اضافه خواهید کرد.

اگر جنسیت جنین مشخص شده است، ذهنیت کاملا جدی نسبت به فرزند خود خواهید داشت و میتوانید برای او اسم انتخاب کنید. همچنین میتوانید وسیله های او از قبیل لباس ها و کفش را راحت تر تهیه کنید.

 

وضعیت-جنین-در-هفته-بیستم-بارداری

 

وضعیت جنین در هفته بیستم حاملگی

جنین در هفته بیستم با ضربه زدن به شکم شما حضور خود را بیشتر نشان میدهد. قد او اکنون اندازه یک هویج است و هنوز فضای زیادی برای گردش و پشتک زدن دارد. وزن جنین در هفته بیستم حدود 300 گرم است و اندازه او از سر تا باسن 16.4 سانتی متر می باشد. کودک بدون جمع کردن پاها حدود 25 سانت قد دارد.

بعد از این برای محاسبه قد جنین از سر تا نوک پاها اندازه گیری میشود. تا هفته بیستم قد جنین شما با پاهای خمیده اندازه گرفته میشد و طول قد او را نمیتوان در این مدت دقیق تخمین زد.

دور بدن او را یک ماده چرب و سفید رنگ به نام ورنیکس پوشانده تا از پوست او در مدت طولانی محافظت کند. جنین در مایع آمنیوتیک غوطه ور است و با این ماده محافظت خواهد شد. پوشش نرم و لیزی که حرکت او داخل رحم آسان ترمیکند. عمل بلعیدن در این هفته بیشتر انجام میشود و یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش او می باشد.

در هفته بیستم، جنین از خود مکنیوم (مدفوع) نیز دفع میکند که یک ماده چسبنده و سیاه رنگ است. این ماده مخلوطی از سول های مرده و ترشحات دستگاه هاضمه به همراه مایع آمنیوتیک بلعیده شده می باشد.

این مواد داخل روده های او جمع میشوند و در اولین مدفوع پس از تولد از بدن کودک خارج خواهند شد. برخی کودکان به مرور و در طول دوره جنینی این ماده را داخل رحم مادر دفع میکنند.

 

وضعیت-مادر-در-هفته-بیستم-حاملگی

 

وضعیت مادر در هفته بیستم حاملگی

در هفته بیستم از دوره بارداری، ناخن های شما محکم تر شد هو موهایتان در تمام سطح بدن، سریعتر رشد میکنند. این تغییرات به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون است. به این ترتیب مواد مغذی بیشتری به سلول های مو و ناخن شما خواهد رسید. اگر ناخن هایتان بلند و خشک و شکننده شده، به دلیل همین تغییرات هورمونی می باشد.

حالت تهوع و عدم تحمل غذاها را از سر گذارنده اید و آماده اید تا از غذاهای متنوع تغذیه کنید.

کودک شما باید میزان کافی از کالری را دریافت کند. توصیه میشود در وعده های غذایی کوچک و 5 یا 6 بار در روز تغذیه مناسب و سالم داشته باشید.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-بیستم

 

 

علائم مهم هفته بیستم از بارداری

در هفته بیستم حاملگی، حس بویایی شما تقویت شده است. این حالت اغلب تا پایان بارداری شما ادامه یابد و برای هم زنان رخ نخواهد داد.

رحم شما مثل یک بالن پلاستیکی کشسانی است و در صورت نیاز میتواند منبسط شود. این اندام عضلانی در این هفته، درست بالای مثانه و جلوی روده بزرگ قرار گرفته است.

رحم با کمک رباط هایی قوی نگه داشته میشود و تا 500 برابر اندازه قبلی خود میتواند کش بیاید. وزن رحم نیز از 60 گرم تا یک کیلو زیاد میشود. پس از زایمان رحم به شکل و اندازه قبلی خود بازخواهد گشت.

 

مراقبت های لازم در هفته بیستم از بارداری

استرس :

هنوز تاثیر استرس بر جنین مشخص نیست اما دلایلی وجود دارد که نشان میدهد کودک از استرس مزمن مادر تاثیر میگیرد. هرگونه استرس زیاد میتواند به صورت زایمان زودهنگام یا کمبود وزن نوزاد بروز نماید. تعیین مقدار استرس بستگی به سبک زندگی هر فرد دارد و یک مسئله نسبی است.

 

سوزش معده :

در این هفته از بارداری، سوزش معده میتواند مشکل ساز شود. هرچه آنتی اسیدها بی خطر هستند، مصرف بیکربنات سدیم میتواند آسیب زا باشد. در صورتی که سوزش معده ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت صلاحدید او دارو مصرف کنید.

 

تغذیه-مادارن-در-هفته-بیستم-بارداری

تغذیه در هفته بیستم بارداری

در برنامه غذایی هفته بیستم از حاملگی تان ویتامین های گروه B را در نظر داشته باشید. اسید فولیک مهمترین منبع برای ویتامین B می باشد. اما هفت ویتامین دیگر نیز در تغذیه این هفته مهم و اساسی هستند.

این ویتامین ها به بدن کمک میکنند تا انرژی و مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نماید.

در مادران گیاهخوار ذخایر ویتامین B12 برای جنین کم است و لازم است تا مواد غذایی حاوی این ویتامین را مصرف کنند. ویتامین B12 که با نام کبالامین شناخته میشود، یک ماده اساسی برای بدن است که در اغلب فرآورده های حیوانی وجود دارد.

رژیم غذایی فاقد این ویتامین میتواند موجب کم خونی شود. بهتر است برای تامین این ویتامین از مواد غذایی همچون برشتوک‌های آماده صبحانه، گوشت، اسفناج، کلم بروکلی و … استفاده نمائید.

اگر تصمیم به پیاده روی داریدف همراه داشتن چند قطره آب لیموترش تازه و یک قاشق مرباخوری عسل در بطری آب معدنی میتواند حال شما را خوب نگه دارد.

مصرف آبلیمو و آب نارنج تازه، چون حاوی ویتامین C فراوان هستند و جذب آهن را افزایش می‌دهند برای شما مفید و موثر است.

 

سونوگرافی-هفته-بیستم-بارداری

 

سونوگرافی در هفته بیستم

انجام سونوگرافی هفته بیستم شما را از سلامت جنین، میزان مایع آمنیوتیک، ضربان قلب، شرایط جفت و موقعیت جنین مطلع میکند.

جنین در این هفته مایع آمنیوتیک را قورت میدهد. این مایع حاوی مواد غذایی لازم برای رشد او می باشد.

شش ها در این هفته آن قدر رشد نگرده اند که بتوانند در محیط بیرون زنده بمانند. اما صدای قلب او را میتوانید بشنوید. صدای قلب او مانند صدای پای سم اسب هایی است که به خط پایان مسابقه نزدیک میشوند.

 

مصرف-آهن-در-دوران-بارداری

 

توصیه های مهم برای بیستمین هفته بارداری

مصرف آهن

در هفته بیستم از بارداری باید به وزن خود اهمیت دهید. احتمالا در این زمان حدود 4.5 کیلوگرم اضافه وزن دارید. اگر پیش از بارداری، اضافه وزن داشته اید، این مقدار کافی است. اما در صورت کمبود وزن بهتر است بیشتر وزن اضافه کنید.

به طور طبیعی از این هفته به بعد ممکن است هر هفته حدود نیم کیلوگرم به وزن شما اضافه شود.

متخصصان در این هفته مصرف آهن را به مادران باردار توصیه میکنند. غذاهای حاوی آهن شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی و تخم مرغ میشوند. حبوبات و سبزیجاتی از جمله اسفناج نیز حاوی مقدار زیادی آهن هستند.

 

مصرف دمنوش گیاهی

چای معمولی یا سیاه و چای سبز برای شما مناسب است. مصرف به اندازه بابونه نیز در این دوران توصیه میشود.

چای بدون کافئین را میتوانید به همراه پوست پرتقال، لیمو، تکه های میوه و دارچین ترکیب کنید. از زنجبیل و عسل و لیموترش نیز غافل نشوید که برای شما بسیار مفید هستند.

مصرف چای سبز در حد اعتدال اشکالی ندارد ولی به یاد داشته باشید کافئین آن زیاد اشت. البته کافئین چای سبز کمتر از قهوه است، اما به طور کلی مصرف زیاد این نوشیدنی ها برای شما مضر خواهد بود.

اگر میخواهید از سرماخوردگی و سوزش معده در امان بمانید و انرژی بالاتری داشته باشید، درمان طبیعی را در پیش بگیرید و آنچه مطابق با رژیم بارداری شماست مصرف کنید.

 

مصرف ویتامین‌های گروه B

هشت نوع ویتامین B وجود دارد که منبع غنی ان اسید فولیک است. مصرف این دارو از خرابی رشته های عصبی جلوگیری میکند.در عین حال هفت ویتامین دیگر نیز وجود دارن که برای سلامت شما در این دوران حیاتی هستند.

مواد مغذی و انرژی زای دیگری هم هستند که مصرف آنها برای شما لازم است.

به یاد داشته باشید بهترین راه به دست اوردن هر ماده ای برای بدن شما تغذیه است و مصرف دارو ها باید در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد.

 

مراقبت-های-بارداری-در-هفته-بیستم

 

 

مراقبت های بارداری در هفته بیستم

آغاز آمادگی برای زایمان

میتوانید از هفته بیستم در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت کنید و درباره بارداری و زایمان اطلاعات بیشتری کسب نمائید.

این کلاس ها معمولا به صورت هفتگی یا به صورت فشرده و یکروزه اجرا میشوند. میتوانید همراه همسر یا مادرتان در این کلاس ها شرکت کنید.

در این هفته رشد کودک شما تقریبا کامل شده و باید برای تولد او کم کم آماده شوید.

 

کنترل استرس

برای مراقبت بیشتر از خود و جنین تان باید از افراد و شرایط استرس زا دوری کنید. داشتن خواب کافی، خوردن غذای خوب و ورزش منظم برای شما ضروری است و به کنترل استرس تان کمک میکند.

 

تعادل در رژیم غذایی

بیشتر غذا خوردن و بزرگ شدن شکم، موجب فشار به روده و معده میشود. این ناراحتی از به دلیل بزرگ شدن جنین است. اما باید مراقب رژیم غذایی تان باشید.

به میزان کافی آب بنوشید تا غذاها در سیستم بدنتان در حرکت باشند. در نتیجه به یبوست دچار نخواهید شد.

غذاهای فیبردار مصرف کنید که شامل میوه ها، سبزی ها، غلات و حبوبات میشوند. مصرف بیش از اندازه میوه میتواند نفخ تولید کند. مصرف غذاهای فیبردار را به آرامی شروع کنید تا بدن شما واکنش نشان ندهد.

بهتر است وعده های غذایی شما کوچک تر باشند. در 6 وعده میتوانید غذا میل کنید تا فسار کمتری به بدنتان بیاید و احساس گرسنگی نکنید. میان وعده های سالم بخورید تا میزان مواد مغذی در بدن شما تظیم شود.

آرام غذا بخورید. با تند غذا خوردن مقدار زیادی هوا وارد معده شما میشود و موجب درد شکم برای شما خواهد شد. پس بهتر است به اهستگی و در آرامش غذا بخورید.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه