logo
ورود / عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

نوزاد در دو ماهگی

نوزاد در دو ماهگی

هر نوزادی پس از تولد مراحل رشد منحصر به فرد خود را دارد و اگر کودک شما طبق راهنمای رشد قید شده در این مطلب، بزرگ نمیشود، هیچ جای نگرانی نخواهد بود. زیرا نوزادان پتانسیل مخصوص به خود را دارند و به ویژه نوزادان نارس برای رسیدن به تکامل نیاز به زمان خواهند داشت.

در این مطلب ویژگی و تغییرات نوزاد را در ماه دوم بررسی میکنیم.

 

تغذیه-نوزاد-دوماهه

 

تغذیه نوزاد دوماهه

در سن دوماهگی کودک شما نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد. او بین هفت تا ده بار در روز باید غذا بخورد و فاصله بین وعده ها بین سه تا چهار ساعت است. عوامل مختلفی روی شیرخوردن نوزاد تاثیر دارند و ممکن است شیرخوردن او بین 10 تا 15 دقیقه طول بکشد.

ممکن است در نوزاد شما میل به غذا کمی کاهش پیدا کند. این موجب تغییر در شکل مدفوع او نیز خواهد شد. لازم است در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

اگر رشد او باتوجه به کم شدن اشتها طبیعی بود، در این مورد نگرانی وجود ندارد و وزن او به صورت نرمال افزایش خواهد یافت.

توجه به این نکته مهم است که او باید از شیرمادر و یا شیرخشک تغذیه کند و هیچگونه غذای جامد به او خورانده نشود. مصرف این غذاها به دلیل اینکه سیستم گوارش او هنوز کامل نشده است، میتواند خطرناک باشد.

 

احساسات-نوزاد-در-دو-ماهگی

 

بازی با نوزاد

بازی کردن با کودک راه خوبی برای هدایت او به شناخت جهانی است که به آن پا گذاشته است. آویزهایی با رنگ های جذاب و متضاد، کتاب هایی با چهره کودکان و فضایی پر از اسباب بازی برای او جذاب خواهد بود. میتوانید برخی اسباب بازی های صدا دار را بالای تخت او نصب کنید تا به کودک فرصت تمرین با دست و بازی را بدهید.

او به این ترتیب مهارت کار با انگشتان و دراز کردن دست را می آموزد. او مایل است با شوق و ذوق به وسیله ها چنگ بزند اما هنر این مهارت را ندارد. تا چهارماهگی کم کم میتواند این کار را تجربه کند و اسباب بازی ها را در دستش بگیرد. گرفتن انگشت کوچک شما برای او تفریح و بازی خوبی است.

 

شناخت-بدن-در-نوزادان

 

شناخت بدن خود

نوزاد هنوز نمیداند که دست و پاهایش به او وصل هستند و او تازه دارد شروع به کشف بدن خود میکند. اولین اعضایی که او کشف میکند همین دست و پا هستند.

او را تشویق کنید و دست و پاهایش را حرکت دهید. سعی کنید دستهایش را مقابل صورتش بگیرید تا بتواند همزمان آنها را ببیند و حس کند.

نوزاد در تنظیم دمای بدن خود مشکل دارد و گردش خون او هوز تکامل نیافته است. بهتر است در روزهای سرد دست و پای او را خوب بپوشانید و بیرون ببرید.

 

حرف زدن با نوزاد

کودک شما در روزهای آغاز تولد احساسات خود را با نجوا یا خرخر بیان کند. برخی کودکان نیز غان و غون میکنند و خندیدن را آغاز خواهند کرد. به او نگاه کنید و با او صحبت کنید. او حالا نگاه های خیره شما را دوست خواهد داشت.

اگر کاری در خانه دارید، با او کودک تان صحبت کنید و با او از طریق صداها ارتباط برقرار نمائید. شنیدن صداهای بلند و کشش صدا میتواند ساختار و عملکرد زبان او را تغییر دهد.

با او گفت و گو کنید و به حرکات و صداهای او توجه نمائید.

 

نگه داشتن سر

در هفته ششم پس از تولد عضلات گردن او قوی تر میشوند و او میتواند لحظاتی گردن خود را بالا نگه دارد. مثلا وقتی در بغل شماست، چند لحظه سرش را بالا میگیرد و میچرخاند. همچنین ممکن است روی صندلی ماشین یا آغوشی سرش را بالا نگه دارد.

 

مهارت-های-نوزاد-در-دو-ماهگی

 

اولین لبخند واقعی نوزادان

کودکان در تمام فرهنگ ها و نژادها، کودکان در یک زمان شروع به لبخندزدن میکنند. کودکتان شما را میشناسد و از دو ماهگی به شما لبخند میزند. این کار ارادی است و عملی اجتماعی به شمار میرود.

 

خواب راحت و طولانی نوزاد

بین شش هفتگی تا شش ماهگی، دوره های خواب نوازد طولانی تر میشوند و بین 4 تا 6 ساعت متوالی نوزاد شما در خواب خواهد بود. این مورد به رشد کودک و رفتار او نیز بستگی دارد.

اگر کودک شما هنوز بیدار است اما هوشیار نیست، او در تخت بگذارید. او به مرور یاد میگیرد خودش به خواب برود. این مهارت به ویژه وقتی نیمه شب از خواب بیدار میشود، خیلی به درد شما خواهد خورد. با ایجاد عادت های خواب سالم برای کودک و ایجاد برنامه روتین، به او کمک کنید تا خوابش تنظیم شود. میتوانید از ماساژ دادن و قصه گفتن هم کمک بگیرید.

 

حالات چهره و احساسات نوزاد

هرچند کودک شما هنوز قادر به صحبت کردن نیست، اما میتواند بشنود و با حالات چهره این را به شما نشان خواهد داد. او همچنین حالات مختلفی مثل غنچه کردن لب ها، بالا بردن ابروها و جمع کردن چشم ها را تمرین میکند و یا به پیشانی چین میاندازد. او از این کشفیات تازه لذت میبرد و گاهی میخواهد چیزی را به شما بگوید.

 

درک-موسیقیایی-نوزاد

 

درک موسیقیایی

اگر ساعت طولانی در روز با کودک تان سپری میکنید، از این زمان برای تکامل رشد حسی او کمک بگیرید. برای او لالایی های مورد علاقه اش را بخوانید، موسیقی بگذارید و لازم نیست حتما ترانه ها کودکانه باشند. او از این صداها لذت خواهد برد و با صداهایی که از خود در می آورد این اشتیاق را نشان خواهد داد.

کودک شما از صدای زنگوله و باد نیز لذت میبرد. او همچنین به آرامش و سکوت هم نیاز دارد و اگر بیش از حد شنوایی اش تحریک شده باشد، ممکن است واکنش نشان دهد. پس تلاش کنید زمانی را در روز برای آرامش به او بدهید.

 

شروع-به-یادگیری-در-کودک-دو-ماهه

 

درک جهان توسط کودک

در پایان ماه دوم پس از تولد، دست های او باید حالا صاف و باز شده باشند و او بیشتر به طور غریزی میتواند چیزی را گرفته رها کند. او هوز نمیتواند چیزی را بقاپد و یا نگه دارد، اما وقتی چیزی دو دستش حلقه شده ممکن است به راحتی آنرا رها نکند.

وقتی او را در آغوش دارید، مایعات و نوشیدنی داغ در دست نگیرید و اشیاء تیز دم دست خود نگذارید.

 

شروع به یادگیری در کودک

او حالا کمی هشیار است و بهترین زمان برای یادگیری او می باشد. مغز کودک شما در سه ماه اول زندگی حدود 5 تا 6 سانتی متر رشد میکند و آمادگی خوبی برای یادگیری خواهد داشت. اگر برای او آواز بخوانید یا با او صحبت کنید، برای او مفید است. زیرا در حال یادگیری است و می آموزد.

میتوانید چیزهای مختلفی را برای لمس به او بدهید و تمام مناظر و صداهای جدید برای او فرصت های یادگیری ایجاد میکنند. حتی زمان حمام کردن هم او در حال درک جهان و زندگی خواهد بود.

 

دنبال کردن اشیا با چشم

کودک شما با چشمهایش قادر به دنبال کردم اشیاء می باشد. او یک جسم در حال حرکت را نسبت به روزهای قبل، بهتر ردیابی میکند.

اسباب بازی های زیادی وجود دارد که استفاده از آنها به رشد حسی کودک کمک خواهد کرد. یک جغجغه را به آرامی در مقابل او حرکت دهید. این کار توجه او را جلب خواهد کرد و به یادگیری او کمک میکند.

با او چشم در چشم شوید و صورتتان را نزدیک او نگه دارید. به آرامی سرتان را تکان دهید و خواهید دید چگونه چشمهایش روی شما ثابت میماند.

 

واکسن-های-نوزاد-در-دو-ماهگی

 

واکسن های نوزاد در دو ماهگی

نوزاد شما باید واکسن های پنجگانه در این زمان دریافت نماید. این واکسن ها شامل دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب و هموفیلوس و آنفولانزا میشود که داخل ران او تزریق خواهد شد.

واکسن مهم دیگر نوزادان دو ماهه ” واکسن فلج اطفال” است که به صورت خوراکی و قطره به آنها داده میشود.

پس از دریافت هرکدام از این واکسن ها ممکن است کودک تب کند و یا قسمت تزریق سوزن متورم و دردناک شود. به این ترتیب باید مراقبت های لازم از او را داشته باشد. این مراقبت ها شامل خوراندن قطره مسکن به نوزاد میشود.

قطره استامینوفن مخصوص کودکان میتواند درد و تب را کاهش دهد و از بالارفتن درجه حرارت بدن او جلوگیری کند.

برای خوراندن قطره ابتدا از پزشک مشورت بگیرید. معمولا این دارو هر هشت ساعت یا هر چهار ساعت مصرف میشود و تا زمان قطع شدن تب کودک باید مصرف گردد.

از دادن آسپرین به نوزادتان خودداری کنید و در صورت بالارفتن تب حتما به پزشک مراجعه نمائید.

ممکن است پس از تزریق واکسن محل آن متورم شود. برای تسکین درد اطراف آنرا خنک نگه دارید تا درد و تورم کاهش یابد. بار این کار استفاده از حوله یا پارچه خیس و کمپرس آب سرد مناسب است.

برای نوزادتان از لباس های گشاد استفاده کنید و تا حد امکان به لباس های نخب بپوشانید. بهتر است اتاق را خنک نگه دارید.

اگر کودکتان پس از دریافت واکسن کم اشتها شد، برای جلوگیری از کمبود آب بدن به او شیر بدهید. بهتر است تا جای ممکن تغذیه او فراموش نشود تا از تب و حال بد جلوگیری گردد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه